FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Avatar
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Fråga admin » Avatar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
admin
Site Admin


Joined: 23 Aug 2005
Posts: 45

 Post Posted: Wed Oct 05, 2005 2:52 am    Post subject: Avatar
Reply with quote

I och med nattens ändringar har det också blivit möjligt att använda så kallade avatarer. Wikipedian definierar en avatar så här: In Hinduism, an avatar is the incarnation (bodily manifestation) of an Immortal Being, or of the Ultimate Supreme Being. På internet används de dock för att representera oss vanliga dödliga...

För att skaffa sig en avatar behöver man göra två eller tre saker. Först, hitta en lämplig bild (den måste vara ganska liten; maxmåtten är 100 gånger 100 pixlar). Sedan, om bilden inte redan finns på internet måste man se till att den kommer dit. Slutligen går man till sin profil och anger den adress som bilden finns på och sparar de nya inställningarna.

Steg ett är på sätt och vis det svåraste -- det finns ganska mycket att välja mellan... Det vanligaste är att man söker lite på internet, och hittar en bild på något som man tycker passar. Jag, eller rättare sagt mitt "alter ego" bosjo, valde i stället att manipulera en bild av mig själv som någon tagit i ett ögonblick då jag var i ett ovanligt presentabelt skick...

Steg två är ganska enkelt om man hittar sin idealavatar på nätet; då behöver man i stort sätt bara högerklicka på bilden och välja "Copy image address", eller motsvarande. Om man har bilden på sin egen hårddisk, eller om sajten där man hittar avataren inte tillåter länkning, måste man kopiera den till en webserver någonstans. Skulle du ha problem med det här steget, skicka ett meddelande till bosjo, så ska jag försöka hjälpa till...

Steg tre är också ganska enkelt om man lyckats övertyga sin browser att kopiera adressen till bilden; i så fall klickar man på "profil" uppe till höger, går ner till det allra sista avsnittet i inställningarna, och klistrar in adressen i lämplig ruta -- såvitt jag förstår kan man både skriva "http://www.myaddress.com/myimage.jpg" och "www.myaddress.com/myimage.jpg". Har man inte lyckats kopiera adressen måste man skriva in den för hand, något som brukar ta några gånger innan det blir rätt...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
bengofury



Joined: 29 Aug 2005
Posts: 198
Location: Stockholm (Spånga)

 Post Posted: Thu Oct 06, 2005 8:13 am    Post subject:
Reply with quote

Ett enklare sätt (för användarna) är ju att tillåta uppladdning av avataren till forumet. Eftersom bilderna är små och användarantalet tämligen modest, är det inte heller något problem med serverutrymme.
_________________
Hur ska det gå för lille Sven?
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
admin
Site Admin


Joined: 23 Aug 2005
Posts: 45

 Post Posted: Fri Oct 07, 2005 12:37 pm    Post subject:
Reply with quote

Helt riktigt -- jag har förmodligen umgåtts för mycket med säkerhetsnissar, så bara jag hör ordet "upload" tänker jag på crackerattacker... Jag ska kolla hur phpbb-folket har löst det tekniska. Om de gjort det ett vettigt sätt, och ingen har rapporterat att crackers lyckats ta sig in den vägen, så kommer jag förmodligen att aktivera den möjligheten...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Fråga admin » Avatar
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group