FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Genom livet!
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Genom livet!
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ulla



Joined: 12 Jun 2007
Posts: 111
Location: Hörnefors,Umeå

 Post Posted: Sun Jul 22, 2007 8:43 am    Post subject: Genom livet!
Reply with quote

Eftersom det är musiken som förenar oss på detta forum...här kommer ett inlägg som handlar om vilken musik som har påverkat och som man har tagit till sej under olika åldrar.
Barndomen: tidigaste musikminnet (född-56) måste vara Gullan Bornemark, blandat med mormors pingstvänssånger. Första popminnet är nog Beatles när de blev i ropet ca 63-64, fast jag minns mest den fasa deras långa hår väckte!! "Men herregud! Har dom inga saxar i England??"
Senare barndom: under 60-talet var det britishinvasion-popen som gällde plus HepStars, Tages, Shanes.. när sedan Beatles kom med Sgt Peppars blev det ett lite mera aktivt lyssnande. Gillade flummusiken, flowerpowertiden väldigt mycket. Den första artisten som fullständigt knockade mej var nog Jimi Hendrix (RIP). Därefter blev det Doors, Janis Joplin som jag gillade, fortfarande var det nog bara hitsen, eftersom det var dom man hörde på radion (hade ingen skivspelare då).
Tidig ungdom: Min kompis fick en miniskivspelare (med lock) och vi spelade Creedence bl.a. Sedan blev det mest TioiTopp hits och från Kvällstoppen. Det var så väldigt olika och udda riktingar ibland, jag har nästan alltid gått efter känsla och inlevelse, både från mej själv och från den musik som just då gällt. Kunde gilla både Neil Diamond, Herb Albert och Towa Carson.. och Rolling Stones!
Första diskotekbesöket var nån gång under -70 på en SGUgård. Tjyvrökte och jag minns att klassens tuffaste tjejer kom fram och liksom gav sitt "tillstånd" att nu tillhörde man de "invigda"...oj vad fjantigt känner jag nu när jag skriver detta! Men i allafall:den första låt jag "shejkade" till måste ha varit Judy in disguise, ja jag minns inte vad gruppen hette. Det här är en låt som jag fortfarande blir glad av!
Under 70talet: Mott the Hoople, Sweet, tidig Elton John (Madman across the water och förstås Goodbye Yellow brick road, då var Elton BRA nu är det bara skit med Lejonkungsmusikal-stilen...) Leonard Cohen, Joe Cocker (hans Mad dogs and englishmen var den första LP jag köpte själv).
Hela proggperioden med Nationalteatern, Hoola och nånstans under den här tiden hörde jag nog vår hjärteidol för första gången och det var Ramlösa kvarn-skivan som snurrade hemma hos nån kompis. Pugh, Mikael Ramel (Till dej) Inte att förglömma Neil Young... Bernt Staf!
Bruce S. kom med Born to run, Patti Smith med Horses.
Sedan kom mina barn (77, 81 och 83) och det blev mycket barnmusik...
Under 80-talet: Billy Joel, Bruce S, Elkie Brooks och dessutom de "gamla" från förr. Andersf började alltmer smyga sej fram i förgrunden, mycket pga Europa brinner (som jag hörde första gången presenterat av Kaj Kindvall) och Det är inte snön som faller. Mera svenskt; Hansson de Wolfe United. bl.a
Annars var 80talet en period för mej då mitt lyssande var ganska så avstannande , det berodde förstås på Bröderna Djup, Trazan och Banarne, Alfons Åberg, alla Cindyfilmer och My little pony och timmar på kyrkis och kvällar med symaskinen för att sy till barnen och sticka tröjor..men jag lyssnade förstås men mest musiken från förr. Det kanske var nu jag litegrann fördjupade mej i Elton, Neil Young, Jimi H, m.fl
Gud hur många timmar har man inte lagt ner på att sätta ihop kassettband !!
90talet var väl till en början inte heller så märkvärdigt för mej, det var mycket med barnen och deras musik blev ibland min.. sedan från mitten ungefär vaknade jag till igen. Tack vare Caviar pizza, Vitabergspredikan (S.Sundström) och Eldkvarn, Louise Hoffsten, Fjellis..
Nu under 00-talet är det mest Hjärteidolen..,
men även de gamla hjältarna från förr...jag vet inte om jag håller på att bli gammal för att jag ibland inte orkar ta till mej lite nyare musik, det kommer ju nya grupper och artister hela tiden men det är ganska så sällan det är någon som riktigt står ut tycker jag...
fast häromdagen hörde jag Maroon 5, som jag blev glad av så det blir nog nästa skivköp..
De som hela tiden har hängt med:
Monica Zetterlund, Povel, Leonard Cohen (tidig) Elton (tidig) Stones, Beatles, Small Faces, Neil Young (Deja´vu´skivan är en ev mina absoluta favoriter) Bernt Staf (lyssna på Landsbygdens avfolkning!!) Monica Törnell,Procol Harum (jag säger bara "Wreck of Hesperius"...)
Svante The Man (mest de gamla låtarna) och inte att förglömma Andersf. med olika bandmedlemmar...

Långt inlägg det här, men jag hoppas att ni har haft kul...??
Kanske har jag "glömt" nån ..men iså fall får jag skylla på åldern...

bipbip!!
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Thu Aug 02, 2007 4:49 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej Ulla,

ja det var en riktig odyssé... den blir svår att slå!!! ...fast jag hade väntat mig att se Monica Törnell och ffa Turid bland dina minnen...

Mitt första riktiga bestående musikminne måste varit sommaren 1959, jag fyllde väl åtta år senare samma år... jag tänker givetvis på "Jazzbacillen" med Siw Malmqvist. Kommer ihåg att jag hörde den i lekkamraten Christers pappas Opel Kapitän som hade bilradio (det var inte så vanligt då (Christers pappa var "handelsresande" för instrumentfabriken Metrom), det var ju fortfarande på radiorörens tid, och en bilradio var litet av en lyx). Vi var på väg från Kortedala i Göteborg till Åsa eller Frillesås för att bada en het sommardag. Jag tycker faktiskt fortfarande att Jazzbacillen är väldigt bra - har alltid gillat den. För mig är just Jazzbacillen synonymt med solig högsommar och fartvind nervevade bilrutor!

Sedan har min musiksmak vacklat än hit - än dit.

Hej hopp!! // Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » Genom livet!
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group