FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Tårtan!
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Tutti Frutti » Tårtan!
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ulla



Joined: 12 Jun 2007
Posts: 111
Location: Hörnefors,Umeå

 Post Posted: Fri Aug 17, 2007 8:36 pm    Post subject: Tårtan!
Reply with quote

Hälsade på hos syrran och som hon har köpt Tårtan på dvd satt vi och plöjde igenom serien. Det var ett tag sedan jag såg denna mycket roliga och kultförklarade serie, ja det var väl egentligen ett barnprogram på den tiden.
Janos, Frasse och Hilding är charmiga, kanske inte skådespelare med stort S, men det gör då absolut ingenting. Och att det var Sonja Åkesson som sålde bageriet till gänget minns jag inte alls!
Är det någon som är mera kunnig om denna serie får ni gärna berätta mera om bakgrunden, skådisarna m.m.
Syrran hittade igen lokalen och messade lyckligt: Jag har hittat Bageriet!!

Tårtan forever!!

bipbip! Very Happy
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Thu Aug 30, 2007 6:31 pm    Post subject:
Reply with quote

När jag var mindre och såg på Tårtan fattade jag nästan ingenting... tyckte dom var ovanligt dumma och såg konstiga ut, ja dom var fula och fulla med kladd och mjöl och gud vet vad... som vuxen däremot gillar jag programmet skarpt... Var det inte lite så innan (förr) att barnprogrammen egentligen riktade sig till vuxna? Eller det var så mkt budskap och djup som man (jag) inte förstod då...

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Sun Sep 23, 2007 8:00 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej,
jag har varit litet off en dryg månad... Tårtan - alltså den finns på DVD att köpa??? Måste bara ha!!

Kanske även Spårvagn till havet finns att köpa. Kommer ihåg att denna film gjort ett synnerligen starkt bestående intryck på mig, alltså bara komma på idén med att stå och diska mattallrikarna med fläskkotlettbenen kvar i disklådan, och den stackars hustrun som försörjer sin odugliga suput till make genom att joddla på en tyrolerkrog!!!

Jag tycker att allting som Karl-Johan de Geer gjort har varit sanslöst underhållande. Tänk bara på doktor Krall!

Lustigt nog, om jag nu ens vågar säga så här, men om jag fattat det hela rätt så har såväl vår högt avhållne och oändligt vördade Headmaster såväl som denne rätt bitske Karl-Johan de Geer ungefär samma typ av grundutbildning, alltså utbildning inom design. Men där slutar inte likheterna är det kanske bäst att tillägga, båda har osannolikt säker smak som står sig genom åren.

Tårtan - ack ja - jag blir 56 nästa månad så jag var inte precis ett barn när dessa tokerier försiggick.


Bästa hälsn. Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Tutti Frutti » Tårtan!
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group