FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
BOKSLUT eller INTE BOKSLUT
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » BOKSLUT eller INTE BOKSLUT
View previous topic :: View next topic  
Author Message
AllaBallaKokofån



Joined: 06 Aug 2007
Posts: 13

 Post Posted: Mon Sep 24, 2007 3:42 pm    Post subject: BOKSLUT eller INTE BOKSLUT
Reply with quote

Läser i Svenska Dagbladets söndagsbilaga att nationalidolen Ulf Lundell inte har skrivit en ny låt på ett och ett halvt år och har funderingar på att göra bokslut över musikerkarriären. Han är kanske ganska nöjd med en karriär som nu också kompletteras med två biografier, skrivna av Måns Ivarsson och Håkan Lahger.

Det är märkligt att då notera att Rönnblom aldrig tycks har varit mer kreativ än under de senaste 3-4 åren och med flera skivprojket planerade. Hans texter är dessutom bättre och i flera fall mer skarpsynta och politiska än under 70- och 80-talen. Idag skriver Rönnblom sin bästa musik någonsin, enligt min mening.

Det är väl så att hungriga konstnärer jagar bäst.
Jag väntar med spänning på Underground 2.
 Back to top »
View user's profile Send private message
olmar



Joined: 19 Dec 2005
Posts: 22
Location: Göteborg

 Post Posted: Sat Oct 06, 2007 5:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag har länge undrat varför Ulf Lundell är så fast förankrad som nationalidol och poet och Anders F är så utanför.

Ytligt betraktat behandlar dom samma ämnesområde i samma musiktradition med bara den skillnaden att Anders skriver bättre, är intressantare, spänner över ett större fält och är djärvare, djupare och mer drabbande.

Möjligen kan jag tycka att Anders begränsade röstomfång ibland kan få mig att önska att fler artister gjorde covers. Annars är det skandalöst att publiken är så orättvist fördelad! Uffes register är inte mycket att skriva hem om heller.

Jag har försökt att öppna ögonen på mina närmaste devota Uffe-beundrare. Jag har försökt med att säga: "Var inte rädda, det är som Uffe på syra". Det är svårt att få över dom till maktens mörka sida.

Vad säger ni. Har ni någon förklaring? Varför äras inte den som äras bör?

Anders F regerar.! Liveskivan lyfter alla låtarna till nya positioner.


Olmar
_________________
Endeavour to persevere
 Back to top »
View user's profile Send private message
olmar



Joined: 19 Dec 2005
Posts: 22
Location: Göteborg

 Post Posted: Sat Oct 06, 2007 5:11 pm    Post subject:
Reply with quote

Sen läste jag intervjun i BLT.

Headmaster; du behöver inte vara med i Allsång på skansen bara för att du säljer större upplagor.

Jag tror inte Uffe är med och Peps nobbade efter 2 omgångar.

Det skadar inte att sälja hyggligt med skivor eller konserter.


olmar
_________________
Endeavour to persevere
 Back to top »
View user's profile Send private message
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Sat Oct 06, 2007 5:18 pm    Post subject:
Reply with quote

olmar wrote:
Sen läste jag intervjun i BLT.

olmar


BLT?

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Sat Oct 06, 2007 5:51 pm    Post subject:
Reply with quote

olmar wrote:
Jag har länge undrat varför Ulf Lundell är så fast förankrad som nationalidol och poet och Anders F är så utanför.

Ytligt betraktat behandlar dom samma ämnesområde i samma musiktradition med bara den skillnaden att Anders skriver bättre, är intressantare, spänner över ett större fält och är djärvare, djupare och mer drabbande.

Vad säger ni. Har ni någon förklaring? Varför äras inte den som äras bör?


Olmar


Jag har oxå ofta funderat över detta och blivit så heligt förbannad, greppat telefonen ringt upp bland andra Anders Nunstedt och då fått svaret att - vi måste skriva om sådant som säljer men jag ska se vad vi kan göra... jag brukar oxå mejla till div. tidningar flera ggr om året bara för att de fan inte ska kunna säga. -Anders F... vem är det?

Jag tror att det handlar om skandaler...
Ulf.L liv har ju så vitt jag vet kantats av div. händelser som journaliser älskar att skriva om... och de flesta musiker är beroende av att de blir omnämda i media..
Handlar det inte lite om det tro???
Det svaga mediaintresset?

Om det nu hade funnits fler seriösa journalister som hade brytt sig om att skriva om musik istället för att bry sig om att sälja lösnummer och att slicka uppåt så hade Anders säkert varit mindre utanför... men kanske hellre utanför än en mediahora... för det kostar säkert sitt pris...vad vet jag... ?

Se bara nu när Kjell Höglund blev sjuk.. vad hände då... "Rockstjärna förd till sjukhus, föll ihop" jag menar hur ofta har Kjell Höglund fått rubiker... dom skiter väl i honom... men handlar det om att sälja lösnummer så...

Nä jag blir alldeles för upprörd en lördagkväll som den här.. på Måndag kommer jag nog att skicka lite fler mejl...

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
olmar



Joined: 19 Dec 2005
Posts: 22
Location: Göteborg

 Post Posted: Sat Oct 06, 2007 6:50 pm    Post subject:
Reply with quote

BLT = Blekinge Läns Tidning

Anders blev intervjuad där (artikeln finns på hemsidan). Han kom in på Uffe och popularitet i intervjun.

Olmar
_________________
Endeavour to persevere
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Sat Oct 06, 2007 8:03 pm    Post subject:
Reply with quote

Karin wrote:

Jag har oxå ofta funderat över detta och blivit så heligt förbannad, greppat telefonen ringt upp bland andra Anders Nunstedt och då fått svaret att - vi måste skriva om sådant som säljer men jag ska se vad vi kan göra... jag brukar oxå mejla till div. tidningar flera ggr om året bara för att de fan inte ska kunna säga. -Anders F... vem är det?

Jag tror att det handlar om skandaler...
Ulf.L liv har ju så vitt jag vet kantats av div. händelser som journaliser älskar att skriva om... och de flesta musiker är beroende av att de blir omnämda i media..
Handlar det inte lite om det tro???
Det svaga mediaintresset?

Om det nu hade funnits fler seriösa journalister som hade brytt sig om att skriva om musik istället för att bry sig om att sälja lösnummer och att slicka uppåt så hade Anders säkert varit mindre utanför... men kanske hellre utanför än en mediahora... för det kostar säkert sitt pris...vad vet jag... ?

Se bara nu när Kjell Höglund blev sjuk.. vad hände då... "Rockstjärna förd till sjukhus, föll ihop" jag menar hur ofta har Kjell Höglund fått rubiker... dom skiter väl i honom... men handlar det om att sälja lösnummer så...

Nä jag blir alldeles för upprörd en lördagkväll som den här.. på Måndag kommer jag nog att skicka lite fler mejl...

Kram Karin


Jag tror... om jag får säga något att herrar Lundell och Rönnblom har ganska stor del i det hela själva också även om media styr mycket. Man ska ha klart för sig att Lundell har jobbat ganska hårt för att hamna i medias fokus, inte minst de första åren runt "Jack" då han närmast "bjöd" in journalister till intervjuer och skrivstoff och att även framförallt bokförlaget Wahöström & Widstrand hårt marknadsförde Lundell som "Ungt svenskt geni om sprit, sex och knark". Något han förtsatt att göra när det har passat honom och fördömt när det inte har passat honom. Det känns som om Anders inte riktigt har sökt sig till medias ljus ens under sina "stora" år 1980-83 precis som John Holm som var oerhört stor på 70-talet men ändå medvetet figurerade mycket sparsamt i media.

Sedan är det ju naturligtvis också så att Anders är alldeles för okommersiell för att det skulle "löna" sig att ödsla en söndagsintevju på mittuppslaget i Expressen. Jag menar, hur många tidningar har EGENTLIGEN uppmärksammat att proggens stora stjärna Dan Berglund har släppt sin första skiva på tjugo år. Å andra sidan hur intresserad har Dan Berglund varit av att figurera i media?

Sedan är det ju en annan sak att både Anders F Rönnblom och Ulf Lundell blir "Känd svensk rockstjärna" när det föreligger ett annat nyhetsvärde än det rent musikaliska. Så är det ju tyvärr alltid. Minns den "kände TV-kocken" som för ett tag sedan blev anklagad för pedofili var det väl. Känd? Tjaa...han hade lagat mat i något lokal-TV program. Men "kända" TV-kockar säljer ALLTID lösnummer, tyvärr.

"Tidningarna är skrivna av idioter för idioter"
Ulf Lundell

Hmmmm.... Rolling Eyes

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Mon Oct 08, 2007 10:27 pm    Post subject:
Reply with quote

Mycket bra och initierad sammanfattning av situationen Micke! Jag satt och hummade "Precis så är det" hela tiden. Hur omskriven en musiker/artist beror verkligen inte bara på musiken i sig. Om man som Lundell dessutom parallellt lanseras som generationsförfattare i precis rätt ögonblick blir det ju klockrent medialt.
Dessutom är musikhistorien full av förstklassiga artister/låtskrivare/poeter som av olika skäl inte kommit fram i det ljusaste rampljuset. Mitt drömprojekt i det sammanhanget vore att sammanställa en CD med högklassiga 70-talslåtar av mer eller mindre bortglömda band och artister som April Wine, Pavlov's Dog och Klaatu (alla tillhör/tillhörde mina favoriter då som nu) och att den skulle lanseras på ett sätt som fick många att upptäcka att det fanns andra bakom Queen, ELO och Sweet osv...
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Nov 04, 2007 4:57 pm    Post subject:
Reply with quote

Ja visst kan man reta sig enormt på att tex just AFR inte fått uppmärksamhet efter förtjänst - gillar Anders kommentar skarpt - när jag nämnde detta för honom på Big Ben - "det kommer"
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Jacob S



Joined: 11 Nov 2007
Posts: 28
Location: Gärdet (prärien?)

 Post Posted: Sun Nov 11, 2007 12:31 pm    Post subject:
Reply with quote

Vad är alternativet?
Visst känner vi alla att Anders inte är så berömd och kännd och stor i de breda folklagren som han förtjänar men när man tänker lite på saken så vill man nog inte att han ska bli allas idol. Kvaliten på hans musik eller på konserterna slulle knappast bli bättre för att massorna konsumerade?
_________________
Jag ser det brandgula loket, det går genom motet.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Sun Nov 11, 2007 4:24 pm    Post subject:
Reply with quote

Välkommen till F-site Jacob S! Ser fram emot fler inlägg!
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
olmar



Joined: 19 Dec 2005
Posts: 22
Location: Göteborg

 Post Posted: Sun Nov 11, 2007 4:36 pm    Post subject:
Reply with quote

Nej. Det är klart att vi skulle känna oss mindre exklusiva och intellektuella då men Anders skulle ha mer deg!

Det tycker jag han är värd.


Dessutom skulle fler ha lyssnat på text och musik som i förlängningen gjorde dom till bättre människor. Brott och våld skulle minska i samhället.
Det vore väl himla fint?
_________________
Endeavour to persevere
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » BOKSLUT eller INTE BOKSLUT
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group