FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
DRÖMMAR-BILDER-ILLUSTRATIONER
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » DRÖMMAR-BILDER-ILLUSTRATIONER
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Tue Nov 01, 2005 2:09 pm    Post subject: DRÖMMAR-BILDER-ILLUSTRATIONER
Reply with quote

Vi har en idé om att göra ett bildverk baserat på vissa texter.
Hur texterna har uppfattats, hur dom har gett upphov till bilder, drömmar, fantasier, etc.
Det kan vara allt ifrån små illustrationer, målningar, foton, collage, och även berättelser och filmade inslag... Helt förutsättningslöst letar vi sådant som kan illustrera texter ur det hittills publicerade materialet...
Detta kan bli ett spännande projekt med många olika infallsvinklar... Slutresultatet kan bli en bok, eller en DVD, en utställning, eller kanske en långfilm... Allting är idag möjligt.
Hör av er med idéer och utkast och eventuella frågor...

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Wed Nov 02, 2005 3:52 pm    Post subject:
Reply with quote

Där gick hjärnan igång på högvarv,ja!
Det är intressant hur man skapar egna bilder och tolkningar av låtar.

Jag har faktiskt blivit, ja, nästan besviken ibland när man har fått reda på vad en låt egentligen handlar om,när man skapat någon helt annan innebörd av låten... det är som en illusion som brister på något sätt, eller besviken kanske var fel ord, men ni vet vad jag menar... Men det kan vara jäkligt häftigt oxå... på samma gång... Confused Nä, nu blev det konstigt men skit samma, livet är konstigt och enkelt...

Men det här Anders, kan ju bli precis vad som helst... precis som du säger! Och som sagt hjärnan är i full gång...(som du kanske märker)

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed Nov 09, 2005 9:10 am    Post subject:
Reply with quote

Men det här Anders, kan ju bli precis vad som helst... precis som du säger! Och som sagt hjärnan är i full gång...

Ja, det började med att vi gjorde en del illustrationer på temat Ramlösa Kvarn, rent allmänt... sedan har vi gått in på olika begrepp, textfraser, citat, etc. Sedan har idéerna vuxit in i animations- och videovärlden, med oändliga uppslag...
Men vi vill inte sätta några gränser eller ge några direktiv, utan efterlyser förutsättningslöst bilder i alla olika former och format...

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Nov 27, 2006 9:26 pm    Post subject:
Reply with quote

Lyssnade i helgen på "Ramlösa kvarn"-plattan som trots att den hamnade utanför de fem bästa på min rankinglista är en stundtals mycket välspelad skiva. Inte minst p g a titelspåret, "Inga gränser" och "Drömde". Hur som helst så kom jag att tänka på att "Ramlösa kvarn"-skivan är ett av de verk av Anders som jag får mycket konkreta bildassociationer av. Tycker på nåt sätt att hela plattan andas sommarnatt. Jag tänker mig ljusa, varma sommarnätter. Det känns liksom lite som om den tar vid där "Sommarnattsregnmoln" slutar på debuten. Därför är det lite kul också att "Sommarnattsregnmoln" följs av "Ramlösa kvarn" och "Inga gränser" på "Romantiken"-samlingen. Tycker att färgbilderna i bookleten till F-Boxen runt "Ramlösa kvarn" illustrerar väldigt bra hur jag tänker mig den. När man lyssnar på den så känns t o m soundet som om den var inspelad nattetid. Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag känner så och jag kan absolut inte förklara det. Och f-n vet hur man ska illustrera det men man kanske får ta lite bilder till sommaren och skicka in Cool . Ett kommande projekt med andra ord.

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Janne



Joined: 18 Sep 2006
Posts: 64
Location: Falun

 Post Posted: Tue Nov 28, 2006 8:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Har själv gått i liknande tankar.

Många gånger (alltid?) när jag lyssnar på musik (inte nödvändigtvis AFR), dyker det upp bilder, skeenden. Upplevda teman väver samman sånt som inte nödvändigtvis hör ihop och ibland uppstår t.o.m. små världar, universa.

Att göra något med dem är en utmaning. Det blir inte alltid bra, men ibland blir det... Något. Musiken/plattan växer, utvecklas, omvandlas till något nytt. Den blir min egen just genom tolkningen, associationerna (det är de som är roligast och utgör basen för min kreativitet), omskapandet av det en gång redan omskapade - för musiken är ju i sig första ledet i denna process: Tolkningen, associationerna, omskapandet av verkligheten.

Att gå ett steg till - att tolka tolkningen - är ett slags eldprov för konstverket i fråga. En platta kan falla platt när tolkningen inte förmår penetrera det bokstavliga. Men när det funkar blir det om inte bra, så alltid spännande.

Jag har så smått börjat recensera skivor på det här sättet ("hur texterna har uppfattats, hur dom har gett upphov till bilder, drömmar, fantasier, etc."). Det har blivit både bra och dåligt, men främst har det blivit ett sätt att se bortom form och (synligt) innehåll och hitta ett tema, en röd tråd. Metoden skiftar något från recension till recension (främst för att en recension skriven på detta sätt tar flera timmar i anspråk och för att man är rätt mosig i huvudet efterår), men överlag tror jag mig ha hittat ett sätt som funkar för mig.

Skulle gärna ge ett exempel, men jag tror inte att det ger så mycket att läsa en av mina recensioner om man inte hört skivan själv. (Har dessutom bara recenserat tre skivor hittills: Alice Cooper's "Pretties for you", "Easy action" och "Love it to death".)
_________________
Det här är ett stycke text som har lagts till i det inlägg du läser...
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Thu Nov 30, 2006 10:38 am    Post subject:
Reply with quote

Micke,
det här med Ramlösa kvarn och nattlig inspelning känner jag oxå. Jag associerar fr a till bilderna på insidan av LP-omslaget (varav en del kommit med i boxhäftet). De känns både lantliga och nattliga, det är nått dunkelt sommarnattsljus över dom...flera låtar har oxå denna touch, som "Jag ser en eld som brinner" (bl a med sina ugglor), "Stygg stygg whisky" (lördagskväll), "Jag behöver ditt stöd" ("kom till mig som ett skogsljus, jag vill se dig i dagsljus") och så har vi ju förstås avslutningslåten, med sina leende fladdermöss och den oemotståndliga vändningen "Mitt i natten när allting är svart och när månen har gått i moln, ja då..."
Verkligen en helgjuten skiva! Och väldigt tematisk på ett lite bitterljuvt sommarnattsvis.
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Fri Dec 01, 2006 9:26 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej,
jag fick en mycket påtaglig syn när jag lyssnade på Camillas sång efter att köpt Ramlösa Kvarn-albumet i början av 70-talet. Denna syn har alltid sedan dess kommit fram när jag lyssnat på just Camillas sång, och den är än i dag lika tydlig, även om jag med min dåvarnde flickvän ungefär 1987 helt utan förvarning upplevde precis samma syn fast denna gång vid Hindens Rev väster om Lidköping, och givetvis åtföljdes synen av Camillas sång som liksom slog rot i skallen...

OK, alltså här är den syn / bild jag upplevt så otroligt många gånger, och även om den är på sitt sätt absurd så är den väldigt väl fastetsad:

Jag bor alltså tillsammans med min äldre bror i Onsala Kyrka, där vi och Camilla sitter och är melankoliska och dricker vin hela natten. Camilla är antagligen en extremt ensam och mycket ömtålig kvinna. I min syn kommer dock den vackra damen Ann med bussen från stan, alltså en ren textförvanskning... När Cammila hör bussen, går hon ut i soluppgången och möter Ann och de kramas en stund, sedan går de handihand saligt och sakta ner mot "sjön" . Här (i såväl min syn som i verkligheten) nerom kyrkan finns (den fanns iallafall i slutet 50-talet när jag ofta var hos en släkting i Håkulla (som inte alls ligger vid kyrkan!!)) en liten strand som är täckt med rundslipade nästan flata stenar, stora som valnötter, dessa vackra stenar är fuktiga av nattens dagg i den svala sommarmorgonen. Sedan vandrar de två sagolikt vackra kvinnorna sakta bort åt öster mot den uppgående solen, medans man ser ett magiskt ljusspel i de vackra stenarna. När de kommit utom synhåll tar också min syn slut. Någon av de två vackra kvinnorna har ett otroligt vackert rött hår, men jag vet inte ifall det är Camilla eller hennes vän, för man ser inte det vackra flammande håret förrän de förenas i den stora kramen innan de vandrar bortåt.
Men sedan upprepas detta en gång till, fast då kommer Camilla upp till vårt hus med stora tårar rullande på det bleka ansiktet, och vi muntrar upp Camilla med att försöka få henne att glömma och koppla bort sina sorgsna tankar, och så - hon hör en tupp, sedan kommer bussen från stan och hon möter sin vackra vän Ann, de kramas, går ner till sjön och det röda håret gnistrar i den röda soluppgången....

OK, jag vet inte om detta kan vara något, men lustigt nog känner jag att jag har alltså undvikit just denna lilla strand nedanför Onsala Kyrka sedan jag fått denna starka ytterst påtagliga syn. Men det kan vara något undermedvetet som styrt detta, för faktum är att jag många gånger när jag varit ledsen eller ensam just sett denna synen för mitt inre och jag har längtat efter att det var mig som Ann kramade.
Åren har ju gått, och detta är inget jag längre skäms för att dela med mig av. Anders F's texter är ju oftast mångbottnade, och det undermedvetna är mer än duktigt på att knyta ihop märkliga associationskedjor som etsar sig fast.

Bästa hälsningar / Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Sat Dec 02, 2006 1:10 am    Post subject:
Reply with quote

Alltså, det är helt fantastiskt vilka stories man får ta del av på detta forum! Och vilka syner, associationer och livsledsagningar (eller vad fan det ska kallas) som F-skatten (om uttrycket tillåts) leder oss till! Tack alla för att ni delar med er av ert liv!
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Sat Dec 16, 2006 5:16 pm    Post subject:
Reply with quote

TACK ALLA...
för mycket fina intryck och associationer.
Vi noterar med förtjusning, och hoppas på mer bidrag under nästa år.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Veritas



Joined: 17 Sep 2007
Posts: 9
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Oct 07, 2007 4:06 pm    Post subject:
Reply with quote

Ååh, jag hade glömt bort den här tråden...
Skulle självklart lagt in den: http://surl.se/evwf här istället för att skapa en ny tråd ;| Ego... ;p
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » DRÖMMAR-BILDER-ILLUSTRATIONER
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group