FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
BIG BEN 25/10 -07
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Live! » BIG BEN 25/10 -07
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Oct 25, 2007 10:15 am    Post subject: BIG BEN 25/10 -07
Reply with quote

BLIR DET FULLSATT i kväll på Big Ben?
Chansen Finns.

AFR BAND är heta.
Filmteamet från Resa i F-LAND är i stan.
Dokumentationen går in i slutfasen.
ALLA F-HEADS är varmt välkomna.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Candyman



Joined: 30 Jan 2006
Posts: 270
Location: Södermalm

 Post Posted: Fri Oct 26, 2007 10:05 am    Post subject:
Reply with quote

Rapport från gårdagen;

Set 1 (ca 51 min)
1. Välkommen Till Verkligheten
2. Skuggspel
3. Mamma Hjälp Mig
4. Linas Dyrbara Ord
5. Ramlösaland
6. Billys Väntan På Isabell
7. Lång Tid
8. Gunghäst, Gunghäst
9. Tolv Tiggare
-----------------------
Set 2 (61 min inkl extranummer)
1. Guds Golfboll
2. Caviar Pizza
3. Ömhetsdesperado
4. Mer Än Amerika
5. Lagom Hårt
6. Komedia
7. Osårbar
Extra
8. Har Du Sett Min Broder Josef?
9. Din Barndom skall Aldrig Dö
10. Jag Kysste henne Våldsamt (23 Mars 1980)

Första set var fantastiskt! Välkommen Till verkligheten är en härlig öppningslåt. Mamma Hjälp Mig var om möjligt ännu bättre än i onsdags.

Andra set nådde väl inte riktigt samma höjder, dvs bara runt 9,5 på en 10-gradig skala. Golfbollen är en bra låt men just när jag väntade på att den skulle gå över i ett skönt bluesjam så slutade den lite abrupt efter bara ca 4 minuter. Där finns det utrymme att göra mycket mer. Noterbart är att JM&BTK inte spelades. Inte heller vare sig Grand Hotel eller Shopping Center. Mer publik än i onsdags men det var nog inte lapp på luckan.

Hibbitt får väl fylla på med närvaroprotokoll.

Missar tyvärr kvällens spelning på Tantogården. Synd då jag även skulle velat se VBK.
_________________
"Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"


Last edited by Candyman on Fri Oct 26, 2007 12:28 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Fri Oct 26, 2007 12:18 pm    Post subject:
Reply with quote

Haha! Headmaster kanske borde hålla upprop från scenkanten!
- Candyman? Yes.
- Hibbitt? Jadå.
- Bosjo? Japp.
- Ingrid? Här.
- Tvillingarna? Ja! Ja!
...med dotter och Ulrika var på plats och brorsan också och Arnbert igen och Gudrun och Åsa med kameror och så förstås våra välbekanta Borås- och Örebrobor Karin & Micke och mfl ja det var rena årsmötet - fyll i närvaroblanketten folks...

Verkligheten rivstartade kvällen med en läcker gitarrduell huggande och krängande över det stabila Agge/Björn-groovet.
Billys Väntan blev riktigt stor igår med roliga bortglömningar i texten ("Skanör var det ju han var ifrån, bonddrängen!" etc), allsång och skrål och bandet i glädjerus.
Amerika fick nytt besök i form av två dikter av Lawrence Ferlinghetti. (Hur fick alla stavelserna plats där?)
På Lagom Hårt förlängde Peter sitt gitarrsolo så det liksom pågick under hela slutrefrängen också.
12 Tiggare - vass!
Komedia var fin också med bandpresentationer i.
Gunghästen skenade ut över bergen och upp i kosmos i ett riktigt powerballadneilyoungcrescendo. Very Happy
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Candyman



Joined: 30 Jan 2006
Posts: 270
Location: Södermalm

 Post Posted: Fri Oct 26, 2007 3:27 pm    Post subject:
Reply with quote

Rapport från gårdagen;

Set 1 (ca 51 min)
1. Välkommen Till Verkligheten
2. Skuggspel
3. Mamma Hjälp Mig
4. Linas Dyrbara Ord
5. Ramlösaland
6. Billys Väntan På Isabell
7. Lång Tid
8. Gunghäst, Gunghäst
9. Tolv Tiggare
-----------------------
Set 2 (61 min inkl extranummer)
1. Guds Golfboll
2. Caviar Pizza
3. Ömhetsdesperado
4. Mer Än Amerika
5. Lagom Hårt
6. Komedia
7. Osårbar
Extra
8. Har Du Sett Min Broder Josef?
9. Din Barndom skall Aldrig Dö
10. Jag Kysste henne Våldsamt (23 Mars 1980)

Första set var fantastiskt! Välkommen Till verkligheten är en härlig öppningslåt. Mamma Hjälp Mig var om möjligt ännu bättre än i onsdags.

Andra set nådde väl inte riktigt samma höjder, dvs bara runt 9,5 på en 10-gradig skala. Golfbollen är en bra låt men just när jag väntade på att den skulle gå över i ett skönt bluesjam så slutade den lite abrupt efter bara ca 4 minuter. Där finns det utrymme att göra mycket mer. Noterbart är att JM&BTK inte spelades. Inte heller vare sig Grand Hotel eller Shopping Center. Mer publik än i onsdags men det var nog inte lapp på luckan.

Hibbitt får väl fylla på med närvaroprotokoll.

KORRIGERING kl 16:20: Det ser ut som om jag kan ta mig till Tantogården i alla fall.
_________________
"Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Fri Oct 26, 2007 6:00 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag är fullständigt mållös. Kan bara säga:

TACK!!! TACK!!! TACK SNÄLLA FÖR "LINAS DYRBARA ORD"!!!! JAG ÄR SÅ GLAD!!!! OCH EGENTLIGEN HELT UTAN ORD FÖR DENNA GLÄDJE!!!! DET VAR FULLSTÄNDIGT MAGISKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
TACK!!!!!!!


För övrigt så kan jag bara instämma i Candymans omdöme om att det första setet var helt fenomenalt. Tänk att förutom "Lina" få höra "Lång tid" och "Tolv tiggare" i riktiga ångvältsversioner. Härlig frasering i "Mamma hjälp mig". Skön "Ramlösaland". Och "Välkommen tll verkligheten" är verkligen otroligt bra som öppningslåt. Överlag så skulle nog det första setet kunna beskrivas som lite snårigare och inte så publikfriande. Men publiken är ändå med på noterna och även avd 2 börjar fint med den nya "Guds golfboll" och en mycket tung och skön "Caviar pizza". Vad mer kan man önska? Jättelkul också med "Broder Josef", även den på "beställning".

Stort tack för en jättetrevlig kväll med ett bra band och många trevliga F-Heads i publiken.

Lycka till på Tantogården ikväll!!!!

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Fri Oct 26, 2007 10:07 pm    Post subject:
Reply with quote

Trött och en lugn fredagskväll blir det efter två sena kvällar på Big Ben inramade av långa arbetsdagar och det vid PUB besök obligatoriska promenerandet hemifrån Gröndal - nästan1 tim enkel väg i detta fall.

Men en trötthet man bär med ett leende åtminstone till Fotollens säsongs avslutning på Stadion på Söndag som ju fortfarande innehåller en liten guldchans för Anders lite finare lite bättre favoritfotbollslag. (Dax för en specialskriven DIF Hymn snart - eller som en specialskriven text till Ramlösaavslutningen " KOM KOM KOMMER TILLBAKA - TILLBAKA TILL STADION IGEN" ETC.)

Mina referenser från livekonserter är ju inte så många när det gäller F-et så jag kan bara konstatera att det enligt mitt sätt att se det var en habil o sevärd kväll på Onsdagen medan torsdagskvällen var magisk.

Första set särskilt, medan andra set fölorade sin puls lite under dystra Caviarpizza - men det var det faktiskt värt - en härligt blå verson.

Känslan vid avslutningen på första set med den magnifika avslutande kanonversionen av Tolv tiggare var helt otrolig och i övrigt var hela spelningen fantastisk.

För mig personligen präglades denna kväll av något större ölintag (tror inte att det påverkade känslan av mer drag och ett gladare mera publikfriande band så mycket trots allt). Däremot påverkades jag och drogs med oerhört av att killen som jag delade bänk med på Tyskan i åttan 1972 och därefter hela gymnasietidens festande - polisman Tommy- var med och på sin första Anders F spelning.

Om någon varit mer fanatisk F-are genom åren än jag i bekantskapskretsen - tvångsspelat låtar på fester och ibland sjungit själv med skiftande kvalite´är det T.

Hans oerhörda nästan maniska hyllande av Anders F har i vart fall tills han köpte boxen (bara för att få de två första skivorna - hade dem bara på sönderspelade rullband) varit ganska fokuserat - baserade sig således inte på samma slags nästan förbehållslösa hyllande av (nästan) allt som kommit under åren, som från mig, utan här har ALLTID de två första plattorna ensamma regerat . Killen har lyssnat nästan löjligt mycket på just dem.

Och särskilt i något påstruket tillstånd blir det mer än övertydligt att favoriten bland favoriterna är "Broder Josef" .

Tommys lycka över att vara på denna konsert och dessutom få sig tillägnad Broder Josef + en älskad - Din Barndom i extranumret gick nästan att ta på - det fullständigt strålade om honom och den positiva energi som flödade från honom hela spelningen måste i alla fall i någon grad ha fått bandet att ge det där lilla extra som gjorde skillnad mot onsdagen och att han som faktiskt är ganska blyg vågade prata lite med Anders o Björn efteråt gav ju upplevelsen extra magi - tror inte jag sett killen gladare på iaf minst 10 år!

TACK - JÄTTETACK hela bandet för hela oförglömliga seplningen o inte minst till Anders för Broder Josef till T.

Det är i sådana ögonblick musikalitet som hos hela bandet o förmågan att skriva låtar och texter som berör hos Anders blir något mer än bara en egenskap, kunskap eller intränad färdighet. Det är något nästan gudomligt över att kunna skapa en sådan salighet som den T fick uppleva och som spred sig - iaf till mig - Jag promenerade lycklig hemåt mot Gröndal och visst var jag trött dagen efter och är ju fortfarande - men lycklig trötthet är lätt att bära!
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Ulla



Joined: 12 Jun 2007
Posts: 111
Location: Hörnefors,Umeå

 Post Posted: Sat Oct 27, 2007 3:35 pm    Post subject:
Reply with quote

Arnbert!
Vilket fint inlägg du har skrivit! Man kunde riktigt känna din kompis lycka!! Very Happy
Kram!
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Live! » BIG BEN 25/10 -07
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group