|
|
 |
 |
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Sten Tyrfors
|
Posted: Thu Nov 17, 2005 9:06 pm Post subject: Vacker assistans |
|
|
Jag har funderat lite kring den mängd bibliska anspelningar som finns på plattan "Alternativ rock’n’roll cirkus". Att "Främling" (F4:9) är en jesusstory är väl inte så långsökt. Detsamma gäller om att "Guds rosor" (F4:8) ställer den gammeldags bilden av Gud som en person mot en mera modern uppfattning av Gud som en kärlekskraft mot varandra. Och i "Skördevisa" (F4:4) använder man, precis som Gud i skapelseberättelsen, endast ord till att styra naturkrafterna. "Sanna mina ord" (F4:10) är i sig ett bibliskt uttryck, men det ligger också rättså nära det "sannerligen" som Jesus ofta stoppar in i sina uttalanden. Bibliskt är också uttrycket "Som en tjuv om natten" (F4:6).
Lite mera långsökt kan man se berättaren i "Har du förstått mig" (F4:11) som Jesus själv som frågar huruvida budskapet har nått fram: "Talar jag i gåtor eller talar jag tydligt?". Och fabriken i "Följ mig till fabriken" (F4:3) kan ju rentav vara en metafor för en församling. I själva tittellåten (F4:1) är budskapet att det som nu följer kommer att förena alla – de som är anti och pro, överklassungar, månskensdyrkare och kultursnobbar. Detta var, vad jag har förstått, den ursprungliga tanken med kristendomen.
Jag har aldrig betraktat Alternativ-plattan som religiös, men det är ändå uppenbart att det finns en hel del biblisk symbolik insmugen, och det är med den utgångspunkten jag tänkte ta mig an "Vacker assistans" (F4:5). Texten går i stort sett ut på att berättaren på väg till Oskarshamn möter någon som hjälper honom rätt i tillvaron, och därefter företar han sig en massa resande. Det är alltså ungefär samma historia som i Bibelns Apostlagärningarna, där Paulus är på väg till Damaskus för att jaga kristna, men på vägen möter en uppstånden Jesus och blir omvänd, vilket senare leder till en massa resande.
Vad är det då för omvändning som berättaren genomgår i "Vacker assistans"? Inte tror jag att det handlar om något religiöst uppvaknande. Snarare om ett avståndstagande till kärnkraften. Sveriges första kärnkraftverk startades 1972 i just Oskarhamn, och resan dit kan ses som en metafor till att bli anhängare. Halvvägs har dock någon fått honom på bättre tankar, han inser att det är "dumt att binda fantasin kring ett hjul som inte snurrar" och hans "rockband som puttrar och kokar" bekräftar åsikten några år senare i "Han kysste henne våldsamt" (F8:12). |
|
| Back to top » |
|
 |
Karin
|
Posted: Fri Nov 18, 2005 6:14 pm Post subject: |
|
|
Oj oj, Sten, det här var djupt, i alla fall för mig... men intressant!
Jag läser och läser och sliter mitt hår, läser igen, försöker förstå...
Men skam den som ger sig -nu sitter jag här med boken i ena handen och läser med glasögon på, samtidigt som jag läser ditt inlägg...
Kan undra om jag blir något klokare eller om jag helt har dumförklarat mig genom detta inlägg...
Kram Karin |
|
| Back to top » |
|
 |
Sten Tyrfors
|
Posted: Sat Nov 19, 2005 7:59 pm Post subject: |
|
|
| Karin, det var inte min mening att du skulle känna dig dum eller så. Det är bara det att Rönnbloms låtar erbjuder så många tolkningsmöjligheter, så jag kan helt enkelt inte låta bli. Men det jag sägar får inte uppfattas som något "rätt svar" (det kan inte ens Rönnblom själv ge). Och egentligen behöver man ju inte analysera alls, om man inte vill. Låtarna går utmärkt att bara uppleva, ungefär som en solnedgång, ett åskväder eller ett snöfall. |
|
| Back to top » |
|
 |
Karin
|
Posted: Sat Nov 19, 2005 9:14 pm Post subject: |
|
|
Nej Sten, det skulle jag aldrig tro, att det var din mening att få mig att känna mig dum, men du vet hur vi kvinnor kan vara -vi vill ju gärna förstå... Allt...
Men det är ganska facinerande hur en del tolkar och en del precis som du säger upplever... jag är nog mest en upplevare -men inte alltid... och att uppleva är ju oxå ett sätt att tolka... eller?
Det är ju det som är roligt, att vi är olika så vi kan få nya infallsvinklar på detta underbara forum, så fortsätt du Sten, så ska jag med spänning fortsätta läsa dina intressanta inlägg...
Kram Karin
[/quote] |
|
| Back to top » |
|
 |
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
 |
|
|
 |
|