|
|
 |
 |
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Headmaster

|
Posted: Wed Jan 18, 2006 11:11 pm Post subject: TV-programmet 'Nattfösaren' |
|
|
Skulle någon på forumet händelsevis ha kvar en VHS-kopia av något av inslagen från programmet 'Nattfösaren' (1972), så är vi intresserade av att köpa en kopia för att ha i arkivet. Det verkar som TV har raderat dessa band. 'Nattfösaren' sändes mellan januari och mars 1972. 10 program totalt. Anders F medverkade i redaktionen och framförde låtar i program 1, 3, 5, 7, 9 och 10. Producent var Urban Lasson. Programserien sablades ner av recensenterna, då det var lite nyskapande... sketcher, snuttar, standup-humor, TV-soffa och alvar blandat... sådant som blev vanligt förekommande i TV långt, långt senare.
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
| Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Thu Jan 19, 2006 3:50 pm Post subject: |
|
|
SVT:s musikarkiv som skulle kunna vara, och absolut i vissa avseenden fortfarande är, en riktig guldgruva är dessvärre rent materialhanteringsmässigt en smärre katastrof. Att "Nattfösaren"-programmen blivit raderade är inget som förvånar mig det minsta. Just Urban Lasson är ju en kille som verkligen skrivit pop- och rockhistoria i svensk television och gjort många värdefulla dokumentationer av svensk rock varav en del tyvärr har blivit raderade. Det var f ö han som också tog initiativet till att SVT skulle sända den serie program om bluesens historia som bl a Martin Scorsese gjorde. Angående raderade program så kan jag berätta att jag vid ett tillfälle pratade med journalisten Håkan Lahger som delgav mig att man på något helt fantastiskt sätt lyckats radera Urban Lassons dokumentära bilder från dom första Gärdesfesterna i proggens begynnelse. Däremot finns några Rapport-inslag från en popfestival i Mantorp (en slags svensk kommersiell Woodstock) bevarade. Hur man resonerat här övergår mitt förstånd. Oavsett vad man tycker om proggrörelsen kan man inte förneka dess betydelse i svensk rockhistoria. Det här gör mig lite orolig. Vad kommer att hända i framtiden med videon till "Chimborazos vackra lava" som diskuterades i ett annat topic, nu när den av ekonomiska skäl inte kom med på "F-BOX"? Finns det något vi kan göra för att hjälpas åt att rädda en massa intressant material som finns gömt och glömt här och var?
Micke |
|
| Back to top » |
|
 |
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Thu Jan 19, 2006 7:17 pm Post subject: |
|
|
Hej,
förmodligen brinner det i knutarna att rädda gamla grejer. Hela gamla goa monopolet måste ju spara pengar och bli effektivare såvitt jag förstått av olika diskussionsprogram i radions P1.
Micke L väcker ju tanken att om vi är några stycken som satsar en slant på att rädda t.ex. Chimborazos vackra lava, skulle den ju om inte annat göra mig lycklig med att kunna jämföra mitt 22 år gamla intryck med vad som verkligen var det som visades.
Som ny medlem på detta F-forum vet jag inte ifall man talar om pengar, men det verkar ju iallafall funnits ett pris för videon när F-BOXen producerades. Jag skulle kunna tänka mig att "köpa ett antal andelar" i just videon med den snurrande flickan, den enda motprestation jag vill ha är att få se videon, eller kanske kunna köpa ett personligt signerat exemplar av den eller kanske en samlings-DVD med fler videos e.d. som kunnat räddas åt eftervärlden. Jag har ju inte en susning om vilka pengar vi talar om, men jag gissar att det inte är 6-siffriga belopp för en enda videosnutt (om detta blasfemiska uttryck ursäktas).
Vad som krävs är att någon initierad tar tag i detta och gör en försiktig koll ifall detta är genomförbart.
Hälsn. Ingvar |
|
| Back to top » |
|
 |
Headmaster

|
Posted: Thu Jan 19, 2006 11:41 pm Post subject: |
|
|
SVT har en avdelning inom företaget som heter SVT Sales. Deras uppgift är att sälja arkivmaterial, då det finna ett stort intresse hos folk att köpa gamla inslag, program, etc. och bränna egna DVD skivor...
Alltså finns det en prislista. Beroende lite på hur materialet skall användas, upplaga, längd...
Jag skall ta kontakt med dem igen och höra mig för lite om olika villkor, och det material som finns. Återkommer med mer detaljer.
|
| Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Fri Jan 20, 2006 11:23 am Post subject: |
|
|
SVT har ju också en butik på nätet och där skriver man följande:
"Statens Ljud & Bildarkiv har en sökbar databas över alla video- och dvd-filmer som har funnits eller finns utgivna i Sverige. Här kan du själv söka på titel. Om SVT har videorättigheterna och den finns utgiven kan du sedan kontakta oss. "
När man kollar i Statens ljud & bildarkivs databas så finner man ett flertal videos av/med olika artister som tycks vara producerade av eller i samarbete med SVT. På Anders F Rönnblom får man 4 träffar:
1. Lär dig Adobe Photoshop 2.5
Lär dig Adobe Photoshop 2.5 : d. 2 / [manus: Erik Bolinder]. - [Stockholm : Bolinder & partners, 1993]. - 1 videokassett (VHS) (ca 148 min.) : ljud, färg. - (Datautbildning på video)
Undervisning
Medverkande: Erik Bolinder, Anders F. Rönnblom
Produktionsbolag: Bolinder & partners
Köpkassett
Produktion: Sverige, 1993
Med informationsblad och övningsdiskett
Innehållsbeskrivning: Undervisning i desktopprogrammet Adobe Photoshop 2.5 för Macintosh
Innehåller avsnitt 7-12
Klassifikation: Aef Pubd
Accessionsnummer: VR93/1541
2. Helvete också
Helvete också : ett actionfyllt kortfilmsprogram / av Lennart Gustafsson. - Stockholm : Svenska filminstitutet, [1996]. - 1 videokassett (VHS) (ca 31 min.) : ljud, färg med inslag i s/v
Kortfilm
Medverkande: Anders Linder, röst (Helvete ...) ; Dag Vag (Helvete ...)
Produktionsbolag: Kanalfilm, Svenska filminstitutet ; foto: Johan Edström (Helvete ...) ; musik: Anders F. Rönnblom (Julfilmen!), Dag Vag Helvete ...) ; ljud, klippning: Dubravka Cebulc (Helvete ...)
Produktion: Sverige
Innehållsbeskrivning: Kortfilmsbetraktelser över livet i vardagen och över julen
Innehåll: Julfilmen! (cop. 1984) -- Helvete också (1980) / manus, regi, animation Lennart Gustafsson -- Om natten (cop. 1981)
Genre: animerad film
Accessionsnummer: VR96/0736
3. F-box = It's art that makes the difference
Videosystem: DVD Speltid: min
Medverkande: Rönnblom, Anders F
Anmärkning: Köpvideo Musikvideo Annat format, ingår i CD-utgåva, se CD04-4889--4906
Accessionsnummer: VR04-3733
4. 2x10 Pop top videoshow
Scand Video / ... / 2x10 Pop top videoshow / Idé, produktion: Ulf
Lundstedt. Stand up's: Ted Åström. Kamera: Leif Jonsson. Bild och
ljudteknik: Göran Svensson ... Producent: Ulf Lundstedt / ... / [Medv Ted
Åström, Snowstorm, Per-Erik, Björn Afzelius & Globetrotters, Vikingarna,
Anders F Rönnblom & OK Brothers Band, The Radio, Michael, Balans, Carina
Wessman, Dancemen, Motvind, Charlie Hillson, Hansa band, Jerry Williams,
m fl. Sverige, 1981?].
Det vore ju högst intressant att få veta om övrigt som sänts i TV ska betraktas som raderat
Micke |
|
| Back to top » |
|
 |
Headmaster

|
Posted: Fri Jan 20, 2006 1:40 pm Post subject: |
|
|
| Micke L wrote: |
När man kollar i Statens ljud & bildarkivs databas så finner man ett flertal videos av/med olika artister som tycks vara producerade av eller i samarbete med SVT. På Anders F Rönnblom får man 4 träffar:
Micke |
De videos/DVD du nämner är kommersiella produkter som finns att köpa i butik, vad jag förstår....
SVT har ju i sitt lager mycket mer. Det vet jag, eftersom jag fick en lista på allt som fanns. Inkl. allt som Lasse Bermann producerade på 80-talet + det som Hawk Records gjorde (Annamaria och Gretsch Bros.) Varför inte detta är upptaget i SL&B databas vet jag inte...
Om det finns intresse här på forumet, så kanske vi ska ta kontakt med SVT Sales och en dam som heter Annelie Bergman. Förklara för henne att vi... som det kanske blir snart... har ett F-Sällskap, och i och med det planerar att t.ex. producera en DVD för sällskapets räkning. Det finns nog möjlighet att förhandla fram ett bra pris för det material som kan vara intressant att bevara fr eftervärlden.
|
| Back to top » |
|
 |
Sten Tyrfors
|
Posted: Fri Jan 20, 2006 6:56 pm Post subject: |
|
|
| Då kan man väl passa på och fråga om framträdandena i "Bälinge byfest". Jag vill minnas att det var "VPK och Cadillac" och "Det är inte snön som faller", och så minns jag inte om det var nån mer låt. I vilket fall skulle jag gärna vilja se detta igen. |
|
| Back to top » |
|
 |
Headmaster

|
Posted: Fri Jan 20, 2006 7:05 pm Post subject: |
|
|
jaaa... och jag fick sitta och riva pappersbitar innan programmet så att det fanns tillräckligt i en behållare som skulle öppnas i taket över scenen... En pryo hade fått i uppdrag att riva papperslappar som skulle likna snö... Men den stackarn hade bara rivit, typ några A4-blad... Det behövdes ju massor om det skulle likna snö
|
| Back to top » |
|
 |
hypno

|
Posted: Fri Jan 20, 2006 8:26 pm Post subject: |
|
|
Vad gör man inte för konsten  _________________ //Anders
Hfb FhF aA
http://www.boulevarden.se |
|
| Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Fri Jan 20, 2006 10:26 pm Post subject: |
|
|
Mmm... och den där dokumentären från 1982 skulle va kul att få se igen .
Micke |
|
| Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Fri Jan 20, 2006 10:51 pm Post subject: |
|
|
| Headmaster wrote: |
De videos/DVD du nämner är kommersiella produkter som finns att köpa i butik, vad jag förstår....
(F)Headmaster |
Jag är i och för sig ingen expert på exempelvis Tomas Ledin men jag undrar jag om denna finns på den kommersiella marknaden:
Tomas Ledin & Agneta Fältskog = Never Again
Videosystem: Digital Betacam Speltid: 6 min.
Anmärkning: Överförd från 1 tum B T01-1271
Accessionsnummer: T03-0315.006
Nu för tiden så funkar det väl ofta så att TV-kanaler visar det som redan finns att köpa på DVD (ex. TV4:s visande av bonus dvd-materialet till Springsteens remastrade "Born to run") medans det ju förut var så att mycket av materialet prducerades av den egna TV-kanalen eller köptes in från någon annan kanal. Söker man exempelvis på Bob Dylan så får men upp sex (6) träffar. Det låter ju i mina öron ganska underligt. En av träffarna är:
Woodstock 94
Regi: Gowers, Bruce
Videosystem: VHS Speltid: 165 min.
Medverkande: Traffic Amitri, Del Cocker, Joe Dylan, Bob
Anmärkning: Musikvideo
Accessionsnummer: VR95/0484
Denna finns/har inte funnits i handeln att köpa såvitt jag vet. Å andra sidan så listar man också denna:
Bob Dylan
Bob Dylan : MTV unplugged / directed by Milton Lage. - [Bromma : Sony, 1997?]. - 1 videokassett (VHS) (ca 72 min.) : ljud, färg
Scenföreställning
Övriga medverkande: Tony Garnier, bas ; John Jackson, git ; Bucky Baxter, dobro ; Winston Watson, trummor ; Brendan O'Brien, org
Produktionsbolag: Sony, MTV ; text och musik: Bob Dylan
Produktion: Förenta staterna, cop. 1995
Innehåll: Tombstone blues -- Shooting star -- All along the watchtower -- The times they are a-changin' -- John Brown -- Desolation row -- Rainy day women #12 & 35 -- Love minus zero/No limit -- Dignity -- Knockin' on heaven's door -- Like a rolling stone -- With God on our side
Klassifikation: Yxni
Accessionsnummer: VR97/0592
Den finns ju i vilken skivaffär som helst att köpa. Det skulle vara kul att veta vilka kriterier dom har för sina listningar om man nu ska ha någon glädje av detta sökarkiv. Anyway, ett klargärande av vad som finns i SVT:s arkiv + kostnadsberäkningar för vad det skulle kosta att få loss det skulle kännas gott så att inte många, för oss, värdefulla band raderas och spelas över med Riket-dokumentärer och annat skräp.
Micke |
|
| Back to top » |
|
 |
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Fri Jan 20, 2006 11:29 pm Post subject: |
|
|
Hej,
här händer grejer!
Tanken på ett , låt oss kalla det exklusivt F-sällskap, som vill för eget bruk kunna drömma sig tillbaka och samtidigt dokumentera (=bevara för framtiden) var bra.
Jag har nollkoll på det mesta men gillar bra musik, gillar även att bevara gamla grejer, och är även i viss mån idealist.
Jag är minst sagt nyfiken på vilka pengar det kan röra sig om. Men som någon sa längre upp i denna tråd, så kanske priserna blir lägre om det inte ligger något kommersiellt intresse bakom...
Hälsn. från ett snöstormande Borås / Ingvar |
|
| Back to top » |
|
 |
Headmaster

|
Posted: Sat Jan 21, 2006 1:59 pm Post subject: |
|
|
(F)Headmaster |
Jag är i och för sig ingen expert på exempelvis Tomas Ledin men jag undrar jag om denna finns på den kommersiella marknaden:
Micke |
Micke... Det var nog mest de fyra AFR-träffarna som jag syftade på.
Photoshop-VHS:n såldes i början av 90-talet.
Och KanalFilms alla tecknade filmer finns också att köpa på deras hemsida.
Min DVD 'It's Art That Makes...' finns ju i F-BOX.
Det som är intyressant här är punkt 4:
Scand Videos samling från 80-talet.
Här finns den sanslösa 'Jag Kysste Henne Våldsamt'-videon som jag letade efter när jag förberedde F-BOX. Tyvärr fann vi ingen kontakt då som hade hum om denna video. Om någon har den är den guld värd. Vad jag minns var det... Anders F & O.K. Brothers Band, vitklädda, reggae-gungande, mimande framför några lättklädda dansande chicks...!!
Den borde absolut finnas med i vårt kommande arkiv.
|
| Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Sun Jan 22, 2006 6:48 pm Post subject: |
|
|
(F)Headmaster |
Micke |
Micke... Det var nog mest de fyra AFR-träffarna som jag syftade på.
(F)Headmaster |
Jovisst, såklart att jag förstod att det var detta material du åsyftade. Jag är ledsen om jag uttryckte mig Besserwissrigt i mitt inlägg, Anders. Det var inte alls min avsikt... sorry. Vad jag menade var att Statens Ljud & Bildarkiv inte verkar vara helt pålitligt även om det är dess uppgift att arkivera och lista både kommersiellt och tv/radioproducerat material. Om man läser vidare på deras hemsida så kan man se att skivbolag, SVT, Sveriges Radio etc har skyldighet att skicka pliktexemplar till SLBA. Det står också gällande TV att "Lagen gäller de så kallade referensband som alla TV-kanaler är skyldiga att spela in och sedan bevara under sex månader för Granskningsnämndens räkning. Banden levereras därefter till Statens ljud-och bildarkiv." Denna lag har funnits sedan 1993. Vad som gällde innan vet jag inte. SLBA har funnits sedan 1979 och om principen varit densamma sedan starten så borde ju exempelvis videon till "Jag kysste henne våldsamt" finnas i deras arkiv även om den tape som SVT visade är raderad. Tyvärr är det väl tänkbart att det både före och efter 93 har slarvats med dessa pliktexemplar vilket kan vara förödande för F-historien . Det verkar som om det finns mycket spännande grejor som vi måste försöka luska reda på ur gömmorna innan dom försvinner för gott.
Micke |
|
| Back to top » |
|
 |
Headmaster

|
Posted: Mon Jan 23, 2006 12:27 pm Post subject: |
|
|
Jovisst, såklart att jag förstod att det var detta material du åsyftade. Jag är ledsen om jag uttryckte mig Besserwissrigt i mitt inlägg, Anders. Det var inte alls min avsikt... sorry.
Micke |
Ingen fara Micke...
Vi förstår nog alla ditt inlägg... De konstiga turerna kring arkivering hos SALB.
Vi får kolla upp det här.
Kanske Ulrika Magnusson (hon med 'Romantiken'-krönikan i F-BOX boken) kan checka detta. Ulrika hade kontakt med arkivet inför box-produktionen.
För resten... Synd att inte hon är med här på Forumet!! Hon behövs!
Jag checkar och återkommer.
|
| Back to top » |
|
 |
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
 |
|
|
 |
|