FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Hur får man med låt-titlarna till sin mp3-spelare?
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Fråga admin » Hur får man med låt-titlarna till sin mp3-spelare?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Sun Feb 26, 2006 9:49 pm    Post subject: Hur får man med låt-titlarna till sin mp3-spelare?
Reply with quote

Hej,
jag har tagit mig för det mödosamma arbetet att lägga över alla 18 skivorna i min MP3-spelare. Det blev nästan fullt i minnet på 1 Gb. Men vissa av skivorna kom titlarna med på, medan andra bara blev "track01". Jag är ju rätt vissen på datorer, och jag frågar nu ifall titlarna ligger på själva CD-skivan, eller om det verkligen är så att konverteringsprogrammet går ut på internet och letar i någon gigantisk databas?
Kan man göra något åt detta utan att behöva sitta och döpa om filerna?

Undrar Ingvar

PS Att gå ut med "Gula Kräket" (Golden Retriever) har helt plötsligt blivit väldigt lockande - tack AndersF ! DS
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
admin
Site Admin


Joined: 23 Aug 2005
Posts: 45

 Post Posted: Mon Feb 27, 2006 5:54 am    Post subject: Re: Hur får man med låt-titlarna till sin mp3-spelare?
Reply with quote

Ingvar wrote:
Hej,
jag har tagit mig för det mödosamma arbetet att lägga över alla 18 skivorna i min MP3-spelare. Det blev nästan fullt i minnet på 1 Gb. Men vissa av skivorna kom titlarna med på, medan andra bara blev "track01". Jag är ju rätt vissen på datorer, och jag frågar nu ifall titlarna ligger på själva CD-skivan, eller om det verkligen är så att konverteringsprogrammet går ut på internet och letar i någon gigantisk databas?
Kan man göra något åt detta utan att behöva sitta och döpa om filerna?


Nja, såvitt jag vet ligger det inte någon låtinformation på normala CD-skivor, så din gissning att programmet gått ut på internet för att hämta den informationen är förmodligen korrekt. Och förmodligen räcker det inte heller med att döpa om filerna, man måste lägga in uppgifterna i filerna med ett speciellt program -- det finns ganska gott om sådana, gratis, ute på internet. Jag har vid något tillfälle använt något som heter "Media Tagger"; jag vill minnas att det gjorde vad det skulle, men att det var lite bökigt att använda...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Wed Mar 01, 2006 7:32 pm    Post subject:
Reply with quote

Tack för ditt svar,

jo, jag gjorde ett halvhjärtat försök att använda det hjälpprogram som följde med, men det var inte värt mödan, speciellt som jag sedan kunde konstatera att mp3-spelaren käkade upp åäö i taggarna. Men fiffigt nog så la jag varje CD under en egen mapp med normal svensk stavning, det visar sig i navigatorn på spelaren att den konverterar mappnamnen enligt gammal DOS-princip, alltså knappt 8 tecken (c:a 6 tecken om man räknar noga) sedan trunkering, fast dessutom ersätter t.ex. Å med Z.... vad tycks om "MZSARN" eller "VZLD". Men detta kan man väl leva med, värre var när jag för första gången hörde bonuslåten "Don't burn our shithouse down" var utanför ICA med Gula kräket som försöker köra ner trynet i någons matkasse, samtidigt som den snart 55-årige husse står med lurar öronen och gapskrattar...

Hälsn. Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Fråga admin » Hur får man med låt-titlarna till sin mp3-spelare?
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group