FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Om spamrobotar och registreringsförfarandet
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Fråga admin » Om spamrobotar och registreringsförfarandet
View previous topic :: View next topic  
Author Message
admin
Site Admin


Joined: 23 Aug 2005
Posts: 45

 Post Posted: Tue Apr 19, 2011 11:20 pm    Post subject: Om spamrobotar och registreringsförfarandet
Reply with quote

Detta forum, som de flesta andra forum på internet, hemsöks av så kallade spamrobotar, som försöker lämna sina oönskade meddelanden på så många ställen som möjligt. Vissa av dem klarar av att registrera sig för att kunna sprida "budskapet", och är till och med så avancerade att de kan tolka de bilder med text som stoppats in just för att stoppa deras skumma verksamhet. Det sätt jag valt att slåss mot robotarna är att ändra lite grann på registreringen, på ett sätt som bör vara enkelt att genomskåda för en människa, men svårt för en robot.

Vi märker tack och lov inte av sådant här i normala fall, men om man tittar i åtkomstloggarna ser man att det görs många försök varje dag. Den senaste veckan har tre spaminlägg skapats, med i stort sett samma innehåll, vilket tyder på att en robot lyckats "gissa" hur man tar sig in; och det är alltså anledningen till att jag just ändrat registreringen igen, för att försöka konfundera roboten (och dess "kollegor"). Förra gången jag var tvungen att ändra var julen 2008; låt oss hoppas att det tar (åtminstone) ett par-tre år för robotarna att lista ut det här tricket också.

Skulle du som användare av detta forum stöta på inlägg som verkar stötande av något slag, så skicka ett PM till "admin", så tar jag itu med problemet så snart jag kan!
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
admin
Site Admin


Joined: 23 Aug 2005
Posts: 45

 Post Posted: Sat May 28, 2011 10:34 am    Post subject: Viktig ändring om registreringsförfarandet!
Reply with quote

(English version follow below)

Efter ett tredje robotintrång har jag beslutat mig för att, åtminstone temporärt, ta bort den direkta registreringsmöjligheten; alla registreringar måste tills vidare godkännas av mig. Det gör naturligtvis registreringen långsammare, men eftersom jag kollar min mejl dagligen bör dröjsmålet sällan överskrida en dag.

I samband med det har jag påbörjat en "utrensning" av användare som registrerat sig enbart i syfte att göra reklam för en sajt, endera genom en direkt länk till sin sajt eller i sin signatur; en anledning till det är natuligtvis att jag misstänker att även de har skapats av robotar. Detta KAN naturligtvis innebära att en del legitima användare också raderas, och jag ber i sådana fall om förståelse -- ett enkelt sätt att undvika att bli raderad är att skriva några rader på forumet för att visa att man är en livs levande människa med ett brinnande musikintresse...

--------------------
Due to a third successful robot attack in May I have, at least temporarily, removed the direct registration option, and all registrations must now be verified by me. This of course makes the registration process slower, but as I check my email every day, the delay will rarely be longer than one day.

At the same time I have begun a cleaning process, in which all users who have seeming only registered to advertise their site, either directly in a web link or via the signature; one reason is of course the suspicion that these are also performed by robots. This MAY of course lead to the removal of some "real" users, and I these cases I apologise for the inconvenience. One way to avoid being removed is of course to post a message, proving that you are a human being with a passion for music...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Fråga admin » Om spamrobotar och registreringsförfarandet
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group