FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Vars ska jag börja?
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Vars ska jag börja?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Sun Jun 26, 2011 2:53 pm    Post subject: Vars ska jag börja?
Reply with quote

Hej!

Jag är ett nyblivet F Head. Mitt första möte med våran headmaster var videon till "Det är inte snön som faller" tyckte att låten och videon var fantastiskt. Jag blev riktigt fast efter jag köpte Dvdn "Cirkus röd" jag är ett stort fan av Staffan Hellstrand och Caj Karlsson. Filmen är underbar med allt man får se runtomkring och sedan är konserten fantastiskt och där upptäckte jag AFR på riktigt. Efter den mysiga duetten med Caj så fick jag höra en låt som verkligen satte sig i mig "Komedia" vilken låt!

Nu har jag lyssnat på massa låtar på youtube och kärleken för musiken bara växer. Jag har precis beställt sommarerbjudantet med dvd boxen och debut skivan. Det ser jag verkligen fram emot, älskar verkligen live musik.

Min fråga är vars ska jag börja min lyssning? för det finns så många skivor. Har ni några bra tips?

jag kommer naturligtvis att lyssna på debuten när den kommer hem.

Ursäkta att det blev ett lite långt inlägg.

Grönlund
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Sun Jun 26, 2011 3:19 pm    Post subject: Re: Vars ska jag börja?
Reply with quote

Grönlund wrote:
Hej!

Min fråga är vars ska jag börja min lyssning? för det finns så många skivor. Har ni några bra tips?

Grönlund


Hej Grönlund!

Inget att be om ursäkt för. Det är alltid trevligt med långa inlägg och när det händer något här. Det finns säkert lika många åsikter om vart man bör börja som det finns F-Heads. För inte så länge sedan fanns ju "F-Boxen" som innehöll alla LP/CD-skivor som F gjort mellan 1971 och 2004. Och den kunde man ju, så att säga, ta sig igenom i sin egen takt. Tyvärr är ju den numera slutsåld (så vida du inte kan dyka på nåt exemplar i en skivaffär eller ett begagnat ex på Tradera). Annars så finns det ju tre samlingar till buds:

Sånger från dom första trettio åren - Volym 1: Frestelsen
Sånger från dom första trettio åreb - Volym 2: Romantiken

Dom två CD-skivorna tillsammans ger en bra överblick kring åren 1971-91 med ett fint urval på 34 låtar. Kan vara bra att inhandla dom i F-shopen medans dom finns eftersom även Hawk Records sortiment numera är officiellt utgånget.

Sedan så finns det en enkel-CD utgiven av Universal som heter "En popklassiker" med ett hiskeligt fult omslag. Den innehåller samlings-LP:n "Det är inte snön som faller" från 1984 + ett antal mer eller mindre (mest mindre) noggrannt utvalda "bonusspår". Alltså, det är inget fel på låtarna men dom känns lite valda på måfå bara för att klämma ihop en samling av acceptabel CD-längd. Att få "Det är inte snön som faller" på CD är iofs fantastiskt men då hade jag föredragit en ren återutgivning av albumet på CD. Men nu är det som det är. Urvalet baserar sig iaf på dom mer "kommersiella" åren kring 1979-84 då F låg på PolyGram. Hursomhelst så brukar den finnas lite överallt till ett ganska facilt pris. Hittar du den inte så finns den utlagd på Spotify:

http://open.spotify.com/album/3HBgLzQPDhJSd2LjqYKuop

Efter dom skivorna kan du ju sedan beta av dom andra studioplattorna i egen takt. Några av dom finns ju fortfarande att köpa i F-shopen. En personlig favorit för egen del är ju "Caviar Pizza".

Annars så pågår det ju en diskussion här på forumet om att det kanske behövs en uppdaterad samling för just nytillkomna fans.

Nåväl, välkommen hit. Läs, trivs och gör din röst hörd Smile

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Sun Jun 26, 2011 4:33 pm    Post subject:
Reply with quote

Stort tack för ditt svar Micke! Alltid uppskattat med en sådant fint bemötande.

Jag ska nog ta ditt råd och köpa några skivor från F-shoppen. jag såg att båda samlingarna du nämnde finns där(frestelsen och romantiken)

Det känns ganska häftigt att få hem debut skivan och den senaste skivan, Roligt att höra kontrasten det är ju många år emellan. För att inte tala om konsert dvdn, jag älskar verkligen live material när det är musiker som verkligen kan leverera och det jag sett av F så är han en av dom bästa.

Det känns som ett riktigt mysigt forum med skön stämning. Jag kommer nog att trivas bra.

Stort tack för ditt svar Micke, det var till stor hjälp!

Grönlund
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Jun 26, 2011 5:32 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej Grönlund,
Välkommen till forumet!

DVD-boxen och Din Barndom... postades i dag.

• Jag har kollat igenom vårt lager och det finns endast ett fåtal ex kvar av FRESTELSEN och ROMANTIKEN.
• Likaså CAVIAR PIZZA, endast några få ex kvar.
• Däremot har vi hittat ytterligare några extra ex av live-dubbeln LIVE FRÅN DEN MIXADE ZONEN.
• Av UNDERGROUND Vol. 1 och Vol. 2, som jag personligen klassar som några av dom bästa studioskivorna, finns endast Vol 2. kvar.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Sun Jun 26, 2011 6:00 pm    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:
Hej Grönlund,
Välkommen till forumet!

DVD-boxen och Din Barndom... postades i dag.

• Jag har kollat igenom vårt lager och det finns endast ett fåtal ex kvar av FRESTELSEN och ROMANTIKEN.
• Likaså CAVIAR PIZZA, endast några få ex kvar.
• Däremot har vi hittat ytterligare några extra ex av live-dubbeln LIVE FRÅN DEN MIXADE ZONEN.
• Av UNDERGROUND Vol. 1 och Vol. 2, som jag personligen klassar som några av dom bästa studioskivorna, finns endast Vol 2. kvar.

(F)Headmaster


Tusen tack! Känns jättekul att vara här.

Nämen vad underbart! då har jag en hel del att njuta av.

Tror du det finns nån möjlighet att hålla ett ex var av frestelsen, romantiken och live plattan åt mig så köper jag dom så snart jag kan, måste kolla över ekonomin och se när jag kan köpa dom. Om det går så vore det jättesnällt.

Jag såg att du lirar på blidösund båten på torsdag och det hade varit sjukt kul att komma och njuta av det men jag har sen ett tag tillbaks biljetter till RevolverBlå(Caj Karlsson, Johan Glössner), Johan Johansson mfl på kulturhustaket samma kväll. En jäkla otur att det är samma kväll.

Grönlund
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Jun 26, 2011 7:24 pm    Post subject:
Reply with quote

Grönlund wrote:
.

Tror du det finns nån möjlighet att hålla ett ex var av frestelsen, romantiken och live plattan åt mig så köper jag dom så snart jag kan, måste kolla över ekonomin och se när jag kan köpa dom. Om det går så vore det jättesnällt.

Jag såg att du lirar på blidösund båten på torsdag och det hade varit sjukt kul att komma och njuta av det men jag har sen ett tag tillbaks biljetter till RevolverBlå(Caj Karlsson, Johan Glössner), Johan Johansson mfl på kulturhustaket samma kväll. En jäkla otur att det är samma kväll.

Grönlund


Visst går det bra. Jag reserverar dom tills vidare.
Vi spelar på Blidösund igen den 15 sept.
Ha så trevligt på Kulturhustaket.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Sun Jun 26, 2011 7:51 pm    Post subject:
Reply with quote

Quote:


Visst går det bra. Jag reserverar dom tills vidare.
Vi spelar på Blidösund igen den 15 sept.
Ha så trevligt på Kulturhustaket.

(F)Headmaster



Tack så mycket! schysst som fan! jag mailar så snart jag kan köpa dom.

Underbart, då ses vi på blidösund i september.

Tack det blir nog trevligt!
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Mon Jun 27, 2011 8:35 am    Post subject:
Reply with quote

Välkommen Grönlund. Tillbaka vid dator och ser att du fått exemplariska råd från ett par håll redan, så vad att tillägga just nu? Syns på Blidösund i september - hej!
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Mon Jun 27, 2011 5:52 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbitt wrote:
Välkommen Grönlund. Tillbaka vid dator och ser att du fått exemplariska råd från ett par håll redan, så vad att tillägga just nu? Syns på Blidösund i september - hej!


Tackar så mycket! Jo jag har fått fantastiska råd, känns underbart.

Klart att vi syns där! Ha det kalas.

Grönlund
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Vars ska jag börja?
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group