FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Tapatalk
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Fråga admin » Tapatalk
View previous topic :: View next topic  
Author Message
vigge



Joined: 19 Feb 2009
Posts: 45

 Post Posted: Wed Feb 09, 2011 9:15 am    Post subject: Tapatalk
Reply with quote

SOm jag har förståt det måste man göra anmäla forum på internet för att de ska funka i appen Tapatalk för android och iphones. Appen gör att det är enklare att surfa runt på just forum på sin mobiltelefon.
Så därför tänkte jag bara om nån som vet hur man gör eller om admin själv kunde lägga upp vårt f-forum på appen, själv vet jag inte alls hur man gör.
 Back to top »
View user's profile Send private message
admin
Site Admin


Joined: 23 Aug 2005
Posts: 45

 Post Posted: Wed Feb 09, 2011 10:42 am    Post subject:
Reply with quote

Tack för tipset, hade inte hört talas om detta förut (eller, mer troligt, så hade namnet gått in genom ena ögat och ut genom det andra).

Jag har surfat runt lite, och tyvärr verkar det som man bara gjort en version för version tre av den forumplattform vi använder (phpbb); vi har version 2, och en ganska tidig sådan dessutom, med en hel del tillägg och ett par specialhack för att hålla spamrobotar borta. Det gör att en uppgradering är ganska besvärlig, men en sådan här sak skulle kunna vara en anledning att gå över till en modernare plattform. Vad säger Headmaster?
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed Feb 09, 2011 12:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag tycker att vi kan ta en diskussion om det här.
Beroende lite på hur mycket jobb det är att göra denna uppgradering.

Jag har nyligen tänkt dessa tankar...
Att det skulle ju vara kanon om vi kunde få ut forumet på ett större nät... Alltså så att folk med mobiler och de som använder Facebook för kommunikation kan kommunicera med oss på forumet.
Och att Forumet kan synas mer.

Detta kanske redan går, vad vet jag? Jag är ingen avancerad användare av mobiler för surfning...

Vad säger Admin?

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
admin
Site Admin


Joined: 23 Aug 2005
Posts: 45

 Post Posted: Wed Feb 09, 2011 3:47 pm    Post subject:
Reply with quote

Jobbet är nog överkomligt; det lär jag inte veta förrän jag testat...

Det är två saker som kan orsaka lite extra problem. För det första har jag stoppat dit en del s.k. moddar, dvs modifikationer som ändrar/förbättrar funktionen på forumet. Det är dels för att öka säkerheten (läs: stänga ute spamrobotar), och dels för att se till att sidan inte förstörs av t ex för stora bilder. Tyvärr har jag inte fört bok över vilka moddar jag har lagt in, så det finns en risk att funktionalitet försvinner vid en uppgradering, åtminstone tills jag eller någon annan upptäcker det och rättar till det. Å andra finns det också en möjlighet att de saker som lagts till numera ingår i en standardinstallation; just säkerheten verkar vara en av de saker man jobbat mest med.

Den andra är att vi med största sannolikhet måste byta utseende på forumet. Utvecklaren som skapade Solaris verkar ha tappat intresset för att underhålla koden, och har mig veterligen inte släppt den fri så att någon annan kan göra arbetet heller. (Vilket ändå är ointressant för min del; han skrev någonstans att han räknade med omkring 30 timmars heltidsarbete för uppgraderingen, och gissningsvis skulle jag behöva åtminstone dubbelt så mycket tid eftersom jag inte är lika hemma i koden, och den tiden är jag inte beredd att lägga ner)

Personligen tror jag att det är värt det, dels på grund av ny funktionalitet, som t ex tapatalk, och dels på grund av att den gamla plattformen inte längre har något officiellt stöd, vilket kommer att göra modifieringar i framtiden svårare.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
vigge



Joined: 19 Feb 2009
Posts: 45

 Post Posted: Mon Sep 05, 2011 10:14 pm    Post subject:
Reply with quote

Hur går det med uppdateringen av forumet? Smile
 Back to top »
View user's profile Send private message
admin
Site Admin


Joined: 23 Aug 2005
Posts: 45

 Post Posted: Sun Nov 27, 2011 2:58 pm    Post subject:
Reply with quote

Beklagar det sena svaret -- jag råkade helt missa ditt inlägg i hastigheten...

Nja, som du kanske gissat händer inte så mycket för tillfället; headmaster är som bekant upptagen med viktigare projekt just nu, och själv har jag inte särskilt mycket tid över heller, så det har hamnat i långbänk. Det kommer att hända något så småningom, men exakt när är inte bestämt...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Fråga admin » Tapatalk
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group