FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Bruce Springsteen
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Bruce Springsteen
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Thu Jul 28, 2011 2:07 pm    Post subject: Bruce Springsteen
Reply with quote

Eftersom det blev en del diskussioner om Springsteen i LFDMZ-tråden så startar jag ett Springsteen-topic som hugade diskussionslystna vänner kan kasta sig in i. Så att vi inte stör Bosjo och Hibbitt t ex Very Happy Wink . Vi låter det här helt enkelt vara en tråd om Bruce som vi fyller på vartefter det dyker upp diskussioner om honom föreslår jag. Vad tycker ni?

Själv så tycker jag kanske inte att dom senaste liveskivorna och dvd:erna blivit vad jag önskat. Mest för att jag tror att dom är inspelade under fel tidsperiod eller på fel plats. 2009-dvd:n tror jag hade blivit mycket bättre om dom hade spelat in den under en vanlig konsert och inte på en festival. Jag menar inte att den är dålig på något vis men hävdar bestämt att Stockholm Stadion samma år var mycket bättre, t o m i regnet.

Likaså var det en miss att spela in avslutningskonserten 2007 i Dublin på Seeger Sessions-turnén. Redan Globen-giget var lite avslaget jämfört med spelningen på Hovet sommaren samma år som var helt fantastisk. Så där borde man ha spelat in den under den första halvan av turnén. Varför kunde man exempelvis inte ha gett ut Oslo 07? Den finns ju uppenbart bandad eftersom "Bring them home" på "American Land Edition" är inspelad live där.

//Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Fri Jul 29, 2011 10:24 am    Post subject:
Reply with quote

Bra initiativ från din sida Micke! Det spårade ju ut en del i andra tråden.

Jag håller med dig i mycket det du säger om dom senaste liveskivorna och dvd:erna. Jag tycker definitivt att både dublin och hyde park är bra, men som du säger det fanns bättre alternativ på båda turnéerna. Om dom var tvungen att ge ut just ett festival gig så tycker jag att glastonbury var mycket bättre. Rösten var starkare och låtlistan var bättre och flöt på bättre. Tyvärr var det ingen "Rosalita" på besök i glastonbury.

Men en dvd jag däremot var riktigt nöjd med från senare år så är det Storytellers. Det är ju en briljant Vh1 produktion som oftast blivit riktigt bra(Bowie). Nu var det Springsteens tur och han levererade. Jag tycker att han valde låtar med omsorg för att verkligen ge en bild från en lång karriär. Han tog sig även tid med "Storytelling" biten, gick verkligen in i betydelsen av texterna och olika ord och fraser. Det blev riktigt intressant och framförallt kul utan att bli larvigt. Sen att han växlade mellan gitarr och piano och även bjöd på lite munspel, det gjorde att det blev extra mysigt. Det enda negativa är ju att programmen är på tok för korta och då är det ändå lite längre på dvdn är den ursprungliga sändningen. Hade gärna fått vara en timme till.

Grönlund
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Mon Nov 21, 2011 3:19 am    Post subject:
Reply with quote

Från Bruce hemsida:

Well, things are starting to heat up down on E Street.

A lot of you have been hearing that Bruce Springsteen and the E Street Band will be on tour in 2012. That is absolutely correct. The European dates run from the middle of May until end of July and are being announced this week. Info on the US dates and the World tour dates will coming up shortly.

In addition, we want you to know that the music is almost done (but still untitled), we have almost settled on the release date (but not quite yet), and that we are all incredibly excited about everything that we're planning for 2012. That's all the info we have for right now, but we'll get back to you--real soon.
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Nov 21, 2011 4:17 pm    Post subject:
Reply with quote

Grönlund wrote:
Från Bruce hemsida:

Well, things are starting to heat up down on E Street.

A lot of you have been hearing that Bruce Springsteen and the E Street Band will be on tour in 2012. That is absolutely correct. The European dates run from the middle of May until end of July and are being announced this week. Info on the US dates and the World tour dates will coming up shortly.

In addition, we want you to know that the music is almost done (but still untitled), we have almost settled on the release date (but not quite yet), and that we are all incredibly excited about everything that we're planning for 2012. That's all the info we have for right now, but we'll get back to you--real soon.


Mycket trevliga nyheter iofs men då lär det bli biljettsläpp i början på december chansar jag på. Tackar och bockar Mr Zimmerman och Herr Knopfler samt Lars Demian (24/11) och Mr F (2/12) för att ni ruinerar en redan Smile .

//Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Tue Nov 22, 2011 12:42 pm    Post subject:
Reply with quote

Bruce vem? Bruce... hm... Very Happy Wink
Jorå han är bra bara han har skägg! Very Happy
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Tue Nov 22, 2011 10:23 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbitt wrote:
Bruce vem? Bruce... hm... Very Happy Wink
Jorå han är bra bara han har skägg! Very Happy


Snubben som var grunge långt innan Kurt Cobain hade kommit in i puberteten! Very Happy
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Candyman



Joined: 30 Jan 2006
Posts: 270
Location: Södermalm

 Post Posted: Thu Nov 24, 2011 3:09 pm    Post subject:
Reply with quote

Appropå grunge Smile
http://www.youtube.com/watch?v=zmxSMIN3-WI

och sedan såg jag visst ngt om att den däringa Brucen skulle komma till Götet igen i sommar
_________________
"Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"
 Back to top »
View user's profile Send private message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Sun May 05, 2013 12:49 pm    Post subject:
Reply with quote

http://blog.svd.se/konsertbloggen/2013/05/05/bruce-springsteen-friends-arena-4-maj/
Backman recenserar Bruce sansat.
Var inte där och det var finfint bitvis förstås men att Weinberg är metronomslående och att saxofonen spelar en och samma tenorton jämt är mina åsikter.
Och att Bruce själv är en av mina absoluta favvosologitarrister.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Sun May 12, 2013 12:07 am    Post subject:
Reply with quote

Kan efter att ha sett setlistorna på dessa tre konserter konstatera att jag nog kommer att överleva att jag inte var där. Missförstå mig inte nu (speciellt inte Mr Grönlund Smile), det var alldeles säkert tre underbara konserter med ett, som vanligt när det gäller Springsteen, helt klanderfritt framträdande. Däremot imponerar inte setlistorna speciellt mycket. Det känns som om det, bortsett från hela "Darkness", är lite väl mycket autopilot i låtvalet. Ungefär lite som när Anders tröskar igenom "JM & BTK", "Europa brinner", "Kysste henne", "Mer än Amerika", "Komedia" och "Snön" samma kväll. Inga dåliga låtar precis men spelade så pass ofta att dom kräver uppblandning av en "Alla är vi förlorare" eller i Springsteens fall en "Drive all night" eller något i den stilen. Och dessa udda låtval saknades dessa tre spelningar. Men jag är glad för er skull, ni som var där och hoppas att ni hade tre fina kvällar. Nu hoppas jag att hans interrail-kort till Europa har tagit slut och att han tar en liten semester innan han köper ett nytt Smile. Det tror jag skulle göra hans kreatívitet och inspiration som både skiv- och liveartist gott.

//Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » Bruce Springsteen
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group