FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Tredje 4-poängaren – från Smålandsposten!!
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Tredje 4-poängaren – från Smålandsposten!!
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed Jan 28, 2015 11:52 am    Post subject: Tredje 4-poängaren – från Smålandsposten!!
Reply with quote

”HAN ÄR EN SAMTIDSSKILDRARE AV SÄLLAN SKÅDAT SLAG.” Anders Tappola ger The Cosmopolitan Cupcake Conspiracy 4 poäng I Smålandsposten.

Det är dags för del två i Anders F Rönnbloms trilogi på temat Landet, Folket och Jaget. Nu är det alltså Folket som står i fokus i The Cosmopolitan Cup­cake Conspiracy.
Folket, vilka är folket? Det frågar han i låten med samma namn med tillägget del 1 & 2. Ja, folket är en väldigt brokig samling individer. Det kan vara ”dom som inte orkar dö långsamt och värdigt utan kräver sponsrade carpe-diem-signaler djärva beats och pålagda applåder.” Det kan även vara hon i låten Så lycklig som sitter i en solnedgång och är så lycklig, så lycklig när hon dränker alla sina vänner i vattenbrynet. Eller Fröken muffins i titellåten som så gärna vill vara en sång som handlar om fascismens fall. Eller varför inte mannen i sunkbaren i låten Det är för mörkt i mörkret: ”en sån där mummelman som hade tusen svar… Han sa: jag må ha losat allt men jag vet vad jag har, jag har den samlade lösningen, jag har tusen svar.”
DEL TVÅ I trilogin är inte lika direkt politisk som föregångaren The Caviar Pizza Man is Back. Men likväl en starkt tragikomisk skildring av ett folkhem som inte längre finns. Vilsna själar irrar runt utan mening eller mål. Drömmar har för länge sedan slocknat. Men det är aldrig helt nattsvart hopplöst. I Anders F:s värld finns alltid hoppet. I poesin, i orden. Han är en samtidsskildrare av sällan skådat slag.Musikaliskt är det som vanligt också egensinnigt. Det är både tajt och nervigt.Avslutande Innan solen har gått ner knyter ihop säcken. En stilla smäktande valsmelodi och en form av The last waltz.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Tredje 4-poängaren – från Smålandsposten!!
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group