FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
TCCC - Rootsy
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » TCCC - Rootsy
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Thu Mar 05, 2015 4:18 pm    Post subject: TCCC - Rootsy
Reply with quote

Very Happy
Fina ord om nya skivan också på Rootsy:
Very Happy

Anders F Rönnblom och medmusikanter är i flera avseenden två band idag.
Ett som med lika delar ödmjukhet och självklarhet intar scenen och levererar tung men finessrik rockmusik. Björn Aggemyr, för att nämna en i bandet, är en jätte på bas, kanske nummer ett på det instrumentet om vi talar rock och Sverige -, osviklig i tajming, stil och tyngd. Likt ett E Street Band klarar han och övriga av att med ytterst små medel vrida upp intensiteten i snart nog varje låt. »Komedia« live i Göteborg för någon vecka sedan sitter fortfarande som ett tveeggat svärd i skallen: Nirvana inom räckhåll, skrattet fast i halsen.

På skiva är saken delvis annorlunda, trots Stonesgung och allehanda utflykter bland referensramar och inspiratörer (var har jag hört »Spränga en bank« tidigare?). Det experimenteras mer, på gott och ont. Några infall blir platta, men de flesta fungerar.
Det beror till stor del på att Anders F lyckas väl med att mitt i pratsången leverera gott om melodiska hakar och attraktiva refränger. De sitter kanske inte första gången men ge plattan tre varv och du har en vän att ta med dig i en samtid som kan te sig såväl främmande som skrämmande.

Vilket förstås leder mig in på texterna.
Samtidsskildringar låter som något som till och med den så kallade »Mellon« kan sägas innehålla, men Anders F är naturligtvis på en helt annan nivå och hittar, som alltid, sina egna aspekter och uttryckssätt i sitt samtidsskildrande.
Där Lundell lätt tycks bli rent förbannat förbannad vädjar Anders F till andra delar av hjärnan. För mig är uttryckssätten komplementära, inte minst därför att jag, i likhet med flesta gissar jag, ibland är förbannad och ibland eftertänksamt undrade inför tidens stolligheter.
Och visst går jag ingång på fungerande textrader som rimmar dystopi på tivoli och conspiracy.

Summornas summa: Missa inte AFR Band live! Och komplettera med skivor.

/Bengt Tedeborg


http://www.rootsy.nu/recension.php?id=2546
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » TCCC - Rootsy
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group