FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Lite teknik om "Rapport från ett kallt fosterland"
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Lite teknik om "Rapport från ett kallt fosterland"
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Tue Apr 25, 2006 9:00 pm    Post subject: Lite teknik om "Rapport från ett kallt fosterland"
Reply with quote

Möjligen kanske Peter R eller Fred Appelquist som remastrat plattorna i F-Boxen är dom rätta människorna att svara på denna fråga men jag ställer den ändå här.

Tog en kvällspromenad och hade med mig den portabla CD-spelaren och lyssnade på "Fosterlands"-plattan. I inledningen av "Calypso", precis efter ringsignalen när telefonrösten pratar hörs i bakgrunden "Jag kysste henne våldsamt". Nåt måste ha hänt väl???????? Dåligt arkiverat masterband eller? Har "Fosterland" på både LP och kassett. Kassetten ligger väl dessvärre nerpackad i någon låda i källaren men... enligt min beräkning borde väl kanske "Kysste henne" ligga ganska ungefär på baksidan av "Calypso" på kassettbandet. Har inte lyssnat på LP-varianten än men kan inte minna mig om att jag har hört något dylikt på "Calypso" där. Vore hur som helst lite intressant att få veta vad som har hänt.

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed Apr 26, 2006 7:46 am    Post subject:
Reply with quote

Det är i sin ordning, Micke...
Detta 'bakgrundsljud' finns även på vinylskivan och kassetten.
Det var väl kanske så att låten spelades i bakgrunden i rummet bredvid, gick in i telefonsamtalet, när vi gjorde upptagningen av den danska kvinnan som skrattar... Vad vet jag? På den tiden fick vi mycket konstiga infall... speciellt tillsammans med Mats Öberg på Musikshoppen, på Kocksgatan på Söder... Skulle säkert kunna fylla en hel bok...

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Wed Apr 26, 2006 10:21 am    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:
Det är i sin ordning, Micke...
Detta 'bakgrundsljud' finns även på vinylskivan och kassetten.
Det var väl kanske så att låten spelades i bakgrunden i rummet bredvid, gick in i telefonsamtalet, när vi gjorde upptagningen av den danska kvinnan som skrattar... Vad vet jag? På den tiden fick vi mycket konstiga infall... speciellt tillsammans med Mats Öberg på Musikshoppen, på Kocksgatan på Söder... Skulle säkert kunna fylla en hel bok...

(F)Headmaster


Aha, där ser man Cool . Jaa, det är ju en hel del coola och galna upptåg på framförallt "Fosterland" och "Krig & fred". Hade jag uppmärksammat det när jag hörde kassettutgåvan första gången hade jag nog trott att det var nåt med att innehållet på kassettens andra sida hördes. Tack för svaret i alla fall. Kul att få lite bakgrundshistoria.

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Lite teknik om "Rapport från ett kallt fosterland"
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group