FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
UPPROP!!!
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » UPPROP!!!
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon May 29, 2017 9:39 pm    Post subject: UPPROP!!!
Reply with quote

UPPROP!!

Vi arbetar sedan något år tillbaka med att sammanställa en F-ANTOLOGI över allt publicerat textmaterial. Det gäller alltså låttexter publicerade och släppta på skivor, där även medföljande, kompletterande bonustexter och lyrikfragment kommer att tas med.

Texterna kommer att presenteras i kronologisk ordning baserat på skivutgivningen och alltså inte nödvändigtvis när texterna skrevs.

I ett försök att lätta upp antologin, som kommer att innehålla över 500 låttexter, vill vi komplettera den med kommenterande texter av olika skribenter. Dessa texter kan t. ex. bestå av en summering av en viss tidsepok eller fokusering på en LP-produktion; olika referenser till andra texter eller påverkan från andra författare; analyser av olika stilar; kommentarer och kuriosanoteringar, etc.

Vi vill alltså ha hjälp med att forma F-ANTOLOGIN till mer än en ren lyrikantologi. Vi letar efter personliga kommentarer, upplevelser, synpunkter, frågor. Vad kan vissa texter ha haft för betydelse? Oneliners som är lätta att använda? Rader som citerats vid dop, bröllop, begravningar, etc.

Preliminära tidsramar:
Redigering/Produktion under hösten 2017 - hösten 2018.
Tryck och publicering våren 2019.

Hör av er om ni har frågor, idéer eller vill diskutera olika förutsättningar.

Hälsningar,

(F)Hedmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Jun 05, 2017 1:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Utkast som ni kan använda i helhet eller delar om något passar in

AFRs texter har varit soundtrack till mitt liv mellan 14 och snart 60.
Även om det finns blinkningar till tidigare texter i senare och trådar som löper och teman och ord eller meningar som återkommer, så har jag ganska lätt att dela in texterna i fyra relativt tydliga kategorier !

1. Skir naturlyrik, med touch av romantik och ungdomens friskhet, samt med inslag av ungdomlig fest - och attraktions romantiserande och kocketerande drama. Denna period, som främst är tydlig på de tre första skivorna, men hänger kvar i delar några album till, var ju perfekt i min egen sköra ålder 14-20! Satt som en smäck! Kan fortfarande bli tårögd till vissa låtar! Perioden då man stirrade upprymt, storögt på världsgåtan och ibland ganska förtvivlat.

2. Flummigare, mångtydigare och ibland mer politiska texter avlöste och gick hand i hand med mitt eget politiska engagemang och sådde nyttigt tvivel under åren runt 20, då man ju löst världsgåtan! En ganska lång period, med lite suddig början,men med ett abrupt slut med bravadoplattorna!
Kanske de texter och låtar jag totalt sett konsumerat flest ord av, av alla artister inklusive husgudarna Beatles, N Young, L Reed, D Bowie o J Tull. Varierade texter till varierad musik! "Komedia" och "Vem har satt mina änglar i bur" är rena mästerverk!

3. Tredje perioden flaxar mellan högt och lågt och rena poetiska mästerverk, som Våld o Caviar pizzaplattorna var (till nittio procent ) och vulgärt parodiska countrypekoral, uppblandade med mästerverk som "osårbar" på bravadoplattorna, där framför allt den andra - Boulevartminnen- varit det enda riktiga bottennappet, ( Trots fantastiska Flickan med den blågröna...), i AFRs karriär i min bok! Nära att jag gav upp då, efter att ha köpt varje platta som kommit! Men! Trots ojämnheten, så totalt sett var perioden en perfekt bakgrund till den unge karriaristen och stressade småbarnspappans liv! Ja, att tvingas fundera över värdet av foxtrot i Bromma ( där jag iofs aldrig bott) och leasingbilars användningsområden och att någon nog kan tänkas vilja skjuta en yuppie, som jag väl ändå inte var..... Timingen var perfekt också nu, när man i den åldern allvarligt, igen, börjat fundera över världsgåtan! AFR träffade faktiskt rätt en tredje gång!

4. Den fjärde perioden är den som nu fortfarande pågår och även den perfekt i fas med mitt liv, som snart sextioåring och som likt de flesta 50+ funnit världsgåtan olöslig! Ja, här blandas nästan allt från de tre första perioderna, men även det större - ibland historiska - perspektivet får ta plats, mellan suggestiva mästerverk som " det är för mörkt i mörkret" och tydligt politiska inspel om " vem styr landet". Detta välkomnande till verkligheten sker samtidigt som centrallyrikern AFR får en tydligare plats, ibland personligare som i "målarkungen" och" banad väg" och även den rena historieberättaren från tex Vem har satt mina änglar i bur - plattan i slutet av sjuttiotalet har återkommit i stor stil, i tex " Lovene "och "Landsvägsbuss"! Jag blir fortfarande berörd! En fjärde direktträff poetiskt, politiskt, känslomässigt och timingmässigt!

Lyfter på hatten! Tack för glädje, njutning och tröst, men också för intellektuell stimulans och nyttiga ifrågasättanden på resan! Vi reser vidare!
_________________
FBOX
923


Last edited by arnbert on Sun Jun 11, 2017 6:51 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
peter



Joined: 17 Dec 2005
Posts: 264

 Post Posted: Tue Jun 06, 2017 8:27 pm    Post subject:
Reply with quote

Bra skrivet Arnbert
Jag har ett minne från 75-76 nån gång, Gotlands plattan. Berättade för en jobbarkompis att jag hade skivan ,han sa att han sett den i skivaffären och blev inte klok på titeln, inte jag heller. Jag sa ungefär så här, arbetslösheten på Gotland är stor och flyttar allt folk kommer det heller att finnas några måsar kvar och den svenska befolkningen på fastlandet kan inte göra nånting åt saken,dom bara står där handfallna och ser på. Han köpte skivan och han gillade den Very Happy
//
Peter
 Back to top »
View user's profile Send private message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Wed Jun 07, 2017 7:12 pm    Post subject:
Reply with quote

Den kommer bli fin den där boken!
Ska skramla runt i minnesbanken, koppla på kreativitetspiloten och så får vi se om det om det inte kan ramla ut några dugliga skojigheter att klistra in i boken.
Cool
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » UPPROP!!!
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group