FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Att tramslatera en text...
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Tutti Frutti » Att tramslatera en text...
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Fri Nov 19, 2010 8:38 pm    Post subject: Att tramslatera en text...
Reply with quote

Jag har just uppfunnit en ny sport, "tramslatering". Den fungerar så här:

1. Man väljer ut ett textsjok.
2. Man stoppar in detta i Google translate, och översätter texten till, förslagsvis, estniska
3. Man stoppar tillbaka resultatet från denna övning i GT, och översätter detta till något nytt, spännande språk.
4. Upprepa punkt 3 ad libitum.
5. Avsluta med att konvertera texten tillbaka till svenska.

Mitt första försök blev så här:

Ja, det är en mardröm och sedan avgör
Moment till juice hänt saker sedan splitter är från
Ån från havsströmmar
Är ofta nästan förlorade i tid
Drivved sköljs upp på stranden till en vän
Är regler och hålla varandra torrt


Det borde inte vara så svårt att gissa vilken AFR-låt jag »lånat» detta från...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Nov 22, 2010 9:10 pm    Post subject: Re: Att tramslatera en text...
Reply with quote

bosjo wrote:
Jag har just uppfunnit en ny sport, "tramslatering". Den fungerar så här:

1. Man väljer ut ett textsjok.
2. Man stoppar in detta i Google translate, och översätter texten till, förslagsvis, estniska
3. Man stoppar tillbaka resultatet från denna övning i GT, och översätter detta till något nytt, spännande språk.
4. Upprepa punkt 3 ad libitum.
5. Avsluta med att konvertera texten tillbaka till svenska.

Mitt första försök blev så här:

Ja, det är en mardröm och sedan avgör
Moment till juice hänt saker sedan splitter är från
Ån från havsströmmar
Är ofta nästan förlorade i tid
Drivved sköljs upp på stranden till en vän
Är regler och hålla varandra torrt


Det borde inte vara så svårt att gissa vilken AFR-låt jag »lånat» detta från...


Ha ha... det här var ju kul Smile. Tänkte att vi kanske behövde lite julstämning så här när snön faller. "Det är inte snön faller" från svenska - engelska -bosniska - finska - ungerska -svenska:

"Rättslig fascister tänder julbelysning ... Gator och torg av vraket, och krypa ... Creepy och välnärda stereotyper ... Jag bodde och dansade runt granen ... Men var är glädjen? ... Var är barnen? ... Några av mina gråa hår ... Santa Claus är skadad och placeras på en bår ... Han säger: "God Jul God Jul God Jul God Jul God Jul God Jul God Jul!"

Inte snöar ... Det finns andra bekvämligheter ... Picassos akrobater dansar över mitt bröst ... Inte snöar ... Om du har en trevlig ... När förklädda till demokrater i bagageutrymmet till bröstet ..."

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Tue Nov 23, 2010 12:34 pm    Post subject: Re: Att tramslatera en text...
Reply with quote

Micke L wrote:


Inte snöar ... Om du har en trevlig ... När förklädda till demokrater i bagageutrymmet till bröstet ..."

Micke


Question Very Happy Hahaha!!! Suveränt hjärndött!
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Mon Dec 13, 2010 3:00 pm    Post subject:
Reply with quote

men vilken låt var det bosjo började med? apropå hjärndött känner jag mig sådan idag som inte kan/orkar lista ut det... Embarassed
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Wed Jan 05, 2011 9:22 pm    Post subject:
Reply with quote

Vad säger ni om den här då? Och den är inte "tramslaterad" utan helt enkelt bara översatt från engelska till svenska av siten World Lingo som jobbar med "flersprålkigt arkiv" som man uttrycker det Very Happy . Artikeln i fråga handlar om den ökända Altamontkonserten 1969 med Rolling Stones och dokumentärfilmen "Gimme shelter".

"Filma visar något av Madison kvadrerar trädgården konsert mer sistnämnd som presenteras på det levande album, Få Yer Ya-Yas ut!, as well as fotografiperioden för täcka som presenterar Charlie watt och en åsna. Det visar också stenarna på arbete in Muskelstim, Alabamaoch att anteckna ”,Wild hästar". Kapaciteter som dokumenteras i filma, inkluderar Ike och Tina drejare (vem var, en av rullande sten öppning agerar för 1969na turnerar), FlygBurrito bröder, och Jefferson flygplan.

Mycket av filma skriva en krönika över bak--platserna som dealmaking, som ägde rum för att göra den fria Altamont konserten att hända. Handlingen vänder därefter på konserten sig själv på Altamont speedway, säkerheten för som gs av Helveteänglar. Som dagen fortskred, med drug-taking och att dricka vid änglarna och medlemmarna av åhörarna, den fula mooden som vänds. Slåss pankt ut under kapaciteter by Jefferson flygplan (på en peka den bly- sångaren, Marty Balin knackades ut av en helveteängel) och De flygBurrito bröderna. Tacksamma Dead opted att inte leka, når att ha lttt av incidentet med Balin. Vid tiden som stenarna slogg arrangera, folkmassan, var speciellt rastlöst.

Stenarna öppnade med ”,Prålig Jumpin stålar". Det var nära avsluta av deras uppsättning, under ”,Under min tum”det som vapen-bära på fläktar, åriga 18 Meredith jägare, stabbed till döds av en medlem av änglarna. Showen markerade sista gång för nästan ett årtionde i som ”,Sympati för jäkeln”lektes direkt i konsert.[behövd stämning]

Barn George Lucas var en kameraoperatör för den Altamont konserten. Emellertid filmar hans fastklämda kamera, efter skjuta omkring 100 fot av, och ingen av hans footage inkorporerades i finalsnittet.[stämningen behövde]

Eric Saarinen (sonson av Eliel Saarinen) var kameraoperatören som (unknowingly) fångade den Meredith jägaren stabbing på för att filma. Filma ordnar visar klart att silhouetten av en handeldvapen i jägare räcker, som en medlem av helveteänglarna skriver in från rätten, hastigt grepp och lönelyfter som vapnet räcker, den roterande jägaren omkring och stabbing honom åtminstone två gånger i baksidaen för driftigt offer av kamera.

Songs utförde:
"Prålig Jumpin stålar"
"(Jag inte kan få ingen), tillfredsställelse"
"Du fick till flyttningen"
"Wild hästar”(i studio på Muskelstim)
"Farin"
"Förälskelse förgäves"
"HonkyTonk kvinnor"
"Slagsmålman"
"Sympati för jäkeln"
"Under min tum"
"Gimme skydd”(den levande versionen, över bokslut krediterar),

Ike och Tina drejare
"Jag har älskat dig som för är lång”(på Madison kvadrera trädgården),

Jefferson flygplan
”Andra sidan av detta liv” (på Altamont)

FlygBurrito bröder
"Sex dagar på vägen”(på Altamont)"

Ja, alltså själva händelsen i sig är ju fruktansvärd såklart men denna artikel kan man ju inte göra annat än att garva åt. Very Happy Very Happy Very Happy

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
krikkola



Joined: 29 Dec 2005
Posts: 126
Location: Sundsvall

 Post Posted: Thu Jan 06, 2011 12:12 am    Post subject:
Reply with quote

Haha!
Fantastisk läsning, blev lite sugen på att slå på skivspelaren och snurra igång Sympati för jäkeln Razz
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Tutti Frutti » Att tramslatera en text...
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group