FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Lundell öppnar också arkiven :-)
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Lundell öppnar också arkiven :-)
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Thu May 19, 2011 1:15 pm    Post subject: Lundell öppnar också arkiven :-)
Reply with quote

Från EMI:s pressrelease:

Ulf Lundell öppnar dörren till livearkiven och plockar fram två unika inspelningar.

Lundell har utan tvekan varit en av de hårdast arbetande liveartisterna i det här landet de senaste 30 åren. Den 22 juni släpps två album som var för sig visar upp två kontrasterande sidor av liveartisten Ulf Lundell. ”Roskilde Orange Stage 2 juli 1999” är en länge omtalad inspelning gjord av Danmarks Radio från Roskilde festivalen 1999. Klockan har redan passerat midnatt och REM har nyligen avslutat sin konsert och lämnat över Roskildes enorma oranga scen till Lundell och hans band. Det blir en minnesvärd natt med en elektriskt laddad artist som inför ett entusiastiskt folkhav bl.a bjuder på en av de mäktigaste allsånger av ”Hon gör mig galen” som någonsin hörts på en Lundellkonsert. Bandet som den här sommaren består av fyra musiker, Janne Bark, Magnus "Norpan" Eriksson, Jerker Odelholm och David Nyström sprakar av energi. Danmarks Radios eminenta mix har lämnats orörd, det här hände där och då, en oförfalskad pärla med all nerv och energi intakt.

I skarp kontrast till ”Roskilde Orange Stage 2 juli 1999” möter vi Lundell i en helt annan form på albumet ”Unplugged Solo”. Hösten 2008 ställde han sig själv inför en ny utmaning och satte upp turnén ”Unplugged”. En konsert där han framförde sina låtar i akustiskt avskalade versioner, dels med band och dels ett längre set helt ensam på scén. Turnén drog storpublik och hyllades av kritiker och har blivit en av hans mest uppskattade turneér på senare tid. Den här CD:n består enbart av låtar hämtade från solodelen av konserten. Det är 14 låtar i sin allra mest avskalade form, enbart Lundell ensam på scen med gitarr och munspel. Klassiker som ”Den vassa Eggen”, ”Danielas hus”, ”En fri man i stan” och sentida favoriter som ”Rebeller” och ”Venus & Jupiter” kommer i ett helt annat ljus där texten och rösten står i fokus.

UTGIVNINGSDAG 22 JUNI
(”Roskilde Orange Stage 2 juli 1999” släpps som dubbel CD i digpak samt vinyl, ”Unplugged Solo släpps även den i digipak som enkel CD och vinyl.)
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Thu May 19, 2011 3:57 pm    Post subject: Re: Lundell öppnar också arkiven :-)
Reply with quote

Micke L wrote:
Från EMI:s pressrelease:

Lundell har utan tvekan varit en av de hårdast arbetande liveartisterna i det här landet de senaste 30 åren...


Micke! Statistik! De senaste säg 7-8 åren tror jag bannemej Anders F gjort lika många konserter som Ulf L... Ok bara tokgissar nu men... Very Happy
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Thu May 19, 2011 4:23 pm    Post subject: Re: Lundell öppnar också arkiven :-)
Reply with quote

Hibbitt wrote:
Micke L wrote:
Från EMI:s pressrelease:

Lundell har utan tvekan varit en av de hårdast arbetande liveartisterna i det här landet de senaste 30 åren...


Micke! Statistik! De senaste säg 7-8 åren tror jag bannemej Anders F gjort lika många konserter som Ulf L... Ok bara tokgissar nu men... Very Happy


Har han säkert gjort Wink . Skillnaden är väl att Anders har sina 30-35 gig utspridda över hela året medans Lundell gör det i exempelvis två perioder. En sammanhängande sommarturné och en likaledes höstturné. Det där är ju mycket ett säljargument för EMI när man nu säljer in dessa liveskivor. Tror inte att Lundell är det minsta unik när det gäller just dessa argument. Mikael Wiehe gör säkert 100 sologig om året också och jobbar hårt som fan. Hörde en intervju på radio för ett tag sen med Veronica Maggio som konstaterade att hon nästan oavbrutet spelat live sedan debutplattan kom 2006 för att det enligt henne var det viktigaste sättet att kommunicera med publiken på. Det är ju lite AFR-filosofi över det. Jag antar att man skulle använda samma argument när Springsteen skulle släppa en dylik CD och jag menar i jämförelse så står han väl sig också slätt i jämförelse med Mr Zimmerman och BB King för att ta några exempel Very Happy .

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Thu May 19, 2011 4:29 pm    Post subject:
Reply with quote

Sant sant.
Men tom jag blev lite nyfiken på de här två skivorna.
Är det inte just de två perioder sedan 82 som karln INTE lekt E Street Band i kubik? Solo respektive Crazy Horse-stuket?
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Thu May 19, 2011 4:54 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbitt wrote:
Sant sant.
Men tom jag blev lite nyfiken på de här två skivorna.
Är det inte just de två perioder sedan 82 som karln INTE lekt E Street Band i kubik? Solo respektive Crazy Horse-stuket?


Jo, rent musikaliskt så kan man väl säga att dom tillhör dom mest intressanta. Den från 1999 är från sommarsvängen av det som byggde på skivan "Slugger" som är just rätt Crazy Horse-inspirerad. "Unplugged"-CD:n är från den akustiska turnén hösten 2008 då bandet spelade mera nedtonat och Lundell själv inledde med 45 min ensam. Denna CD är ett hopplock från första halvorna ev konserterna på olika platser med Lundell helt ensam. Klart intressant ur ett musikaliskt perspektiv. Problemet med dessa skivor ur ett strikt kommerislellt perspektiv är att man kan fråga sig vem som ska köpa dom? Du (och säkert några till) är nyfikna, men det ger knappast några sålda skivor. Möjligtvis ett par lyssningar på Spotify om dom också släpps där. Själv har jag och något eller några tusental nördar redan dom här inspelningarna i utmärkt kvalitet på bootleg. För en sak är i alla fall säkert, Lundell är Sveriges i särklass mest bootleggade liveartist. Då blir det här lite som med Witmark Demos som kanske borde ha släppts officiellt när CD:n gjorde sitt intåg för 20-25 år sedan. DÅ hade CBS haft ett argument och varit först med materialet på CD. Nu i vintras blev skivsläppet en loj vindpust i jämförelse (även om jag naturligtvis köpte den också). Och lite likadant känns det med dessa releaser. För jag vet ju att det finns mycket, mycket mer intressant livematerial att släppa med Lundell som INTE har cirkulerat bland samlare och släppts på bootleg men som finns i dom officiella arkiven. Därför så känns det lite synd att man börjar i fel ände.

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » Lundell öppnar också arkiven :-)
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group