FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Relationen till gamla plattor
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Relationen till gamla plattor
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Fri Jun 10, 2011 1:40 pm    Post subject: Relationen till gamla plattor
Reply with quote

Eftersom det är lite stiltje här så tänkte jag blåsa fyr i kaminen med ett måhända kontroversiellt ämne. Var på konsert med Ted Ström igår och vi kom att prata om att i stort sett alla hans plattor är utgångna. Visserligen finns några på Spotify men om mastrarna till alla skivor fanns och det skulle kunna lösa sig med rättigheterna så påtalade jag behovet av en samlingsplatta. Han konstaterade att jag inte var direkt ensam om att föra fram det önskemålet men sa också att skulle det bli någon form av samling så ville han nog göra nyínspelningar av dom låtar han skulle välja ut. Drog mig då till minnes att jag vid något tillfälle haft samma diskussion med vår käre Headmaster om att det nog skulle behövas en samling när "Frestelsen" och "Romantiken" är slutsålda eftersom dom numera är utgångna. Och det lustiga är att Headmasters svar på frågan blev i stort sett detsamma som Teds.

Visst jag kan mycket väl förstå och respektera en artists vilja att gå vidare, men det är väl samtidigt just där en samling spelar en viss roll. Som ett dokument över det som var även om artisten i sig inte står kvar där. För tänk er detta scenario: Ett nyblivet yngre fan har precis upptäckt Bob Dylan och söker efter en övergripande samling. Vem f-n vill ha "Blowin´ in the wind" och "Like a rolling stone" i nya studioversioner om du köper en samling? Möjligen som outtakes då men det är ju överkurs. Mr Ström var ju benägen att hålla med mig där. Sen att en artist ger ut liveversioner och alternativa singelbaksidor är ju underbart men att förpassa originalversionerna av "Vintersaga" och "Jag kysste henne våldsamt" till oåtkomlighet det är att snuva musikälskarna på ett stycke svensk musikhistoria.

Sätt igång och hugg nu. Jag är inte gjord av glas Very Happy .

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Fri Jun 10, 2011 2:22 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag håller fullständigt med dig, Micke. En "samling" är en "samling av äldre inspelningar"... Dessa bör alltid finnas naturligtvis. Artisters eventuella motstånd mot samlingar kan väl bero på att de inte alltid har koll över vad som "samlas ihop". Min "Popklassiker" t ex är väl ett exempel på ett roddigt urval utan någon logik...

Jag har faktiskt haft några idéer om "speciella" samlingar på CD. T ex samla ihop bara väldigt kraftfulla rocklåtar... En riktigt "rockig samling". Alternativet en riktig "countrysamling"... Varför inte utlysa en lite omröstning bland F-heads?

Vilka 16-18 ordentliga ROCKRÖKARE skulle ni vilja se på en CD-samling?

Still spinnin'

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Parusen



Joined: 11 Jan 2006
Posts: 26
Location: Vänersborg

 Post Posted: Sat Jun 11, 2011 6:36 pm    Post subject:
Reply with quote

Evil or Very Mad En "samling" what-so-ever logisk eler välmenande aller gamla minnen blir ju (nästan) alltid just en samling över gammalt. Nångång är det riktigt trevlig men för det mesta just gammalt.

Är det bara för att få ihop din skivsamling så är den ju ändå fel.
orginalutgåvor finns bara en gång Punktochslut.

Däremot som goda minnen och fina stunder av lycka fungerar enstaka låtar excellent. Ta Dire Strairts som ex. Vad vore en spelning utan Sultan of Swing?

Jag vet inte ens om jag själv blev nåt klokare av detta inlägg Question

PS. Vinyl regerar!!DS

A Jih
_________________
/ Anders Jih
>Amerika
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Sun Jun 12, 2011 2:44 pm    Post subject:
Reply with quote

Det är för varmt för att åstadkomma något inttelegant... Här några frågor och synpunkter som poppat upp:

* Till vilken marknad vänder sig CD-samlingar? Om svaret är "de som vill skaffa sig en överblick över en artists produktion", använder sig inte de lyssnarna av Spotify, Wimp etc nuförtiden?

* Tillgänglighet -- för riktiga artister, sådana som går in genom ena örat men inte ut genom det andra, är det viktigt att det går att få tag på originalmusiken (inte nödvändigtvis originalförpackningen, men originalinspelningen). Anders har ju gjort en insats genom att ge ut sin box, men den är ju slut nu, och det måste på sikt åtgärdas på något sätt. Ny, kanske inte fullt lika exklusiv, box? Spotify? Nyutgivning av alla skivorna, ā la DBSAD?

* Nyinspelningar av gamla låtar är naturligtvis en lovvärd idé, men dels är det en riskfylld sysselsättning (det är svårt att överträffa en version som "satt sig"), och dels har Anders, i princip, redan gjort det en gång, i och med IGB-projektet. (Fast, en tredje version av "Det är inte rocknroll längre", med texten "tweakad" att gissla Mp3or, fildelning och Spotify, skulle nog inte sitta helt fel...)

När temperaturen går ner till sådana nivåer att hjärnan återgår till fast fas, kanske jag försöker mig på att analysera vad det egentligen är jag menar med ovanstående...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Jun 12, 2011 7:53 pm    Post subject:
Reply with quote

Klart att boxen skall återutges för alla som missade den men samlingar , nja - sånger från de första 30 åren x2 funkade ju bra som substitut för att ha dem på cd , innan boxen kom - föredrar i alla lägen nytt material eller möjligen återutgivningar
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
krikkola



Joined: 29 Dec 2005
Posts: 126
Location: Sundsvall

 Post Posted: Mon Jun 13, 2011 9:00 pm    Post subject:
Reply with quote

Nya studiotolkningar på gamla låtar tycker jag låter spännande. Att ge gammalt material en ny chans, produktioner som daterats, låtar som utvecklats genom år av live-spelande, samt nya musiker som hittar nya stämningar och groove. Justera på texter som är så tidsbundna att de hoppas över i liverepertoaren. Men att kalla sånt en "samling" blir nog lite vilseledande... (ser förstås hellre en skiva med helt nytt material:) ).

Köper folk fortfarande greatest hits samlingar? Har fått för mig att de som fortfarande köper cd har ett brinnande musikintresse och hoppar över sånt (, fast jag är kanske ute och cyklar...).
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Tue Jun 14, 2011 2:42 pm    Post subject:
Reply with quote

krikkola wrote:
Nya studiotolkningar på gamla låtar tycker jag låter spännande. Att ge gammalt material en ny chans, produktioner som daterats, låtar som utvecklats genom år av live-spelande, samt nya musiker som hittar nya stämningar och groove. Justera på texter som är så tidsbundna att de hoppas över i liverepertoaren. Men att kalla sånt en "samling" blir nog lite vilseledande... (ser förstås hellre en skiva med helt nytt material:) ).

Köper folk fortfarande greatest hits samlingar? Har fått för mig att de som fortfarande köper cd har ett brinnande musikintresse och hoppar över sånt (, fast jag är kanske ute och cyklar...).


Ja som Bosjo så välformulerat också påpekade - samlingsskivan har lite halvt spelat ut sin roll.
Vad som möjligtvis kan vara relevant är väl i så fall THE Samlingsskiva lanserad med Åhlensreklamkampanj i Tv4. För den breeeda marknaden.
Annars är det ju kul att konstruera samlingar... Tänka koncept... Låtlistor och nummerordningar...

AFR Kountry Klassiks
Opluggad Anders F
Rönnbloms Rockrökare
Politik & Påhopp
Den episke Anders F
Blandade småvisor
Pop o Hits dit o hit
En-från-varje-skiva-samlingen

osv... Cool

Nyinspelningar av gamla låtar? Känns också lite gjort i och med både Gretchskivan och DÄISSF-samlingen från 80-talet med trixade och remixade grejer.
Bättre att lägga krutet på en Dicks Picks/Bootleg Series-grej med ett par nya liveplattor i enkla konvolut om året. Så får vi nya versioner av gamla låtar i massor. Very Happy Skulle lätt gå att sälja bland forumfolket och på konserter.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Tue Jun 14, 2011 6:54 pm    Post subject:
Reply with quote

Mina herrer, det känns som, när ni skriver era inlägg, att ni tänker ur ett helt egoisistiskt perspektiv. Den samling som jag funderar runt är ju inte avsedd för er eller mig (även om vi som samlare nu "tvingas" köpa den när den kommer). Den är ju avsedd för den som på något sätt upptäcker Anders F NU. Upptäcker du en artist så går du ju knappast och köper upp dig på hela diskografin om det inte är en debutant med få gjorda alster. Detta är ju naturligtvis ofta av ekonomisk natur. Möjligen köper du kontinuerligt upp dig på skivorna tills du är komplett om dom finns tillgängliga. Men inte ens det kan du ju göra med Anders F:s skivor. Jag kan själv säga att dom två samlingarna "Greatest Hits" och "More Bob Dylan Greatest Hits" med Dylan spelade en väldigt vägledande roll för mig när jag förlänge, längesedan upptäckte Bob. Och jag vill inte riktigt tro att samlings-CD:n har spelat ut sin roll för i så fall skulle det inte fortfarande släppas så många samlingar. Visst, många samlingar släpps för att "vinna tid" när en artist inte har något att släppa men många samlingar har absolut sitt berättigande anser jag. Samlingen som jag i första hand åsyftar är en enkel eller dubbel som ger en översikt över Rönnbloms produktion som en "grundkurs". Den skulle kunna se ut, typ:

1. Din barndom skall aldrig dö
2. Mamma hjälp mig
3. Ramlösa Kvarn
4. Drömde
5. Inga gränser
6. Skördevisa
7. Skratta tills tåget går
8. Komedia
9. Jag kysste henne våldsamt
10. Europa brinner
11. 1984
12. Det är inte snön som faller
13. Ömhetsdesperado
14. Boulevardminnen
15. Mer än Amerika
16. Caviar Pizza
17. Tolv tiggare
18. Vildhonung

Denna samling utesluter ju inte nyutgåvor av gamla skivor även om Bosjo har en stor poäng i att det viktigaste är att musiken finns tillgänglig och inte nödvändigtvis i originalförpackningen. Sedan är ju andra koncept-samlingar också kul saker men där är väl kanske målgruppen lite mera diffus. Men som jag ser det så är det väl antagligen egentligen bara den ekonomiska satsningen på dom olika projekten som är det problematiska.

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Wed Jun 15, 2011 4:30 pm    Post subject:
Reply with quote

Micke L wrote:
Mina herrer, det känns som, när ni skriver era inlägg, att ni tänker ur ett helt egoisistiskt perspektiv. Den samling som jag funderar runt är ju inte avsedd för er eller mig (även om vi som samlare nu "tvingas" köpa den när den kommer). Den är ju avsedd för den som på något sätt upptäcker Anders F NU. Micke


Egoistiskt nejnej jag säger ju att den enda samling som behövs egentligen är just den jag inte behöver - THE samling; typ Metronomes eminenta basicserie Guldkorn, gärna med fet tv-annonsering... För de där miljonerna som inte är F-heads.

Tematiska samlingar, nya kopplingar och också nyinspelningar av gamla låtar är skitkul att spekulera i och baka ihop för oss samlarnördar och finsmakare.
Men kanske bara för oss?
Och vi är väl egentligen - om saker och ting pga kostnader ställs mot varandra - mer intresserade av liveinspelningar eller helt nya album?
Eller är jag ute och seglar?

Välvald samling där annars, Micke! Cool
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed Jun 15, 2011 6:09 pm    Post subject:
Reply with quote

Jorå, ni har nog rätt båda två här, Micke och Hibbitt... En STOR samling för den stora massan skulle kunna vara något, men med massiv TV-reklam etc. Kanske orealistiskt trots allt.... i dessa tider. Känns som det vore att kasta pengar i sjön.
Jag tror på att ge ut nytt och speciella "nörd-samlingar" till er F-heads, och påverka folk överallt, när som helst, sprida budskapet till så många som möjligt genom nätet... och samtidigt bevara lite av mystiken och det säregna som har präglat de senaste 40 årens skivutgivning...

Och så har vi ju de outgivna "Garagesekvenser" och "Ogripbara Banaliteter" som ligger och väntar på bättre tider... Och den stora samlingen "Rerspectives" inte att förglömma.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Jun 23, 2011 8:14 am    Post subject:
Reply with quote

min önkan är att snarast få de två outgivna o retrospctives, samling utöver det vi har o får där är bara nice to have
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Sten Tyrfors



Joined: 17 Nov 2005
Posts: 34
Location: Örebro

 Post Posted: Tue May 22, 2012 9:03 pm    Post subject:
Reply with quote

Under guldåldern 70-talet gjordes ju album som helheter. Därför är det för mig något av en hädelse att plocka ut låtar här och var och sätta ihop till något nytt. Om en person idag skulle upptäcka Anders F önskar jag att hen har möjlighet att skaffa kompletta album.

Om någon litteraturintresserad skulle upptäcka t.ex. Paul Auster idag så hoppas jag att hen inte går och köper en bok som innehåller kapitel 2 av Stad av glas, kapitel 5 av Månpalatset, kapitel 3 av Mr Vertigo etc.

Beträffande nyinpelningar så är väl enda godtagbara anledningen att rädda en bra låt som fastnade i den plastiga 80-talsproduktionen, t.ex. Sången om Sveriges väl och ve, som fick ett riktigt lyft i den senare versionen. Att tänka tanken att göra en nyinspelning på någon låt fram till och med Rapport från ett kallt fosterland är hädelse.

Amen.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Sun May 27, 2012 9:57 pm    Post subject:
Reply with quote

Yes yes! Albumskivan är en fantastisk konstform. Titel, omslag, låtordning, linernotes, textblad, bilder.
I min värld finns bara skivalbum och konserter, konserter och skivalbum. Inga filer, skärmar och knappflippringar.
Men i brist på alla album i handeln är en samling trevlig. Och lite kul är det ju med ett nytt urval, i ny låtordning, med nytt omslag. En ny känsla för materialet, ett nytt sätt att presentera låtmaterialet för en nybörjare.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed Jul 11, 2012 9:50 am    Post subject:
Reply with quote

Efter att krasst konstaterat att DAUTÄF, U1-2,T&L, tillhör det bästa Anders gjort och att jag själv iaf lyssnat betydligt mindre på LFDMZ än dessa samt sett videon 2 ggr vet jag bestämt vad jag suktar efter - nya stdioplattor- de kan inte bli för många eller komma för tätt och blir nästa en Boulevardmonnen- Bravado 2 flopp i mina ögon så är det förlåtet (särskilt om det kommer manna från himlen oftare) efter fyra raka kanonplattor! En ny studioplatta per år är drömmen - allt annat är bara bonus.
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Relationen till gamla plattor
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group