FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
EN EVENTUELL NY SAMLINGS-CD ???
Goto page Previous  1, 2, 3
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » EN EVENTUELL NY SAMLINGS-CD ???
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Sat Dec 17, 2011 10:21 am    Post subject:
Reply with quote

Tanken är god, mycket god.
Vi noterar. Tack Parfymerad Kyckling.

(F)Headmaste
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Feb 19, 2012 3:50 pm    Post subject: Re: En tanke...
Reply with quote

Parfymerad Kyckling wrote:
Anders, kanske du skulle du dra Eldkvarns koncept ett steg vidare och ge ut den samlade produktionen på USB-minne nu när F-boxen sålt slut? Det bör väl sänka produktionskostnaden rejält. Originalen till boken som fanns i F-box finns väl kvar, så en reviderad version borde gå att göra tämligen enkelt.

Tänker mest på att det ska finnas något mer att få om man är ung och stöter på den kommande best of cd:n och vill ha mer, mycket mer...

Bara en tanke.


Vid närmare eftertanke så är inte ett USB-minne speciellt upphetsande... Rent av ganska könlöst.

Nej, ska vi göra en samling så ska det vara på CD i en liten box. Hibbitt och jag har nu konstaterat att en dubbel kommer inte att ge full rättvisa åt bredden under de dryga 40 åren... En trippel-CD blir också problematiskt på ett mer logistiskt sätt... Nej, det måste nog bli en BOX med 4 CD. En CD för varje decennium: 70-, 80-, 90- och 00/10-tal. På så vis kommer den att korrespondera bra med biografin som är uppdelad på decennier.

Då kan vi få med alla "självklara" låtar, några ovanliga, några personliga favoriter, + några helt nya bonusspår från de olika årtiondena.

(F)headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Tue Feb 21, 2012 10:13 pm    Post subject:
Reply with quote

Nej, ett USB-minne är väl inte speciellt upphetsande utan kanske mer ett sätt att slippa göra en box på 50-CD av alla livegig och outtakes Very Happy . När det gäller en samling med AFR så tror jag att man måste se att det finns olika behov av önskningar. Man måste också väga den ekonomiska problematik som både finns i produktionsledet och hos dom som ska köpa produkten. Det här har ju rent principiellt diskuterats en del på Dylan-forumet "Love And Theft" genom åren, fast då när det gäller Dylan då förstås. Jag tror att man måste förstå att det är mycket få människor som vid en första bekantskap med en artist köper en 4 CD-box med en artist. Framförallt av kanske rent kostnadsmässiga skäl. Däremot är det ju så att den kan spela en annan roll längre fram i upptäckandet av en artist när det gäller upprätthållandet av att visst material bör finnas tillgängligt när inte originalskivorna varken finns som CD eller exempelvis på Spotify.

Det är klart att en enkel eller dubbelsamling med artister som AFR, Lundell eller Dylan inte rymmer ALLT som bör vara med. Men dom rymmer skärvor av stora ögonblick som kan vara starten på en livslång kärlek till en artist. Jag tror att det är ganska perfekt överkomligt att få dom 30 största hitsen med en artist på en dubbel för 150-200 spänn efter en konsert om du redan har lagt 250 spänn eller mer på inträdet.

Därför så föreslår jag följande enligt samma princip som samlingen "Dylan" som släpptes 2007 både som enkel-CD och trippel-CD box. Jag antar att vi pratar om upplagor runt 1000 ex precis som förut. Visst, en box på 4 CD låter finemang precis med det upplägg som du beskriver Anders. Numrerad, signerad, limiterad men ändå i en hyfsat åtkomlig upplaga (typ "F-Box", 1000 ex). Men också en enkel eller dubbel variant av ovannämnda box med endast hitsen, dom mest spelade och pouläraste låtarna. Behöver inte vara numrerad, signerad och limiterad utan trycks upp på nytt varefter behov och ekonomisk möjlighet finns. Den bör man ju också försöka att få ut både i dom fysiska skivaffärerna och nätaffärerna i större omfattning än vad som finns där av AFR:s skivor nu. Jag tror stenhårt på en enklel/dubbelsamling som en "storsäljare" med AFR-mått mätt. Boxen är mer för blivande konnässörer på väg mot den totala F-Heads-konverteringen.

//Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed Feb 22, 2012 12:03 pm    Post subject:
Reply with quote

Micke,

Det är en intressant synpunkt du har där, men förutsättningarna är sådana att det inte riktigt följer den "logik" som kanske vanligtvis gäller för skivbolag som ger ut samlingar av artister.

Att förutse att det blir en "storsäljare" är rent lotteri. Och så har det varit i alla år, och det kommer det fortfarande att vara, anser jag. Såvida man inte är med i ett TV-program där det per automatik sätts en "folkkärstämpel" på en artist... Typ "Så Mycket Bättre". Och i ett sådant program kommer undertecknad aldrig att medverka i.

Skivbolag spekulerar hysteriskt och räddhågset just i sådana TV-program för att kunna fortsätta ge ut skivor, verkar det som... Hörde att EMI var intresserad av Staffan Hellstrands ny skiva ända tills dom fick reda på att han INTE hade valts ut att vara med i "Så Mycket Bättre"... Då tackade dom nej. Den typen av spekulation ligger väldigt långt från min värld, måste jag säga.

Därför tror jag fortfarande att "den smala vägen" är den enda väg jag kan och ska gå fortsättningsvis. Att ge ut en ny samling måste vara något som ger eko och som visar på vad som har skrivits och producerats under drygt 40 år. En bred och fyllig musikalisk provkarta. Och då räcker tyvärr inte en singel- eller dubbel-CD. Och kostnadsmässigt behöver det inte betyda så mycket. Vi vet att dom som verkligen köper skivor vill lägga pengarna på exklusiva boxar hellre än på någon vanlig compilation...

Men det finns säkert många fler synpunkter som bör ventileras...

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Feb 26, 2012 5:09 pm    Post subject:
Reply with quote

ser personligen inget behov av de gamla låtarna igen efter den lysande F-boxen som sannerligen varit välspelad o i mitt fall varit speciellt välkommen då jag inte hade alla plattorna på cd utan bara på vinyl - nytt material eller åtminstone nyinspelningar är vad jag föredrar - men nåt att sätta i händerna på den oinvigde konsertbesökaren kanske behövs...

Förstår att en "vanlig" best of platta kan vara svårt att räkna hem utan "sä mycket bättre" men visst vore det kul att se en best of AFR på bensinmackarna....
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Feb 26, 2012 5:11 pm    Post subject:
Reply with quote

och de två best of plattorna som jag har - särskilt romantiken - är mycket välspelade men bara fram till f-boxen kom - då var det trösterikt med dem som andningshål...
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » EN EVENTUELL NY SAMLINGS-CD ???
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group