| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Tue Jan 17, 2006 8:43 pm Post subject: Kommer någon ihåg ett TV-inslag med en snurrande flicka ? |
|
|
Hej,
som nybliven medlem på detta eminenta forum undrar jag ifall någon kan upplysa mig om sammanhang och kanske årtal för ett TV-inslag. Det måste varit mellan 1973 och senast 1979-80. Länge sedan var det iallafall...
Anders F hade en urhäftig flicka som dansade men framför allt snurrade. Musiken har jag inget minne av, men bilden av denna snurrande flicka med en ytterst kuriös frisyr, med liksom lång lugg som stod ut som en kineshatt när hon snurrade, när hon stod still dolde luggen hela ansiktet. Ev. kan det även varit någon med kineshatt också.
Sammanhanget, vill jag minnas var att programmet ville visa att vår käre Anders F inte bara var låtskrivare och artist, utan även designer.
Varför jag undrar är att denna minnesbild dyker upp inför mitt inre rätt ofta, och det retar mig att inte komma ihåg mer än ett fragment, som etsat sig fast stenhårt.
Hälsn. Ingvar |
|
| Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Tue Jan 17, 2006 9:12 pm Post subject: |
|
|
Om jag inte minns helt galet så tror jag att du syftar på videon som gjordes till "Chimborazos vackra lava" från plattan "Amnesti åt bisarra gitarrer" (1983). Videon spelades väl in 1983 kan jag tänka mig men visades åtminstone en gång i SVT-programmet "Norrsken" i februari året därpå tror jag. Det var en cool video av en svensk artist i videomediets barndom får man ju lov att säga. Bra låt också. Vem den dansande flickan var kanske Anders F själv kan berätta.
Micke |
|
| Back to top » |
|
 |
Headmaster

|
Posted: Tue Jan 17, 2006 9:20 pm Post subject: |
|
|
Ingvar,
Javisst, du måste mena videon till låten 'Chimborazos Vackra Lava', inspelad vid sjön Frykens strand i Värmland 1983. Producerad av Lars Bermann. Visades i programmet 'Norrsken' från SVT Sundsvall.
Den mystiska kvinnan (sminkösen Ulla Mörk) snurrade runt inne i en skog full av mygg. Blodet rann nerför hennes lår. F satt i en stol iklädd halmhatt och retro-solglasögon. Två clown-sminkade kvinnor bollade med en badboll på stranden. Vi använde strålkastarna från en bil som extra ljussättning... Those were the days... Kolla bilder från denna session i Fotogalleriet här på hemsidan, år 1983.
Vi hade tänkt köpa loss videon till F-BOXen, men vi fick stryka den sista stund av ekonomiska själ
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
| Back to top » |
|
 |
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Wed Jan 18, 2006 10:25 pm Post subject: Jaha minsann, så det var så sent som 1983!! |
|
|
Tack för de vänliga svaren!
Men usch vilket minne jag har. Jag har tröskat igenom alla bilderna utan att någon s.k. klocka har pinglat... och: Jag var rätt säker på att den var betydligt äldre.
Faktum är att denna tidiga musikvideo var den första riktiga dito jag sett. Jag valde bort TV-tittande ungefär för 12-13 år sedan, men ibland när inte hustrun är hemma och jag sitter ensam och äter, så kan köksTVn få visa CubaVision eller Ocko som ibland har bra musik och videos. Men tyvärr, tyvärr, tyvärr, det mesta är likt vartannat och då brukar bilden av den mystiska flickan med den märkliga frisyren snurra innanför mina ögonlock.
Vet någon vad det blev av den snurrande flickan ? Med en sådan frisyr gissar jag att hon knappast kunnat blivit framgångsrik genom att sminka folk - hon kan ju inte sett endaste dugg genom den luggen
Kan man inte förmå SVT att visa videon igen? Jag föreställer mig att även folket på SVT inser att de ruvar på ett guldägg, och därför knappast skänker bort rättigheterna. Jag inser givetvis också att budgeten för F-BOX knappast kan varit enorm.
Bästa hälsn. från Ingvar |
|
| Back to top » |
|
 |
Parusen
|
Posted: Thu Jan 19, 2006 7:56 pm Post subject: |
|
|
Dagens kolleger å vänner!
Som redan nämnts sitter (ligger) SVT på materialet då det sändes i Stats-televisionen. Ett sätt att iallfall få se Chimbrazo Vackra Lava igen är faktiskt att önska videon i tex. Musikbyrån. Jag tror det finns fler musik/video önskeprogram som även tar viss hänsyn till hur gammalt och ovanligt materialet är.
Det borde inta alls vara svårt att få den visad; Då gäller det för F-huvudena att vara bereda på inspelningsknappen!!
Anders
>Amerika
PS.Missförstå mig inte angående SVT. Det är en utmärkt TV-kanal, som Micke visat på, men de förstår inte riktigt hur unikt och värdefullt deras gigantiska material är. Det är faktiskt en kulturskatt. DS _________________ / Anders Jih
>Amerika |
|
| Back to top » |
|
 |
|