FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Neil Young
Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Neil Young
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Sat Jan 28, 2006 2:51 pm    Post subject: Neil Young
Reply with quote

För er som missade Musikbyrån-special med Neil Young på TV igår får absolut inte missa dagens repris Wink . En mycket bra intervju med en annars så tystlåten men ack så fantastisk artist. Liksom vår egen Anders F går han ju alltid sina egna vägar, skivbolagens och publikens önskningar till trots.

SVT 2
ikväll kl 00.40
SVT 2
tis 31 jan kl 16.20

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32509&a=524496&lid=puff_411343&lpos=lasMer

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Mon Jan 30, 2006 12:15 pm    Post subject:
Reply with quote

Neil är en höjdare ja! Speciellt 70-talet men iövrigt det mesta.
Bäst: On the Beach. I hård konkurens med 3-4 till.
Sämst: Life. Faktiskt tradigare än Landing on Water...
That was the Hibbitt vote.
Men kan inte människan släppa Time Fades Away på cd någon gång? Nej tydligen inte.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Sten Tyrfors



Joined: 17 Nov 2005
Posts: 34
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Jan 30, 2006 1:07 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag håller nog på "After the goldrush" och "Harvest". Det är liksom något magiskt med soundet på dessa plattor. Det bara låter så bra, så lagon murrigt, eller hur man ska uttrycka saken.

Det är förresten precis samma sak med AFR:s "Alternativ rock'n'roll cirkus".
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Jan 30, 2006 10:25 pm    Post subject:
Reply with quote

Tycker nog det mesta med Mr Young är mycket bra på ett eller annat sätt. Att lyssna på Neil är lite som att lyssnna på Anders ur det perspektivet att det kan vara rätt mycket av en humörfråga vilken skiva man sätter på. Just nu snurrar "Weld"-liven i CD-spelaren, vilken jag tycker är fantastisk. Bland studiosarna gillar jag "After the goldrush", "Harvest"" och "Zuma" skarpt. Och faktiskt också "Trans". Och visst vore "Time fades away" på CD en höjdare Shocked . Vill dock mnnas att jag sett den på bootleg på någon skivmässa. Fast då vet man ju såklart inte hur ljud och sånt är. Kanske det då ändå är bättre med en välbevarad vinyl.

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Sten Tyrfors



Joined: 17 Nov 2005
Posts: 34
Location: Örebro

 Post Posted: Tue Jan 31, 2006 8:23 am    Post subject:
Reply with quote

Jo, "Time fades away" som CD-bootleg såg jag också på en skivmässa i Örebro. Den råkade rentav följa med mig hem. Ljudet är OK, som på vinylen, men lite remastering skulle den må bra av.

Jag undrar om inte detta är den enda live-plattan som inte Crazy Horse spelar på. Eller är det nån som har koll på det?
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Tue Jan 31, 2006 8:50 am    Post subject:
Reply with quote

Sten Tyrfors wrote:
Jo, "Time fades away" som CD-bootleg såg jag också på en skivmässa i Örebro. Den råkade rentav följa med mig hem. Ljudet är OK, som på vinylen, men lite remastering skulle den må bra av.

Jag undrar om inte detta är den enda live-plattan som inte Crazy Horse spelar på. Eller är det nån som har koll på det?


ROAD ROCK från 2000 är med Ben Keith, Spooner Oldham, Duck Dunn, Jim Keltner, Astrid och Pegi Young.

MTV UNPLUGGED från 1993 är väl med bl.a. Nils Lofgren och Nicolette Larsen.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Tue Jan 31, 2006 10:23 am    Post subject:
Reply with quote

Mina NY-favoriter är «Rust never sleeps» (i synnerhet första sidan), ֿ«Freedom» och kanske «Hawks and Doves», men den senare hänger nog med mest för att det var en av de första jag lyssnade på...

Favorittextrader, åtminstone just nu, från Eldorado på Freedom-skivan:

In Eldorado town
There lives a great bullfighter
His eyes are screaming blue
His hair is red as blood
And when the gate goes up
The crowd gets so excited
And he comes dancin' out
Dressed in gold lamé
He kills the bull
and lives another day.
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Tue Jan 31, 2006 3:10 pm    Post subject:
Reply with quote

Jo Hawks & Doves är riktigt bra på det stora hela. Bland det bästa akustiska Neil gjort på LP:ns förstasida (Cptn Kennedy, Little Wing, The Old Homestead) och så Union Man och annat hurkulsomhelst sväng på b-sidan.
Min favorit förutom de självklara - Harvest, Rust, Beach, Tonights, Zuma, TFA, Comes A Time, ja där var mina 8 favvisar om jag måste tvinga mig ner till 8 ödeöneilyoungare...
That's it.
Färre går jag inte med på.
Oj vad mycket bra han gjort.
Och då sållade jag ändå bort... (plats för 10-15 kalastitlar till ja ni vet...)
Hög lägstanivå.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Tue Jan 31, 2006 10:00 pm    Post subject:
Reply with quote

En anmärkningsvärd grej är ju också att, när han i TV-programmet fick säga vad han tyckte om sina skivor, så hoppade han över "Time fades away" helt och hållet. Den nämndes inte ens Evil or Very Mad . Jag har förstått att den skivan på ett eller annat sätt påminner honom om en jobbig tid i livet men det känns märkligt att man kan köpa "Tonight´s the night" på CD men inte "Time fades away". Innan hela hans produktion, förutom "Times", släpptes på CD så var ju hans skäl att inte göra det ljudkvalitetsmässigt. Att han helt enkelt inte var nöjd med re-mastringsresultatet. Å andra sidan så säger han ju i programmet att "Comes a time"-mastrarna är förstörda och att CD-utgåvan är gjord av kopior. Jag tycker då att det är otroligt synd att "Time fades away" inte finns på legal CD. Det är den definitvt väl värd.

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Wed Feb 01, 2006 2:47 am    Post subject:
Reply with quote

Ja visst är det skumt, Micke. Denna inkonsekvens i resonemangen. Den där Harvest-turnén är en piece of ragged glory. Med underskattade Stray Gators - inte lika karikatyrartat elefantoväsniga som Crazy Horse faktiskt tenderat att vara på senare år. Ragged live voice, Neils härligt baktaktiga kompgitarr, svidande steel, Tim Drummonds timdrummondbas och lite Crosby/Nash på det.
Love in Mind, TFA, Dont Be Denied, Last Dance, Journey Through the Past, the Bridge, Yonder Stands the Sinner... Guld...
Ja skumt... Skolan/charityn/konserterna heter ju Bridge. Namngivet efter låten som finns på en skiva som inte finns att köpa?
Och Dont Be Denied har han spelat både med CSN och Crazy Horse på senare år vill jag minnas.
Hm... Rolling Eyes
Plockar ut och tittar på den. Snygg! Ros på omslaget 30 år före Are You Passionate.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Wed Feb 01, 2006 2:49 am    Post subject:
Reply with quote

Ja visst är det skumt, Micke. Denna inkonsekvens i resonemangen. Den där Harvest-turnén är en piece of ragged glory. Med underskattade Stray Gators - inte lika karikatyrartat elefantoväsniga som Crazy Horse faktiskt tenderat att vara på senare år. Ragged live voice, Neils härligt baktaktiga kompgitarr, svidande steel, Tim Drummonds timdrummondbas och lite Crosby/Nash på det.
Love in Mind, TFA, Dont Be Denied, Last Dance, Journey Through the Past, the Bridge, Yonder Stands the Sinner... Guld...
Ja skumt... Skolan/charityn/konserterna heter ju Bridge. Namngivet efter låten som finns på en skiva som inte finns att köpa?
Och Dont Be Denied har han spelat både med CSN och Crazy Horse på senare år vill jag minnas.
Hm... Rolling Eyes
Plockar ut och tittar på den. Snygg! Ros på omslaget 30 år före Are You Passionate.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Wed Feb 01, 2006 1:16 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbitt wrote:
Och Dont Be Denied har han spelat både med CSN och Crazy Horse på senare år vill jag minnas.
Hm... Rolling Eyes
Plockar ut och tittar på den. Snygg! Ros på omslaget 30 år före Are You Passionate.


Där ser man... det hade jag faktiskt ingen aning om (har inte sådär jättegod koll på Mr Youngs senare liveäventyr rent setlistemässigt) Wink och det gör ju inte det hela mindre obegripligt. Jag tycker att det är ett mycket vackert omslag på den också. Lite sorgligt på nåt sätt men det är ju skivan också... väldigt svärtad och vacker. Kul parallell till "Are you passionate", Hibbitt. Dom har ju faktiskt sina likheter, onekligen.

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Wed Feb 01, 2006 2:35 pm    Post subject:
Reply with quote

http://www2.cruzio.com/~tah/sugarmtn.html
Ja det finns några såna här livsfarliga sighter att snöa in på...
Denied spelades alltså (förutom TFA-turnén) 74 med CSNY, den skumma blandturnén 83 där han mixar Transspår med pre-OldWayssaker i soloformat och den påföljande ShockingPinks-svängen. Och så några one-offs på 90/00-talen.
Några av de andra TFA-låtarna är däremot väldigt sällan spelade. Vilket inte gör dem mindre åtråvärda att ha på cd. Exclamation
/one of the Insnöade.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Wed Feb 01, 2006 9:18 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbitt wrote:
http://www2.cruzio.com/~tah/sugarmtn.html
Ja det finns några såna här livsfarliga sighter att snöa in på...



Åhhhhhhh... Wink , vilken fantastisk sida. Man tackar och bockar för länken, Hibbitt. Bums in bland favoriter ska den. För övrigt känns det ju verkligen skönt att Anders F har överseende med oss insnöade listnördar när vi tjatar om setlistor Cool .

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Thu Feb 02, 2006 2:47 pm    Post subject:
Reply with quote

Hittade lite fakta på http://www.sidestreetrecords.com/articles/OddsSods.html#cd_2151Test1995x300.png gällande turerna kring en utgivning av "Time fades away" på CD:

"Time Fades Away
Reprise 2-2151
unreleased Compact Disc - November 7, 1995

Rumors circulated for years about "The Missing Six"
Six" NeilYoung albums being released on CD. Much to
his fans surprise and appreciation, four of the six were
finally released on CD August 19, 2003 (& DVD-Audio
discs eight months later). (Thanks, Neil!)
...um...not to be greedy...but what about the other 2?
The truth is, ALL SIX titles were HDCD-mastered in
1995, and they were originally scheduled for release
November 7 (2-2151, 2-6480 & 2-2297 -issued 2003
as "48199-2") & February 6,1996 (2-2261 "48196-2",
2-2180 "48197-2" and 2-2304 "48198-2").
Why weren't the CDs released back then? Your guess
is as good as mine; pick your favorite rumour/theory:
Neil didn't like or "had problems" with the final masters
(--the HDCD process surpassing &/or conflicting with
RIAA's high frequency curve standard for audio CDs ever notice how you have a "set volume" on your CD
player, but you have to adjust volume of a "few" CDs?)
which, obviously, inhibited final mastering, or maybe
it was "Reprise's plan" to issue four LPs (coincidentally,
the four just released) as budget-priced "Two-Fer" CDs
(two complete albums on one disc).
This rumour holds some creedence if you believe the
rumour that, supposidly, unused/trashed artwork from
that project was acquired by the people behind 1997's
European release of the "TWO ORIGINALS" series of
pirate CDs that crooked dealers still try to pass off as
legitimate European releases!
Whatever the reason(s), everything from the October
1995 lot of Test Pressing CDs was scrapped, the project
was shelved & the subject "forgotten" until "The Missing
4 of 6" CDs were released almost eight years later.
Actually, at least "a few"of ALL SIX original 1995 CD
Test Pressings are known to exist with booklets & inlay
tray ("back cover") inserts --including bothof the still unreleased "missing two" CDs, "Time Fades Away" and "Journey Through The Past" (Reprise 2-6480).
"Time Fades Away" package includes booklet with tour photos from RARE original German inner sleeve,
"handwritten" lyrics & original front/back cover (except credits moved from "back cover" to back insert).
The"JourneyThroughThePast" booklet includes the photos from original inside cover with songlist and
credits re-typeset in dark blue (on tan background); original front/back cover, but no credits on the back.
Although Test CDs were burned in 1995, "sources close to Neil" have implied that "Time Fades Away" and
"JourneyThroughThePast" CDs "might never" be released becauseof "complicated mastering problems".
The "Journey Through The Past" soundtrack 2LP set was mastered from many different source tapes; the
"multi-track" master is in fact a collage of dubs from various Two-Track "finished masters". Moreover, the
audio quality standards for early '70's vinyl masters simply isn't as dynamic as CD masters need to be, and
that issue can't even been addressed until countless master tapes are found:
Someone would first have to find (& lease) the various master tapes from the current owners, "clean 'em
up" as needed and then completely reassemble the entire 2LP set! In some cases,stereo audio tracks were
dubbed from the actual 35mm film itself! With so many snippets from so many different sources, it would
be almost impossible to create aCD master that would mirror the program presented on the original 2LPs.
The problem with "TimeFadesAway" is even worse,as it naivély stated on LP labels: "This Recording
WasMastered16-Track/DirectToDisc (acetate) byComputer"; the multi-track master tape was
recorded/mixed LIVE, leaving little room for remixing the"warts & all" tape hiss, bad notes &crowd noise.
To reassemble the album, someone would need to sort through fifty or so ¼" and/or 2" multi-track reels &
"a few" cassettes. Finding the right version by date would be easy enough, but at what stage would the mix
be at? Raw recording? Truck monitor mix? Mono PA monitor recording? And what about necessary over-
dubs ("L.A.", "Last Dance")? Where are Crosby's vocals? How'd they layer thevoices like that? ...impossible.
Any re-release of these albums in any format anytime soon is, at best, uncertain. What is certain is that
the handful of "JourneyThroughThePast" & "TimeFadesAway" (& to a lesser extent, the other 4 albums)
that weren't "properly recycled" have become the most sought-after Neil Young CDs ever made!
Editor's Note: Non-Dolby® CrO2 Test Pressing analog cassette tapes of all 6 albums were also made
--& they all sound absolutely spectacular! Any of 'em are well-worth $20.00+ --IF you can find one."

Rätt intressant må jag säga.

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » Neil Young
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group