FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
LIVE FRÅN DEN MIXADE ZONEN
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » LIVE FRÅN DEN MIXADE ZONEN
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Jul 18, 2011 6:53 pm    Post subject:
Reply with quote

Grönlund! Du anar inte hur bra dom två kvällarna var i verkligheten Very Happy . Men jag håller med dig. Det är som Springsteen säger, svårt att platta till ett par kvällar i runt format och att sedan få det att låta som det lät på riktigt. Speciellt när ingen kväll är den andra lik. Men jag tycker att man har lyckats mycket bra med det och LFDMZ är fortfarande en skiva som går ofta härhemma.

Hoppas att du får uppleva AFR Band live snart Wink

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Thu Jul 21, 2011 1:07 pm    Post subject:
Reply with quote

Micke L wrote:
Grönlund! Du anar inte hur bra dom två kvällarna var i verkligheten Very Happy . Men jag håller med dig. Det är som Springsteen säger, svårt att platta till ett par kvällar i runt format och att sedan få det att låta som det lät på riktigt. Speciellt när ingen kväll är den andra lik. Men jag tycker att man har lyckats mycket bra med det och LFDMZ är fortfarande en skiva som går ofta härhemma.

Hoppas att du får uppleva AFR Band live snart Wink

Micke



Skulle ha varit underbart att få vara där i verkligheten, där har du verkligen ett minne för livet. Springsteen har en förmåga att sätta ord på saker.

Om allt går som det ska så får jag uppleva AFR Band live den 15 september. Kommer att bli storslaget känner jag.

Grönlund
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Fri Jul 22, 2011 12:17 pm    Post subject:
Reply with quote

Grönlund wrote:
Micke L wrote:
Grönlund! Du anar inte hur bra dom två kvällarna var i verkligheten Very Happy . Men jag håller med dig. Det är som Springsteen säger, svårt att platta till ett par kvällar i runt format och att sedan få det att låta som det lät på riktigt. Speciellt när ingen kväll är den andra lik. Men jag tycker att man har lyckats mycket bra med det och LFDMZ är fortfarande en skiva som går ofta härhemma.
Hoppas att du får uppleva AFR Band live snart Wink
Micke


Skulle ha varit underbart att få vara där i verkligheten, där har du verkligen ett minne för livet. Springsteen har en förmåga att sätta ord på saker.
Om allt går som det ska så får jag uppleva AFR Band live den 15 september. Kommer att bli storslaget känner jag.
Grönlund


Den där Springsteen kanske också borde köpa sig en Blidösundsbiljett till 15 september. Aldrig försent att snappa upp ett o annat. Very Happy Tycker att han de sista 30 åren haft förmågan att platta till konserterna också utan att behöva göra en skiva... Men det är en annan debatt. Wink
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Fri Jul 22, 2011 9:55 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag kan ju inte svara för Springsteens inställning numera, den tycks ju ha förändrats, men som du vet så tog det 13 år innan han släppte till och gav ut liveboxen "Live 1975-85" som då var en lika våt dröm som "LDFMZ" var när den kom. Nu släpper ju artister liveplattor och DVD:s från nästan i stort sett varje turné dom gör och det gör ju att känslan blir en annan även om det är kul att få materialet. Sedan kan man ju få känslan av att en del liveplattor (typ Lundells 2 senaste) släpps när inget nytt material finns. Kostnaden och arbetsbördan är minimal (råmaterialet finns ju redan så att säga) och vinsten är på topp om du har en hängiven fanskara.

Förövrigt är jag helt övertygad om att åtminstone Springsteen årgång 1973-75 hade trivts som fisken i vattnet om han hade befunnit sig på Blidösund och hört AFR årgång 2004-2011 Wink .

/Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Sat Jul 23, 2011 9:19 pm    Post subject:
Reply with quote

Micke L wrote:
Förövrigt är jag helt övertygad om att åtminstone Springsteen årgång 1973-75 hade trivts som fisken i vattnet om han hade befunnit sig på Blidösund och hört AFR årgång 2004-2011 Wink .


Hmm... Han hade slagit förtvivlat med stjärten, och kippat efter vatten, eller...?
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Sun Jul 24, 2011 7:12 pm    Post subject:
Reply with quote

Varför skulle han det? Det låter som om du verkar ha missat BS två första plattor min vän? Cool

/Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Mon Jul 25, 2011 8:46 am    Post subject:
Reply with quote

Micke L wrote:
Varför skulle han det? Det låter som om du verkar ha missat BS två första plattor min vän? Cool

Det har jag förmodligen; den första plattan med honom jag har är Born to run, som jag tyckte var väldigt ojämn.

Men du har å andra sidan missat hur en fisk beter sig ombord på en båt...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Jul 25, 2011 2:07 pm    Post subject:
Reply with quote

Troligtvis har du gjort det min gode Sjögren. För innan "Born to run" kom nämligen hans två bästa album, debuten "Greetings from Asbury Park N. J." och "The wild, the innocent and The E-Street shuffle". Dessa båda album från 1973 har mer gemensamt med dagens AFR Band än du kan ana.

Greetings from Asbury Park, N.J.
http://open.spotify.com/album/47iLq6thoJcAL0mdNfD2ED

The wild, the innocent & the E-Street Shuffle
http://open.spotify.com/album/58HGO8ERBdvJGEvHDrNgYJ

Hammersmith Odeon, London, november 1975 (Lyssna förslagsvis på "Spirit in the night" och/eller "Kittys back")
http://open.spotify.com/album/7ulL6foCJfW16rAVI99HCG

Oavsett vad man tycker om Springsteen så är ett faktum att det är helt obegripligt hur han med sina två första album kunde lanseras som en ny Bob Dylan när han som nyinflyttad i NYC låg tio gånger närmare New Yorks jazzfusionscen.

Får bara fisken ett sånt ypperligt friformsmusikaliskt akvarium att simma i på båten så trivs den gott precis som dom flesta gör på Blidösund med AFR Band.

//Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa


Last edited by Micke L on Mon Jul 25, 2011 10:14 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Mon Jul 25, 2011 5:32 pm    Post subject:
Reply with quote

Håller helt med om Springsteens två första album, enormt bra musik och jag instämmer om kopplingen till AFR Band.

Det jag gillar med Springsteen är att han har en förmåga att överraska och göra något makalöst bra när man tror att han gjort sitt.

Efter fyra enligt mig väldigt starka album så kommer en väldigt ojämn och bitvis väldigt svag "the river" det följer han upp med "nebraska" som är avskalat med minimal produktion och full av starka berättelser som verkligen tar tag i en.

Det här har Bruce lyckats göra fler gånger. Efter två vilsna skivor utan E street band så gör han "the ghost of tom joad"

Vad jag vill säga är att Springsteen har förmågan än idag att vara helt fenomenal. Senaste "working on a dream" var inte vad man hoppats på men Turnen var suverän. Det han gjorde på glastonbury var fantastiskt.

Oj det blev verkligen off topic.
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Jul 25, 2011 5:52 pm    Post subject:
Reply with quote

Här kommer ett utdrag ur kapitel "70-tal" från F-BIOGRAFIN:


ANDERS F: Ett lustigt minne från den här tiden är från 10 januari 73. Jag var en förmiddag ute hos CBS i Bromma. Klas Burling, den gamle popambassadören, kom inrusande med ett paket med skivor under armen som han hämtat på Posten. Han jobbade som nån slags repertoarman och hade hämtat alldeles färska skivor från amerikanska CBS. Han öppnade paketet och tittade snabbt igenom bunten och slängde över en skiva till mig. Han bad mig att ta hem och lyssna på den och säga vad jag tyckte. Det var en ny artist som jag aldrig hade hört talas om och skivan hette Greetings From Asbury Park. Den lät okej. Bra låtar. Men sångaren kopierade Dylan lite väl mycket, tyckte jag… Ja, jag var antagligen den förste i Sverige som hörde Springsteen… Men det var hans andra skiva, The Wild, The Innocent And The E Street Shuffle, som jag verkligen kom att älska. Och den anser jag fortfarande är hans mästerverk. Efter det blev det lite för svulstigt, ansträngt och tillrättalagt och jag blev mer och mer ointresserad av vad han gjorde.
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Mon Jul 25, 2011 6:19 pm    Post subject:
Reply with quote

Vilket underbart utdrag du bjuder på. Jag blir ständigt påmind om att jag är för ung. Hade verkligen velat vara med under 70-talet. Men nu är man född 1984 vilken fest, vilken yra.

"The Wild, The Innocent And The E Street Shuffle" är ett fantastiskt album! Spelningen som numera är släppt officiellt på både CD och DVD "Hammersmith Odeon London '75" har ju många fenomenala versioner av låtar från den episka andra skivan. "Rosalita", Kittys back"4th of July, Asbury Park (Sandy)" osv.

Verkligen värt en lyssning.

Nuvarande storfavoriten från LFDMZ "Mer än amerika" EPISK!
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Tue Jul 26, 2011 1:02 pm    Post subject:
Reply with quote

Det var riktigt, riktigt häftigt må jag säga Very Happy. Och jag förstår känslan så här i efterhand. Själv tillhör jag förmodligen bland dom första i Eskilstuna åtminstone som hörde Lasse Winnerbäck när han släppt sin första självfinansierade CD 1996. Lyssningen och införskaffandet av CD:n skedde genom försorg av en pigg skivhandlare i E-tuna som jag hade mycket bra kontakt med och som man hängde hos varje fredag efter jobbet. Ibland gick man dit för att köpa en skiva och gick därifrån med fem andra Very Happy . Men det är en annan historia.

Jag älskar Springsteen fortfarande men håller hans två första album som dom allra, allra bästa. Faktiskt dom bästa i den märkliga hemgjorda genren singer/songwriter/jazz/fusion. Därför var det en mycket märklig känsla när jag såg AFR Band här i Örebro våren 2005. Det var första gången på många, många år jag såg AFR och jag insåg att hans sätt att tolka sitt eget material hade förändrasts väsentligt över tid. Och jag kände Springsteen-vibbarna från tidiigt 70-tal ganska omgående. Inte så att jag tyckte att det var kopierat alltså utan mera själva attityden till materialet. För att det är som du säger Grönlund, att när Springsteen vill så kan han behandla sitt eget material ganska nyttigt, skoningslöst. Fortfarande så tycker jag att han, när han spelar material från sina första två skivor, kan ge låtarna liv och en märklig fräschet.

Två saker till off-topic bara:

1. Kan inte låta bli att delge er denna innan den försvinner:
http://open.spotify.com/album/63ei9N0XYyeDC7sQzIV5QX

Bruce Springsteen live på The Main Pont, Bryn Mawr, Philadelphia. Har endast funnits att tillgå som bootleg tidigare och jag tvivlar på att denna version är legal för den delen. Men icke desto mindre fantastisk är den. Inspelad och sänd av den amerikanska radiostationen WMMR när det begav sig. Detta var alltså INNAN "Born to run" släpptes och det lär ha varit premiär för "Thunder road" som ännu så länge hette "Wings for wheels" vid tillfället. Dessutom gör han en Dylan-cover, "I want you" i ett fantastiskt Springsteenskt zigenar-arrangemang som skulle ha passat utsökt i Dylans Rolling Thunder Revue. Oslagbart. Lundell spelade den i sitt sommarprogram 1982. Förmodligen en av dom få gånger en bootleg spelats på Sveriges Radio Very Happy . Hursomhelst, LYSSNA OCH NJUT!

2. Kan förstå hur du känner det där med åldern Grönlund. Har själv känt så många gånger men som tur är så finns ju dokumenten kvar sparade till eftervärlden och det är ju fantastiskt. Någonstans här på forumet så fanns det ett inlägg från Headmaster där han ville att man skulle skicka in bilder, teckningar och dylikt som man på olika sätt associerade till hans sånger. I boken "Songs" med Springsteens låttexter från 1973-02 så finns det en bild tagen troligtvis runt 72, 73, 74 där han står mitt i New York City på någon skum gata lutad mot ett staket till en parkeringsplats. Och tittar du på den bilden Grönlund och sätter på "Lost in the flood" eller "New York City Serenade" så kan du känna doften av New York (fast jag ens aldrig varit där), doften av morgon i en storstad, doften av unken tunnelbana. Det är något med den bilden som gör att man kan TA på hela känslan av den. Då ÄR du i 70-talets New York Grönlund. Promise Wink .

//Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Grönlund



Joined: 26 Jun 2011
Posts: 42
Location: Boden men bor i Södertälje

 Post Posted: Wed Jul 27, 2011 8:37 pm    Post subject:
Reply with quote

Du ska ha ett stort tack för tipset om bilden på Bruce I NYC Micke L. Jag ska följa dina instruktioner och föra mig tillbaks till 70-talets New York. Jag längtar efter att få uppleva atmosfären och känna alla dofter. Måste bara greja lite tidsenliga kläder.

Bootleget från mail pont är verkligen hur bra som helst! Det är sann musik historia.

Den senaste DVDn Springsteen släppte var ju "London calling, live in Hyde Park" en konsert från senaste turnen 2009. Där gör ju Bruce en underbar version av "Rosalita". Den konserten är ju ett bevis på Bruce storhet som live artist. Rösten är lite sliten pga, Glastonbury giget kvällen innan men det hindrar inte Bruce och e street band från att ge absolut allt i nästan 3 timmar.

Grönlund
_________________
“The best music is essentially there to provide you something to face the world with.” - Bruce Springsteen
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Thu Jul 28, 2011 2:10 pm    Post subject:
Reply with quote

Har startat en Springsteen-tråd på "Annan musik" så att det inte blir för mycket off-topic, så kan vi flytta över BS-diskussionerna dit eftersom vi verkar ha en del att prata om Very Happy

http://www.andersf.com/indexpages/phpBB2/viewtopic.php?t=1146&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

//Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Jul 31, 2011 3:46 pm    Post subject:
Reply with quote

Lyssnade själv häromdagen på några spår från LFDMZ... Amerika, Tåget, Osårbar... Blev glatt överraskad, det var ju förbannat bra. Hade inte lyssnat på några år...

(F)headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » LIVE FRÅN DEN MIXADE ZONEN
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 3 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group