FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
VIKTIGT MEDDELANDE TILL DE SOM VÄNTAR PÅ TRILOGIN...
Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » VIKTIGT MEDDELANDE TILL DE SOM VÄNTAR PÅ TRILOGIN...
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Jul 05, 2015 6:44 am    Post subject: VIKTIGT MEDDELANDE TILL DE SOM VÄNTAR PÅ TRILOGIN...
Reply with quote

MEDDELANDE TILL DE SOM VÄNTAR PÅ TRILOGIN.

Den avslutande delen av trilogin, The Subliminal Solo Inferno, som spelats in under våren, blev klar i början av juni och var planerad att komma ut innan sommarturnen. Vi hade hoppats få någon stor och viktig festivalspelning och på så sätt fått lite mediauppmärksamhet som tillsammans med årets 50-årsjubileum hade hjälpt till att marknadsföra skivsläppet. Tyvärr blev vi även detta år utan ett stort festivalgig. Vi valde därför att hålla skivan till efter sommaren, med officiell release i början av september. En samlingsbox med hela trilogin kommer också att släppas, i mycket begränsad upplaga.

Ni som däremot har förhandsbeställt trilogin kommer att få The Subliminal Solo Inferno i början av augusti. Ni kommer även som gåva att få det "slipcase" som utgör trilogiboxen och där ni kan samla de tre delarna.

Jag är mycket nöjd med resultatet av trilogin, och speciellt denna avslutande del. Trilogins underliggande tema - Landet Folket Jaget - summeras nu med privata betraktelser, minnesbilder och speciellt en hyllning till konstnären Folke Rönnblom. Personligen rankar jag The Subliminal Solo Inferno som en av mina allra bästa skivor någonsin.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Jul 06, 2015 8:41 am    Post subject:
Reply with quote

Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge!
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
bengofury



Joined: 29 Aug 2005
Posts: 198
Location: Stockholm (Spånga)

 Post Posted: Tue Jul 07, 2015 8:51 pm    Post subject:
Reply with quote

Mycket trevligt att se fram emot när semestern kommer Smile
_________________
Hur ska det gå för lille Sven?
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
krikkola



Joined: 29 Dec 2005
Posts: 126
Location: Sundsvall

 Post Posted: Thu Jul 30, 2015 2:59 am    Post subject:
Reply with quote

Jisses, nu börjar det närma sig. Spänningen stiger...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Aug 06, 2015 6:26 pm    Post subject:
Reply with quote

Trevligt paket i brevlådan idag - tack!!!!!!!
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Fri Aug 07, 2015 10:33 pm    Post subject:
Reply with quote

Målarkungen är en grym låt!

Det övriga känns som nåt att växa in i!
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Fabbe



Joined: 20 Dec 2005
Posts: 51

 Post Posted: Sat Aug 08, 2015 8:14 pm    Post subject:
Reply with quote

"Vem fan vill bli folkkär" är en riktig höjdarlåt som just nu går på repeat.

Hälsningar Fabbe
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Aug 09, 2015 12:27 pm    Post subject:
Reply with quote

Ja detta är riktigt bra!

Måleriskt!

Bortskämd med rad av 5+ plattor återstår väl bara att fundera på om detta är den allra starkaste som Anders säger.

Jo den saknar en självklar Tolv Tiggare - typ av låt att bli en live klassiker men det gjorde ju fina VHSMÄIB också.

Men för mig är denna också den absolut starkaste i LandetFolke(t)Jaget -sviten, även om kanske Vem styr Landet och Det är för mörkt i Mörkret är de två starkaste låtarna, nu i konkurrens m Målarkungen!

Gillar NY - greppet med att ta med en bra låt i flera versioner

Och detta görs på ett nytt sätt med deluxe version - inte tyngre Crazy Horse version som i Vem styr landet!Deluxversionen är ju snarare mysrelax än hårdare, men väldigt bra!

Den trevande musikaliska starten från de två tidigare har ersatts med en rivstart m 7-9 kanonlåtar( bara det!). Texterna är precis som i de två tidigare bra även med högt ställda AFR krav!

Ingen riktigt överhoppningsbar låt sedan heller! Men det finns ju knappt alls på AFR skivor utom Boulevardminnen. Hög högsta nivå och hög lägstanivå!

En banad väg är en skön mjuk avslutning men skall man vara kritisk så är den, även om den också är ett snäpp bättre ( än "Innan solen har gått ner") inte riktigt den där Rönblomska Golden Earring varianten ( Ce Soir) där det känns som den fortsätter och fortsätter ut i evigheten. Att ha psalmkänsla i en avslutningsspår är dock ett bra grepp!

Dock är tonläget och låtkvalitén på sviten from Sockret av Meloner/Indianer skönt relaxed och försätter i meditativ sinnesstämning som på ett sätt är en starkare uttonining än " flyr flyr vi tillsammans".

Överhuvudtaget växer de låtar som kommer efter de sju till nio första självklart bra alstren mer och mer - ja i växande nu när fler lyssningar öppnar öronen!

Mkt bra att få "Lindansaren " med här, som är en jäkligt bra låt och ju passar in textmässigt liksom " Skjut mig aldrig mer ". Det känns exklusivt att ha hört den på Big Ben! De ligger dessutom perfekt på plattan bakom de sju mästerverken som en brygga till sofetiepartiet 11-15!

Ja - har jag varit lite kritisk mot dispositionen på Folket - plattan, som borde börjat m "Det är för mörkt i mörkret" eller Hitchcock Thriller eller möjligen titellåten TCCCC och landet - plattan där någon av "Vem styr landet" versionerna borde varit självklar öppningslåt så är väl låtdispositionen här närmast perfekt!!

För oss inbitna finns förstås både klassiska strofer och referenser som alltid.

Sammanfattningsvis är detta så bra att det känns lite svårt att bräcka och oroar mig därför att den eminenta takt av högkvalitativa utgåvor vi nu vant oss vid sedan 2004 skall mattas! Ja det är väl det mest negativa jag kan komma på att skriva denna gång .... Dock en skiva man kan lyssna på många gånger! Riktigt många gånger - det stod helt klart redan på andra spelningen!

Min gissning på vad vi kan tänkas få avnjuta på båten i September är " Vem fan vill bli folkkär ", möjligen i hård version i medley m "TTT" och "Solo Inferno". Ligger nu lite illa till med reseplanering där, med ej AFR frälst resesällskap, men hoppas rodda det rätt, nu när jag missade Lasse i Parken -spelningen pga kalas vi inte kunde flytta och inte ville missa.

Slutligen vill jag säga att jag verkligen gillar sången som är bra ( VHSMÄIB/DAUTÄF -klass)och synnerligen varierad, utan att för ofta vara tillgjord,skarpt på denna platta!

Har ju alltid gillat Anders sång för att den är mysig o välfraserad o har ett eget personligt bidrag, men detta är inte bara bra i enstaka låtar, spännande , personligt, udda personligt och kul, utan ren klass, välarbetat bra på riktigt!!!

Kanske hjälpte olika stadier av förkylning till, eller så är det bara genom åren uppövad variationsskicklighet!
_________________
FBOX
923


Last edited by arnbert on Mon Aug 10, 2015 12:16 am; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
peter



Joined: 17 Dec 2005
Posts: 264

 Post Posted: Sat Aug 15, 2015 6:27 pm    Post subject:
Reply with quote

ja, det här är en platta med glöd, många bra låtar jag gillar titellåten fina variationer i musiken, Comeback Kid också bra och jag säger det igen dessa underbara fraseringar dom görs inte i en handvändning det krävs lång, lång rutin, ingen hets ingen panik ingen stress att leverera, det bara smyger sig på. I Sockret Av Meloner en fin vacker låt, tänk om det inte fans nån Ramlösa inget F-Land, inget vackert inget kul. åh så kommer sången och det uppstår ljuv musik herregud så bra.
The Subliminal Solo Inferno, svart och röd.
Tack
Peter
 Back to top »
View user's profile Send private message
dullboy



Joined: 17 Apr 2014
Posts: 7

 Post Posted: Sun Aug 16, 2015 1:02 pm    Post subject:
Reply with quote

Fantastiska långa låtar genomgående! Mycket njutbar skiva!
 Back to top »
View user's profile Send private message
A.S.



Joined: 12 Jan 2012
Posts: 74

 Post Posted: Sun Aug 16, 2015 3:36 pm    Post subject:
Reply with quote

Outstanding!
Tack!
A.S.
 Back to top »
View user's profile Send private message
A.S.



Joined: 12 Jan 2012
Posts: 74

 Post Posted: Sun Aug 16, 2015 3:37 pm    Post subject:
Reply with quote

Outstanding!
Tack!
A.S.
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Tue Aug 18, 2015 2:42 pm    Post subject:
Reply with quote

Favoriter just nu:
I sockret av meloner
Indianer
Ödeslyckan

Ja detta ÄR bra
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Aug 24, 2015 11:57 am    Post subject:
Reply with quote

Jo, vem fan vill bli folkkär ÄR en höjdarlåt! Lite av en Långfingret känsla ! Såg den mest som kul bagatell men den växer!
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Tue Aug 25, 2015 11:28 am    Post subject:
Reply with quote

arnbert wrote:
Jo, vem fan vill bli folkkär ÄR en höjdarlåt! Lite av en Långfingret känsla ! Såg den mest som kul bagatell men den växer!


Yes!
Spontant kände jag mig lätt skeptisk - onödigt övertydligt? - när jag såg låttiteln på pappret. Confused

Men den är fin!
Bra vindlätt drag, fräck sång och rätt balans mellan allvar och ironi i orden.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » VIKTIGT MEDDELANDE TILL DE SOM VÄNTAR PÅ TRILOGIN...
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group