FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
DAVID BOWIE
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » DAVID BOWIE
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Tue Jan 12, 2016 12:53 pm    Post subject: DAVID BOWIE
Reply with quote

Klipper in gårdagens facebookinlägg här också:

Ja jösses. Chockdag. Funderat. En stor hjälte. Alla gånger man sett honom. Skivorna. Bra, fantastiska och 80-talets dåliga.
Och när jag och Lena smög förbi Lafayette Street i NY just som dottern Alexandria kom ut. Och i London, all kulturhistorisk spaning genom åren. Heddon Street förstås (Ziggykonvolutet). Men också klassiska Trident studios och Three Tuns i Beckenham där Bowie hade sitt arts lab och parken där the free festival ordnades 1969.
För trots att så mycket är så verkligen bra gillade jag den tidiga Bowie allra bäst. Med den suveräna rösten och de mjuka låtarna. Från debuten 67 upp till Hunky Dory 71.
Mycket har sagts om Bowie genom åren, mycket upprepas om och om igen likt sanningar. Tex att det där första albumet med de kinksiga kabaretvisorna skulle vara dåligt. Fel. Suverän skiva.
Och att Tin Machine var det värsta vi någonsin hört. Fel. Finns en näve ganska skitbra låtar där som slår det mesta av vad han gjorde på 80-talet.
Att textförfattaren Bowie är briljant brukar sällan nämnas heller. Briljant.
Läst en massa Bowie på nätet idag. Ramlade på Gradvalls (Expressen) fina notis om hur David gråter i bilen på väg till Brixton Academy när de stannar vid barndomshemmet.
Jag var på den konserten. Stod nästan längst fram. Tänkte leta fram fina foton men ja jäklar kameran blev stulen dagarna efter så de finns inte. Men jag minns att Bowie var pratig och nära och hemma. Trots att någon redan i andra låten Goodbye mr Ed slänger ett cigarettpaket i ögat på honom. Som kommer tillbaka med bandage knutet över ögat ett par låtar senare och med ett 'cigarettes are dangerous - thank you darling!' fortsätter konserten och kvällen blir lång.
Jäkligt bra låt Goodbye mr Ed. Från Tin Machines totalsågade andra album. Jäkligt bra låt. Tack db.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Jan 28, 2016 5:24 pm    Post subject:
Reply with quote

Ja Bowie...

Lou Reed för inte så länge sedan

Bägge stora hjältar. Riktigt stora !!!!

Har väl redan lyssnat hundra ggr på sista plattan Blackstar - lysande och näst sista 500 ggr - en av de allra bästa!!!!

Alla ( nästan) har väl en relation till Bowie!!!

Min är lite olik din o mer mainstream.

Tok - Älskade allt från HD och framåt tom Station to station - denna albumräcka är stor - en av pophistoriens största om inte pophistoriens största - inte ens Beatles hade så många mästerverk i rad - egentligen bara from revolver tom Abbey Road eller kanske till White Album - jo likvärdigt kanske tom Let it be räknas in- ja STS - som iofs tog ett antal lyssningar att smälta! Blev grymt besviken på Young amerikans o lets dance men har omprövat särskilt YA. Allt på åttiotalet var INTE dåligt men efter lysande Scary Monsters var det egentligen inget som riktigt fastnade förrän Heaten, Reality och fullständigt lysande The Next Day!
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Jan 28, 2016 5:37 pm    Post subject:
Reply with quote

Outside var rätt bra faktiskt men 80 o 90 - talet var bra ibland aldrig den yppersta varkdsklass som 70 talet gav och som återkom på 2000talet och som placerar honom på en självklar piedestal m Beatles, jethro tull , led Zeppelin , Queen , AFR , lou Reed , N Young och kanske några till

Hjältarna dör

Tecken på ....
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Jan 28, 2016 6:12 pm    Post subject:
Reply with quote

Ångrar faktiskt att jag i nån slags löjlig protest inte såg serios moonlight turnén alls. Heatenspelningen på Globen var grym med en kvinnlig basist som var lysande! Spelningen på kungliga tennishallen efter STS släppet där Andalusiska Hunden visades var ... Minnesvärd... men jag förlåter nog aldrig rökpausen i Life on mars!

Precis som jag inte vågade gå o se Black Sabbath på Friends för att inte solka ner 70- talets minnen kan det vara med vissa och kanske varit med tex Lou R men Bowie hade jag sett igen om han levt och turnerat efter Blackstar!
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » DAVID BOWIE
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group