FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
SETLISTA NELLYS BAR, KUNGSÖR 15/7
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Live! » SETLISTA NELLYS BAR, KUNGSÖR 15/7
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Sat Jul 16, 2016 1:46 am    Post subject: SETLISTA NELLYS BAR, KUNGSÖR 15/7
Reply with quote

1. Minnesbilder
2. Mer än Amerika
3. Lång tid
4. Vildhonung
5. Kokofån
6. Jag kysste henne våldsamt
7. Dimman ligger tät
8. Caviar Pizza
9. Osårbar

10. Jesus, Marx & Billy The Kid (Del 1)
11. Ramlösa Kvarn
12. Annabeenox
13. Tambourines & lovers
14. Guds golfboll
15. Tolv tiggare
16. Det är inte snön som faller
17. Europa brinner

XTRA:
18. Hon sköt en yuppie idag
19. Komedia

Längd: 132 min

Setlistor kan ju vi som är nördar hålla på att älta i evigheter och det är ju ytterst sällan en konsert man går på innehåller den där perfekta låtlistan. Alltid är det någon eller några låtar man saknar eller några man tycker att artisten borde tagit bort till förmån för andra. Anders F Rönnbloms konserter är inga undantag. Men gårdagskvällens konsert på Nellys Bar i Kungsör är nog det närmaste jag har kommit den perfekta setlistan på en konsert någon gång. En helt perfekt lålista låter sg naturligtvis inte göras eftersom man får nya favoriter vartefter med en artist. Men de nitton låtar Rönnblom valt ut till denna kväll var mycket väl förvaltade 132 minuter. Egentligen så innehöll kvällens låtlista inga stora sensationer utan det var mer det faktum att mixen av låtar satt som gjuten. Framför allt tyckte jag om att 80-talet gavs väldigt mycket plats och representerades av hela åtta låtar. Däribland pärlor som "Dimman ligger tät", "Lång tid" och den mycket sällsynta "Kokofån".

Bandet är snortight men ändå öppet för improvisationer, vilket dess lekfulle frontman ständigt kräver. Nu är bandet också utökat med sångerskan Jenny Roos som med ett smittande leende ständigt får försöka hänga med när "bossen" fraserar om eller byter ordning på textraderna. Men det klarar hon galant och skänker en oanad mjukning av konturerna på vissa av låtarna.

Det är skamligt att Sveriges största låtskrivare och artist och hans eminenta band ska spela för femtio personer på en krog i Kungsör. Missförstå mig inte, jag missunnar inte Kungsörsborna Rönnblom men världen är oerhört orättvis när det finns så många människor som inte upptäckt honom än trots att det är fyrtiofem år sedan han släppte sitt debutalbum. Detta faktum verkar dock inte bekomma huvudpersonen själv, han levererar med en enorm spelglädje över två timmar låtar av absolut toppklass. Man kan invända mot att han spelade "Det är inte snön som faller" mitt i sommaren, vilket han inte brukar göra, men den spelades på begäran och jag kan tänka mig att människor utan vetskap om konserten som promenerade förbi Nellys höjde ögonbrynen något när kroggästerna galet dansande och högljutt sjöng "GOD JUL! GOD JUL!" mitt i juli.

Den vackra avslutningen med en lite mer än vanligt svärtad "Komedia" kändes som en fin hyllning till den nyss bortgångne trummisen Hans Bergström som medverkade på "Komedia"-plattan. Anders F Rönnblom Band är det absolut bästa du kan se på en svensk livescen just nu.
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Live! » SETLISTA NELLYS BAR, KUNGSÖR 15/7
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group