FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Ny kategori i forumet
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Fråga admin » Ny kategori i forumet
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kålle



Joined: 11 Apr 2007
Posts: 46

 Post Posted: Tue Nov 15, 2016 8:50 pm    Post subject: Ny kategori i forumet
Reply with quote

Jag tycker det skulle vara intressant med en ny kategori här i forumet där man kan samla tankar om enskilda låtar. Visst kan man göra inlägg om låtar i Songs & Records men där samlas så mycket redan. Lättare isåfall att ha en helt ny kategori som skulle vara lätt att hitta i. Jag tror att det skulle kunna bli roliga och intressanta diskussioner som skulle kunna öppna upp ännu fler aspekter i låtarna. Det kan vara närläsning av både text och musik, enskilda ord eller gitarrsound, paralleller, subtexter, men även kanske anektoter?

Det skulle behöva finnas ett par regler i denna kategori:
1. Om man skapar ett nytt ämne, new topic, ska det döpas till titeln på låten. Endast en tråd per låt, så alla tankar samlas på ett ställe.
2. Man bör undvika inlägg som inte ställer frågor eller ger svar/förslag/tankar (typ inte “åh vad jag gillar den här låten”) Men inga frågor är för små!

Det skulle kunna se ut så här till exempel:

Ny topic
Monalisasviten

Reply
Monalisa, kul val av namn, lite hemlighetsfullt… En intressant text som blandar grymheter vid Gullmarsplan med drömsk motorhuv. Det verkar finnas underströmningar här. Uno, också ett lustigt namnval. Är det Numero Uno, nummer ett, typ Gud? Har Monalisa kommit till himlen, hem, och sitter vid Hans sida (alltså inte Hans som egennamn ; )? Och jo, jag vet, Gud behöver inte vara en han.


Reply
Intressant! Varför står Monalisa brevid bron? Är det en bro till andra sidan, dödsriket?

Reply
Nja, jag får inte den känslan och vill inte blanda in religösa eller spirituella grejer här. Jag tror mer att […..]. Jag tycker mest det är kul hur melodin vid “det var en landsortstös, som stod där brevid bron”, är samma melodi som kommer igen i Comeback kid, från Subliminal. Finns den någon annanstans också?

———
Grejen är att skapa en katalog av funderingar som triggar och berikar varandra, funderingar och analyser. Man kanske också får inspiration att gå tillbaka till låtar man inte lyssnat på på ett tag och se dom på andra sätt.

Katergorin kan heta till exempel
(F)underingar / (F)analyser / Låtar Under Lupp / Dissikera & Diskutera
eller nåt.
_________________
JAG ÄR INTE RIKTIGT SÄKER... DET KAN OCKSÅ VARA FEL...
MEN JAG LEVER, “OH, LA-LA-LA”...
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Fråga admin » Ny kategori i forumet
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group