FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Om du blir torsk nån gång
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Låtar under lupp » Om du blir torsk nån gång
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sten Tyrfors



Joined: 17 Nov 2005
Posts: 34
Location: Örebro

 Post Posted: Wed Feb 15, 2017 10:13 pm    Post subject: Om du blir torsk nån gång
Reply with quote

Jag har alltid fascinerats av Om du blir torsk nån gång. Man kan ju undra varför. Som alltid med F:s texter så finns det ett visst tolkningsutrymme, men för mig handlar den framförallt om prostitution, kvinnosyn och manlighet. Eller kanske snarare ett slags avart av manlighet. Det är en beskrivning av ”mannen” som jag egentligen inte vill kännas vid, men som samtidigt är svår att slå ifrån sig. Det är antagligen detta som gör mig fascinerad. Texten blir en obehaglig spegelbild som jag inte vill se. Jag vill liksom resa mig upp och säga: ”Men sån där är ju inte jag!”. Ändå träffar den mig i magen.

Jag tror en viss effekt ligger i att verserna berättas av ett ”vi”. Det är nästan som en bikt som man sugs in i, och detta berättar-vi målar upp en smått klichéartad bild av machokulturen där en förskräcklig kvinnosyn råder. Kvinnan är ett objekt och erotik är något man köper. Det är ingen vacker bild, och texten säger också att det här inte är någonting vi egentligen vill ha.

Det intressanta blir då refrängens ”om du blir torsk nån gång och blundar för vad du gör” – ungefär som om vi mot vår vilja dras in i denna värld av kvinnlig förnedring som med rätta ger oss skam och skuldkänslor tillbaka. Vi vill inte vara på det här sättet, men ändå dras vi in i det. Mot vår vilja.

I ett genusperspektiv är det mycket i denna värld som är för jävligt. Men om vi vill ändra den måste vi försöka se den så som den ser ut. Om du blir torsk nån gång är en sorglig beskrivning av världen. Men tyvärr alltför sann.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kålle



Joined: 11 Apr 2007
Posts: 46

 Post Posted: Sat Sep 02, 2017 9:56 pm    Post subject:
Reply with quote

Bra igen Tyrfors! Jag tror du har många poänger där.

Rent musikmässigt är denna väldigt tilltalande och på något sätt självklar. Den kan tyckas musikaliskt traditionell med nåt slags mid-tempo och inget sticker ut eller överraskar, men hellre skulle jag säga att den känns klassisk och medryckande. Metern, eller vad det heter flyter på fint, särskilt i refrängen.

Min kompis Jacob ropar alltid på denna, men Rönnblom har förklarat att han tycker den känns för tung, eländig, eller nåt sånt. Därför spelas den aldrig live, fast den musikmässigt skulle vara en klassisk publikfavorit, typ som Skördevisa.
_________________
JAG ÄR INTE RIKTIGT SÄKER... DET KAN OCKSÅ VARA FEL...
MEN JAG LEVER, “OH, LA-LA-LA”...
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Låtar under lupp » Om du blir torsk nån gång
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group