FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Garagesekvenser
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Garagesekvenser
View previous topic :: View next topic  
Author Message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Tue Jul 03, 2018 12:04 pm    Post subject: Garagesekvenser
Reply with quote

Lämnar Mästerverket Komedia o den nästan lika bra DHD därhän. Kul ändå att få nya copies. Vågar ju ej ha boxens cdn i bilen..... för dyrbart gods!

Har ju dessutom nästan lyssnat sönder inte minst ” Löv ska falla lätt och vackert ” och längtade efter nytt AFR input.

Var nyfiken förstås, men nästan lite orolig inför Garagesekvenser. Skulle de vara så konstiga att jag ej skulle gilla dem.....

Efter ett par lyssningar är all oro borta! All!

Bara njuter! Påfyllning av nyinspelat guldmaterial från en av AFRs bästa perioder kan så klart nästan ej bli fel! Aldrig någonsin!

Låtarna är verkligen inte mer udda än att de utan tvekan kunde varit med på DHD, Komedia eller i något fall senare alster.

Kort sagt är det med några undantag riktigt bra låtar, de andas sent 70- tal och doftar av referenser till samtidiga, senare o tidigare AFR - produktion. Referenser både musikaliskt och textmässigt. Framförallt njuter jag av o ler åt harmonierna som sitter som en handske på min 70- talsnostalgiska gamla hand! Tex den härliga ”Den märkliga balladen om Systrarna Alm”. Bland de tydliga återanvända styckena finns ” Torka din is” . Gillar Jennys o Madeleines bidrag starkt på G! Van Dyke Parks är självklart starkt närvarande o Anders nynnar o spelar akustiskt m skicklighet, flyt, glädje o charmig sommarkväll och kring brasan - känsla.

Det som är bäst m att G inte fick en egen cd, som jag hoppats, är att detta inbjuder till mer lyssning av de två bifogade äldre mästerverken !

Låten Bakhåll är ett E- mollsepos som tangerar många av de låtar jag gillat bäst efter millenieskiftet. Gillar förstås detta” original” också!

Måste jag redan utse mina favoritlåtar på G blir det nog Bakhåll o Hemingwayland eller Vägen upp till Bs barn o Den märkliga balladen om systrarna Alm eller .... nä, det är för tidigt! Men bra är det, nostalgiskt, behagligt och inte konstigt alls!
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Kålle



Joined: 11 Apr 2007
Posts: 46

 Post Posted: Sat Jul 14, 2018 11:39 am    Post subject:
Reply with quote

Jäklar vilken platta! Helt underbar. I en perfekt värld gavs den ut separat på vinyl. Orealistiskt, jag vet…

Hysteriska och Komedia är sedan forever bland Rönnbloms allra bästa. Jag kan aldrig bestämma mig vilken jag tycker bäst om. Bägge två. Alla tre. Garagesekvenser känns som en klassiker, så självklart bra. Bra arrat, fina melodier. Sång med känsla och gitarrer med spelglädje. Det verkar vara massor av ackord, en stor pallett harmonier som ändå har familjär Rönnblomkänsla.

Topp tre låtar:

Pajas eller gud (topplåt i sin enkelhet; den sista biten som saktar ner innan outrot med den utsökta gitarrmelodin - artisteri, expertis!)

Ett täcke av daggstänk (vilket flyt och känsla, harmonier och melodier!)

Lajsa-Lisa (helt grym, denna vill jag verkligen höra live)

Grand Hotel Suite (älskar upplägget, strukturen. Mkt fin pedalsteel av Lindberg och kontrabas av Lindfors(?))

Bakhåll (gåshud, första instrumentala refrängen kan vara finaste gitarrerna som Rönnblom spelat in)

Ok, det blev 5…
_________________
JAG ÄR INTE RIKTIGT SÄKER... DET KAN OCKSÅ VARA FEL...
MEN JAG LEVER, “OH, LA-LA-LA”...
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Garagesekvenser
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group