FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
BLÄRK!
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » BLÄRK!
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Sun Sep 08, 2019 11:34 am    Post subject: BLÄRK!
Reply with quote

Nytt album september 2019. Very Happy
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Sun Sep 22, 2019 12:24 pm    Post subject:
Reply with quote

Blärk är här!
Några givna favoriter efter några lyssningar:
Tiden krymper – folkmelodiskt akustiskt, så bra.
Krokodillokomotiv – tung konstruktion med trummor och gitarrer i lager på lager. Wahwah!
De levandes dilemma – nästan vanmorrisonsk inledning och så vidare iväg i flott west coast-berättande och snygg sångfigur.
Sorgerna får vila – ett mikrostänk sugande astralweeks, värdig lugn rönnblomare.
Men också utropsteckentitlarna Blärk! och Stopp! stopp! och flera andra bubblar.
Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Sep 23, 2019 1:17 pm    Post subject:
Reply with quote

Fick den idag - har bara hunnit zappa mellan låtarna - får återkomma, men ”råkade ”lämna ”Krokodillokomotiv” på hela låten, när jag plockade med saker och den behövde inga fler lyssningar för att plussas! Mmm mycket att se fram emot.
_________________
FBOX
923


Last edited by arnbert on Sat Sep 28, 2019 8:17 am; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Sep 23, 2019 2:10 pm    Post subject:
Reply with quote

Kompet, suget på omtaget ”Har du hunnit vara med om det nån gång” på ” dans i konstgjort månsken” sitter direkt

Barnen o byfånarna kanske har orättfärdig hjälp av förlyssningarna men visst är det bra! ( samtidigt en låt där jag tycker sången är för tillgjord o ändå älskar variationen det ger och mot min vilja ingår de ibland tillgjorda röstlägena i paketet som, som helhet, innebär att Anders aldrig sjungit bättre än på de senare skivorna.)

”Stopp stopp” - identisk känsla som ”B o B.”

”Sorgerna får vila” mysvemodig och smäktande avslutning, älskar den. Älskar när AFR plattorna värdigt tonar ut m klasslåtar som vit flag, flyr vi tillsammans, långa vägen hem

Ok då

Litet rankingsförsök , topp fem, efter en zappning plus en genomlyssning, lär revideras!

1. Sorgerna får vila
2. Krokodillokomotiv
3. Tiden krymper
4. Stopp stopp eller Barnen o Byfånarna, det får bli Stopp Stopp
5. Fosterlandssånger - inte minst för att det är en på något vis ren o klassisk AFR låt i stark konkurrens m ”dans i konstgjort månsken”

Men som sagt detta ändras säkert efter fler lyssningar - det brukar vara så...
Tror att tex Dans i konstgjort månsken mycket väl kan vara topp två redan om någon dag
Hoppas komma iväg till Hökmossen o Melodybox fredag!
_________________
FBOX
923


Last edited by arnbert on Fri Sep 27, 2019 3:37 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
Kålle



Joined: 11 Apr 2007
Posts: 46

 Post Posted: Mon Sep 23, 2019 5:47 pm    Post subject:
Reply with quote

Bland det lyxigaste man kan göra är att sätta sig ner vid ett sparat tillfälle och premiärlyssna på ett färskt Rönnblom-album, eller hur? My oh my. Det visar sig att formtoppen är en högplatå! Tänker inte grotta i detaljer denna gång, det räcker att konstatera att vi fått ytterligare en klassiker + att det känns bra att vi allihop har fått hinna vara med om den där hooken i Dans i konstgjort månsken.

Favvolåt nu här i början - titelspåret, som kunde återfunnits på alltifrån Din Barndom, Hysteriska, Amnesti eller som nu här på Blärk!.
_________________
JAG ÄR INTE RIKTIGT SÄKER... DET KAN OCKSÅ VARA FEL...
MEN JAG LEVER, “OH, LA-LA-LA”...
 Back to top »
View user's profile Send private message
peter



Joined: 17 Dec 2005
Posts: 264

 Post Posted: Thu Sep 26, 2019 6:59 pm    Post subject:
Reply with quote

BLÄRK
Ett par lyssningar och det smakar bra.
Favoriter just nu:
De Levandes Dilemma "vad är det som har hänt"
Blärk
Gallimatias
Stopp Stopp
Sorgerna Får Vila

Hälsningar,
Peter
 Back to top »
View user's profile Send private message
Leverpalt



Joined: 14 Jul 2014
Posts: 13

 Post Posted: Fri Sep 27, 2019 2:17 am    Post subject:
Reply with quote

Kul att det blev lite liv i forumet nu äntligen!
Det här blir ett långt gagg, men det får ni leva med.
Först: underbar albumtitel, underbart omslag, men väldigt spartansk utformning. Är det tänkt att det skall komma någon låda som man skall kunna stoppa in den här skivan och nästa i?

Styrkor: texterna är fantastiska. (Jag blev nästan gråtfärdig vid "Är det inte märkligt hur mycket som är ogjort?" Det citatet kommer att hamna på mitt kylskåp och vid mitt skrivbord på jobbet, och jag kommer att trycka upp det i nyllet på bekantskapskretsen tills de fattar vad det betyder i praktiken.) Krokodillokomotiv är tveklöst en blivande F-klassiker, kan inte vänta på att få höra den live! Och min elvaåring gick runt och sjöng "Har du hunnit vara med om det någon gång?" redan efter tredje varvet. Och mandolinen! Mer mandolin! Och sist men bäst: Sorgerna får vila är ju en sån där låt man vill få spelad vid sin begravning. Helt underbar!
Svagheter: Jag saknar sångbara melodier, och F:s sångröst (i stället för den där Dylan-iga pratsången). Det finns definitivt undantag (framför allt sorgerna och lokomotivet) men den där bräckliga rösten som vågar vara ömtålig saknar jag lite för ofta. De här låtarna är säkert helsköna att riffa runt på och spela solon över, det tvivlar jag inte på (eller rättare sagt: jag vet, för jag drog fram gitarren och lekte med, och hade kostligt roligt), men jag kan inte gå direkt runt och nynna på dem (som man kan med Dårar och Sammetssackarin o.s.v.). Och det hade gärna fått vara riktiga trummor på fler spår.

Favoriter: Sorgerna, Sorgerna, Sorgerna, krokodillokomotiv, krokodillokomotiv, dans i konstgjort månsken, postmoderna moralen, fosterlandssånger
Enda ofavoriten: Stopp Stopp
 Back to top »
View user's profile Send private message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Fri Sep 27, 2019 2:06 pm    Post subject:
Reply with quote

Hallå i stugan...

Kul att läsa kommentarer.
Jag är själv väldigt nöjd med BLÄRK! nr 1.

Lite förvånad över vissa saker... Trodde inte att Sorgerna Får Vila skulle gå hem så mycket... Men den blev bra, mycket tack vare Jenny och Maddes sång.

Angående det lite "enkla" CD-omslaget. Det finns en förklaring: Det som kommer att göras framöver ingår i, det sedan länge välkända projektet, RETROSPECTIVES. Och tanken är att göra individuella CD-skivor "enkla" och att ni som köper får ett större slipcase att samla dem i. Vi hoppas kunna få med detta slipcase redan till nästa BLÄRK!-utgåva i mars.

Är nu i färd med att spela in resterande spår för BLÄRK! nr 2. Några välkända gästartister kommer att besöka studion.

All the best.


(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Fri Sep 27, 2019 3:34 pm    Post subject:
Reply with quote

Kålle wrote:
Bland det lyxigaste man kan göra är att sätta sig ner vid ett sparat tillfälle och premiärlyssna på ett färskt Rönnblom-album, eller hur? My oh my. Det visar sig att formtoppen är en högplatå! Tänker inte grotta i detaljer denna gång, det räcker att konstatera att vi fått ytterligare en klassiker + att det känns bra att vi allihop har fått hinna vara med om den där hooken i Dans i konstgjort månsken.

Favvolåt nu här i början - titelspåret, som kunde återfunnits på alltifrån Din Barndom, Hysteriska, Amnesti eller som nu här på Blärk!.


Ja alltid ett av livets guldögonblick m nytt afr - album att botanisera i !!!!!

Jag har Redan reviderat min topp fem några gånger....

Men dessa fem låtar ( som faktiskt antingen var med eller iaf nämndes som bubblare i mitt allra första försök att hitta en fem i topp ) finns nu ( fortfarande ) med:
-Sorgerna får vila
-Dans i konstgjort månsken
-Stopp Stopp
-Tiden krymper
-Krokodillokomotiv

Fosterlandssånger och Barnen o Byfånarna är ju också riktigt bra och gör att skivan känns ovanligt baktung, men det är väl bara bra m en platta som börjar bra men blir bättre o bättre efterhand !

Kanske får vi höra någon ny ikväll?
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sat Sep 28, 2019 8:43 am    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:
Hallå i stugan...

Kul att läsa kommentarer.
Jag är själv väldigt nöjd med BLÄRK! nr 1.

Lite förvånad över vissa saker... Trodde inte att Sorgerna Får Vila skulle gå hem så mycket... Men den blev bra, mycket tack vare Jenny och Maddes sång.

Angående det lite "enkla" CD-omslaget. Det finns en förklaring: Det som kommer att göras framöver ingår i, det sedan länge välkända projektet, RETROSPECTIVES. Och tanken är att göra individuella CD-skivor "enkla" och att ni som köper får ett större slipcase att samla dem i. Vi hoppas kunna få med detta slipcase redan till nästa BLÄRK!-utgåva i mars.

Är nu i färd med att spela in resterande spår för BLÄRK! nr 2. Några välkända gästartister kommer att besöka studion.

All the best.

Best
Bäst
Att, efter att njutit nya plattan, som bara växer o c h igår fått höra fina liveversioner nu läsa om BLärk 2’s färdigställande o gästartister!mums!

....” och får skamset sälla mig till dom som sliter sönder det som ännu inte kommit”




(F)Headmaster

_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Mon Sep 30, 2019 11:30 am    Post subject:
Reply with quote

Jag kan meddela att F-Indexet är blärkifierat, åtminstone så långt det är möjligt så här dags i projektet.

Efter endast en fullständig genomlyssning står det klart att Blärk! håller allra högsta klass, även för att vara en AFR-platta. För mig är det en låt som verkligen står ut, nämligen »Tiden krymper» — förutom den sedvanliga magnifika texten, så har Anders valt ett arr med bra balans mellan gitarrer och trummor, och som dessutom framhäver textens stämning på ett lysande sätt.

Och självklart skriver jag under paltens propå om fler mandoliner och färre trummaskiner åt folket...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » BLÄRK!
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group