FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Paul K...
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Paul K...
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Tue Sep 20, 2011 8:41 pm    Post subject: Paul K...
Reply with quote

Ber om ursäkt för längden på detta epos, men det där med att skriva kort är inte någon av mina största styrkor...

Jag har då och då försökt missionera om rubricerade artist för de F-skallekamrater som velat höra på (och alla andra också, om jag ska vara riktigt ärlig); på Blidösund senast var det bland annat krikkola som råkade illa ut... Anledningen till det är naturligtvis att jag tycker att det finns så stora likheter mellan F och K att just F-skallar borde vara mottagliga; döm själva:

* Är nästan helt okänd för "den stora massan", men får nästan alltid goda recensioner och har en liten, trogen publik som insett hans storhet -- check!

* Är nästan sjukligt produktiv (åtminstone i jämförelse med lata, icke-kreativa personer som sidotecknad), men trots den stora mängden material är nästan allt intressant -- check!

* Hoppar glatt mellan kända och okända musikstilar, och har inget emot att blanda samman stilar, skapa nya eller bara experimentera vilt -- check!

* Skriver fantastiska texter, sjunger på ett personligt, oefterhärmligt sätt och spelar gitarr så det ryker om det -- check!

* Har fått musikkännare att skriva "... är utan tvekan hans bästa skiva" om åtminstone tio olika skivor -- check!

* Ser sig om i det samhälle han lever, beskriver det, och inte alltid i positiva termer... -- check!

Jag skulle förmodligen kunna fortsätta ett bra tag till, men jag tror ni fått huvuddragen... Jag skulle också kunna peppra er med fantastiska låtar, men tänkte nöja mig med en enda. Temat är föga originellt, ungefär »sviken kärlek», men håll med om att det inte är en vanlig schlagerdänga -- här är texten:

Quote:
Something I never did own

You spent 5 years exacting a promise
that you would always be yours
But now you are chained to a man with an axe
and he's shut and he's locked all the doors

Each day is so crowded and each evening alone
and I've squandered a lifetime
betting too big to win something
I never could own

You didn't give up but you didn't give anything
that you would need in the end
And so there is nothing which we discovered
that I would still recommend

One door is pleasure
and one door is pain
and one door is locked from the inside
I don't think I will be comin back here much again

You spent 5 years exacting this promise:
that we would always be friends
But now you're a wife and you're trying to be honest
with someone whose will never bends

One door is pleasure
and one door is pain...


... och här är en länk till en mp3:a på nätet.

Om detta skulle ha gjort dig nyfiken på att höra mer, så finns det en hel del att ladda ner, helt legalt, på nätet -- PK la nämligen upp stora delar av sin produktion på "archive.org" så att vem som helst kan ladda ner hans skivor. Lämpliga startpunkter kan vara Garden of forking paths, Love is a gas, Saratoga, A wilderness of mirrors eller The big nowhere (min favorit vid sidan av Blues for Charlie Lucky, som inte finns här (men på Spotify, tror jag)). Reims och Patriots kan man lämpligen ta som överkurs, eftersom ljudet inte är av särskilt hög kvalitet där.

Till slut ett par kuriosa: På baksidan av "Garden of forking paths" finns ett foto med fyra musikanter -- eller, rättare sagt, tre musikanter och en fullskalebild av ytterligare en, en viss Jerry Garcia. Läser man det finstilta inser man dock att JG inte spelar på skivan...

Paul Ks gitarrspel har jämförts med Tom Verlaines, och han har turnerat tillsammans med Alex Chilton (eller åtminstone påstår han det på sin facebooksida; jfr föregående stycke!). Hans förhållande till Wilson, Petty och DeVille är dock ännu outrett...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Fri Sep 07, 2012 12:19 pm    Post subject:
Reply with quote

Håkan Soold (*) har startat en blogg om sina musikaliska favoriter -- idag handlade det om, just det, Paul K! Igår nämnde han en annan av mina favoriter, Jay Shogren (**), så hans musiksmak går inte av för hackor. Jag räknar med att AFR dyker upp inom en snar framtid...

(*) Frontfigur i Plastic Pals; gjorde ett inhopp som kör i ett par låtar på Big Ben för något år sedan.

(**) Vi är väl förmodligen släkt på håll, men det går i så fall längre tillbaks än slutet av 1800-talet...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Fri Sep 11, 2015 11:24 am    Post subject:
Reply with quote

Ettan kom, tvåan kom, trean kommer småningom... Först råkade krikkola ut för min »K-propaganda»; sedan bengofury; och på Blidösund igår var det Kålle som råkade illa ut...

Sedan jag skrev mitt första inlägg har PK, med hjälp av några fans, lagt upp en del av sina skivor på bandcamp -- där finns nu dryga 40-talet skivor, vilket torde vara någonstans mellan en tredjedel och hälften av allt han publicerat (det exakta antalet beror lite på hur man räknar -- på 80-talet självpublicerade han en strid ström av 90-minuterskassetter; några av dem finns på bandcamp som två separata »skivor»).

För några år sedan kom det också en dokumentär, som man enligt uppgift kan se via något som heter Indieflix; om man klickar på bilden får man se en trailer, så jag antar att man måste logga in för att se hela filmen -- exakt hur det fungerar vet jag inte.
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
bengofury



Joined: 29 Aug 2005
Posts: 198
Location: Stockholm (Spånga)

 Post Posted: Sat Sep 12, 2015 3:32 pm    Post subject:
Reply with quote

Bosjo, tack för tipset om Bandcamp, Paul K har verkligen blivit en ny favorit för mig. Det finns även en hel del att hämta helt gratis på Internet Archive
_________________
Hur ska det gå för lille Sven?
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Sun Sep 13, 2015 1:28 pm    Post subject:
Reply with quote

bengofury wrote:
Det finns även en hel del att hämta helt gratis på Internet Archive


Japp, jag räknade upp några av mina favoriter i det första inlägget; dock saknade jag, av någon anledning, Saratoga i din listning, och dessutom Achilles Heel; i den senare verkar det ha blivit fel i taggningen, så den brukar vara lätt att missa, men varför Saratoga saknas förstår jag inte.

Just Saratoga är annars en kanonskiva; bara en sådan sak som att han lägger två låtar med samma namn (och dessutom har fräckheten att kalla dem »Once it happens») bredvid varandra. Å andra sidan är första och sista låten, trots skilda namn, samma låt med lite varierad text och annan instrumentering -- ännu en likhet med vår Headmaster, alltså...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Mon Mar 23, 2020 9:37 pm    Post subject:
Reply with quote

En sista blänkare för Paul K — han dog, tämligen väntat efter ett halvårs kamp mot strupcancer, förra måndagen, den 16:e mars. Jag har skrivit några rader om honom på min blogg...

Om du fortfarande inte upptäckt denne fantastiske låtskrivare så är det faktiskt hög tid nu.
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
bengofury



Joined: 29 Aug 2005
Posts: 198
Location: Stockholm (Spånga)

 Post Posted: Tue Mar 24, 2020 11:18 pm    Post subject:
Reply with quote

bosjo wrote:
En sista blänkare för Paul K — han dog, tämligen väntat efter ett halvårs kamp mot strupcancer, förra måndagen, den 16:e mars. Jag har skrivit några rader om honom på min blogg...

Om du fortfarande inte upptäckt denne fantastiske låtskrivare så är det faktiskt hög tid nu.


Tråkigt att höra Sad

Jag har (efter tips från dig) införskaffat några av Paul K's (& The Weathermen) alster, som jag uppskattar mycket:

The Big Nowhere CD
A Wilderness Of Mirrors - Original Motion Picture Soundtrack CD
Patriots Cut - Corner Records LP (Unofficial release)
The Blue Sun Homestead Records CD
The Killer In The Rain CD
Garden Of Forking Paths CD
Stolen Gems CDS
Achilles Heel CD
Coin Of The Realm 10" EP
Now And At The Hour Of Our Death, Amen CD
Love Is A Gas CD
Love Is A Gas LP

De tidiga kassettutgåvorna är MYCKET svåra att få tag i...
_________________
Hur ska det gå för lille Sven?
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » Paul K...
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group