FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Droskan Rock & Bluesfestival Umeå 8/7
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Live! » Droskan Rock & Bluesfestival Umeå 8/7
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ante



Joined: 09 Jun 2006
Posts: 7
Location: Umeå

 Post Posted: Mon Jul 10, 2006 9:33 am    Post subject: Droskan Rock & Bluesfestival Umeå 8/7
Reply with quote

Efter massor av lyssnande på live-cd:n och med förra årets grymma spelning just på Droskan i minnet var det med höga förväntningar jag gick till denna spelning. Bandet gick på ca 21.30 och dessförinnan hade lokala bluesband värmt upp publiken med kompetent standardblues.

”Måsarna lämnar Gotland” inleder och Anders och bandet briljerar direkt. Detta är i en helt annan division än kvällens tidigare band och sedan följer Grand Hotel (en personlig favorit) och tempot går ned men känslan ännu starkare i det lugnare parti som nu följer. Musiken och inte minst texterna kräver en aktiv lyssnande publik och om du är det så belönas du !. Den traditionellt något avvaktande umeåpubliken vaknar sedan verkligen till liv inte minst i en magnifik ”osårbar” och ”Europa brinner”. Denna spelning tillfredsställde utan tvekan de redan frälsta men nya lyssnare kom med säkerhet till denna kväll ! – Ljudet var riktigt bra vilket det inte alltid är på droskans utescen och att bandet som vanligt var bra behöver knappast ens sägas, härligt driv !

Kritikerrosade Mike Andersen band spelade efter Anders och spelade bra main-stream blues som publiken dansade tryckare till men det hela kändes nu rätt ljummet efter 1 ½ timme med Anders F och bandet i riktigt bra form. Det där som griper tag, engagerar och väcker känslor fanns denna kväll de där 90 minuterna. - Jag förstod att ni var nöjda med spelningen och det ska ni vara med all rätt !

Tack för de pratstunder jag fick angående spelningen och musiken. På alla sätt en kväll att minnas !

Bifogar en länk till en recension i lokalpressen

http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=40855
 Back to top »
View user's profile Send private message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Jul 10, 2006 5:46 pm    Post subject:
Reply with quote

Tack själv, Ante!
Här kommer komplett set-lista för Droskan-gigget.

Måsarna Lämnar Gotland
Mer Än Amerika
Grand Hotel
Mamma Hjälp Mig
Skratta Tills Tåget Går
Billys Väntan På Isabell
Jesus Marx & Billy The Kid
Drömde
Ömhetsdesperado
Lagom Hårt
Tolv Tiggare
Osårbar

xtra:
Eruropa Brinner
Inga Gränser

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
ante



Joined: 09 Jun 2006
Posts: 7
Location: Umeå

 Post Posted: Mon Jul 10, 2006 10:27 pm    Post subject:
Reply with quote

Så då fick jag svaret på den låt jag inte kunde placera. Trots att jag (i min värld) varit med länge i din musikaliska värld (sedan 83) så finns det brister mycket beroende på att de äldre skivorna varit så svåra att få tag i men nu finns ju boxen så det ska väl rätta till sig.

Jo låten var "Billys väntan på Isabell". Den vill jag defintivt höra fler gånger !

För övrigt hängde recenscenten upp sig rätt mycket på det "melankoliska" när jag pratade med honom under början av spelningen och såg det som något negativt å ja vi var inte riktigt överens om att det behövde vara på det sättet och för övrigt så tycker jag det till stor del är ytterligheterna i denna musik som gör det hela så attraktivt och spännande att ta del av.
 Back to top »
View user's profile Send private message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Jul 10, 2006 10:44 pm    Post subject:
Reply with quote

ante wrote:

För övrigt hängde recenscenten upp sig rätt mycket på det "melankoliska" när jag pratade med honom under början av spelningen och såg det som något negativt


Hmm... men det var väl en bluesfestival, eller hur? Wink

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Live! » Droskan Rock & Bluesfestival Umeå 8/7
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group