FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Mariann Eklunds Foton av AFR
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Mariann Eklunds Foton av AFR
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Oct 19, 2006 1:35 pm    Post subject: Mariann Eklunds Foton av AFR
Reply with quote

Det har varit efterfrågan på foton/posters/konstbilder...
Nu presenterar vi den första kollektionen Giclée Fine Art prints ur Mariann Eklunds stora arkiv av scen- och promotionbilder.

http://www.andersf.com/indexpages/FSiteArtPhoto.html

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Sun Oct 22, 2006 8:16 pm    Post subject:
Reply with quote

Hejhej,
bra initiativ, men jag hoppas detta bara är en uppvärmning! Mariann har bland sina många fina foton presterat ett speciellt foto som enligt min ringa åsikt inte bara går utanpå allt annat, utan dessutom bevisar att svartvitt foto är en synnerligen rik och inspirerande konstform. Fotot jag tänker på, och som inte sällan helt oanat dyker upp för min inre syn i de mest märkliga sammanhang, är dock ordentligt genomarbetat av en "mörkrummets mästares" hand. Såvitt jag kunnat förstå är det ett och samma foto, fast behandlat olika i mörkrummet. Just detta skivomslaget har fascinerat mig länge och varje gång jag rotat bland mina gamla vinyler och denna kommit fram, kan jag sitta en bra stund och titta på framsidan, vända och titta på baksidan. Fundera/drömma - vända fram och åter... nästan som att komma tillbaka till c:a 1970 då jag fotograferade mycket och jobbade i mörkrummet med alla sorters trix och hade en allmänt mycket lycklig och bekymmersfri tillvaro. Det var detta foto jag hade hoppats på, ja rent ut sagt förväntat mig!

Givetvis skulle det vara intressant att få litet fakta kring denna mytiska bild, detta mästerliga mörkrumsarbete !!!


Jag har dessutom några anknytande önskemål & frågor:

1 Fotot jag tänker på skulle kunna vara i original - det är en oslagbar bild.
2 Men allra helst så som det är på fram/baksidan av skivan, kanske arrangerad på samma sätt som bild nr 6
3 Är inte utskrifterna signerade? Är de inte numrerade?

Och... vilken skiva det är som förgylls av detta grafiska mästerverk? - Givetvis rapport från ett kallt fosterland - fast detta var väl rätt självklart för oss som har "varit med ett tag".

Bästa hälsningar från Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Oct 23, 2006 10:13 am    Post subject:
Reply with quote

Ingvar wrote:

Jag har dessutom några anknytande önskemål & frågor:

1 Fotot jag tänker på skulle kunna vara i original - det är en oslagbar bild.
2 Men allra helst så som det är på fram/baksidan av skivan, kanske arrangerad på samma sätt som bild nr 6
3 Är inte utskrifterna signerade? Är de inte numrerade?


Ingvar,
Tack för dina synpunkter. Ja, de där bilderna var ett rent mörkrumsjobb. Samma negativ. Endast spegelvänt. Och sedan exponerat olika, och efterbelyst så att man nästan skulle få en negativ-positiv känsla av de båda omslagssidorna.
Tyvärr så är originalbilderna försvunna. Detta var ju i den gamla analoga världen, så några extrakopior fanns inte. Originalbilderna var unika. Och att återskapa dom från scratch, med nytt mörkrumsarbete, är nog inte lönt värt. Däremot skall vi försöka att 'återskapa' dom som digitala filer. Genom att scanna in skivomslaget med hög upplösning och de-screena dom för att få bort moiré-effekter från rastrering, etc. Så förhoppninsvis kommer dom att ingå i nästa kollektion från Marianns bildarkiv.
Giclée-utskrifterna kommer naturligtvis att vara numrerade och signerade av Mariann Eklund.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Mon Oct 23, 2006 4:47 pm    Post subject:
Reply with quote

OK , jag förstår....
trist, nedslående, inte bara för Mariann och dig, utan för oss alla andra som inte kan beskriva ett mästerverk - men som vet när vi ser ett !!

... jag får väl ge mig till tåls till scannern gjort sitt jobb... men håll med om att samma skivomlsag men i färg hade inte alls haft samma uttryckskraft!

Länge leve den svartvita grafiken!

Jag tror alla här på F-forum som har Fosterlandsvinylen är benägna att hålla med mig!


Bästa hälsningar , Ingvar, Borås
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Mariann Eklunds Foton av AFR
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group