FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Big Ben acoustic
Goto page Previous  1, 2
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Live! » Big Ben acoustic
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Tue Nov 07, 2006 3:17 am    Post subject:
Reply with quote

dimman ligger tät
skuggspel
mamma hjälp mig
caviar pizza
minnesbilder
billys väntan på isabell
delikatesser
eld & vatten
------------------
en viskning från nastassja kinski
grand hotel
brevet
ömhetsdesperado
shopping center
jesus, marx & billy the kid
skratta tills tåget går
komedia
det är inte snön som faller
------------------
ramlösa kvarn
lagom hårt

Ja så såg det ut. Big Ben Acoustic night. Vad är akustisk spelning? Dilemma och balansgång mellan två attityder:
1 Köra som vanligt men med lågbudgettrumset.
2 Göra något helt annat då det ändå inte är standardnatt. Vi landade på något mittemellan bådeock.
Dimman lurigt överaskande öppning. Skuggspel slow version - texten kommer fram bra. Mamma hjälp mig växte från dylansk munspelsversion till suggestivt malande gothrock - snyggt. Caviar pizza stor stor tungt malande makalös. Alltid skitbra. Minnesbilder efter denna blir förstås en bagatell. Lagom dags för bartime och pissepaus. Billy snygg bandweightig. Mumma för nostalgikerna. Delikatesser funkigt luftigt läcker och så den bisarra Eld & vatten sist. Överaskande setavslut = kul! Sååå ovanlig.
Kinski smygöppnade andra set. Snygga harmonier, snygga textrader. Klassiker. Grand hotel följde och den var så stor så stor. Anders lekte med raderna - upprepade vissa, strök vissa, instantnyskrev några. En av de roligaste att LYSSNA till både musikaliskt och ordmässigt/röstmässigt. Brevet spontanföljde - ovanlig nowadays men inget speciellt. Ömhetsdesperado är ju superb men bygger väl mycket på det raka tunga beatet för att bli 100%-lig this acoustic evening. Tunnare än vanligt sålunda. Shopping center svävade ut i lösa rymder - alltid lika fin i sin bluegrassspokenwordklädsel och sedan häpnar vi (igen) när Anders utvecklar spåret än mer med Jesus marx btk. Mera deadbluegrassjam alltså och det funkar förstås ypperligt i den akustiska settingen. Sväng. Tåget är tåget och requesten Komedia förvandlas till nej inte den bästa men väl den längsta och kanske galnasta komedian någonsin. 15 minuter? Ingen ordning alls och musikerna trivs! Snön avslutar i unplugged freeformpunkjazz som sig bör.
Exstranr: Ramlösa i trygg version och en Lagom hårt som hålls safe den också. Ovanlig slutlåt. Och många väntade låtar som inte kom. Vilket förstås inte är något problem.
Peter R höll sig väldigt i bakgrunden ikväll. Få attacker - mest ifyllande repliker till Anders gitarrer. Rothstein brottades med sina nya attiraljer - vi några tillfällen såg vi hur Agge undrade var vi var i takten... Agge ja - växte än mer i denna halvakustiska värld. Fyllde ut och SPELADE bas. Utmärkt och allert rakt igenom. Anders - flexibelt bearbetande låtkatalogen på tidlöst och dagsaktuellt sätt med både röst och strängar dvs yes precis så ja. Tack.
Arnie och Candyman och Bosjo och alla möjliga stammisar var på plats. Lite proffsafton sålunda och ändå såldes några boxar - kul!
Ny chans idag igen att se gänget. Sista gången i Stockholm iår. Don't you dare miss it! som Bob alltid hotar med. Wink
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Candyman



Joined: 30 Jan 2006
Posts: 270
Location: Södermalm

 Post Posted: Tue Nov 07, 2006 8:43 am    Post subject:
Reply with quote

Skön konsert där Komedia > Snön var kvällens höjdpunkt. Någon som klockade Komedia? Redan halvvägs in i Komedia kändes det som om den skulle dra iväg och det gjorde den!

Missar tyvärr kvällens (tisdag) konsert så jag får suga på minnena från igår.
_________________
"Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"
 Back to top »
View user's profile Send private message
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Tue Nov 07, 2006 1:12 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag och Karin får oxå tacka för en schysst kväll, där vi betraktar Delikatesser och Eld&vatten som höjdpunkter. Tyvärr var vi av barnvaktsskäl tvungna lämna Big Ben lite i förtid så vi missade "rekord-komedia" mm, men vi envisas med att vara nöjda i alla fall! Jag hoppas det inte dröjer 12 år igen tills jag har med mig hustrun på en F-spelning!
Märkligt nog drar jag nu till Norrköping för att dra därifrån dagen innan F-giget där...det är verkligen ingen medveten strategi...!!
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Tue Nov 07, 2006 3:27 pm    Post subject:
Reply with quote

Det där med «akustisk musik» är ju ett ganska skumt begrepp, om man tänker efter lite -- jag menar, motsatsen skulle ju vara något slags icke-akustisk musik, dvs musik utan ljud. Det är ungefär som när kommentatorerna till den typiskt engelska «sporten» snooker (en speciell variant av biljard) refererar till den som schack med bollar -- med lite enkel algebra följer att då måste schack vara snooker utan bollar, och det låter ju inte så kul...

Annars är det lätt att instämma både i Hibbitts lyriska beskrivningar av kvällens musikaliska meny och Arnies två utvalda «delikatesser» -- jag skulle nog plocka fram «snön» också; kanske lite i experimentellaste laget för att få full poäng, men kombinationen av «punkjazzenergi» och poesiuppläsning fungerade bra, tyckte jag; det finns plats för fler experiment åt det hållet...

«Minnesbilder» är också värd ett omnämnade... Om jag nu inte fått allt «bakom foten» framförde Gretsch Brothers den för ett par veckor sedan med hjälp av tvenne akustiska gitarrer, medan de den här gången beväpnat sig med elektriska gitarrer, vilket tillsammans med bas och trummor gav ett helt nytt «stuk» på låten.
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Tue Nov 07, 2006 5:07 pm    Post subject:
Reply with quote

Snön var delikat - absolut! Och vad beträffar Minnesbilder så har jag inget emot den men jag SÅG faktiskt några besöka toaletten då. Berodde mer på att Mamma hjälp mig och Caviar pizza var så monumentala innan gissar jag. Det liksom bara GICK INTE att gå på toa under dom låtarna... Wink
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Candyman



Joined: 30 Jan 2006
Posts: 270
Location: Södermalm

 Post Posted: Wed Nov 08, 2006 12:21 pm    Post subject:
Reply with quote

Setlistan från tisdagen? Några överraskningar?
_________________
"Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"
 Back to top »
View user's profile Send private message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Wed Nov 08, 2006 2:43 pm    Post subject:
Reply with quote

ulla hau
kysste henne våldsamt
guds rosor
mamma hjälp mig
caviar pizza
delikatesser
två män står
eld & vatten
europa brinner
---------------------
har du sett min broder josef
drömde
bara vara nära dig
cleaner
shopping center
grand hotel
jesus marx & billy the kid
jazz
osårbar
----------------------
din barndom ska aldrig dö
dom automatiska undrens tid är förbi
----------------------
det är inte snön som faller


Ok - rapporten: Kväll två på BB gav en helt ny konsert. Bitvis lite mer country genom en laidback Mamma hjälp mig med Peter på slide, en countryfierad Broder Josef och den mycket ovanliga Bara vara nära dig. Men framför allt var det mer attack, mer närvaro denna afton. Gårdagen var bra men både bandet och vi som såg båda föredrog kväll 2. Om man nu måste rangordna. De tokigt anarkistiska halvspokenword Snön och Komedia igår till trots - de var ju höjdare...

Hedersomnämnade: Guds Rosor är fin, rar och kryddades denna gång med ett magiskt monotont groove-parti mitt i. Snygga små gitarrgrejer av Peter rakt igenom - ständigt varierade.
Två män står lyfte i maffigt crescendo.

Sviten Cleaner - Shopping - Grand Hotell - jm&btk var ruskigt bra. Shopping Center diskuterades efter konserten och folk verkade tycka att den bannemej var bland det ruggigaste man hört. Sånt drag! Rytmsektionen piskade på och Peter & Anders solade simultant som galna ute i en annan rymd. Som Anders sa efteråt: "och bäst av allt - det finns på video (Gudrun) och det finns på audio (Sunjan)." Very Happy

Grand hotell var fin och Kungen hade för sig allt möjligt när Anders bytte rader och tokade - skitkul! Peters gitarrsolo var ett under av smakfullhet från minimalistiskt uppbrutna tonföljder till frontalattack till en oavslutat tystnad som bara var så rätt - alla hängde med där va? - ja SÅÅ snyggt SÅÅ snyggt. Very Happy

Jazz gick på detta vis också (Rothstein Show - slängde in trumsolopassage i Jesusmarx också - wow!) och Osårbar gjorde jobbet. Värdiga extranr lugnade ner stämningen - lät bra och stringenta. Extraextra: Party igen: det är ju ändå jul ganska snart.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Wed Nov 08, 2006 7:09 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbit, Tack vare dig så är man närvarande fast man är frånvarande, evig tur att du finns !!!! Du skriver så jag ryser !

Tack oxå till Gudrun och Sunjan, fan detta är viktigt alltså !!!

Och sist men inte minst, Anders... vilken tur att du valde musiken eller att musiken valde dig... tänk om du hade blivit sjökapten eller nåt... i och för sig en riktigt snygg sådan, men ändå... TACK!

Länge Leve Musiken !!!

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Live! » Big Ben acoustic
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group