FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Albumranking
Goto page 1, 2, 3  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Albumranking
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Wed Nov 15, 2006 6:10 pm    Post subject: Albumranking
Reply with quote

Dear F-heads & Dear Headmaster!
Vore det inte småspännande och nervkittlande med en liten omröstning om "bästa F-album" genom tiderna? Det är ju ett ständigt samtalsämne både detta med låtar och album. Ja ja jag vet att det är stört omöjligt att jämföra 1971 med 1986 och 2004...men just därför blir det ju så kul! Vissa skivor har en extra fin helhet, andra kanske särskilt starka låtar eller är förknippade med egna speciella minnen, ytterligare andra kanske har särskilt symboliska texter eller bara en skön anarki...
Kan tänka mig att man får ranka sina tre, fyra eller fem favoriter och att en intressant sammanställning sedan görs från F-HQ. Man ska oxå ge en kort motivering till sina favoriter (de bästa motiveringarna kan få något slags hedersomnämnande). Jag tänker mig inte att vi ska skriva våra förslag här på forumet, utan att det hela läggs ut som en egen aktivitet på F-siten, likt den omröstning vi fick göra inför inspelningen av livedubbeln. Vad tycker ni, kära huvuden och huvudmästare, om denna lilla idé? Kom-kom-kom-kommer ni med?
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Wed Nov 15, 2006 6:48 pm    Post subject:
Reply with quote

Spännande... och mkt intrssant förlsag. Sedan kan man gå vidare och välja en "bästa" låt från varje cd/llp och utifrån det göra sin egen lilla "hits" collection?

Wink
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Wed Nov 15, 2006 6:49 pm    Post subject:
Reply with quote

Detta låter spännande! Kul om det händer lite, bra initiativ Arnie!!! Laughing

Hjärnan börjar redan gå på högvarv!!! Så jag är mé Razz

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Wed Nov 15, 2006 7:37 pm    Post subject:
Reply with quote

Javisst!

finfin idé!

På en del diskussionsfora kan man göra en omröstning där det växer upp präktiga staplar efterhand som besökare lägger sin röst. Fast såvitt jag förstått kan man gå in flera ggr och rösta, så vill man pusha litet extra emfatiskt för just sin åsikt kan man ju lägga några tjog extra röster själv...

Man kan även tänka sig att kunna ge en röst på vilket skivomslag man tycker är bäst också - fast detta är väl givet att det kommer att bli "Fosterlands-LPn". Ett bättre omslag har jag nog aldrig sett. Jag kan sitta och vända det fram och åter för att se skillnaderna och likheterna...

Och när jag nu skriver detta, så slår mig tanken att det finns ju betydligt fler album än det som finns i F-boxen. T.ex. "Poesi för kvarnbarn" som ju är en slags (ursäkta jämförelsen!) idisslan.


Bästa hälsningar / Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Zappanoeneh



Joined: 25 Aug 2006
Posts: 9
Location: Kristianstad

 Post Posted: Wed Nov 15, 2006 7:37 pm    Post subject:
Reply with quote

Bra ide men vi som bara haft några vinyler tidigare får det lite tufft. Alltså Jag röstar ju direkt för Bisarra gitarrer och Det hysteriska draget.....men just nu lyssnar jag in våld....det tar lite tid va? egentligen menar jag att iden är kul. Typ fiffig för en spänn Wink
_________________
Jag ser ditt bleka ansikte
 Back to top »
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Wed Nov 22, 2006 10:12 am    Post subject:
Reply with quote

Ok, det här är ju kanonroligt Arnie, men hur jäkla svårt som helst. Mycket bygger ju på vad man känner just för dagen och så. Men jag börjar väl... så som det känns just idag då... Cool .

Albumranknig utan speciell inbördes ordning:
- RAPPORT FRÅN ETT KALLT FOSTERLAND: Förknippad med en del minnen, framförallt att det var mitt första F-album. Hela skivan har ett härligt "punk-driv" och här finns ju en hel del klassiker.

- HJÄLTAR OCH SKURKAR: Ett av dom mest helgjutna albumen i F:s produktion. Arrangemangen må ha passerat bäst-före datum men låtarna och texterna håller utan tvekan och kommer att hålla länge till. Många favoriter här: "Rosen i regnet", "Så fint och magnifikt", "Feel so blue and yellow", "Fruktan är en bruten vinge", ""Paradisets grav".

- KRIG & FRED & COUNTRY MUISC: Förutom titelspåret en rätt "punkig platta". Tar framförallt med den för en av Anders absolut bästa låtar någonsin "Alla är vi förlorare".

- DET HYSTERISKA DRAGET: En nyupptäckt favorit. Ett mycket väl sammanhållet album som innehåller så mycket mer än "Delikatesser" och "Skratta tills tåget går" (inget ont om dom, dock). T ex "Mannen på soffan", "Den relativa sanningen" och "Linas dyrbara ord".

- BRAVADO BRAVADO: Kändes väldigt befriande på många sätt efter den strama, välarbetade "Hjältar och skurkar". Den, numera fantastiska liveversionen av "Osårbar" till trots, så är originalet härligt svängigt. Det hörs att gänget har kul och det smittar.

Ja, det var några ord om några av mina favoritplattor. Dessvärre så känns det som om det skulle kunna bli fem andra nästa vecka Rolling Eyes .

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Mon Nov 27, 2006 12:24 pm    Post subject:
Reply with quote

Svårt att ranka album (oavsett vilken artist). Vilket album jag lyssnar på har mycket att göra med vilken stämning jag befinner mig i. Men jag skall göra ett försök

-Rapport från ett kallt fosterland -> Ett klassiskt AFR album som de flesta man pratar med har hört talas om Wink
-Din barndom skall aldrig dö -> Titel låten är underbar.
-Måsarna lämnar gotland och hela sverige tittar på -> Bara titeln är tillräcklig, att den sedan är full med bra musik gör det ju inte sämre.
-Caviar pizza -> Shopping center, godståg, grand hotel osv...
-krig och fred och country music -> Långfingret.. en sådan öppning på ett album förtjänar att vara med på listan.

en sak som slog mig just nu är att Anders är otrolig på att komma på väldigt finurliga titlar till sina skivor. Ser med spänning framemot kommande titlar....och låtar.
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Mon Nov 27, 2006 3:25 pm    Post subject:
Reply with quote

Hoy-hoy vad svårt! Hade ju nöjet att albumkommentera i boxboken/fsite så ni vet ju vad jag tycker. Kan tänkas. Men det där texterna tillverkades i en sorts trippelsymbios mellan mina egna tankar om plattorna, Anders åsikter förstås och för det tredje någon sorts diffus allmän uppfattning...

Egentligen skulle man inte avslöja sånt här i väntan på den stora omröstningen some day. Men vafan... Utan inbördes ordning och just idag:


KOMEDIA - Ingen skiva innehåller så många klassiska oneliners, ingen skiva låter så livsfarlig. Elektriskt blytungt skrikande och skör som fjärilsvingar. Och en perfekt mix mellan råsopsrak samhällskritik och drömsjuk poesi.

CAVIAR PIZZA - Lite besläktad med Komedia men mer laidback. Många riktigt bra låtar; Grand Hotel, Shopping Center, Caviar Pizza, Sveriges Väl & Ve, Godståg osv.

MÅSARNA LÄMNAR GOTLAND - Har alltid varit min favvo bland dom där tidigaste. Sucker for a fender rhodes... Och en egen liten värld i sitt blå hav av måsar och sand. Hemlig hemlig...

HYSTERISKA DRAGET - Lite ojämn men kul att höra på. Gillar alltid när artister blandar in såna där smålåtar mellan de mer traditionellt uppbyggda vers/refrängsångerna. Mycket av det akustiska är smygande gobitar; Lina, Sven, Soffan och så finns ju Tåget, Delikatesser och titelspåret.

...och sedan blir jag bara SÅ sugen på att ta VIT FLAGG eller AMNESTI för att de två är unika i sitt surrealistiska bildstormande eller KRIG&FRED eller VÅLD är ju en klassiker kanske nej men RAMLÖSA har jag ju glömt oh shit och så hade jag ju tänkt att ha med ÄNGLAR I BUR hade jag inte det? Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
bengofury



Joined: 29 Aug 2005
Posts: 198
Location: Stockholm (Spånga)

 Post Posted: Mon Nov 27, 2006 8:10 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag vägrar ranka helt enkelt! Men en het diskussion över några öl kan jag ställa upp på...
_________________
Hur ska det gå för lille Sven?
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
krikkola



Joined: 29 Dec 2005
Posts: 126
Location: Sundsvall

 Post Posted: Tue Nov 28, 2006 11:17 pm    Post subject:
Reply with quote

Det går nästan inte att ranka skivorna. Vissa låtar har dessutom visat sig vara ännu vassare i nya live-versioner och då är det svårt att vet hur man ska bedöma en platta...
(Jag skulle helst välja F-box, men det är väl fusk det)

Nåväl, jag gör ett försök, fem plattor i ingen speciell ordning, det får väl gälla för tillfället


Dom automatiska undrens tid är förbi
- En blivande klassiker? Inte ett svag spår (bara hits)

Rapport från ett kallt fosterland
- Ett löjligt helgjutet album

Krig och fred och countrymusic
- Den skivan jag fastnade för först. Långfingret, Europa brinner, Lång tid etc.

Komedia
- En av 70-talets bästa plattor?

Vem har satt mina änglar i bur?
- Denna är en nybliven favorit, hade helt missat den innan F-boxen


Det är kul att se hur tycke o smak spretar åt olika håll, mer listor tack!
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Sten Tyrfors



Joined: 17 Nov 2005
Posts: 34
Location: Örebro

 Post Posted: Fri Dec 01, 2006 12:11 pm    Post subject:
Reply with quote

Inte går det att ranka Rönnblom plattor. Men det här är ju roligt, så här kommer mina tre i topp (för dagen):

Alternativ rock'n'roll cirkus
Bara omslaget är obetalbart: En snubbe som gått på grund med väskan i sjön. En perfekt bild av själva livet. Och låtarna, soundet, stämningen... det går inte att beskriva med ord hur bra det är.

Rapport från ett kallt fosterland
Ett bra exempel på hur själva soundet speglar innehållet i texterna. Starka låtar med både humor och uppkäftighet. Sånt gillar jag.

Caviar Pizza
Varje gång jag lyssnar på denna platta känns det som om jag hörde den för första gången. Jag vetti tusan vad det beror på, men jag tror det är nåt med texterna. Jag begriper dem inte helt, men de engagerar mig.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Parfymerad Kyckling



Joined: 02 Dec 2005
Posts: 44

 Post Posted: Fri Dec 01, 2006 3:22 pm    Post subject: Ranking
Reply with quote

Med instämmande i alla de förbehåll som folk tidigare uttryckt här inför att göra en ranking, sätter jag likförbannat ihop en: Den lyder:

Vit flagg
Totalt sett den bästa plattan. "Vit flagg", "Jesus, Marx & Billy The Kid" "Kokofån"...här finns bara kanonlåtar. F-Boxen förstärker dessutom dess suveränitet med bonusspåret "Veka ögon" som är helt lysande! Som gammal Zappafan älskar man den musikaliska lekfullheten, taktbyten och andra underligheter som gör den här skivan särpräglad. En klassiker inte bara i Anders F:s produktion.

Ramlösa Kvarn
Alla dessa underbara melodier, alla dessa bra texter! Håller fortfarande otroligt bra. Ingen har bättre formulerat krocken mellan liv och kapital. Här finns alltihop kärlek, hopp, resignation och drömmen om att kunna fly till något bättre.

Rapport från ett kallt fosterland
Vi som minns åren kring 1980 förs omedelbart tillbaka av den här plattan. Alla alternativ tycktes uttömda och utdömda, politiskt och mänskligt låg det en kall hand över landet. Anders F formulerar det perfekt och vägrar ge upp. Både lägesbeskrivningen och strimman av hopp känns aktuella och behövliga ännu idag.

Det hysteriska draget
Kasta en blick på mitt nick så anar ni nog vad jag tycker om titellåten. Kanske det bästa Anders F gjort! Mycket annat på plattan håller också hög klass, men på några ställen spretar det. Men definitivt en favorit, en man altid vänder hem till.

Krig & fred & Countrymusik
ANders F börjar med att sträcka upp långfingret och sätter därmed känslan för hela plattan. Det här är tuffare än någonsin punken, trots att det inte ger det intrycket musikaliskt. Dessutom en hitparad med "Tusen bomber och en cha-cha-cha", "Europa brinner" och "Alla är förlorare".
_________________
Yeah, right, exactly...du vet vad jag menar...
 Back to top »
View user's profile Send private message
Sten Tyrfors



Joined: 17 Nov 2005
Posts: 34
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Dec 04, 2006 9:46 am    Post subject: Re: Ranking
Reply with quote

Parfymerad Kyckling wrote:
Rapport från ett kallt fosterland
Vi som minns åren kring 1980 förs omedelbart tillbaka av den här plattan. Alla alternativ tycktes uttömda och utdömda, politiskt och mänskligt låg det en kall hand över landet. Anders F formulerar det perfekt och vägrar ge upp. Både lägesbeskrivningen och strimman av hopp känns aktuella och behövliga ännu idag.


Förbaskat bra beskrivning av fosterlandsplattan. Och visst känns den aktuell än idag, trots att Rönnblom i ett flertal låtar namnger politiker från denna tid. Persnoligen tycker jag nästan att dessa känns särskilt angelägna. Vi kan fortfarande se "Ullstenar här och Ullstenar där", och det finns väl fortfarande en och annan tamburinlirare bland makthavarna. Men en sak skulle jag vilja veta. Finns Herbert Karlsson i verkligheten? Och vem är han i så fall?
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Wed Dec 06, 2006 9:14 pm    Post subject:
Reply with quote

Det här var ju ruskigt spännande måste jag säga och kul att se hur vi F-Heads ser på saken. Speciellt om man sedan tittar tillbaka och jämför varifrån de femton låtar som vann omröstningen till vilka låtar som skulle ingå på liveplattan kommer ifrån. Nåväl, så här ser alltså albumrankingen ut för närvarande om man roar sig med lite statistik:

1. RAPPORT FRÅN ETT KALLT FOSTERLAND (1980) 5 röster
2. KRIG & FRED & COUNTRY MUSIC (1982) 4 röster
3. DET HYSTERISKA DRAGET (1977) 3 röster
CAVIAR PIZZA (1994) 3 röster
4. MÅSARNA LÄMNAR GOTLAND (1973) 2 röster
KOMEDIA - EN TRIPP NERFÖR TARSCHAN BOULEVARD (1978) 2 röster
5. DIN BARNDOM SKALL ALDRIG DÖ (1971) 1 röst
RAMLÖSA KVARN (1972) 1 röst
ALTERNATIV ROCK´N ROLL CIRKUS (1974) 1 röst
VEM HAR SATT MINA ÄNGLAR I BUR? (1979) 1 röst
VIT FLAGG (1981) 1 röst
HJÄLTAR OCH SKURKAR (1986) 1 röst
BRAVADO BRAVADO (1989) 1 röst
DOM AUTOMATISKA UNDERNS TID ÄR FÖRBI (2004) 1 röst

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Zappanoeneh



Joined: 25 Aug 2006
Posts: 9
Location: Kristianstad

 Post Posted: Thu Dec 07, 2006 10:37 pm    Post subject:
Reply with quote

Amnesti åt bisarra gitarrer 1 röst

Början på eld och vatten är så bra.
_________________
Jag ser ditt bleka ansikte
 Back to top »
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Albumranking
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group