FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Albumranking
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Albumranking
View previous topic :: View next topic  
Author Message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sat Mar 24, 2007 4:46 pm    Post subject:
Reply with quote

För att ranka album brukar folk gärna vilja dela in artister i kategorrier.

många kallar hr F för progg...


Inte jag

Anders F Rönnblom är ungefär lika mycket progg som Dylan, dvs snarare en exceptionellt bra låtskrivare som råkade ha en av sina framgångsperioder i samband m proggen - han stod alltid utanför "musikrörelsen" med Nationalteatern, "Musiknätverket Vaxholm", "Blå Tåget", etc. dels för att han aldrig var commie vad jag vet utan bara en underfundig låtskrivare med jävligt starka låtar, vilket han fortfarande är, men framför allt för att han alltid velat vara oberoende - ibland klantigt oberoende o progg möjligen i bemerkelsen "ickekommersiell" med svårsålda albumtitlar som "KOMEDIA- En tripp nerför Tarzan Boulevard", "Vem har satt mina änglar i Bur", " de Automatiska underens tid är förbi" och om jag förstått rätt skall nya plattan som kommer i April heta "Underground 1 -Renoverat Paradis" men bra är i stort sett alla hans 18 album, grovt underskattade och framför allt bra på ett sätt som gör att de växer för varje lyssning o genom åren, men progg, njaäää...


"Ickekommersiell "har trots allt en del sympatiskt över sig oavsett var man finns på en höger vänsterrskala - ger viss trovärdighet

Men detta innebär att F-ranking blir desto mer vettigt o mindre navelskådande, då man egentligen inte kan jämföra med någon speciell grupp av artister såsom hårdrock, progg etc.

Min Ranking just nu:

5+

1. Vit Flagg - lysande poesi o blandning
2. Vem har satt mina änglar i bur - - fantastiska låtar som förlåter väl mycket countryinfluens i lite för många låtar
3. Komedis- En triopp... - vansinnigt härliga - galna texter och många riktigt starka låtar nästan allt är RIKTGT bra
4. De Automatiska Und... - gediget bra o anmärknoingsvärt hög kvalitet i en sådan lång platta som verkligen tål MÅNGA lyssningar
5. Ramlösa Kvarn - en klassiker även om vissa låtar i dag ter sig väl spröda är detta stor poppoesi o många låtar tillhör det bästa i produktionen

-------------
4+
6. Caviar Pizza
7.Din Barndom...
8.Våld
9. Det hysteriska draget
10.Krig o fred o ....
11.Kalla Fosterland
12. ARRC
---------------
3+
13. Bravado Bravado
14. Måsarna...
15. Amnesti...........................
2+
16. Hjältar o skurkar - misslyckad i en dålig F-period o eländet förstärktes av usel produktion, som dödade en del riktigt bra låtar
......................
1+
17.Bravado 2- en onödig countysunkig uppföljare på vad som var ok som EN "kul grej"


Kommenterar inte treor o fyror - plattor som har en gedigen plats i den svenska rockhistorien. Liveplattor o samlingaR EJ MED.

Egentligen finns det väl bara Bravado 2 o Hjältar o Skurkar i F-produktionen som man som icke F-head kan vara utan i sin skivsamling - är man som jag besatt har man förstås ävenb dessa - också på vinyl.

Och snart har man en platta till....

Ser verkligen fram emot vol 1 av Underground - smakprovet lovar gott
_________________
FBOX
923


Last edited by arnbert on Sat Jan 26, 2008 11:37 am; edited 4 times in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
peter



Joined: 17 Dec 2005
Posts: 264

 Post Posted: Tue Mar 27, 2007 5:45 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej
Det här med ranking är inte lätt,här kommer mina just nu.

Din Barndom Skall Aldrig Dö
Ramlösa Kvarn
Måsarna Lämnar Gotland
Alternativ Rock´n Roll Cirkus
Våld
Caviar Pizza
Dom Automatiska Undrens Tid

Och sen är det ju så många guldlåtar på dom andra albumen.
Det bästa är ju att hoppa runt lite mellan låtarna,ja mixa lite själv.


Många Hälsningar
Peter
 Back to top »
View user's profile Send private message
Parusen



Joined: 11 Jan 2006
Posts: 26
Location: Vänersborg

 Post Posted: Wed Mar 28, 2007 12:09 am    Post subject:
Reply with quote

Very Happy Howdy F-Friends!
Rankning (vänligen observera svenskan) är naturligtvis subjektiv, humörsberoende, omöjlig och underbar.

Här kommer mitt inlägg, dessa fem LP är uppskrivan som nr 1 allihopa:-)

1: Vem har satt min Änglar i bur; Tänkvärd, skör och kräver att man orkar lyssna. Lysande

1: Krig&Fred och Country music: Som sagt, startar man med ett långfinger så.... Lysande

1: Måsarna lämnar Gotland. Fantastiska gitarrer och texter att drömma till. Lysande

1: Våld: Kanske mest för att den påverkat mig själv starkt: Lysande tonårsminnen.

1: Rapport från ett Kallt Fosterland: Ingen kommentarer behövs. Lysande

Dessvärre är det en massa skivor som saknas, jag tycker inte nån är dålig eller ens ointressant, detta är bara en gradering av musiken i paradiset!

Ha Dä!
Anders
_________________
/ Anders Jih
>Amerika
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Apr 01, 2007 5:47 pm    Post subject:
Reply with quote

Intressant är om man ser rent statistiskt på effekten i tabellen av de senare svaren är framför allt
1. Rapport Från Ett Kallt Fosterland - befäster tätpositionen
2. Vem har satt mina änglar i bur - lyfter rejält från anonymiteten
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Sun Apr 01, 2007 8:50 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej alla,
jag har kanske sagt det förut - men omslaget på "rapport från ett kallt fosterland" går faktiskt utanpå det mesta jag sett.

Omslagets båda sidor kan jag sitta och vända fram och åter många många gånger! Jag har själv hållit på med foto som frilans för väldigt länge sedan, men även tillbringat mycket tid i mörkrummet för att försöka få ett resultat, liknande detta osannlikt otroliga mästerverk som just konvolutet till detta album bjuder. Men det lyckades aldrig för mig...
I normalt CD-skive-format skulle man nog inte lägga märke till detta mästerverk.
Javisst - jag är lycklig ägare till vinylen med konvolut - min absolut förnämligaste grammofonskiva.

Musikaliskt är detta även ett exempel på AFR när han är som bäst, även om jag tycker att det finns flera kandidater till titeln bästa album - men skall man väga in helheten så ÄR ett mästerligt konvolut ett icke föraktligt tillskott...

Bästa hälsn. Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Tudorf



Joined: 01 Feb 2006
Posts: 2

 Post Posted: Wed Apr 04, 2007 4:25 pm    Post subject:
Reply with quote

Mina favoriter är Vem har satt mina änglar i bur, Det hysteriska draget och Komedia skuggade av Rapportskivan, Våld och Dom automatiska undrens tid. Det är fascinerande att lyssna till allesammans. Vit Flagg är inte heller fel, eller Krig och fred. Mina gamla vinyler är mycket välspelade liksom boxen. Nu ser jag fram emot Undergroundskivorna. Nuvarande band är helt i min smak. Ser fram emot att se dem igen.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Apr 15, 2007 8:57 pm    Post subject:
Reply with quote

Vilka artister i AFRs ålder ger fortfarande ut musik som glöder och album som kommer bland de bästa han gjort i konkurrens med 17 mycket starka alster?????
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Sun Apr 15, 2007 9:38 pm    Post subject:
Reply with quote

Den frågan, Arnbert, ser jag fram emot att få besvarad av alla musikkunniga forummedlemmar! Jag kan inte komma på någon annan...skulle väl vara Dylan, Bowie, Young och liknande då som inte heller räds det oväntade och att ta nya spännande spår i sitt skapande. Vad säger ni andra? Jag tycker verkligen att Underground 1 bekräftar det Arnbert frågar sig! Vilken skiva! En del av låtarna kunde lika gärna ha signerats Lennon/McCartney, om ni frågar mig!
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Nov 11, 2007 6:32 pm    Post subject:
Reply with quote

Uppdatering

5+

0. U1 o vad vi hört från U2 - plattorna visar helt enkelt kraftfullt tillsammans m DAUTÄF på att en ny storhetstid är här
1. Vit Flagg - lysande poesi o blandning
2. Vem har satt mina änglar i bur - - fantastiska låtar som förlåter väl mycket countryinfluens i lite för många låtar
3. Komedis- En triopp... - vansinnigt härliga - galna texter och många riktigt starka låtar nästan allt är RIKTGT bra
4. De Automatiska Und... - gediget bra o anmärknoingsvärt hög kvalitet i en sådan lång platta som verkligen tål MÅNGA lyssningar
5. Ramlösa Kvarn - en klassiker även om vissa låtar i dag ter sig väl spröda är detta stor poppoesi o många låtar tillhör det bästa i produktionen

-------------
4+
6. Caviar Pizza
7.Din Barndom...
8.Våld
9. Det hysteriska draget
10.Krig o fred o ....
11.Kalla Fosterland
12. ARRC
---------------
3+
13. Bravado Bravado
14. Måsarna...
15. Amnesti.
..........................
2+
16. Hjältar o skurkar - misslyckad i en dålig F-period o eländet förstärktes av usel produktion, som dödade en del riktigt bra låtar
......................
1+
17.Bravado 2- en onödig countysunkig uppföljare på vad som var ok som EN "kul grej"
_________________
FBOX
923


Last edited by arnbert on Sat Jan 26, 2008 11:39 am; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Dec 27, 2007 11:52 am    Post subject:
Reply with quote

Blir något förundrad när jag noterar f-innehållet i min i-pod (är en sådan "hederlig" nörd för övrigt som bara laddar ner platttor jag redan köpt - dels av hänsyn till artisterna dels för att jag vill ha plattorna omslagen etc på det som jag gillar mest. )

Just nu trängs en massa Anders F med bl a The Wall o Dark side of the moon.

Förvåningen härhör från framför allt att Komedia är med i sin helhet och inte känns sönderspelad på samma sätt som Din barndom, Ramlösa Kvarn Kalla Fosterland och Vit Flagg gör iaf just nu. Att det mesta från VHSDÄIB är i det närmaste outslitligt är mera självklart.

Dels är jag kanske lite förvånad över att HOS fick med hela fem - men låtvalen har ju lite karaktär av "minst spelat" i blandningen med favoriter och många "uttjatade" alster såsom "Öknen lever och öknen dör" har trots att de till hör höjdarna för mig fått stryka på foten.

Dels är jag också Lite förvånadöver att ingen låt från Bravado 2 fick nåd när fem från HOS fick det men där finns kvalitet bakom den risiga produktionen o ojämnheten. Bravado 2 sticker verkligen ut som det överlägset sämsta - enda riktigt dåliga albumet -Anders gjort - Annamaria är bra men inte såå bra o känns lite svenktopp - i övrigt är framföör allt låtmaterialet svagt o det hela förvärras av countrystanken som inte är en kittling längre som på Bravado 1 där ju dessutom låtarna är starka. Men EN dålig platta av 20... vilken artist är i närheten - tänk bara på Lundells och Neil Youngs alla bottennapp...

Anders F med 5-7 plattor i Dark Side of The Moon klass borde ha nobelpriset i litteratur för sina låttexter, författarlön, sitta i svenska akademin och ett eget "Babbenprogram" på bästa sändningstid på lördagar där han spelar en egen låt som avslutning men i övrigt efter signaturmelodin "Poem" från RK har coola gästartister som inte behöver fåna sig utan får lira sina låtar eller jamma med Anders o bandet.


Antal F-låtar i I-poden just nu

DB 2
RK 3
M 2
A 1
DHD 5
K 11
VHMÄIB 9
R 5
VF 2
KF 2
A 3
HS 5
BB 5
B 0
V 4
CP 4
DAUTÄF 5

Men albumrankingen står ändå fast - i synnerhet VF känns bara lite sönderspelad just nu,

Att ingen annan artist når upp till 69 låtar i min I-pod - inte ens Jethro Tull o Pink Floyd är väl ett kvalitetsbevis så gott som något - Kom loss nu -"Snille och Smak" Smile


GJOGNÅ
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sat Jan 05, 2008 11:58 pm    Post subject:
Reply with quote

Har tvångslyssnat Bravado2 varje kväll i mp3n under skidsemesterns insomningar och - ja ingen AFR platta är olyssningsbar inte ens denna. Cadilac car har sköna riff och .. ja många bra detaljer i många låtar o visst kan en tjej med blågröna komma in o konkurrera på AFR hundra listan - den låten är bra liksom Annamaria, men det håller inte - texterna är inte i normal AFR klass heller - så sista platsen på AFR rankingen är ändå kvar. Komedia är just nu underbarare än någonsin liksom DAUTÄF
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Karlösa Kvarn



Joined: 02 Dec 2007
Posts: 94
Location: Halmstad

 Post Posted: Tue Jan 08, 2008 9:32 pm    Post subject:
Reply with quote

Ingen annan än jag som är såld på ARRC? Sen tycker jag till skillnad från andra att Bolevardminnen inehåller flera pärlor.

I topp ligger just nu CP, Bravado Bravado samt K&F&CM
_________________
"Ge mig snabbt en avkyld pilsner"
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Trubbis The One



Joined: 26 Apr 2007
Posts: 53
Location: Leksand

 Post Posted: Fri Jan 11, 2008 9:57 am    Post subject:
Reply with quote

Karlösa Kvarn wrote:
Ingen annan än jag som är såld på ARRC? Sen tycker jag till skillnad från andra att Bolevardminnen inehåller flera pärlor.

I topp ligger just nu CP, Bravado Bravado samt K&F&CM



ARRC var första vinylen med Anders jag köpte, håller den mycket högt. Min absoluta favorit "Som en tjuv" finns där "Diesel" + så klart titelspåret.
guldfotar AKA Trubbis The One
_________________
F-Head sen 75
 Back to top »
View user's profile Send private message
Karlösa Kvarn



Joined: 02 Dec 2007
Posts: 94
Location: Halmstad

 Post Posted: Fri Jan 11, 2008 1:54 pm    Post subject:
Reply with quote

guldfotar wrote:
Karlösa Kvarn wrote:
Ingen annan än jag som är såld på ARRC? ..


ARRC var första vinylen med Anders jag köpte...


Samma här, köpte den när den kom ut och håller den fortfarande som en av mina favoriter alla kategorier. Började dock lyssna på AFR ett par år tidigare då kompisar hade skivorna DBSAD & RK. Valda låtar på dessa spelades in på kassettband. Har faktisk några av dessa kassetter kvar än idag.

/Bosse
_________________
"Ge mig snabbt en avkyld pilsner"
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sat Jan 26, 2008 11:31 am    Post subject:
Reply with quote

Mycket beror nog hur man "kom in i AFR musiken" - Själv var jag så vansinnigt förälskad i DBSAD o RK att de följande plattorna, som jag visserligen gillade skarpt blev små besvikelser, men för mig exploderade det med än större kraft när Komedia o VHSMÄIB kom, följda av mycket annat bra en tid innan dippen med HOS o allmänt sett alldeles för mycket country kom o sedan för mycket tystnad - - även om låtmaterialet på BB var bra och Våld o CP var riktigt bra plattor blev min djupa kärlek till AFRs musik försmådd en längre tid o Våld/CP var som livbojar i ett mörkt ganska öde countryförgiftat hav - nu leker livet (OBS country INFLUENSER är ok som på nya plattan o VHSMÄIB eller enstaka låtar och jag älskar också Neal Young som är den enda vid sidan av AFR som kan spela country med värdighet - utan låta vidrigt - typ W Jennings, svensktopp, Johnny C Hu!)

Tur att smaken är olika - har träffat vettiga trevliga människor som på allvar tycker att Bravadoplattorna .- Ja också den andra - Boulevardminnen är främst i AFR produktionen... mig höll de faktiskt på att skrämma bort och bara den fantastiska produktionen innan HOS o Bravadoplattorna höll mig kvar så jag sedan fick njuta av Våld o CP o framför allt denna nya storhetstid från 04.
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Albumranking
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group