FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Albumranking
Goto page Previous  1, 2, 3
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Albumranking
View previous topic :: View next topic  
Author Message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sat Jan 26, 2008 11:39 am    Post subject:
Reply with quote

Och självklart skall ARRC med - märkligt att jag hade glömt den i rankingen - en MYCKET bra plattaq
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Karlösa Kvarn



Joined: 02 Dec 2007
Posts: 94
Location: Halmstad

 Post Posted: Mon Feb 25, 2008 1:43 pm    Post subject: Fel Fel Fel.
Reply with quote

Bra förslag men inte rätt. Nog Måste väl HoS vara det bästa albumet. Det innhåller ju höjdarna "Sången Om Sveriges Väl Och Ve", "Porträtt Av En Rödögd Socialdemokrat", "Rosen i regnet" "Paradisets grav" m.fl. samt AFR's allra vassaste låt någonsin "Så fint och magnifikt" där texten skär igenom den Svenska folkhemssjälen som en trimmad skalpell!

"Fem burkar pilsner och tristessen sköljs ner... "

//Bosse
_________________
"Ge mig snabbt en avkyld pilsner"
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Jul 06, 2008 10:46 am    Post subject:
Reply with quote

Uppdaterat

5+
1. U2. Välkommen till Verkligheten.
Bara växer och växer -och dessutom - det känns som man kan komma att lyssna på den lika oerhört mycket som DAUTÄF
2. Komedis- En tropp... - vansinnigt härliga - galna texter och många riktigt starka låtar nästan allt är RIKTGT bra - har fått en revivel i år till 30 års jubileet.
3. U1 Renoverat Paradis
U1-U2 - plattorna visar helt enkelt kraftfullt tillsammans m DAUTÄF på att en ny storhetstid är här - U1 ´s lite mer finstämda variant behövdes när den kom och vid alldeles rätt tidpunkt efter de mörkare CP/DAUTÄF som en påminnelse om var AFR kommer ifrån o mästerverken DBSAD/RK
4. Vit Flagg - lysande poesi o blandning
5. Vem har satt mina änglar i bur - - fantastiska låtar som förlåter väl mycket countryinfluens i lite för många låtar
6. De Automatiska Undrens tid är förbi ... - gediget bra o anmärknoingsvärt hög kvalitet i en sådan lång platta som verkligen tål MÅNGA lyssningar
7. Ramlösa Kvarn - en klassiker även om vissa låtar i dag ter sig väl spröda är detta stor poppoesi o många låtar tillhör det bästa i produktionen

-------------
4+ ( Liveplattan LFDMZ hamnar på 4+)
8. Caviar Pizza
9.Din Barndom...
10.Våld
11. Det hysteriska draget
12.Krig o fred o ....
13.Kalla Fosterland
14. ARRC
---------------
3+ ( Liveplattan TIGB hamnar på 3+)/
15. Bravado Bravado
16. Måsarna...
17 Amnesti.
..........................
2+
18. Hjältar o skurkar - misslyckad i en dålig F-period o eländet förstärktes av usel produktion, som dödade en del riktigt bra låtar
......................
1+
19.Bravado 2- en onödig countysunkig uppföljare på vad som var ok som EN "kul grej"

Vilken annan artist som hållit på i 40 år skulle kunna tänkas ha de tre senaste albumen som topp sex i en nittonalbumsranking?
_________________
FBOX
923


Last edited by arnbert on Tue Nov 18, 2008 10:11 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
Kidnero



Joined: 14 Dec 2006
Posts: 80
Location: Köping (Jönköping i hjärtat)

 Post Posted: Mon Jul 14, 2008 11:32 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag tänkte då komma med min lista, svårt, ja, men inte helt omöjligt:

1. ARRC (Första jag köpte, sen köpte jag de tidigare i efterhand. Älskar Skördevisa, även om den kanske är lite nonsensaktig.)

2. Din Barndom Skall Aldrig Dö (Första skivan jag lyssnade på och när vi kommer till slutspåret blir jag helt såld.)

3. Komedia (För helheten och frenesin.)

4. Vit Flagg (Titellåten stämde så bra in på mina känslor när den här skivan kom. Det glömmer jag aldrig.)

5. Dom Automatiska Undrens... (Tolv Tiggare är bara så bra!)

Ja, ARRC är kanske med för nostalgin, jag kan inte objektivt avgöra varför jag älskar den så.

Sen måste jag påpeka att jag varken äger U1 eller U2, ännu.
Embarassed Så, de har ju ingen chans att komma med på min lista. Hoppas att jag kan köpa dem när Anders kommer till Köping, annars får jag väl se till att beställa dem.
_________________
Fiffig för en spänn, klyftig för en hundring...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
jannep17



Joined: 20 Jan 2008
Posts: 5
Location: Janne Pettersson

 Post Posted: Wed Oct 01, 2008 7:39 pm    Post subject:
Reply with quote

Det är svårt att ranka albumen, men om man måste...

Alternativ Rock'n'roll Cirkus
Din barndom ska aldrig dö
Caviar Pizza
Krig & Fred & Country Music
Måsarna lämnar Gotland och hela Sverige tittar på

/Janne Pettersson
_________________
http://jannepettersson.blogspot.com
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
krikkola



Joined: 29 Dec 2005
Posts: 126
Location: Sundsvall

 Post Posted: Thu Oct 02, 2008 11:00 am    Post subject:
Reply with quote

Hmm. Hur kommer det sig att rankingen ändras för mig från dag till dag. Vem har satt mina änglar i bur ligger väl i topp för tillfället, tätt följd av Komedia.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Thu Oct 02, 2008 12:47 pm    Post subject:
Reply with quote

Ja så är det - olika olika...
Kanske jag gillar Komedia och Måsarna och Änglarna bäst? Very Happy
Kanske jag hellre lyssnar på någon helt annan för att överraskas. Very Happy
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kidnero



Joined: 14 Dec 2006
Posts: 80
Location: Köping (Jönköping i hjärtat)

 Post Posted: Sat Oct 04, 2008 2:55 pm    Post subject:
Reply with quote

Det man kan undra över om min lista är varför jag har ett citat ifrån Skratta Tills Tåget Går i min signatur och sedan saknar Det Hysteriska Draget i min lista. Ja, det undrar jag själv över i alla fall. Det är väl så, att skrev jag om listan idag, skulle den nog hamna på 2:a plats. UG2 skulle nog också komma med. Köpte dem på visfestivalen, så nu är min samling komplett.

Det vilar nog lite dagsform över det hela.
_________________
Fiffig för en spänn, klyftig för en hundring...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed Jul 11, 2012 9:09 am    Post subject:
Reply with quote

Uppdaterat efter trefaldig succé från T&L på båten igår

5+
0. T&L
Duetterna m Frontman och framför all Dom Smutsiga Barnen m Toni Holgersson sticker ut men allt håller hög klass trts eller tack vare en lågmäld ton och framför allt är det en platta som växer nästan som DAUTÄF
1. U2. Välkommen till Verkligheten.
Bara växer och växer -och dessutom - det känns som man kan komma att lyssna på den lika oerhört mycket som DAUTÄF även om denna är ojämnheter- den AFR platta jag kanske lyssnat mest på på senare år vid sidan om DAUTÄF och mera än den mera lättlyssnade U1
2. Komedia En tripp... - vansinnigt härliga - galna texter och många riktigt starka låtar nästan allt är RIKTGT bra - har fått en revivel i år till 30 års jubileet.
3. U1 Renoverat Paradis
U1-U2 - plattorna visar helt enkelt kraftfullt tillsammans m DAUTÄF på att en ny storhetstid är här - U1 ´s lite mer finstämda variant behövdes när den kom och vid alldeles rätt tidpunkt efter de mörkare CP/DAUTÄF som en påminnelse om var AFR kommer ifrån o mästerverken DBSAD/RK
4. Vit Flagg - lysande poesi o blandning
5. Vem har satt mina änglar i bur - - fantastiska låtar som förlåter väl mycket countryinfluens i lite för många låtar
6. De Automatiska Undrens tid är förbi ... - gediget bra o anmärknoingsvärt hög kvalitet i en sådan lång platta som verkligen tål MÅNGA lyssningar
7. Ramlösa Kvarn - en klassiker även om vissa låtar i dag ter sig väl spröda är detta stor poppoesi o många låtar tillhör det bästa i produktionen

-------------
4+ ( Liveplattan LFDMZ hamnar på 4+)
8. Caviar Pizza
9.Din Barndom...
10.Våld
11. Det hysteriska draget
12.Krig o fred o ....
13.Kalla Fosterland
14. ARRC
---------------
3+ ( Liveplattan TIGB hamnar på 3+)/
15. Bravado Bravado
16. Måsarna...
17 Amnesti.
..........................
2+
18. Hjältar o skurkar - misslyckad i en dålig F-period o eländet förstärktes av usel produktion, som dödade en del riktigt bra låtar - ja gömda bland trummaskinerna finns faktiskt 4-5 riktiga pärlor som platsat på vilken 4 eller 5 plusplatta som helst
......................
1+
19.Bravado 2- en onödig countysunkig uppföljare på vad som var ok som EN "kul grej" men hade inte velat vara utan den iaf inte flickan m blågröna blicken

Vilken annan artist som hållit på i 40 år skulle kunna tänkas ha de fyra senaste albumen som topp åttai en tjugoalbumsranking möjligen skulle U 1 ligga på gränsen till en fyra ?
_________________
FBOX
923
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Lottanders



Joined: 16 Sep 2011
Posts: 8
Location: Täby

 Post Posted: Thu Jul 12, 2012 7:23 am    Post subject:
Reply with quote

Kul idé, men den ger mig ångest! Svårt att välja och jag tänker "måste man välja...känns taskigt". Är dock nybliven ägare till en F-box och lyssnar in de album jag missat genom åren. Varje ny blir den nya favoriten och just nu är det Det hysteriska draget. I går var det Alternativ Rock´n roll cirkus. För ett halvår sen "Tamburine and Lovers", i maj "Underground 2". Ja, favoriten varierar men när det blir dags för omröstning får det helt enkelt bli den som för dagen är favvo. Verkar som om fler upplever det så, och det kan ju bli kul. Kanske en omröstning/år,,,2012 års bästa Anders F album är??? Jag är med men måste dock ägna sommare åt att lyssna och lyssna, så ha inte för bråttom! Confused
_________________
Lottanders i Täby
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Dec 11, 2014 2:56 am    Post subject:
Reply with quote

Uppdaterat

5+
0.2 TCCC- saknar möjligen de verkliga topparna men det allra mesta är bra och bäst är Hitchcock Thriller. Monalisasviten och Det är för Mörkt i Mörkret! Känns mer som en helhet än TCPMIB möjligen då heller inte fullt lika dynamisk. Men den Rönnblomska underfundighetens mer lågmälda ordvrängeri firar dock stora triumfer och denna platta är i detta avseende närmare min stora favorit VHSMÄIB än på länge.
0.1 TCPMIB lite ojämn men de bägge lysande versionerna av Vem styr landet uppväger och det finns mycket bra - inte minst "vilse i Rainfeldtland". Avslutningslåtens avslutlingsmantra fullkomligt älskar jag och kunde byggs på med körer, stråkar och vers på franska till AFRs egen " CE soir CE soir..." Av underskattade Golden Earring!
0. T&L
Duetterna m Frontman och framför all Dom Smutsiga Barnen m Toni Holgersson sticker ut men allt håller hög klass trots eller tack vare en lågmäld ton och framför allt är det en platta som växer nästan som DAUTÄF
1. U2. Välkommen till Verkligheten.
Bara växer och växer -och dessutom - det känns som man kan komma att lyssna på den lika oerhört mycket som DAUTÄF även om denna är ojämnheter- den AFR platta jag kanske lyssnat mest på på senare år vid sidan om DAUTÄF och mera än den mera lättlyssnade U1
2. Komedia En tripp... - vansinnigt härliga - galna texter och många riktigt starka låtar nästan allt är RIKTGT bra - har fått en revivel i år till 30 års jubileet.
3. U1 Renoverat Paradis
U1-U2 - plattorna visar helt enkelt kraftfullt tillsammans m DAUTÄF på att en ny storhetstid är här - U1 ´s lite mer finstämda variant behövdes när den kom och vid alldeles rätt tidpunkt efter de mörkare CP/DAUTÄF som en påminnelse om var AFR kommer ifrån o mästerverken DBSAD/RK
4. Vit Flagg - lysande poesi o blandning
5. Vem har satt mina änglar i bur - - fantastiska låtar som förlåter väl mycket countryinfluens i lite för många låtar
6. De Automatiska Undrens tid är förbi ... - gediget bra o anmärknoingsvärt hög kvalitet i en sådan lång platta som verkligen tål MÅNGA lyssningar
7. Ramlösa Kvarn - en klassiker även om vissa låtar i dag ter sig väl spröda är detta stor poppoesi o många låtar tillhör det bästa i produktionen

-------------
4+ ( Liveplattan LFDMZ hamnar på 4+)
8. Caviar Pizza
9.Din Barndom...
10.Våld
11. Det hysteriska draget
12.Krig o fred o ....
13.Kalla Fosterland
14. ARRC
---------------
3+ ( Liveplattan TIGB hamnar på 3+)/
15. Bravado Bravado
16. Måsarna...
17 Amnesti.
..........................
2+
18. Hjältar o skurkar - misslyckad i en dålig F-period o eländet förstärktes av usel produktion, som dödade en del riktigt bra låtar - ja gömda bland trummaskinerna finns faktiskt 4-5 riktiga pärlor som platsat på vilken 4 eller 5 plusplatta som helst
......................
1+
19.Bravado 2- en onödig countysunkig uppföljare på vad som var ok som EN "kul grej" men hade inte velat vara utan den, iaf inte flickan m blågröna blicken

Vilken annan artist som hållit på i 43 år skulle kunna tänkas ha de sex senaste albumen som topp tio i en tjugotvåalbumsranking, men möjligen skulle U 1 och TCPMIB ligga på gränsen till en fyra ?

"Vem styr landet" och "Det är för mörkt i mörkret "skulle sjungna av tex Thåström ( liksom AFR Djurgårdare och hans gratiskonsert m Gurra fr Just D på puben i Landkrona vid bortamatchen 03 var episk), och med tyngre arr blivit landsplågor och förevigt ansedda som toppar i svensk musikhistoria!

Såå bra är det nu och fortfarande och det skriver jag fast jag missade Akkurat i år och alltså inte skriver uppfylld av akkuratendorfiner!
Bra att tredje delen kommer redan i maj!
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Albumranking
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group