FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Tue Dec 05, 2006 6:35 pm    Post subject: DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
Reply with quote

Läste just att Micke (hej Micke!) helt nyss på en annan tråd radade upp de tre bästa från Dom Automatiska Undrens Tid Är Förbi, och när jag nu plötsligt tvingas replikera (korrigera menar jag Wink ) så kan jag lika bättre lägga det hela i en ny tråd och härmed meddela Micke att de tre bästa är: Idea

Very Happy VYKORT FRÅN FÖRÖDELSEN
Very Happy DEN GAMLA DAMMEN
...och ok då Micke...
Very Happy TOLV TIGGARE

Micke - står du fast vid dina?
Och ni andra då?
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Janne



Joined: 18 Sep 2006
Posts: 64
Location: Falun

 Post Posted: Tue Dec 05, 2006 7:49 pm    Post subject:
Reply with quote

Nej, helt åt skogen. Listan som gäller är:

DE AUTOMATISKA UNDRENS TID ÄR FÖRBI
ETT SAMHÄLLE I SÖNDERFALL
VYKORT FRÅN FÖRÖDELSEN

("Vykort..." borde stå först, eftersom den är bäst, men efter att ha hört den, tappar man liksom lusten till så mycket, så det är bäst att ta den sist...)
_________________
Det här är ett stycke text som har lagts till i det inlägg du läser...
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Tue Dec 05, 2006 8:20 pm    Post subject:
Reply with quote

Får väl ge mig in i debatten, med en ny och uppdaterad version av tidigare postade listor. här kommer den ultimata listan. Very Happy

U-Land
&
Ett samhälle i sönderfall
&
Minnesbilder


Ordningsföljden spelar ingen roll, det är dessa tre låtar som räknas Wink
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Janne



Joined: 18 Sep 2006
Posts: 64
Location: Falun

 Post Posted: Wed Dec 06, 2006 7:45 pm    Post subject:
Reply with quote

Bara för att den inte kom med på min lista, har jag nynnat på "U-land" hela dagen...
_________________
Det här är ett stycke text som har lagts till i det inlägg du läser...
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Wed Dec 06, 2006 8:41 pm    Post subject: Re: DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
Reply with quote

Hibbitt wrote:

Micke - står du fast vid dina?


Hej Hibbitt! Cool

Japp, jag står fast... tror jag Embarassed . Visserligen kan favoriterna variera rätt rejält periodvis och ibland hittar man nya guldkorn men jag står fast vid mina tre låtar. Speciellt "Tolv tiggare" som jag tycker är en av AFR:s absolut bästa låtar. När man lyssnar igenom F-Boxen och hör hur den har vuxit fram genom åren så inser man att den är som ett fint gammalt vin som har lagrats och åldrats med värdighet. Dock måste det påpekas att "DAUTÄF" rakt igenom är ett mycket väl sammansatt och helgjutet album med många toppar och mycket hög lägstanivå.

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
peter



Joined: 17 Dec 2005
Posts: 264

 Post Posted: Wed Dec 06, 2006 9:11 pm    Post subject:
Reply with quote

Så här ska det vara!
Jesus på Dvd
Dom Automatiska Undrens Tid Är Förbi
Vykort Från Förödelsen

Hälsningar
Peter
 Back to top »
View user's profile Send private message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Wed Dec 06, 2006 11:35 pm    Post subject: Re: DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
Reply with quote

Vad är det för galenskaper ni hittar på medan jag vänder ryggen till? Fem bästa albumen -- jag började lyssna genom F-boxen igen för att bestämma vilka skivor som är bäst, och hittills har jag hittat fyra som bara absolut måste vara med -- och då har jag bara just passerat "Alternativet"...

Nä, jag är visserligen programmerare och lever enligt det gamla programmerarordspråket "Mirakel åstadkommer vi medan ni väntar -- det omöjliga levererar vi efter helgen...", men det får väl finnas NÅGRA gränser, trots att alla värderingar är ett när det gäller en viss artist.

Och nu ska man välja tre låtar från DAUTÄF? Minnesbilderna, U-landet, förödelsen och pappersmuggen måste ju med, och då har jag inte så många kvar om jag räknat rätt i hastigheten. Det blir alltså inga under, ingen Jesus, inga tiggare, inget sönderfall... -- ni hör ju själva, det här går ju inte!

Micke L wrote:
Dock måste det påpekas att "DAUTÄF" rakt igenom är ett mycket väl sammansatt och helgjutet album med många toppar och mycket hög lägstanivå.


Ähum -- och om vilken av AFRs skivor skulle detta omdöme inte gälla, om jag får vara näsvis?
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!


Last edited by bosjo on Thu Dec 07, 2006 6:20 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Thu Dec 07, 2006 2:20 pm    Post subject: Re: DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
Reply with quote

bosjo wrote:


Ähum -- och om vilken av AFRs skivor skulle detta omdöme inte gälla, om jag får vara näsvis?


Jomenvisst Bosjo, får du vara näsvis Cool . Jag tänkte väl närmast så här att givetvis så har du ju helt rätt om AFR:s skivproduktion men ändå... jag får en känsla av att "Dom automatiska undren..." har gått en alltför stor del av svenska skivköpare förbi. Många personer som jag känner som gillade AFR kring "Snön" och "Kysste henne" höjer förvånat på ögonbrynen när man säger att man ska gå och se honom. Ojdå, håller han på fortfarande, liksom Confused . Råkade vid ett tillfälle nu under hösten växla några ord med Måns Ivarsson på Expressen och trots att han hyllade "Hjältar och skurkar"-albumet så verkade han numera inte ha så stor koll på Mr Headmasters musikaliska förehavanden. Riktigt illa och synd tycker jag. Därför förtjänar det att omnämnas att denna "doldis-platta" är en riktig godbit och att AFR är så mycket mer än "Snön", "Kysste henne" och "Europa brinner". Men visst, det vet ju vi F-Heads redan... Wink

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Thu Dec 07, 2006 7:10 pm    Post subject: Re: DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
Reply with quote

Micke L wrote:
Många personer som jag känner som gillade AFR kring "Snön" och "Kysste henne" höjer förvånat på ögonbrynen när man säger att man ska gå och se honom. Ojdå, håller han på fortfarande, liksom Confused


OK; jag är med på resonemanget, och håller med fullständigt. {Här bryter "admin" in, tar bort ett par sidor text och fräser åt mig att hålla mig till ämnet...} Jag har också hört det där, men också folk som inte ens har hört dem. Men problemet är inte direkt nytt -- Nils Ferlin skrev en gång ett förord till ett urval av Dan Anderssons dikter, kallade dem "oöverträffade i svensk lyrik" och ojade sig över att de nu (dvs "då") höll på att glömmas bort. Och nu håller man som bäst på att glömma bort Nisse F, och Anders F har man inte ens hört talas om -- "Ack, svenska folk", suckade Ferlin, och så suckar jag...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Thu Dec 07, 2006 7:45 pm    Post subject: Re: DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
Reply with quote

bosjo wrote:
[ {Här bryter "admin" in, tar bort ett par sidor text och fräser åt mig att hålla mig till ämnet...}


Very Happy Du är för cool du, Bosse. Admin, är det där alteregot hos dig som påminner om det som F snackade om i sitt sommarprogram? Wink

Sorry förresten att jag inte höll mig till ämnet nu Embarassed .

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Fri Dec 08, 2006 1:30 pm    Post subject: Re: DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
Reply with quote

Micke L wrote:
bosjo wrote:
[ {Här bryter "admin" in, tar bort ett par sidor text och fräser åt mig att hålla mig till ämnet...}


Very Happy Du är för cool du, Bosse. Admin, är det där alteregot hos dig som påminner om det som F snackade om i sitt sommarprogram? Wink


Mja, om han är mitt "Alter Ego" vete katten, eftersom han är en relativt nytillkommen medlem i den stora och vildvuxna familjen Ego...

Micke L wrote:
Sorry förresten att jag inte höll mig till ämnet nu Embarassed .


Vaddå ämne? Oops; Hibbitt, jag ber om ursäkt för att jag/vi så fräckt kapat din tråd. Å andra sidan har jag ju redan bevisat i mitt första inlägg att hypotesen att det går att välja ut de tre bästa låtarna från DAUTÄF är felaktig. QED, som turken säger...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Fri Dec 08, 2006 2:58 pm    Post subject:
Reply with quote

Trådar ær till før at kapas Very Happy ibland och sjælv ær jag i Oslo før att se deLillos på Rockefeller. "Lille Oslo er en egen planet - vært støg er en verdensdel" som det heter i sången.
Micke - du får væl gøre en sånn flott statistikk som du gjorde på albumen hær på dautæf-låtarna. Nej just det - tråden ær ju kapad...
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Candyman



Joined: 30 Jan 2006
Posts: 270
Location: Södermalm

 Post Posted: Mon Dec 11, 2006 8:15 am    Post subject: Det korrekta!!!
Reply with quote

Ser att ingen tidigare har lyckatrs ta alla de tre bästa låtarna från skivan så jag får väl lägga in det "rätta" svaret.

1 Den Gamla Dammen
2 Jesus på Dvd
3 Dom Automatiska Undrens Tid Är Förbi
_________________
"Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"
 Back to top »
View user's profile Send private message
Sten Tyrfors



Joined: 17 Nov 2005
Posts: 34
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Dec 11, 2006 9:02 pm    Post subject: Re: DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
Reply with quote

bosjo wrote:
Vad är det för galenskaper ni hittar på medan jag vänder ryggen till? Fem bästa albumen -- jag började lyssna genom F-boxen igen för att bestämma vilka skivor som är bäst, och hittills har jag hittat fyra som bara absolut måste vara med -- och då har jag bara just passerat "Alternativet"...

Nä, jag är visserligen programmerare och lever enligt det gamla programmerarordspråket "Mirakel åstadkommer vi medan ni väntar -- det omöjliga levererar vi efter helgen...", men det får väl finnas NÅGRA gränser, trots att alla värderingar är ett när det gäller en viss artist.

Och nu ska man välja tre låtar från DAUTÄF? Minnesbilderna, U-landet, förödelsen och pappersmuggen måste ju med, och då har jag inte så många kvar om jag räknat rätt i hastigheten. Det blir alltså inga under, ingen Jesus, inga tiggare, inget sönderfall... -- ni hör ju själva, det här går ju inte!


Jag förstår vad du menar, men jag delar inte din uppfattning. För mig har den estetiska värdeskalan varken tak eller golv. Det innebär att det inte finns något som är så bra att existensen av något ännu bättre vore orimlig. Detsamma gäller åt andra hållet; inget är så dåligt att något sämre inte kan existera. På denna värdeskala ligger hela Rönnbloms produktion väldigt högt, men jag kan omöjligen gå med på tanken att alla Rönnbloms låtar är exakt lika bra. Det finns plattor som är bättre och plattor som är sämre, och på varje platta finns det låtar som är bättre och låtar som är sämre. Vilka plattor respektive låtar det handlar om kan naturligtvis förändra sig med tiden. Vad som är bra är ju inte ens någon objektiv sanning, utan det handlar ju om vad man går igång på.

För att ingen ska missförstå mig vill jag förtydliga det hela och säga att ”sämre” inte betyder ”dåligt” (det är en villfarelse av svenskundervisningens exemplifiering av hur man komparerar adjektiv, dvs. att serien ”dålig, sämre, sämst” skulle följa en fallande värdeskala; i själva verket behöver det som är sämst inte ens vara dåligt). En ”sämre” låt av Rönnblom är mycket intressantare än en perfekt låt av t.ex. Tomas Ledin (förlåt Tomas, du är bra på din grej, men du spelar inte i elitserien).

Måhända är detta resonemang detsamma som att spotta i kyrkan när jag hävdar det i detta forum, men jag utnyttjar gärna min demokratiska rättighet att få säga vad jag tycker, och jag gör det dessutom under mitt rätta namn.

Så: de (för dagen) bästa låtarna på DAUTÄF är:
- De automatiska undrens tid är förbi
- Jesus på DVD
- Pappersmugg
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Tue Dec 12, 2006 4:19 am    Post subject: Re: DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
Reply with quote

Sten Tyrfors wrote:
Jag förstår vad du menar, men jag delar inte din uppfattning.


Nja, jag är inte så säker på att du har förstått mig, men det beror antagligen på att jag talar i gåtor, och inte tydligt... Jag är med på i stort sätt hela ditt resonemang, även om jag ställer mig lite tveksam till åsikten att Tomas Ledin skulle vara bra på det han gör...

Men jag protesterar mot att jag skulle ha hävdat att det inte går att göra någon form av värdeskala -- det jag försökte illustrera var hur svårt det är, och att det därför var "omöjligt" för mig att göra ett urval. Snarare är det väl så att det finns för många sätt att göra värdeskalor på -- vad menar man egentligen med att en låt är bra?

Ta tre av mina absoluta AFR-favoriter som exempel: "Det är inte rock'n'roll längre" -- en bra text, och "musiken" är "adekvat", men om man med bra menar att man ska kunna lyssna på låten ett par gånger i timmen så måste jag tyvärr tacka nej; "Guds rosor" har också bra text (för att förekommma en eventuell "näsvis kommentar" från Micke L -- nej det finns ingen AFR-låt med en dålig text...), och ett fantastiskt lugnt parti innan den sista "utfrågningen", men det är något "musikaliskt" i inledning och avslutning som inte klaffar till 100% för mig; och "Vinden låter oss få va ifred" har ju visserligen en makalös text, men också ett par nödrim, och åtminstone en passage som måste "sjungas kreativt" för att få metern att gå ihop.

Visst, jag kan summera ihop, och dra ifrån, och säga "... and here comes the voting from the Sjögren jury: 'Det är inte rock'n'roll längre' -- 998750 points; 'Guds rosor' -- 999544 points; 'Vinden låter oss få va ifred' -- 999545 points", men jag har lite för stor respekt för siffror för att göra sådant.

Det börjar redan bli lite väl långt, det här, så låt mig bara slå fast tre saker för att ytterligare öka förvirringen... (1) En faktor jag/vi inte vägt in alls än är betydelsen av "sammanhanget" -- singel/CD (LP)/live; (2) De tre bästa låtarna på Lollo Asplunds LP "Eldsjäl" är "Rock'n'roll till frukost", "Två jublande saxofoner" och "Till min bror -- gycklaren"; och (3) den bästa inspelningen i världshistorien av ett musikaliskt verk gjordes 28 feb 1962, närmare bestämt då Jan Johansson och Georg Riedel satte sig ned att för fjärde gången den dagen tolka "Visa från Utanmyra", och uppgifter om att någon lyckats överträffa den inspelningen kommer jag att betrakta med samma misstro som jag skulle läsa en rapport om att någon åstadkommit en temperatur under 0 Kelvin...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » DE TRE BÄSTA FRÅN DAUTÄF
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group