FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Sätta upp en DC-hubb för liveinspelningar?
Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Live! » Sätta upp en DC-hubb för liveinspelningar?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Dec 10, 2006 2:09 am    Post subject: Sätta upp en DC-hubb för liveinspelningar?
Reply with quote

Hallå alla,

Jag var över hos headmastern tillsammans med Krikkola och Gudrun och diskuterade möjligheten att distribuera liveinspelningar över nätet.

En idé var att distribuera dem i torrent-form. Sedan har jag pratat med en bekant som administrerar servrar för musik, flim etc. Han föreslog att jag skulle sätta upp en DC-hubb i stället. Mindre krångel, och man har större kontroll över materialet.

Min bekant föreslog serverprogrammet YnHub, som jag skulle kunna köra hemifrån. Jag har fått mig en genomgång, och ska försöka få alla inställningar rätt.

Om någon annan här på forumet är en hejare på DC-hubb-administration får ni säga till, det är enklare att felsöka när man har någon "på andra sidan nätet" också...

/Jan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Sun Dec 10, 2006 3:42 am    Post subject: Re: Sätta upp en DC-hubb för liveinspelningar?
Reply with quote

sunjan wrote:
Om någon annan här på forumet är en hejare på DC-hubb-administration får ni säga till, det är enklare att felsöka när man har någon "på andra sidan nätet" också...


Jag vill inte påstå att jag är en hejare på någonting, och uttrycket «DC-hubb» stötte jag för första gången på för ca femton sekunder sedan, men jag har ganska lång tids övning i konsten att se intelligent ut. Skulle den egenskapen vara till någon nytta ställer jag gärna upp!
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Sun Dec 10, 2006 10:39 pm    Post subject:
Reply with quote

Detta låter som en trevlig ide. Jag har själv ingen erfarenhet av DC hubbar ... men jag känner en som vet om det behövs hjälp Wink
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Dec 11, 2006 3:12 am    Post subject: det rör på sig...
Reply with quote

Hallå alla!

Nu har jag satt upp hubben. Lite fix som jag avverkat:
Reggat en domän med DNS forwarding hos no-ip.
Installerat en IP-uppdaterare från no-ip, som ser till att domänen alltid pekar till mitt dynamiska IP-nummer
Installerat YnHub, serverprogramvaran
Installerat FulDC, en DC++-klon som ska funka bra med just denna server (men vilken DC-klient som helst bör gå i teorin).
Gjort lite inställningar och delat ut en mapp på skoj till att börja med

Bosjo får vara provkanin, så kan vi kolla att allt funkar innan vi går ut publikt...


/Jan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Dec 11, 2006 8:43 pm    Post subject:
Reply with quote

Låter kanon, tycker jag Cool . Ett enkelt och bra sätt att få hem materialet på.

Keep up the good work! Wink

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Mon Dec 18, 2006 9:54 pm    Post subject:
Reply with quote

Det här projektet måste snart se dagens ljus för en påg i skåne har spring I bena (läses "otålig") ..... Wink Very Happy
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Wed Mar 21, 2007 12:09 pm    Post subject:
Reply with quote

Hur är statusen på DC hubben? Wink Hoppas verkligen inte att projektet är nedlagt...
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Janne



Joined: 18 Sep 2006
Posts: 64
Location: Falun

 Post Posted: Fri Mar 23, 2007 4:25 pm    Post subject:
Reply with quote

Det här låter toppen, tycker jag!

Kommer man att behöva registera sig för att komma in på hubben, eller hur är det tänkt?

Och jag gick säkert händelserna i förväg med en sådan fråga, men jag blev så ivrig!!! Very Happy
_________________
Det här är ett stycke text som har lagts till i det inlägg du läser...
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Babynoses



Joined: 07 May 2007
Posts: 18
Location: Staffanstorp

 Post Posted: Tue Jun 19, 2007 8:53 am    Post subject:
Reply with quote

Halloj!

Har detta projekt helt avstannat, eller finns det möjlighet för ett nyfrälst F-head att få tillgång till dessa intressanta live-inspelningar?

/Johan
_________________
F-BOX 551
 Back to top »
View user's profile Send private message MSN Messenger
Gudrun



Joined: 21 Feb 2007
Posts: 33
Location: Stockholm

 Post Posted: Tue Jun 19, 2007 7:26 pm    Post subject:
Reply with quote

Utan att veta besked om ovan diskuterade liveinspelningar kan jag tipsa om att tillsvidare kan man få livemusik - videoklipp - med AFR Band via AFR Bands MySpace-sida www.myspace.com/andersfronnblomband eller min www.myspace.com/presensfilm och framförallt på www.com/resaifland där nytt material kommer läggas ut med jämna mellanrum.
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Babynoses



Joined: 07 May 2007
Posts: 18
Location: Staffanstorp

 Post Posted: Tue Jun 19, 2007 8:29 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej Gudrun!

Jag har redan flitigt frekventerat såväl www.myspace.com/andersfronnblomband som www.myspace.com/presensfilm och www.com/resaifland. Mycket trevlig material!

Det jag syftade på i min förfrågan var dock de inspelningar som Sunjan har tillgång till.

Johan
_________________
F-BOX 551
 Back to top »
View user's profile Send private message MSN Messenger
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Jul 29, 2007 2:53 am    Post subject:
Reply with quote

Hej allihop,

Ni som har skrivit i denna tråd ska ha fått ett PM med inloggningsuppgifter.
I skrivande stund ligger konserterna inte på min hårddisk, men eftersom vi ju numera är många som spelar i live kan vi ju börja provbyta annat material under tiden.

En fråga, främst till headmastern: vilka regler ska gälla för materialet på F-hubben? Det ska komma ett välkomstmeddelande som förklarar vilket material man får dela med sig, vad som är förbjudet, om det får mångfaldigas eller konverteras, etc.

Ni som är uppe på andra live-hubbar, jämför och bidra med exempel...

/Jan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Jul 29, 2007 3:36 am    Post subject:
Reply with quote

sunjan wrote:
Hej allihop,

En fråga, främst till headmastern: vilka regler ska gälla för materialet på F-hubben? Det ska komma ett välkomstmeddelande som förklarar vilket material man får dela med sig, vad som är förbjudet, om det får mångfaldigas eller konverteras, etc.

/Jan


Hej Sunjan,

Javisst. Frågan är aktuell och vi måste få till något nu.
Eftersom jag NU seriöst har börjat se över ALLT mitt arkivmaterial, för att göra en stor inventering och registrering, så vill jag att ALLT material som skall spridas vidare i någon form (som BONUS-material) först godkännes av mig. Jag är beredd att släppa ut så mycket som möjligt, men ALLT måste godkännas av mig, dels det musikaliska och det tekniska.

En bra idé vore väl om de som får tillgång till denna F-HUB är registrerade som t.ex. F-BOX-ägare eller Förhandsbeställare av de senaste skivorna. Vi börjar ju få ett ganska stort F-REGISTER nu, och det kan vara lämpligt att samordna alla aktiviteter.

Så låt oss börja med att gå igenom vad som inledningsvis skall släppas ut. Jag har fått inspelat material från Krikkola, som jag håller på att gå igenom. Nytt digitalt material från dig Sunjan har jag ännu inte fått, har ju bara äldre kassetter från tidigt 90-tal. Två inspelningar av Candyman har jag också fått (Salemkyrkan och Haninge).

Vad det gäller de musikaliska och tekniska kriterierna, så finns det också den historiska aspekten som måste vägas in. Mycket av det äldre materialet (från 60- och 70-tal) som jag har hittat i form av demoinspelningar är ganska intressant, även om kvaliteten ofta är bristfällig.

Vi hörs,

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Jul 29, 2007 10:43 am    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:

Eftersom jag NU seriöst har börjat se över ALLT mitt arkivmaterial, för att göra en stor inventering och registrering, så vill jag att ALLT material som skall spridas vidare i någon form (som BONUS-material) först godkännes av mig. Jag är beredd att släppa ut så mycket som möjligt, men ALLT måste godkännas av mig, dels det musikaliska och det tekniska.


Helt OK!
Hur gör vi rent praktiskt? Om en användare har spelning X, ska han skicka den till dig först, du lyssnar och går igenom, och ger sedan grönt ljus?

Man skulle ju kunna utgå från den utförliga "gigografin" som redan finns på F-sajten, för att hålla koll på vilka spelningar som existerar live. Är det något du tror att du kommer att ha tid med? Alternativt sätta upp någon slags listformat här på forumet. Annars finns ju publika sajter som Etree, för att lista alla existerande tejper.

Headmaster wrote:

En bra idé vore väl om de som får tillgång till denna F-HUB är registrerade som t.ex. F-BOX-ägare eller Förhandsbeställare av de senaste skivorna. Vi börjar ju få ett ganska stort F-REGISTER nu, och det kan vara lämpligt att samordna alla aktiviteter.


Vettigt! Så folk som går med mailar dig, och du skickar sedan vidare begäran till mig som lägger upp dem?

Headmaster wrote:

Så låt oss börja med att gå igenom vad som inledningsvis skall släppas ut. Jag har fått inspelat material från Krikkola, som jag håller på att gå igenom. Nytt digitalt material från dig Sunjan har jag ännu inte fått, har ju bara äldre kassetter från tidigt 90-tal. Två inspelningar av Candyman har jag också fått (Salemkyrkan och Haninge).


Det stämmer. Jag ska bränna över det på DVD åt dig...

Headmaster wrote:

Mycket av det äldre materialet (från 60- och 70-tal) som jag har hittat i form av demoinspelningar är ganska intressant, även om kvaliteten ofta är bristfällig.


Spännande! Tror du att du själv kommer att kunna logga in på hubben i framtiden för att kunna dela med dig? Så vitt jag har förstått krävs ju OS X 10.4 för att någon DC-klient ska fungera.

Vi hörs,

Jan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Sun Jul 29, 2007 11:21 am    Post subject:
Reply with quote

Hallå alla !

Ang. det här med F- hubben så tycker jag oxå att det vore en bra idé att OM vi nu får igång F-Sällskapet så skulle det kunna va en bra om medlemmar där fick en karamell att suga på, såsom F-hubben då alltså... eller??

Sunjan... kul att höra din röst här inne på Forumet förresten Wink

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Live! » Sätta upp en DC-hubb för liveinspelningar?
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group