FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Sätta upp en DC-hubb för liveinspelningar?
Goto page Previous  1, 2
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Live! » Sätta upp en DC-hubb för liveinspelningar?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Jul 29, 2007 11:50 am    Post subject:
Reply with quote

[quote="sunjan"]
Headmaster wrote:


Hur gör vi rent praktiskt? Om en användare har spelning X, ska han skicka den till dig först, du lyssnar och går igenom, och ger sedan grönt ljus?

Man skulle ju kunna utgå från den utförliga "gigografin" som redan finns på F-sajten, för att hålla koll på vilka spelningar som existerar live. Är det något du tror att du kommer att ha tid med?

Så folk som går med mailar dig, och du skickar sedan vidare begäran till mig som lägger upp dem?

Spännande! Tror du att du själv kommer att kunna logga in på hubben i framtiden för att kunna dela med dig? Så vitt jag har förstått krävs ju OS X 10.4 för att någon DC-klient ska fungera.

Jan


Ja ungefär så skulle vi kunna göra.
GIGLISTAN kan vara referenslistan. Den kan eventuellt göras om med t.ex. numrering på giggen per år, om det blir lättare att kommunicera då.
Kommer att ha OS X 10.4 inom kort. Ja, jag skulle också då kunna logga in och lägga upp.

Vi hörs,

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Jul 30, 2007 11:52 am    Post subject:
Reply with quote

[quote="Headmaster"]
sunjan wrote:
Headmaster wrote:


Hur gör vi rent praktiskt? Om en användare har spelning X, ska han skicka den till dig först, du lyssnar och går igenom, och ger sedan grönt ljus?

Man skulle ju kunna utgå från den utförliga "gigografin" som redan finns på F-sajten, för att hålla koll på vilka spelningar som existerar live. Är det något du tror att du kommer att ha tid med?

Så folk som går med mailar dig, och du skickar sedan vidare begäran till mig som lägger upp dem?

Spännande! Tror du att du själv kommer att kunna logga in på hubben i framtiden för att kunna dela med dig? Så vitt jag har förstått krävs ju OS X 10.4 för att någon DC-klient ska fungera.

Jan


Ja ungefär så skulle vi kunna göra.
GIGLISTAN kan vara referenslistan. Den kan eventuellt göras om med t.ex. numrering på giggen per år, om det blir lättare att kommunicera då.
Kommer att ha OS X 10.4 inom kort. Ja, jag skulle också då kunna logga in och lägga upp.

Vi hörs,

(F)Headmaster


Karin, kul att se dig här också! Wink

Jag och bosjo håller som bäst på att snickra ihop en guide, som kan ligga som "sticky post" här på forumet.

Då får vi inleda guiden med:
1. Förklara vilka som kvalar in (köpt box eller CD via Rönnblom, medlem i F-sällskapet?).
2. Förutsatt att man kvalar in skickar man ett PM till Headmaster här på forumet, som bockar av. I PM:et anger man vilket namn och lösenord som önskas. Headmaster vidarebefordrar till mig.
3. Den som vill dela med sig av en inspelning skickar den först till Headmaster för godkännande (genom vilka kanaler föredrar du?).
4. Bengofury har även skrivit en eminent förklaring för hur man namnger filer etc, som vi helt fräckt plankar för detta ändamål.
5. Resten av guiden innehåller de tekniska förutsättningarna och regler för spridning.

När jag och bosjo skrivit klart guiden skickar vi den först till Headmaster för genomläsning. Efter godkännande och ev. ändringar ägger vi upp den här, sedan är vi redo att köra!

/Jan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
krikkola



Joined: 29 Dec 2005
Posts: 126
Location: Sundsvall

 Post Posted: Tue Aug 14, 2007 10:44 pm    Post subject:
Reply with quote

Kul att det blivit av Sunjan!

Kanske vi skulle diskutera en standardisering av det som läggs upp?
ex) Filformat, Vilken information som bör bifogas ( setlist, source, generation, använd utrustning ) etc. Jag föredrar nördigt utförlig info Smile

Personligen är jag intresserad av oredigerade wave-filer, men jag antar att jag är i minoritet där. Jag skulle kunna tänka mig att lägga upp ett loss-less alternativ, med ett mp3-kompliment för de som är mer intresserade av det och inte är så händig på att konvertera format.

Verkar det vettigt? Kom med ideer

/Erik
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Janne



Joined: 18 Sep 2006
Posts: 64
Location: Falun

 Post Posted: Thu Aug 23, 2007 12:59 pm    Post subject:
Reply with quote

WAW eller FLAC är att föredra tycker jag...

Sedan är det nog bra, som krikkola föreslår, att vi har någon slags standardisering av vilken information som är önskvärd. För mig räcker det egentligen med datum, plats och låtlista - men jag kan också uppskatta ett visst mått av nördighet... Wink
_________________
Det här är ett stycke text som har lagts till i det inlägg du läser...
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karlösa Kvarn



Joined: 02 Dec 2007
Posts: 94
Location: Halmstad

 Post Posted: Tue Jan 08, 2008 2:17 pm    Post subject:
Reply with quote

Her det blivigt något av det här med Hubben? Måste man registrera sig ?
_________________
"Ge mig snabbt en avkyld pilsner"
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Tue Jan 08, 2008 9:51 pm    Post subject:
Reply with quote

Intresserad... ja det är bara förnamnet - gör det inte för tekniskt komplicerat bara
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Jan 21, 2008 1:03 am    Post subject:
Reply with quote

Halloj,

Status i skrivande stund är att jag har gett en bunt inspelningar till headmastern för godkännande. Så snart de är clearade är de mer eller mindre redo att läggas ut.

Just nu ligger varje konsert som en enda lång WAV-fil, men de ska förstås styckas upp låtvis, och göras om till FLAC-format, som är standarden för kompression utan kvalitetsförlust. bengofury är en hejare på denna bit, och jag har bett honom vara bisittare när jag gör detta till en början...

Bosjo har skrivit en guide, men är man helt novis på att ladda ner musik kan jag inte lova att det är helt okomplicerat. Det är en del inställningar man måste göra först, tyvärr Razz

Skickar över golfbollen till F-et...

/Jan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Mon Jan 21, 2008 9:21 am    Post subject:
Reply with quote

Hej,

Istället för att stycka upp dem kan man också göra en .cue fil, som man sedan använder för att bränna. På detta sätt slipper man ev. mellanrum mellan låtarna som inte borde vara där.

Förslag.
1) använd wave.fil
2) gör cue fil (finns enkla program)
3) komprimera hela wave till flac
4) Sprid via DC
5) Den som laddat ner packar upp flac till wav
6) Bränn wav genom att använda cue för att få tracks på CD.

enkelt och mycket användbart om jag får säga så...


//Anders
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Jan 21, 2008 9:33 am    Post subject:
Reply with quote

sunjan wrote:
Halloj,

Status i skrivande stund är att jag har gett en bunt inspelningar till headmastern för godkännande. Så snart de är clearade är de mer eller mindre redo att läggas ut.
Skickar över golfbollen till F-et...

/Jan


Jan... ja, nu äntligen börjar det bli tid att se över detta ärende.
Men parallellt arbetar vi nu med följande projekt:
1. UNDERGROUND Vol. 2
2. RESA i F-LAND (filmen)
3. Generell genomgång av allt arkivmaterial för kommande CD-/boxprojekt som tidigare meddelats.
Högsta prioritering ligger förstås på UG2 under jan-feb.
Men vi räknar med att ha valt ut visst live-material för nedladdning i början av mars månad.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karlösa Kvarn



Joined: 02 Dec 2007
Posts: 94
Location: Halmstad

 Post Posted: Mon Jan 21, 2008 8:07 pm    Post subject:
Reply with quote

sunjan wrote:
Halloj,.....Just nu ligger varje konsert som en enda lång WAV-fil............../Jan


Förlåt en okunnig men...

Varför är de i WAV format? Hur är originalinspelningarna gjorda? Om samplingsfrkvensen är som för en CD (44,1 khz) så är det ju ändå inte ngn vidare ljudkvalitet (som en CD altså). Om det finns en "master" med bättre kvalitet skulla man kanske fundera på hur det kan utnyttjas. Om inte så kan man ju lika gärna göra MP3 kodning i tex. 320 bps direkt, utan att man skulla tappa kvalitet (som ju då inte finns från början)

Talar jag i gåtor eller talar jag tydligt?
_________________
"Ge mig snabbt en avkyld pilsner"
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed Jan 23, 2008 2:03 am    Post subject: Inspelningskvalitet
Reply with quote

Karlösa Kvarn wrote:
sunjan wrote:
Halloj,.....Just nu ligger varje konsert som en enda lång WAV-fil............../Jan


Varför är de i WAV format? Hur är originalinspelningarna gjorda? Om samplingsfrkvensen är som för en CD (44,1 khz) så är det ju ändå inte ngn vidare ljudkvalitet (som en CD altså). Om det finns en "master" med bättre kvalitet skulla man kanske fundera på hur det kan utnyttjas. Om inte så kan man ju lika gärna göra MP3 kodning i tex. 320 bps direkt, utan att man skulla tappa kvalitet (som ju då inte finns från början)


Jodå, jag skulle säga att kvalitén på mina "tejper" är hyfsat bra, jag har ju ändå plöjt ner i storleksordningen 10000 kr på min rigg:

2 x AT853Rx (mikrofoner med fantommatning och tre olika kapslar)
>
Edirol UA5, warm mod (bärbar mixer med XLR in och optisk ut, med moddad elektronik av Oade Brothers, USA)
>
iRiver H120 Rockboxed + Record Enhancement Pack (optisk in, WAV 44.1kHz/16 bit)

OK, det blir "bara" CD-kvalitet, men det anses ändå tillräckligt bra för att användas på F-boxen.
Och jag skulle tippa att 95% av användarna här på forumet inte spelar upp musik i högre samplingsfrekvens ändå (dvs via ett DVD-audiodäck eller motsvarande med 96/24 )

WAV-filerna är allstå mastrar, så jag ser ingen anledning att sampla om dem. Bandbredd och tomma skivor är tillräckligt billigt dessa dagar för att vi ska kunna hålla oss till okomprimerat. Om någon sedan vill skapa MP3:or för att ladda över till sin egen MP3-spelare så är det vars och ens ensak...

De andra livetejparna här på forumet har också riggar som ger bättre kvalitet än MP3 (DAT, Zoom H4, MD+Core Sound Binaural-mickar), så vi försöker hålla ribban så högt som möjligt!

/Jan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Karlösa Kvarn



Joined: 02 Dec 2007
Posts: 94
Location: Halmstad

 Post Posted: Wed Jan 23, 2008 9:03 am    Post subject:
Reply with quote

Jan,

Allt låter mkt. betryggande. Jag var bara lite nyfiken.

//Bosse
_________________
"Ge mig snabbt en avkyld pilsner"
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Live! » Sätta upp en DC-hubb för liveinspelningar?
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group