FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Artister som vi sett och minns...
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Artister som vi sett och minns...
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Fri Jan 12, 2007 2:43 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbitt wrote:
Anders - glömde du Dylan eller är jag blind månne? Har precis för mig att jag såg dig på Dylankonserten sist. Wink

Joni! Såg du Joni '83 eller?

Beatles - tungt, det är det!


Hoppsan!!... Jo men Dylan såg jag 78 på Scandinavium, samma vecka som vi gjorde Komedia-LP:n... och sen såg jag ju honom sist i Globen, Det stämmer... Joni var väl 83 på Konserthuset. Mycket bra.


(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Fri Jan 12, 2007 3:00 pm    Post subject:
Reply with quote

Många favoriter där, Krikkola! Och en del jag inte vet vad det är. Men Sensational Alex Harvey Band! SAHB! Det var knäckande. Lär varit fantastiska live.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Fri Jan 12, 2007 7:36 pm    Post subject:
Reply with quote

Ett par stockholmsluckor: Torsson på Nalen för några år sedan, och Oysterband på Södra teatern för ytterligare ett par år sedan...

Dessutom har jag en linköpingslucka som jag är medveten om -- en favorit från sjuttiotalet som dök upp på ett shopping center (!) när det jubilerade någon gång i början av 90-talet. En pinsam historia för de flesta inblandade, misstänker jag... Publiken bestod av undertecknad, ett par småtjejer i fnissåldern och en massa gamla tanter som irriterat skyndade förbi med sina kassar. Artisten drog pliktskyldigt ett par låtar, avslutade med sin 70-talshit, och försvann sedan från platsen så snabbt det bara gick...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
krikkola



Joined: 29 Dec 2005
Posts: 126
Location: Sundsvall

 Post Posted: Fri Jan 12, 2007 8:02 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbitt wrote:
Många favoriter där, Krikkola! Och en del jag inte vet vad det är. Men Sensational Alex Harvey Band! SAHB! Det var knäckande. Lär varit fantastiska live.


Jo, fantastiskt var det, men inte så fantastiskt som du tror.
Det var i somras och följdaktligen så var inte Alex själv med av förklarlig anledning. Wink
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Fri Jan 12, 2007 8:45 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej igen,
jag gör ett litet tillägg, eftersom tråden heter "Artister vi minns"...

När jag var liten grabb mot slutet av 50-talet, så extraknäckade alltid min pappa på Liseberg på somrarna och på Cirkus (i Göteborg alltså - där är numera ett charmlöst P-hus) på vintrarna. Just Cirkus var ju en härlig byggnad, och Karl-Gerhard hade sina nyårsrevyer där. Pappa var KGs påklädare, och jag tillbringade många söndagseftermiddagar på Cirkus och ffa i KGs loge. KG var ju otroligt barnkär, och han visade mig hur man använder näskitt (han hade en stor plåtdunk på golvet med näskitt, måste varit minst 15 kg i en sådan dunk). Det var alltså fritt fram att göra olika näsor i KGs loge. En gång fick jag en av hans lösmustascher som jag faktiskt använder på jobbet ibland (när det skall tas foton är det alltid någon som retar upp sig på min lösmustasch...), och denna mustasch är en för mig mycket kär ägodel.
Ett annat minne var den gången KGs finansiär - den kände miljonären Mannefried (?) - och när jag kom i i logen, så säger KG till mig: "Ser du farbrorn där? Han är miljonär! Om du går fram och hälsar på honom artigt så får du säkert en STOR peng av honom!" Jag minns att jag fick en hel tiokronorssedel som var rätt mycket pengar för en 7-8-ring på den tiden, men även att denne miljonär helst skulle behållit sin sedel, men sådan var KG - barnkär och alltid med glimten i ögat.
En annan sak jag minns var att de av min far benämnda "Bensprattlarna" alltid var väldigt vänliga - på den tiden uppskattade jag inte att bli infångad, fasthållen och kysst - och att jag tog sats och sprang förbi där de stod vid stången och "sprattlade" för att undgå att bli fångad... ack ja vad tiderna förändras.

Bästa hälsningar / Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Thu Jan 25, 2007 9:56 am    Post subject:
Reply with quote

Quote:
Vinöns värdshus med Ola Magnell. Det är liksom det lilla formatet som ger den större upplevelsen. Springsteen i globar och på jättearenor...


Ja du har så rätt så rätt Tyrfors. Ju större format betyder aldrig ju större musikupplevelse. Ulleviar och sånt är hopplöst. Pinsamma historer oftast - både för artist och publik. Embarassed
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Thu Jan 25, 2007 10:00 am    Post subject:
Reply with quote

Ingvar! Fantastiskt! Karl Gerhard! Vilken story. MYCKET tungt! Very Happy Shocked
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Guns of Greendale



Joined: 26 Jul 2006
Posts: 35
Location: Gröndal, Stockholm

 Post Posted: Thu Jan 25, 2007 11:41 am    Post subject:
Reply with quote

Hrm...det här är marigt...särskilt när man inte tillhör den kalenderbitande sorten. Vad menas med artist? Räknas små obskyra band på Kalmar Nation eller Rackis i Uppsala? Eller måste bandet/artisten ha slagit igenom i breda lager för att räknas? Internationellt kända? Är det när man betalat inträde till en konsert som gäller eller får man ta med arrangemang där man stått på gästlista eller jobbat i lokalen i fråga...eller klubbar med fritt inträde? Okända band som man sett innan de slagit igenom? Eller jamming på nån efterfest? Det är svårt att räkna upp vad man sett - det problemet tror jag vi alla har då vi F-heads till synes är ett släkte som älskar livemusik - det är lättare att svara på frågan: har du sett den eller den artisten? Då vet man ju såklart. Men såhär...att lista sina musikupplevelser...det är svårt. Skulle jag nämna en enda spelning som jag minns så är det Jakob Hellman i kortkort + gitarr på Johan Johanssons klubb Kompledigt på Nalen för ett antal år sedan (2002?)...en fantastisk upplevelse! Nån som var där?
 Back to top »
View user's profile Send private message
Guns of Greendale



Joined: 26 Jul 2006
Posts: 35
Location: Gröndal, Stockholm

 Post Posted: Fri Jan 26, 2007 2:45 pm    Post subject:
Reply with quote

Hrm...ojdå...menade inte att kväva detta samtalsämne här på forumet. Men förstår ni vad jag menar? Räknas det om man sett Robert Wells...? Eller nåt annat coverband? Dalhalla? Hultsfred? Roskilde? Rocktåget? Rolling Stones tillsammans med 58 000 andra på Ullevi? Eller om man hånglat framför Oranga Scenen under en kanonkonsert... varit där men ändå inte, så att säga... Vad menas med att "ha sett ett band" ?...Den här diskussionen biter sig lite i svansen...MEN det är ju inte desto mindre intressant att läsa om vilka andra konserter F-heads har sett...att man skapar sig en bild utifrån vilka artister andra har sett...sen är det ju alltid spännande med den där gnuttan elitism som smyger sig fram...en smakpolis...vad som är kreddigt...eller mytbildningen runt vissa konserter...som det faktum att om alla som säger sig ha sett Springsteen på Stockholms Konserthus 1975 faktiskt var där så hade de aldrig fått plats; en fysisk omöjlighet att klämma in en sån gigantisk publik...hoppas diskussionen fortsätter! Embarassed
 Back to top »
View user's profile Send private message
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Fri Jan 26, 2007 8:06 pm    Post subject:
Reply with quote

Guns of Greendale wrote:
Räknas det om man sett Robert Wells? Eller om man hånglat framför Oranga Scenen under en kanonkonsert...


G o G... detta kanske vi kunde göra en ny tråd av... vilka artister som spelat samtidigt som man har hånglat Laughing

Den är jag defenitivt med på Wink

Vilka minnen som vaknade till liv, utav bara en mening... Razz

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Sun Jan 28, 2007 11:33 am    Post subject:
Reply with quote

Quote:
Men förstår ni vad jag menar? Räknas det om man sett Robert Wells...? Eller nåt annat coverband? Dalhalla? Hultsfred? Vad menas med att "ha sett ett band" ?...

Jag som har min konsertdagbok har ju ställt frågan några ggr... Opera/musikal-föreställningar? Jo det bör vara med. Teater? Nej. Och så finns det flytande gränser med plays med ganska mycket musik i...
Underhållning på Finlandsbåtar? Nja?... Men om det är Anders F som spelar på Finlandsbåten? Naturligtvis. Jamendåså.
Jacques Werups poesiläsningar till musik? Klart det är konserter! Författaruppträdanden i övrigt? Tja varför inte? En kulturkändis står på en scen och framför valda delar av sin konstnärliga produktion inför en betalande publik. Alla gränsfall... Rolling Eyes
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Candyman



Joined: 30 Jan 2006
Posts: 270
Location: Södermalm

 Post Posted: Sun Jan 28, 2007 5:27 pm    Post subject: Uppdatering av min lista
Reply with quote

Efter en liten tripp till Amerikat där jag bevistade andra dagen av The American Beauty Project så kan jag nu lägga till bl a Jorma Kaukonen, Larry Campbell & Rob Barraco, Jay Farrar m fl till min lista.

(http://www.myspace.com/americanbeautyproject )
_________________
"Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"
 Back to top »
View user's profile Send private message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Wed Jan 31, 2007 2:37 am    Post subject:
Reply with quote

Campbell, Larry
Guitarist, member of Bob Dylan's backing band 1997 - 2004
First concert: March 31, 1997
Last concert: Nov 21, 2004

Dylan, Larry Campbell och Charlie Sexton bidrog till att göra denna era av Neverendingtourbandet hörvärt genom trippelväven gitarrer och snygg stämsång. Nu är både Larry och Charlie ersatta. Och Bob själv spelar orgel. Sad
Nördfaktacentralen slår till igen. Very Happy Bara så du vet vem du hörde göra Deadcovers i NYC, Candyman.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Fri Mar 09, 2007 7:45 pm    Post subject:
Reply with quote

Kan påminna mig en period ungefär från 70 till 76 då jag såg i stort sett allt i varje fall av utländskt härkomst som spelade på konserthuset o min lista är nog ungefär lika lång som K´s men mer hårdrocksanfrätt.

Bästa spelningen jag sett var nog Jethro Tull i konserhuset ca 74 då de hade John Miles (då US listan högt o etta i Sverige ) som förband. Tulls konsert den gången nådde även för dem osannolika höjder (och jag har sett dem ungefär 30 gånger - också i England )de hade så mycket av den där knasiga utlevelsen kombinerat med fullständigt innerliga folkmusikutflyjkter kombinerad med den tyngsta hårdrock, finurliga visor och långa symfoniska stycken som bara en perfekt harmonierad Tull konsert kan ha. De var rätt bra på cirkus för tre år sedan också men Ian Anderssons sång har tappat mycket stoing o ilska med åren.

Andra höjdare var Deep Purple på konserthuset ca 71, Springsteen dito ca 75, Hendrix på grönan, UFO ca 75 på Göta Leijon, Mott the Hoople ca 74 konserthuset, Lundells konserter på konserthuset före jul ca 76 (tio raka utsålda) och inte minst ALLA konserter m Thin Lizzey som innehållit Wiskey in the Jar.
och
Den fullständigt osannolika Konsertsommaren på grönan när först en sorgligt packad Uria Heep sångare ramlade ner i orkesterdiket efter att ha sparkat av sig klacken på platåskon varefter några veckor senare en Lou Reed i något -men bara något bättre skick tvingades genomföra större delen av konserten på scenkanten i sittande - inte bara de två lungna låtar han tänkt sitta där - han blev kvar helt enkelt - Och när man trodde att det inte kunde bli värre denna sommar kom Nazareth...- tror det var 73-74 - och sedan som själva creshendot Gjorde Neon Rose en fullständigt lysande sprakande tokrock konsert med ett tryck som var en ren protest mot den lismande Grönangubben (han som stängde av Hendrix) Pierro Mengarellis gura hördes garanterat långt upp på söder - kommer ihåg att jag bara stod o hoppade -medryckande javist - men mest av garv åt protesten o den nästan sanslösa energin - innanpunken punk. Då när man trodde att inget kunde bli bättre kom Steve Harley o Cocney Rebel till Grönan och gav oss bland annat en tio minuters version av Sebastian som ingen som var där kan glömma (min mellanson heter Sebastian...)

Men nu är ju detta AFR forum så sommarens spelning på båten ... den
- innehöll mycket
- den innehöll tillräckligt många udda låtar för att jag i a f skulle bli nöjd
- jag fick höra många personliga favoriter
- avslutande Broder Josef hade jag velat ta med till en speciell vän spm har den som favorit alla kategorier genom livet
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Karlösa Kvarn



Joined: 02 Dec 2007
Posts: 94
Location: Halmstad

 Post Posted: Mon Jan 28, 2008 11:25 pm    Post subject:
Reply with quote

Dessa kommer jag på spontant.

Pugh R -69
Rockfolket
Sven Ingvars
Contact
Ted Ström
Kebnekaise
ABBA -73 (15 pers i publiken, Ring Ring var väl deras mest kända då)
Frank Zappa (sthlm konserthus 70-tal)
Carlos Santana (sthlm konserthus 70-tal)
Ted Nugent (sthlm konserthus 70-tal)
10 CC (sthlm konserthus 70-tal)
Patti Smith (sthlm konserthus 70-tal)
Anne Lie Rydé - 70 tal eller tidigt 80
Ian Duru & The Blockheads, Gröna Lund, slutet -70 tal
Dag Vag,
Dag Vag med Thore Skogman
Docent Död (senare Docenterna)
Eagles, New Jersey, USA -80
AFR, Mariehamn, Åland -81 eller -82
Rolling Stones, Göteborg -82
U2, Göteborg, -85 eller -86
Dan Hylander -80 tal
Husbands -80 tal
Marie Fredriksson -80 tal
Niklas Strömstedt -80 tal
Johnny Thunders (från New York Dolls), KB Malmö -85 eller -86
Buster Poindexter (David Johansen) (även han från New York Dolls) Berns i Sthlm eller Kina teatern -88 eller -89
Robban Broberg -90 tal
Lundell -90 tal
Toto -90 tal
Wiehe -90 tal
Jerry Lewis Göteborg -97
Rolling Stones, Göterborg -98
Gullene Tider -00 tal
Strange Brew (Numera The Brew), Nottingham UK, -06 (the who isnpirerad musik med en då 16 årig gittarist som slog det mesta jag sett) http://www.the-brew.net/
Per Gessle -07
Lars Winnerbäck -05
Di Leva -06
Kim Larsen -07
Orup & Lena PH. -07
AFR, Göteborg -07

Man har ju även sett andra band och artister (som jag inte kommer på nu) på Grönan, Sthlm:s konserthus och på div pubar och festivaler men det gällde ju vilka man minns. Och dom man minns minns man förmodligen för att de gjort mer intryck.

Glömde/Kom just ihåg
National teatern
Rolf Wikström

//Bosse
_________________
"Ge mig snabbt en avkyld pilsner"
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » Artister som vi sett och minns...
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group