FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Captain Beefheart
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Captain Beefheart
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Parfymerad Kyckling



Joined: 02 Dec 2005
Posts: 44

 Post Posted: Fri Feb 09, 2007 1:10 am    Post subject: Captain Beefheart
Reply with quote

Vill bara säga några ord om en ofta bortglömd storhet, Captain Beefheart. Plockade häromdagen fram ett par av hans plattor och blev förvånad över att det fortfarande är det en sådan spark i skrevet att lyssna på honom. Gled igenom rätt mycket, lyssnade fullständigt slumpmässigt på olika låtar i produktionen och förundrades åter. Bara låttitlarna får en att baxna, som "She's too much for my Mirror" eller "Big Eyed Beans for Venus". Vår vördade Mästare, herr Anders F. har ju påpekat storheten främst i "Trout Mask Replica" och nog känner man släktskapet mellan titlar som"The Dust Blows Forward 'n the Dust Blows Back" och "Öknen lever och öknen dör".
Vet inte varför, men av någon anledning kändes plattan "Shiny Beast" oerhört träffade för hjärtat just denna gång. "You know you're a man" fick mig att trycka på repeat gång på gång.
Sedan måste jag erkänna att jag också älskar de två plattor som man som sann Beefheartsupporter egentligen ska hata, nämligen "Unconditionally guaranteed" och "Bluejeans & Moonbeams". Ni får slå mig, men jag älskar de plattorna lika mycket som de mer avancerande och experimentella skivorna. Särskilt låten "Bluejeans & Moonbeams" som är precis vad som ska ligga på stereon när man sitter ensam på balkongen med lämplig dryck en vemodig sommarkväll och ser solen sjunka bakom trädtopparna.
Den förundrar mig ofta, konstens och musikens universella kraft. Ibland krävs det någon som inte alls har ett dugg samma liv och erfarenheter som en själv för att perfekt formulera det man själv känner. Beefheart är en av de som ofta träffat mig rätt på det sättet.

När jag ändå är igång vill jag påpeka att jag också igår hittade ett dammigt ex av Lasse O'Månssons "Paddys memoarer" i bokhyllan. Det exemplaret ska i fortsättningen dammas noga, för det är en härlig bok. Gillar man Lasse O bör man för övrigt ta chansen att lyssna på SR-Minnen just nu. Där förekommer ganska ofta hans radioverk i form av "Blå Tummen" och "Bättre sänt än aldrig".
_________________
Yeah, right, exactly...du vet vad jag menar...
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » Captain Beefheart
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group