FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Den ocensurerade historien om punken -- "Please kill me
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Den ocensurerade historien om punken -- "Please kill me
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Tue Feb 20, 2007 8:50 pm    Post subject: Den ocensurerade historien om punken -- "Please kill me
Reply with quote

Innan jag går och lägger mig läser jag om 70-talet! Punken var en annorlunda tid... vem som var först NY (USA) eller London (UK). För mig har ett av de bästa punkbanden alltid varit New York Dolls. För ca 2 år sedan hittade jag deras album "too much too soon" på nätet för en billig penning. Punken kommer alltid för mig att vara en rebellisk period... tror inte jag och mina föräldrar ser tillbaka på 75-78 (79) med samma sorts glädje.. för mig handlade det om musik och ha kul... för dem var det säkert mest oro.... jag och min kusin var strängt förbjudna att gå coh se Sex Pistols på östra stranden i Halmstad (tror det var 1977)... vi gick och givetvis var där slagsmål och kaos... (raggare mot punkare). Vi var för små och höll oss som tur var undan.......

Nåväl... nu till boken "Please Kill me"... i väntan på "boken om boulevarden" är detta en bok jag kan rekommendera. För de intresserade är det bara att klicka sig vidare och läsa mer...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=587250&previousRenderType=2


//Anders

(used to b a punk rocker) Wink
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Wed Feb 21, 2007 7:54 pm    Post subject:
Reply with quote

Intressant!

Var det Monica Törnell som var först i Sverige med punk? Såvitt jag förstått i efterhand var "Dont give a damn" en skiva som var aning tidigt ute - men visst är det den riktiga punkens själ som gnistrar?

Hälsn. Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Parfymerad Kyckling



Joined: 02 Dec 2005
Posts: 44

 Post Posted: Mon Feb 26, 2007 12:20 am    Post subject:
Reply with quote

"Please Kill Me" är en bra bok om redan kan en del om punken. Men den funkar bara om man verkligen är så pass insatt att man vet lite om nyckelpersonerna i punkrocken och hört deras musk. Annars föreställer jag mig att det blir en märkvärdig upplevelse att läsa den.

Detta inte sagt som någon kritik, utan snarare ett konstaterande att "Please Kill Me" inte är någon introduktionsbok till punken. Vill man lära känna den från scratch får man söka på annat håll (till exempåel genom att börja lyssna på Patti Smith och Sex Pistols, då fattar man bredden och vidden i rörelsen). Men på något sätt är det väl passande att punkens historia skrivs på det sönderbrutna, skärvartade sätt som man gör i "Please Kill Me". Det är en punkbok.
_________________
Yeah, right, exactly...du vet vad jag menar...
 Back to top »
View user's profile Send private message
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Mon Mar 05, 2007 6:21 pm    Post subject:
Reply with quote

OK,
den kostade bara 107 pengar på bokus, så den slank med när jag ändå skulle ha litet annat...

Skall bli intressant att se vad innehållet är i denna publikation... jag är ju inte säker på att jag riktigt begrep punkens innersta själ, jag tror dock fortfarande utan att ha läst boken att Monica Törnell med "Dont give a damn" 1975 var först med punk på svenska även om allt på detta album inte är punk... men t.ex. Nina Hagen är jag fortfarande intresserad av att lyssna på, hennnes skiva "Freud euch" (1995) är riktigt bra bitvis, speciellt spåret "tiere" och den roliga "stacheldraht" (har nog en kopia av något album som är senare än så...)

Man ser ju faktiskt en och annan som ser ut som det som förknippas med punk, senast såg jag ett punkpar på sjukhusets väntrum som satt och pussades och såg väldigt kära ut - riktigt rart var det...


Bästa hälsn. Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Mon Mar 05, 2007 8:26 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag tycker givetvis du har gjort ett bra val.. ser med spänning framemot vad du tycker.

Ett av mina favorit punkband idag (förutom NYD) är Stiff Little Fingers... ännu idag hör man deras låter i vissa program.,, senast var det "alternative ulster" (kommer dock inte ihåg i vilket program det var)... så punken är mycket levande och det kommer hela tiden nya band... som för den vidare. Wink

Clash är ett annat av mina favorit band, fast jag har svårt att se dem som ett riktigt punkband. Musikaliskt var de väl inga genier, men deras texter och samhällsengagemang var starkt.
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Wed Mar 14, 2007 8:27 pm    Post subject:
Reply with quote

OK Anders,
den tjocka boken kom igår i brevlådan. 500 sidor för 107 spänn! Alltså drygt 20 öre per sida...
Har börjat läsa inledningen - vansinnigt intressant! Tänk vad litet man vet... Och vilka fina foton det är i mitten av boken! Svartvitt foto/film är en konstform som jag sedan tonåren beundrat.

Lustigt nog så ungefär samtidigt som jag beställde boken så var det en helsida i Borås tidning där recensenten Joel Sjöö gjorde en total megasågning av en nyutkommen bok om just Punken. Kommer inte ihåg vad den hette, men den grinige Joel tyckte att det var slöseri både att skriva, ge ut och läsa denna uschliga publikation när man istället hade just "Please Kill Me"...
samt några andra enligt hans tycke vettiga böcker.

Det ser ju lovande ut! Tack för ditt kompetenta tips!

Bästa hälsn. Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Thu Mar 15, 2007 10:42 am    Post subject:
Reply with quote

Ingvar wrote:


Det ser ju lovande ut! Tack för ditt kompetenta tips!

Bästa hälsn. Ingvar


Hoppas du tycker det även efter att du läst den.

Själv tycker jag om att läsa om musik.... det är kul och oftast intressant.
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Wed Mar 21, 2007 7:03 pm    Post subject:
Reply with quote

Bingo!

En så'n makalöst bra bok! Har kommit in en knapp femtedel i boken, men bortsett från vem som gjort vad och utan att veta någonting om musik och vilka personer som senare blivit kända etc, så är boken i sig väldigt intressant och läsvärd, och bitvis gruvligt tokrolig!

Ett ställe som var osannolikt roligt är: när en hel dag ägnats åt att baxa upp världens största plåttunna på scenen, och vid själva spelningen visar det sig att deras förstärkare har pajat ihop totalt. Han ställer sig då på scenen och skriker länge och väl åt publiken "Dra åt helvete" . I nästa mening så säger han i intervjun att detta var vår sämsta spelning!!!!! Tala om understatement....

Jag kan alltså rekommendera denna publikation oavsett vad man tycker om punk.

Bästa hälsningar / Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Thu Mar 29, 2007 8:09 pm    Post subject:
Reply with quote

Alltså!

Denna bok är rena giftet! Den är svår att lägga ifrån sig! Det fina i kråksången är att hade jag läst den på originalspråket hade jag missat massor! Men tack vare en kompetent, - ja - skicklig och initierad översättning, så har jag lärt mig massor hittills om min egen generations musik!

Skivsamlingen här hemma har jag måst komplettera litet... hur i hela fridens namn kunde jag missa Nico så totalt när jag var i övre tonåren???? (fast Pugh Rogefelt kom ju med sin banbrytande "Ja, dä ä dä!" ungefär vid denna tid, annars lyssnade jag mycket på Radio Luxemburg på nätterna under hela tonårsperioden)
Nu har jag helt förhäxats av denna "gåtfulla germanska"... och hade jag inte nu läst om Chelsea Hotel så hade jag fattat noll i den härliga "Chelsea Girls"...

Och Patti Smitts bakgrund/utveckling är bara den väl värd att läsa denna bok. Som f.d. Patti Smitt-lyssnare så är det många ljus som går upp...

Namn jag hört någon gång faller in i ett sammanhang... många aha - jasså ja! - upplevelser.

Sam Sheppard hade jag aldrig hört talas om innan jag hörde AFRs "Mer än Amerika"... i denna bok spelar han rollen som en av kuggarna i utvecklingen av det som senare kallades Punk...

Tack än en gång Anders!

Bästa hälsn. Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Thu Mar 29, 2007 8:25 pm    Post subject:
Reply with quote

Kul att du gillar den Ingvar. Jag skall ta och läsa om den under sommaren, jag uppskatter den mkt.

Fler boktips om punken mottages med tacksamhet Wink


===========================

Just nu plöjer jag mig igenom New York Dolls och Johnny Thunders (med följande)

1) New York Doll -the story about Arhur killer kane (DVD)
(ETT STORT TACK TILL GURDUN FÖR TIPSET)

2) All dolled up - the definite documentation about the dolls (DVD)

3) Too much too soon (en bok om NYD)

4) Johnny Thunders - In cold blood (bok om JT)

5) Born to loose (the last rock and roll movie) DVD
(ÄNNU ETT TACK TILL GUDRUN)

6) Who's been talking - en av Johnny Thunders sista konserter (DVD)



Det här räcker ett tag och sedan är det väl bara att gräva vidare i andra böcker och DVDer.

Sommaren är räddad Wink



och som grädde på moset en hel del AFR...... Cool
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Wed May 16, 2007 7:15 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej igen,
denna häringa boken är ju bara för underbar! Tyvärr eller dess bättre är den med sina drygt 500 sidor inget man hafsar igenom på några kvällar, utan det kommer så många minnen och så många AHA-upplevelser att läsningen faktiskt går ovanligt sakta. Dessutom blir det alltid en massa sidospår som jag måste kolla närmare...

Alltså - maken till bok har jag inte haft i min hand på många år. För mig så är det precis som att läsa något av Ernesto Sabato som oftast har autentiska personer i sina böcker och mina sidospår kan ibland leda vart som helst..

Bästa hälsn. Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » Den ocensurerade historien om punken -- "Please kill me
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group