FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Blidösund 15 septemder
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Live! » Blidösund 15 septemder
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Thu Sep 15, 2005 11:58 pm    Post subject: Blidösund 15 septemder
Reply with quote

Det viktigaste först: Ett stort "Krya på dej!" till Peter R Ericson, som fick en hjärtinfarkt Sad på morgonen, och fick bege sig till sjukhus i ilfart. Ingen hade väl protesterat om Anders och bandet ställt in, men "the Show must go on!", och SOM den gick på...

Set-lista (jag tror jag lyckats få med alla, och i rätt ordning, men eftersom jag var tvungen att lita på mitt minne kan det ha smugit sig in något fel någonstans):

Första delen:
1. Måsarna lämnar Gotland
2. Lång tid
3. Caviar pizza
4. Jag kysste henne våldsamt
5. Delikatesser
6. Anna-bee-knox
7. En viskning från Nastasja Kinski
8. Skrattar tills tåget går
9. Hon sköt en yuppie
10. Jazz

Andra delen:
1. Din barndom ska aldrig dö
2. Sommarnattsregnsmoln
3. Ramlösa kvarn
4. Mer än Amerika
5. Drömde
6. Jesus, Marx & Billy the kid (del 1)
7. Komedia
8. Osårbar
9. Europa brinner
10. Skördevisa
11. Inga gränser

Jag är lite för trött för att komma med en ingående analys just nu, men om bara spelningarna i Örebro var hälften så bra som den här så blir det ett absolut kanonalbum. "Yuppien" satt som en tallrik kräm i väggen -- som ett lokalt utrryck lyder --, "Mer än Amerika" var lika bra, och de andra inte långt efter. Till min personliga favorit för kvällen väljer jag dock "Inga gränser"; har man nu en gång påstått att en lagom instrumentering av en låt är en akustisk gitarr och en raspig röst så får man väl stå för det...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Fri Sep 16, 2005 10:42 am    Post subject:
Reply with quote

Usch, det där låter som en mycket otrevlig torsdag för vår vän Peter. Som tur är så tror jag att han fick ett gott omhändertagande eftersom vårt sjukhus är känt för att ha en av dom bästa hjärtavdelningarna i landet. Råkade själv ut för hjärtsäcksinflammation för tre och ett halvt år sedan och fick mycket bra vård av fantastisk personal. Nu hoppas vi alla att Peter tar hand om sig själv och kryar på sig.

Verkar ändå ha varit ett kul gig på Blidösund. Måste absolut åka med den där båten någon gång när Anders F spelar...

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Sat Sep 17, 2005 1:52 pm    Post subject:
Reply with quote

Micke m fl,
Ja! Blidösundsgigen kan verkligen rekommenderas. Trångt o trivsamt o F-stämningsfullt på fördäck, ett band i högform, en öl i näven och skärgård eller stadsljus passerande revy utanför (till Ulla Hau eller Nodingrå hinner man dock inte riktigt). Hittills tre besök, det blir fler, så vi ses där till sommaren ! (Nu utgår jag lixom bara från att det blir B-sund igen, det känns självklart efter att begreppet "F-heads årsmöte" myntats...!)

Skärgårdshälsningar
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Wed Sep 28, 2005 10:35 pm    Post subject:
Reply with quote

Allt gott åt Peter R förstås men lite intressant var det ju att höra triosättningen med blott AFR på komp- och sologitarr + Rothstein/Aggemyr som rytmsektion. Det funkade ju. Trots att samspelet mellan gitarrerna som är så viktigt saknades nu, med allt vad det innebär för sånt som Lång Tid och Jesusmarx. Och så fick vi ju inte Peters patenterat stora solon i Yuppien, Amerika och Komedia. Men ändå som sagt - kul att höra Anders själv trassla runt i makalöst fina små solomelodier på just Jesusmarx tex. Och hur den lilla powertrion lyfte sig över vad som borde vara möjligt. Det lät ju som två gitarrister, två trummisar, två basister... Läckert, laddat, högklassigt. Men välkommen tillbaka ändå Peter!
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Mon Oct 03, 2005 2:47 pm    Post subject:
Reply with quote

Har läst Christer Herentz Blidösundskåseri flera gånger, och man kan faktiskt låtsas att man är med på båten, för han skriver med en sådan inlevelse så jag kan känna lyckan i magen o höra musiken, Tack Christer!

Jag ska allt se till att jag får vara med på riktigt nästa Sommar, lita på det...
Sen har vi ju den bilden på Anders från tidningen Hennes - 73, du är så himla sötgo där Anders så jag vet inte vad. (Ja, jag var bara tvungen att säga det) Wink

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Sat Oct 22, 2005 5:29 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbitt wrote:
Allt gott åt Peter R förstås men lite intressant var det ju att höra triosättningen med blott AFR på komp- och sologitarr + Rothstein/Aggemyr som rytmsektion. Det funkade ju.


Jag fick frågan om mina intryck från denna spelning, men jag har inte hunnit fästa dem på pränt förrän nu.
Saknaden av Peter gav en känsla av "the show must go on", och desperation blandad men trotsighet av att klara av det ändå.

Kosta kommetarer om låtarna:
1. Måsarna lämnar Gotland
- bandet provar sig fram försiktigt...

2. Lång tid
- ljudbilden med trummor och bas får mig att tänka på Joy Division. Får intrycket att AFR koncentrerar sig mer på text/sång eftersom den hörs mycket tydligare när PRE inte är med.

3. Caviar pizza
- stillsam mörk version.

4. Jag kysste henne våldsamt
- AFR på akustisk gitarr, lekfull. Nu börjar stämningen lätta upp.

5. Delikatesser
- Akustisk gitarr och softa congas, avslappnad och udda dub-version. Kul!

6. Annabeenox
- En överraskning. Snygg ringande gitarr med reverb. Återhållen men kraftfull, och AFR:s excentriska vibrato på sången.

7. En viskning från Nastasja Kinski
- Stillsam...

8. Skrattar tills tåget går
- Här märktes det inte så stor skillnad.

9. Hon sköt en yuppie
- Triumferande tight. Kraftfulla trummor och bas. Jag kommer att tänka på kraut-stuket som dykt upp på tidigare Big Ben-spelningar.

10. Jazz
- Muhammed Ali dyker upp i en Cameo. Bassolo! Trumsolo!

Andra delen:
1. Din barndom ska aldrig dö
- En "standard", här märktes inte heller någon skillnad, eftersom AFR ju kör den solo normalt.

2. Sommarnattsregnsmoln
- Stor överraskning! Mycket uppskattad av publiken, det är många år sedan vi hörde den sist!

3. Ramlösa kvarn
- En annan "standard"

4. Mer än Amerika
- Även här märks det att AFR skärper till sig, mer "glöd" i sången

5. Drömde
- Bräcklig och melankolisk.

6. Jesus, Marx & Billy the kid (del 1)
- Här saknar man PRE, men det blir ändå intressant med minimalismen i AFR:s melodislingor och gitarrimprovisationer.

7. Komedia
- Det trevliga med denna spelning var just att AFR ger mer utrymme till samspel med publiken. Talkörerna och fråga-svar singalonget har jag aldrig upplevt på det sättet på någon tidigare Rönnblom-spelning!
AFR kommer igen med den där vibrerande "dårrösten" mot slutet. Wink

8. Osårbar
- Tillbakalutad, med AFR:s väldigt "rena" gitarrstick. Allsång!
När AFR och Agge presenterar bandet kommer den där triumfernade känslan av jävlarannama tillbaka: "Peter R Ericson - Osårbar!"

9. Europa brinner
- On public demand. Undrar om det är samma tjej som alltid börjar gasta efter den redan från första låten? Wink

10. Skördevisa
- Kul att den kommit tillbaka på setlistorna efter några år på hyllan. Extra trevligt med countryversionen med Susanne på fiol. Hon är en pärla!

11. Inga gränser
- Även den har varit borta från schemat en längre tid. Finstämd avslutning...

/Jan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Live! » Blidösund 15 septemder
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group