FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
... och det känns som första gången...
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » ... och det känns som första gången...
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Mon Sep 26, 2005 3:47 pm    Post subject: ... och det känns som första gången...
Reply with quote

Minns du första gången du hörde Anders F Rönnblom, eller den gången som det sa "klick", eller hur man ska uttrycka det...?

Själv har jag ett minne, som dock blivit ganska luddigt med åren. Det bör har varit våren 1973, då jag var ganska precis femton år. Just det året, 1972-73 (eftersom jag fortfarande gick i skolan följer minnet en årsindelning efter skolåret), var ett av de mer omtumlande -- först insåg jag att jag aldrig skulle bli världsmästare i bordtennis, och avslutade en döfödd pingiskarriär för att istället starta en schackdito som inte heller lett till några högre höjder; och i november 1972 upptäckte jag Tio-i-topp, och började intressera mig för musik på ett helt annat sätt än tidigare. På tisdagskvällar lyssnade jag på kvällstoppen, och där hörde jag Anders F för första gången. Jag är ganska säker på att jag hörde titelspåret från "Måsarna lämnar Gotland", och helt säker på att jag hörde "De Soto" -- jag minns att jag tänkte att det här låter bra, det här är annorlunda, det här måste jag höra mer av. Men tyvärr hände detta innan jag lyckats tjata mig till en grammofon, och Anders F och hans musik fick vänta ytterligare åtta år på ett "bosjoskt genombrott" -- men det är en annan historia.

Någon som minns kvällstoppen 1973? Kanske till och med något list-monster kan nosa resa på när "Måsarna" låg på listan, hur länge, och vilka låtar som spelades? Och det vore kul att höra andra "första-gången-historier"!
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Wed Sep 28, 2005 1:58 pm    Post subject:
Reply with quote

Det har jag faktiskt ett minne av: det var bland dom första ggr jag var på Roskilde.
Det var ngn som började sjunga "Min barndom skall aldrig dö" och till slut var det alldeles fullt av folk vid vårat tält som alla sjöng.
Ja, fan vad åren går.
För övrigt så är ju dom första åren från Roskilde ngt luddiga, hmm.
Men det här var så speciellt, alla var glada, vädret var säkert underbart
och livet hade knappt börjat (tyckte man)
Det är så jag ryser när jag tänker på det...

By the way, av tradition brukar vi efter den gången alltid sjunga AFR varje år i Roskilde, och det brukar alltid vara ngn som hakar på...
Musik förenar!

Så det kan bli
Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Wed Sep 28, 2005 10:14 pm    Post subject:
Reply with quote

Ja men det här var väl ett skojsigt ämne - alltid kul att höra hur & var folk nappat på f-kroken. AFR är ju liksom inte artisten alla hittar på samma sätt tex topplistan. Min egen AFR-introduktion hamnade som inledning på den där krönikan om Blidösundsårsmötena på 1990-talet. Så kan det gå.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Sat Apr 25, 2009 11:24 am    Post subject:
Reply with quote

Här har vi en annan rolig tråd som kanske kan byggas på lite...

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Christer



Joined: 16 Nov 2007
Posts: 55
Location: Hörnefors, Umeå

 Post Posted: Sun Apr 26, 2009 2:27 pm    Post subject:
Reply with quote

Måsarna i Hemavan,-73, jobbade som DJ, en snubbe som var kock hade skivan.. Sen var det kört....
 Back to top »
View user's profile Send private message
Kidnero



Joined: 14 Dec 2006
Posts: 80
Location: Köping (Jönköping i hjärtat)

 Post Posted: Mon Apr 27, 2009 12:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag bodde i Jönköping, men tillbringade några somrar i Hjo hos en av mina bröder. Han jobbade som lärare där, men sprang även orientering. Han var lite äldre än mig, 14 år, så jag umgicks med några f.d. elever till honom, som också sprang orientering. Det var då hemma hos bröderna Kaminsky (Kjell & Jens), som det spelades AFR. Skivan som snurrade flitigt var 'Din barndom...' och alla låtarna var kanon. Dock var Mamma hjälp mig den stora favoriten. Sen var jag såld och köpte sedan ARRC när den kom. Skaffade alla de tidigare skivorna sedan.

Upptäckte även Eric Andersen samtidigt med skivan Blue River. En artist som jag kan rekommendera!
_________________
Fiffig för en spänn, klyftig för en hundring...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Apr 27, 2009 12:58 pm    Post subject:
Reply with quote

Intressant... "Blue River" är just den LP med Eric Andersen som jag äger.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Janne



Joined: 18 Sep 2006
Posts: 64
Location: Falun

 Post Posted: Mon Apr 27, 2009 6:11 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag hade alltid haft uppfattningen att Anders F Rönnblom var en sån där enlåtsartist ("Det är inte snön...") och det var inte förrän hösten 2006 som jag laddade ner ytterligare ett par låtar - tror det var "Mamma hjälp mig" och "Europa brinner" - och fattade att han inte bara gjort ytterligare ett par låtar, utan att han därtill var en ytterst varierad musikmakare.

Det dröjde dock ytterligare ett tag innan jag fattade att det var betydligt mer än "ett par låtar". Men när jag förstod att jag gjort lite av en upptäckt, köpte jag F-boxen - dock utan att ha hört mer än ovan nämnda alster - och nu sitter jag här med boxen och det som släppts därefter och är bara glad och hänförd...
_________________
Det här är ett stycke text som har lagts till i det inlägg du läser...
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Candyman



Joined: 30 Jan 2006
Posts: 270
Location: Södermalm

 Post Posted: Tue Apr 28, 2009 7:41 am    Post subject:
Reply with quote

Första gången var i början på 80-talet när Snön kom med Schlager. Älskade låten direkt men av någon anledning så köpte jag aldrig någon skiva då. AFR "glömdes" sedan bort av mig i många, många år. En delförklaring är att jag inte blev med CD-spelare förrän i slutet av 90-talet.

En kväll i september/oktober 2003 tipsade dock Hiobbit mig om att AFR spelade på Big Ben (tror det var 1/10). Den kvällen upptäckte jag hur fantastisk AFR är och sedan dess är jag fast.
_________________
"Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"
 Back to top »
View user's profile Send private message
Parfymerad Kyckling



Joined: 02 Dec 2005
Posts: 44

 Post Posted: Thu Apr 30, 2009 10:52 pm    Post subject: Belfrageprogram
Reply with quote

Första gången måste har varit någon gång före julen 1984 när Fredrik belfrage hade något av dessa mjöliga underhållningprogram som ofta kördes i SVT innan jul. Plötsligt introducerade han en video som hette "Det är inte snön som faller" av någon som hette Anders F Rönnblom. Belfrage fortsatte ungefär så här: – När ni hör det namnet inser ni säkert att det inte är någon traditionell idyllisk julsång det handlar om.

Sedan kom "Det är inte snön som faller"-videon och 14-åringen framför tven satt som träffad av en ladugårdsvägg. Det här var "The Real Shit". Mer!

Tror ni jag fick tag på några plattor? Icke. Letade, men fastnade istället i en lång Cornelis-period samtidigt som de jämnåriga körde Imperiet.

Men sex år senare log ödet vänligt mot mig. Jag fick en flickvän som också gillade Anders F och som jobbat på en radiostation där plattorna fanns. I smyg hade hon bandat av dem och vi lyssnade på Anders F tills öronen stod som strutar. Vi spårade och skrapade gemensamt också ihop en komplett vinylsamling av Anders F som jag dock mycket motvilligt fick ge henne vårdnaden av när våra vägar skildes.

Kassetterna som jag lämnades med var snabbt helt utslitna. Utgivandet av "F-boxen" är därför, enligt min mening, den bästa idé någon fått sedan det slog någon att vagnar förmodligen skulle gå lättare om man satte något runt under dem...
_________________
Yeah, right, exactly...du vet vad jag menar...
 Back to top »
View user's profile Send private message
Kidnero



Joined: 14 Dec 2006
Posts: 80
Location: Köping (Jönköping i hjärtat)

 Post Posted: Mon May 04, 2009 7:22 pm    Post subject:
Reply with quote

Tycker också att F-boxen är en mycket, mycket bra grej. Har en gång ägt en komplett samling av AFR:s skivor som kom på vinyl, men en olycka i samband med en flytt gjorde att hela min skivsamling mer blev en vinylflissamling. Crying or Very sad

Min kompis som körde kärran som innehöll bl.a min vinylsamling klarade sig som tur var helt oskadd, så det var i alla fall tur. "Roligast" var då försäkringsbolagets kommentar, 'Skivorna var inget värda då de var gamla!!!' Då ingick några riktiga klenoder, bl.a. originalsläppet av Ulf Lundells Nådens år, helt ospelad. Köpt samma förmiddag som skivan drogs in. Precis när jag betalt, så fick min langare (av skivor) ett samtal om att stoppa all försäljning. Jag fick 5 kr för den med av försäkringsbolaget, som för alla skivor. Rolling Eyes
_________________
Fiffig för en spänn, klyftig för en hundring...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » ... och det känns som första gången...
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group