FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
ANDERS F ÖPPNAR ARKIVEN !
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » ANDERS F ÖPPNAR ARKIVEN !
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Oct 01, 2007 11:46 am    Post subject: ANDERS F ÖPPNAR ARKIVEN !
Reply with quote

Mer musik från arkiven!
Kommer att presenteras dels som bonusmaterial till alla F-Heads, och dels som nya kommersiella skivproduktioner i begränsade upplagor.

http://www.andersf.com/indexpages/FSiteOpenArchives.html

Rock on!

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Oct 01, 2007 1:55 pm    Post subject: Re: ANDERS F ÖPPNAR ARKIVEN !
Reply with quote

Headmaster wrote:
Mer musik från arkiven!
Kommer att presenteras dels som bonusmaterial till alla F-Heads, och dels som nya kommersiella skivproduktioner i begränsade upplagor

(F)Headmaster


Jaa, det är ju bara att tacka och bocka Wink . Hur ser Mr Headmaster på det här att släppa outgivet material då? Är det ett slags bokslut precis som Ulf Lundell gör när han i november släpper en 14 CD-box med outgivet material? Eller är det bara en höststädning i arkiven Very Happy . Hur som helst, vilket som... jag ser mycket fram emot detta.

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Oct 01, 2007 1:59 pm    Post subject:
Reply with quote

Bokslut????

No way!

Det här är bara början!

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Mon Oct 01, 2007 5:12 pm    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:
Bokslut????

No way!

Det här är bara början!

(F)Headmaster


Ja, jävlar i mig Laughing Energin känns ända hit ner till Borås!

Gött Gött Gött

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Parusen



Joined: 11 Jan 2006
Posts: 26
Location: Vänersborg

 Post Posted: Mon Oct 01, 2007 6:56 pm    Post subject:
Reply with quote

Smile Ahh! stort Ljus i höstmörkret!
Ytterst välkommet å mycket spännande!

Det blir till att dyka så djup man orkar!

Herr F, Tack-så-mycket

AJ
_________________
/ Anders Jih
>Amerika
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
bengofury



Joined: 29 Aug 2005
Posts: 198
Location: Stockholm (Spånga)

 Post Posted: Mon Oct 01, 2007 8:49 pm    Post subject:
Reply with quote

Mums! Wink
_________________
Hur ska det gå för lille Sven?
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Tue Oct 02, 2007 9:01 am    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:
Bokslut????

No way!

Det här är bara början!

(F)Headmaster


WOW!!!!! Shocked
Det här är häftigt alltså... med en artist som ser sitt outgivna material på detta sättet. I väldigt många fall (och jag ska inte förneka att det defintivt gäller storheter som Lundell och Springsteen) så känns det ibland ändå som om det inte bara släpps sådant överblivet som "inte passat in" på skivorna utan att det också handlar om en kvalitetsaspekt. Det fanns helt enkelt en anledning till att materialet lämnades därhän när det begav sig och nu sätts det i fokus för att "det inte finns något annat att släppa" eller för att...jaa gud vet vad. Det är inte utan att jag känner en hel del bävan inför Ulf Lundells kommande 14 CD-projekt med outgivet material.

Likafullt så kan skivor med outgivet material vaska fram en hel del guldkorn bland det som mycket riktigt borde lämnats utanför. Något som ofta visar på artistens (läs: BOB DYLAN Wink ) "bristande omdöme" inför att välja låtar.

Hursomhelst så känns det som om det här projektet inte faller inom ramen för något av dessa kriterier. Det känns som om Anders pratar om dessa låtar på ett mycket kärleksfullt sätt vilket gör att det här projektet känns mycket mer intressant än det mesta outgivna som släpps av andra artister.

Det känns bra att veta att det här bara är början (36 år efter solodebuten Very Happy ). Jag lyfter på hatten än en gång och tackar och bockar.

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Oct 04, 2007 9:04 am    Post subject:
Reply with quote

Som kanske framgick i F-BOX-boken ("Juxtaposition") så är min filosofi att "kvantitet" slår ut "kvalitet" i alla lägen. Det är ur kvantiteten som kvaliteten kommer fram. En konstnär måste måla och skriva så mycket som möjligt, hela tiden. Att sedan välja ut det som skall publiceras eller inte är en helt annan grej. Vad är bra och vad är dåligt? Det avgörs ofta av vad samtiden tycker, och vad som är en rådande trend eller stil. För mig har det altid varit helt ointressant vad samtiden tycker. För mig är även det som kanske anses vara "dåligt" ofta helt underbart "bra", sett ur andra perspektiv och mätt med andra måttstockar.

Att jag nu seriöst går igenom mitt arkiv sedan början av 60-talet innebär att jag kommer att upptäcka material av väldigt skiftande karaktär – och naturligtvis sådant som är både "bra" och "mindre bra". Det är detta som är intressant. Att plocka fram 40 år gamla musikverk och sedan spela dem med dagens attityd och musikaliska kompetens kan ge mycket intressanta resultat.

Många av de inspelade demos och liveinspelningar som finns kommer att digitaliseras och presenteras som de är. Visst material kommer att kompletteras och fräschas upp. Annat kommer också att spelas in på nytt med dagens musiker i olika konstellationer. Det kommer att bli en lång resa.

På återhörande.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Nov 11, 2007 6:07 pm    Post subject:
Reply with quote

Oj oj opj vad jag ser fram emot detta - och jag håller med om kvalitetsdiskussionen - VEM kan egentligen objektivt avgörasvad som är kvalite´????


Jag säger bara
1. Ge ut så mycket som bara är möjligt av det som käns ok bra eller jättebra

2. Sortera helst materialet så man kan lyssna på en platta lite efter "man vet vad man får" - hellre det än årtalssortering när det nu ändå är material av denna karaktär. Gillar Sådden men en genomarbetad platta med låtar av denna karaktär får gärna brytas upp med sångavsnitt och mera lugna partier annars blir det lite mycket - iofs är det lugna introt på Sådden en viktig orsak tioll att det som annars är en bagatell är så bra.

3.Nyinspelningar låter allra mest intressant - det finns några låtar - särskilt på Hjältar o Skurkar som också borde nyinspelas!

4. Kommer ihåg hur jag satt med vad som fortfarande är min favoritplatta (VHSMÄIB) och läste o läste på baksidan och drömde om hur vissa av dessa låtar skulle kunna tänkas låta. Helst vill man ju ha ALLT men får vi inte allt men ändå mycket istället för litet får vi väl själva sortera, välja och bedöma om vi gillar det eller ej. Det är ju också en slags dokumentation om ej inte bokslut - bra i sig. Tänk om nu alla dessa låtar plötsligt finns på skiva! Skall ta mig tusan ta fram vinylen (VHSMÄIB) och börja pricka av när CDna med goda gamlingar börjar droppa in...

Men i entusiasmen över detta känner jag en kluvenhet;

5 Inte ens AFR står fri i förhållande till tidens begränsningar=
Tid som läggs på gamla låtar (särskillt nyinspelningar som ju kanske är det som skulle uppskattas allra mest) tar tid från produktionen av nytt material från en artist som är mitt inne i en ny musikalisk storhetstid (Storhetstid 1. Din Bardom/Ramlösa Kvarn, Storhetstid 2. Komedia-En tripp nerför Tarzan boulevard/Vem har satt mina änglar i bur. Storhetstid 3. Vit Flagg/KFOCM/Kalla Fosterlad Storhetstid 4. DAUTÄF/Box/Live/Underground 1 och vad vi hört av 2an)
Vi har aldrig förut fått FYRA topputgivningar i rad (OK , en är en box o en är live) som under denna fjärde storhetstid och även om jag nog fortfarande anser att storhetstid 2 var en högre peak så borgar denna nuvarande synnerligen höga nivå och produktivitet för ännu mer av denna vara, vill Anders, fansen, musikerna riskera detta eller ger korsbefruktningen i denna högproduktiva period bara mersmak och fortsatt både kvalitativ och kvantitativ utgivnng av nya alster???? Tror och hoppas faktiskt på det senare - det bästa under Peak 2 och 3 gjordes under hög produktivitet och turnerande

6. Med alla 19 (eller hur man nu skall räkna) plattor i min ägo och där egentligen bara en är riktigt genomdålig i min smak, jo det finns även där enstaka guldkorn (Bravado 2), 1 lider av usla arrangemang med syntförtecken som totalförstör helhetsintrycket och även enstaka låtar (Hjältar o skurkar) och 1 är egentligen en av de bästa, låtmässigt men lider av alltför countryfiearad ljudbild (Bravado 1) är oron i stort sett obefintlig för att en utgivning av vilket slag det vara må inte skulle kännas välkommen till verkligheten! Besvikelse vid första genomlyssningen har bara förekommit när de tre ovannaämnda kom - dock var låtmaterialet på Bravado Bravado 1 så starkt att jag började gilla den skarpt efter ett tag.

PS.Vän av ordning har nu börjat på ett svar fullt av tillrättalägganden kring att den längsta storhetstiden egentligen var HELA peerioden från Komedia tom Amnesti eller varför inte från 1971 tom nu - det kan tom finnas dem som tycker att perioden kring Hjältar och Skurkar och Bravadoeländet var en storhetstid (För mig "räddades denna period framför alt av Osårbar och den utmärkta "Våld"- plattan). Vän av ordning avslutar säkert med dräparen att han eller hon inte låter sig luras av att jag bytt ordning på utgivningarna i Storhetstid tre och att detta minsan visst bör slås ihop till EN storhetstid med FEM lysande alster - minst. Jaha - men min subjektiva verklighetsuppfattning tillåter inte att jag uppfattar det så - iaf inte i kväll - imorgon får vi se Razz .

Men det är ju detta med olika preferenser som är det fina med en artist som AFR eller Beatles (Gillar egentligen bara Revolver,St Pepper, Vita Dubbeln o Abbey Road sådär riktigt mycket) eller Jethro Tull där Aqualung inte går att komma bort ifrån - ett rockhistoriskt mästerverk, men där jag i övrigt gillar folkmuskplattorna (Songs From theWood och Heavy Horses ) bäst. Har fö alla JT och Beatlesplattor men lyssnar - bortsett fron ovannämnda mera sällan på dessa än på AFR nuförtiden.

Om en del arkivmaterial mest blir kuriosa, so be it - med en katalog där jag konstant lyssnar på 15-16 plattor har AFR råd med det - tror många (om än med delvis annan smak och prioritering) är benägna att hålla med - dock inte om det går ut över en nu synnerligen uppskattad nyproduktion!!!

Men du vän av ordning eller ännu hellsre du älskade vän av oordning - kom gärna med kommentarer - det har varit lite för låg aktivitet på forumet samtidigt som vår hjälte nästan drunknar i ett hav av produktivitet och behöver all uppmuntran! Inte minst när familjehändelser lagt viss sordin.

Slutligen är, trots hopp om Boulevardbok och CD travar med outgivet , U2an det man suktar allra mest efter. Trist att inte kunna vara med på Åland!
_________________
FBOX
923


Last edited by arnbert on Mon Nov 12, 2007 8:48 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Sun Nov 11, 2007 7:51 pm    Post subject:
Reply with quote

Trevligt trevligt.. jag bestället ett ex med en gång av varje kommande CD.... Kalla det prenumeration, men det här vill man defenitivt inte missa Wink


Vilken yra vilken gläldje Wink
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
AndyBurroghs



Joined: 28 Aug 2006
Posts: 16
Location: Norrköping

 Post Posted: Mon Nov 12, 2007 3:44 pm    Post subject:
Reply with quote

Vid jämförelse med Lundell och outgivet material inser man skillnaden på de ekonomiska ramar de både artisterna har. Lundell verkar kunna spela in hur mycket som helst medan Rönnblom i princip bara spelar in det som hamnar på de färdiga plattorna. Det märktes inte minst i F-boxen där de flesta extraspår inte lät färdiga.

Men Rönnblom har ju skrivit låtar hela tiden, så det borde ju finnas plats för nyinspelade prestigelösa versioner. Och varför inte några duetter, kanske med Sundström, Törnell eller Turid.

Och är det bara jag som skulle vilja höra AFR prova på några låtar med tydlig svensk folkmusikalisk botten??
 Back to top »
View user's profile Send private message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Mon Nov 12, 2007 4:11 pm    Post subject:
Reply with quote

Folkmusik-F? Jovars det också.
Och så vill jag höra Coltrane-F och Hawkwind-F och Björk-F och Sinatra-F...
Men som Arnbert är inne på - tiden ska räcka till mycket vill vi som vill höra allt. Tisslar och tasslar och vill ha mera... Programmerade att konsumera...
Gissar att även headmasterdygnen ligger på ca 24 timmar och att det är en trefyrahundra såna på ett F-år.
Boken...
DVD-filmer...
Lagerplockande...
Mycket skoj finns!
Men F-bandet just NU 2007 och just SNART 2008 är ju en kreativ vulkan som skulle kunna slänga ur sig en helt ny platta i halvåret som utan trug gladeligen skulle köpas av oss här - så det kanske inte finns så mycket tid för nyinspelningar och ommixningar av gammalt material?
För att inte tala om hur fräckt det skulle vara med en Mixad Zon vol. II... Very Happy
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Tue Nov 13, 2007 10:06 pm    Post subject:
Reply with quote

Och Jethrop Tull F
Hårdrocken
Folkmusiken
Visorna
Proggen
Jazzen
Temarocken
Asiatiska influenserna

Men vänta inte konstigt jag gillar JT och F - det enda de INTE har gemensamt är väl det asiatiska och den riktigt tunga HÅRDROCKEN

En riktig hårdrocksplatta tack - kan bli U3
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
AndyBurroghs



Joined: 28 Aug 2006
Posts: 16
Location: Norrköping

 Post Posted: Tue Nov 13, 2007 10:27 pm    Post subject:
Reply with quote

Hårdrock, hmm. I punktraditionen har Rönnblom varit och nosat, men i hårdrocksbagen? Det skulle vara inom den riktigt tunga sydstatsrocken i så fall. Och det vore iofs lite spännande med två trummisar i bandet och nån riktigt tung pianist. Men jag röstar ändå på en skiva i folk/vis-genren och på riktigt så att det skulle passa i undergroundsviten.
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » ANDERS F ÖPPNAR ARKIVEN !
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group