FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Peter LeMarc
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Peter LeMarc
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Tue Oct 04, 2005 9:28 pm    Post subject: Peter LeMarc
Reply with quote

Måste bara rekommendera Peter LeMarcs nya CD "Sjutton sånger". Ett fantastiskt lyckat grepp att tolka sina sånger på nytt med mera avskalade arrangemang. Lite som när Anders F gör covers på sig själv med AFR Band på F-Box Tour. För formgivningsnördarna bör det också tilläggas att bara omslaget är värt skivans pris. Ett dubbel-LP konvolut i CD-format designat med alla tidstypiska detaljer från skivbolaget Columbias 50- och 60-talsproduktion. Kort sagt: skitsnyggt!!!! Formgivningen är gjord av Karl-Magnus Boske på Happy Family Dog som gjort många snygga omslag till bl a Lars Winnerbäck, Ulf Lundell, Per Gessle, Rebecka Thörnqvist m fl.

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
bengofury



Joined: 29 Aug 2005
Posts: 198
Location: Stockholm (Spånga)

 Post Posted: Thu Oct 06, 2005 7:56 am    Post subject:
Reply with quote

Peter LeUrk Mad
_________________
Hur ska det gå för lille Sven?
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Sat Oct 08, 2005 11:50 am    Post subject:
Reply with quote

Är benägen att instämma med föregående talare, tycker inte heller om...
Men däremot blev jag så gla så gla när Mr Zappas underbara nuna dök upp, och en massa textfraser dök upp huvet bl.a - The pyjama people are boring me to peases they make me feel like i´m waisting my time,
Hoj Hoj Hoj - vet inte om jag minns lite galet, men shit the same, go och gla blir jag i alla fall, Han fattas verkligen...


"don´t you eat that yellow snow"

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Sat Oct 08, 2005 3:03 pm    Post subject:
Reply with quote

Vad beträffar LeMark måste jag bekänna min okunskap -- jag håller mig neutral i debatten...

Hr Zappa gjorde jag bekantskap med ungefär kl 0230 en söndagmorgon i augusti 1978, då en synnerligen genomträngande röst meddelade att han hette Bobby Brown... Denna introduktion till Zappas verk var naturligtvis inte upphovsmannens fel, utan en korridorkamrats (vi kan kalla honom Ola, eftersom han hette Matts...), men gjorde mig i alla fall lite avogt inställd, och än så länge har ingen lyckats övertyga mig om att jag måste lyssna på honom...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
bengofury



Joined: 29 Aug 2005
Posts: 198
Location: Stockholm (Spånga)

 Post Posted: Sat Oct 08, 2005 6:23 pm    Post subject:
Reply with quote

bosjo wrote:
Vad beträffar LeMark måste jag bekänna min okunskap -- jag håller mig neutral i debatten...

Hr Zappa gjorde jag bekantskap med ungefär kl 0230 en söndagmorgon i augusti 1978, då en synnerligen genomträngande röst meddelade att han hette Bobby Brown... Denna introduktion till Zappas verk var naturligtvis inte upphovsmannens fel, utan en korridorkamrats (vi kan kalla honom Ola, eftersom han hette Matts...), men gjorde mig i alla fall lite avogt inställd, och än så länge har ingen lyckats övertyga mig om att jag måste lyssna på honom...


Some people's hot, some people's cold, some people's not very swift to behold...

BB är verkligen inte typiskt Zappa, synd att han gjorde den faktiskt... Jag skulle vilja övertyga dej Bosjo, har 1000-tals timmar Zappa här Wink
_________________
Hur ska det gå för lille Sven?
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Sat Oct 08, 2005 6:46 pm    Post subject:
Reply with quote

Spontant tycker jag att du har missat något där, Bosjo, men man kan ju varken tycka om allt eller hinna lyssna på allt... men den mannen leker verkligen med ord, vilket jag uppskattar och har gjort sedan jag var riktigt liten ( 5-6 år) och hörde Povel Ramels "ta av dig skorna" och
"icke tycka om turist" Det är ett av mina tidigaste musikminnen...
och Evert Taube "min älskling du är som en ros" och sedan har det bara rullat på med Hep Stars som jag älskade vid 6- 7 års ålder, ja herregud
vad åren går... sitter här och blir nostalgisk... får inte glömma Lalla Hansson oj oj oj hans skiva fick jag av syrran när jag fyllde tio och jag kan den nästan utantill fortfarande = sönderspelad. Ja ja, nog om detta

Kram Karin

"but don't you eat that yellow snow"
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Sat Oct 08, 2005 7:47 pm    Post subject:
Reply with quote

Ojdå, det var värst... det var inte absolut inte min avsikt att göra er så upprörda över Peter LeMarc Cool . Alltså, jag tror så här. När det gäller exempelvis Anders F så kan man komma in på honom via flera olika vägar. Antingen så kan man hitta honom i singer/songwriter-genren och det är där jag hittar kopplingen Rönnblom-LeMarc-Lundell-Dylan-John Holm-Neil Young-Stefan Sundström-Cornelis-Springsteen osv osv. Gillar allihop skarpt. Men AFR är ju lite speciell så tillvida att man ju också kan upptäcka honom ur synvinkeln Frank Zappa och Grateful Dead. Gillar FZ och GD skarpt också. Har för övrigt faktiskt sett Grateful Dead live när dom gjorde sitt senaste (sista också får man väl anta, tyvärr) och enda gig i Sverige, hösten 1990 och det var en UPPLEVELSE vill jag lova. Nåja, det här var inget försvarstal för LeMarc. Åsikten är fri och tur är väl det. Det var mest i fall ni börjar undra över min konstiga musiksmaksmix i framtida diskussioner Wink .

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Sat Oct 08, 2005 10:53 pm    Post subject:
Reply with quote

bengofury wrote:

BB är verkligen inte typiskt Zappa, synd att han gjorde den faktiskt... Jag skulle vilja övertyga dej Bosjo, har 1000-tals timmar Zappa här Wink


Jag lyckades nog inte formulera det där helt korrekt, förmodligen därför att jag inte är säker på vad rätt "svar" är... Men att BB-incidenten påverkat mig är helt klart, men jag har också fått en del positiva kopplingar till FZ, dock inte så många och så entydiga att jag spontanköpt något av honom. Men du får gärna försöka övertyga mig...

Karin wrote:
Spontant tycker jag att du har missat något där, Bosjo, men man kan ju varken tycka om allt eller hinna lyssna på allt... men den mannen leker verkligen med ord, vilket jag uppskattar och har gjort sedan jag var riktigt liten ( 5-6 år) och hörde Povel Ramels "ta av dig skorna" och
"icke tycka om turist" Det är ett av mina tidigaste musikminnen...
och Evert Taube "min älskling du är som en ros" och sedan har det bara rullat på med Hep Stars som jag älskade vid 6- 7 års ålder, ja herregud
vad åren går... sitter här och blir nostalgisk... får inte glömma Lalla Hansson oj oj oj hans skiva fick jag av syrran när jag fyllde tio och jag kan den nästan utantill fortfarande = sönderspelad.


Som jag förklarade ovan har jag egentligen inte hört särskilt mycket av FZ; BB har fungerat som något slags buffert...

Povel och hans ordlekeri har jag gillat så länge jag kan komma ihåg... Problemet med ordlekeri för dess egen skull är att det är roligt första gången, halvkul andra gången, och någon tredje gång blir det inte. Nu faller sällan Povel i den fällan, men ta några av Robert Brobergs sämre skivor som exempel (som en parentes kan nämnas att några av hans bästa skivor, till exempel Tolv sånger på amerikanska, finns att köpa på Ginza för ett hutlöst billigt pris, 29 kr.)

ET har jag lyssnat en del på, och en gång för länge sedan bestämde jag mig för att lära mig "Cheerio" utantill (...Skjut sen min häst, och låt dingos få ta'n / hellre än krögarn jag skyller på sta'n / han har fått nog, han var sniken den fan... Cheerio!) -- ni visste väl förresten att det enligt Gunnar Ekelöf bara fanns tre poeter värda namnet i Sverige: GE själv, Nils Ferlin och ET...

Hep Stars gillade jag också när jag var en fem-sex år, eller så; Falmer John, Caddilac och Tribute till Buddy Holly låg väl etta, tvåa och fyra på 10-i-topp samtidigt...

Lalla Hansson är också en "gammal" favorit -- var det Upp till Ragnvaldsträsk du spelade sönder? Hans version av The Boxer var inte så dum, även om Ola Magnells var snäppet vassare...

Micke L wrote:
Alltså, jag tror så här. När det gäller exempelvis Anders F så kan man komma in på honom via flera olika vägar. Antingen så kan man hitta honom i singer/songwriter-genren och det är där jag hittar kopplingen Rönnblom-LeMarc-Lundell-Dylan-John Holm-Neil Young-Stefan Sundström-Cornelis-Springsteen osv osv. Gillar allihop skarpt. Men AFR är ju lite speciell så tillvida att man ju också kan upptäcka honom ur synvinkeln Frank Zappa och Grateful Dead.


Knivskarp analys... Jag tillhör definitivt singer/songwriter-fåran, om det nu inte redan framgått... AFR, Kjell Höglund, John Holm, Ola Magnell -- där är "de fyra stora" i svensk musik...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Sun Oct 09, 2005 5:24 pm    Post subject:
Reply with quote

Vi verkar ha en hel del gemensam musiksmak, Bosjo! Kul!

I ärlighetens namn så minns jag inte vad Lallas skiva hette, verkar som om jag har förträngt en del saker i mitt liv och då har annat oxå följt med av bara farten...
Håller med dig om Robban, han kan lätt bli för mycket, det är synd...

Men lite Zappa skulle du allt ta och lyssna mer på...

och kom ihåg: "don't you eat that yellow snow"


Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Sten Tyrfors



Joined: 17 Nov 2005
Posts: 34
Location: Örebro

 Post Posted: Thu Feb 02, 2006 12:28 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag har läst den här tråden om Peter Lemarc lite fram och tillbaka, och det verkar som det skiljer lite i uppfattningen om Lemarcs kvalitéer. Jag skulle gärna vilja säga vad jag tycker, om det går bra.

Lemarc är värd stor respekt. Framförallt för att han medvetet odlar svenskan som ett popspråk. Han skriver ofta ur ett psykologiskt perspektiv där kriser och relationsproblem avhandlas i text efter text, och detta gör han med stor ödmjukhet. Problemet är att jag inte kan låta bli att irritera mig på en och annan textrad. Detta kanske säger mer om mig än om Lemarc, men för att ta ett par exempel så sjunger han i "För ett barn" från 1988:
"Du kan aldrig någonsin hindra alla sorgens fåglars stråk
men du kan hindra dem att bygga bo, och att flyga lågt"

Detta är ett kinesiskt ordspråk som Lemarc bara plankat rakt av.
Och i "Senast jag såg änglarna" från 1992 sjunger han:
"som om det var sista natten innan en lång, lång färd"
vilket är lite för likt en Gunnar Ekelöfs
"Som vore det sista kvällen före en lång, lång resa"
från dikten "Eufori" från 1941 för att kännas riktigt bra. Om han åtminstone lånade från en mindre känd dikt.

En och annan rad hos Lemarc känner jag skulle behöva en allmän bearbetning, men jag vill inte ge något exempel, eftersom jag inte vill bli anklagad för textsnobbism. Jag tar hellre titeln textnörd.

Som helhet kan en Lemarcare mycket väl avnjutas i mindre portioner, även om jag saknar den humor och glimt i ögat som ibland finns hos t.ex. Rönnblom och Magnell.

Musikaliskt visar Lemarc inga större variationer. Har man hört en platta har man i stort sett hört alla. Personligen skulle jag klara mig bra med "Det finns inget bättre" från 1992. Jag kommer inte att köpa den kompletta Lemarc-boxen, ifall det kommer nån sån. Däremot kanske den där "Sjutton sånger" inte är helt fel.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Thu Feb 16, 2006 7:48 am    Post subject:
Reply with quote

Helt klart så har du en poäng i dina likhetsanalyser. Frågan är ju hur "medvetet" LeMarc har "snott" dessa rader. På skivan "Ok baby ok" sjunger Ulf Lundell:
"Jag spelar inte för Pripps
eller Comviq
eller Radio NRJ
"
medans Neil Young sjunger:
"Ain´t singin´ for Pepsi
Ain´t singin´ for Coke
Ain´t singin´ for nobody
Makes me look like a joke"

på "This note´s for you".

Hur mycket man än vill kalla Lundell för Springsteen-kopia så har jag svårt att tro att han skulle vara så billig att han medvetet skulle sno denna textfras rakt av från sin andre husgud Neil Young även om denne naturligtvis har inspirerat till både det ena och det andra i hans karriär. Nu är väl i och för sig inte LeMarcs lyriska inspirationskällor helt klarlagda men jag är övertygad om att det handlar om rena tillfälligheter. Men det är helt klart mycket intressant det du skriver och det skulle vara roligt att höra hur han själv ser på det.

För övrigt så tycker jag att Peter, bland mina favoriter, är den som vid sidan av Anders F ger ut dom mest genomarbetade texterna. Det är få texter som jag har något att anmärka på rent kvalitetsmässigt till skillnad från nämnda Lundell som jag absolut tycker är stor men som måste börja sålla både lyriskt och musikaliskt för att inte stagnera kvalitetsmässigt.

Vad det gäller musikalisk variation hos LeMarc är det väl framförallt som liveartist som den syns och som sådan är han ju tyvärr inte aktiv längre. "Sjutton sånger" var dock ett lyckat grepp som bör hyllas och finnas i var man och kvinnas skivsamling. Trevligt f ö att diskitera med en annan närking Cool .

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Fri Feb 17, 2006 10:22 pm    Post subject:
Reply with quote

Ursäkta att jag i min okunskap om Peter LeMarc blandar mig i denna intressanta tråd.....

Ulf Lundell är väl om något - det svenska svaret på Udo Lindenberg, fast kanske inte så totalt utagerande som just Udo vid flera tillfällen visat ?

Hälsn från ett snöigt Borås / Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Fri Feb 17, 2006 11:07 pm    Post subject:
Reply with quote

Ingvar wrote:

Ulf Lundell är väl om något - det svenska svaret på Udo Lindenberg, fast kanske inte så totalt utagerande som just Udo vid flera tillfällen visat ?



Hrrrmmm... utveckla gärna det där lite mer va!!!! Evil or Very Mad Wink

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Ingvar



Joined: 15 Jan 2006
Posts: 138
Location: Urgöteborgare men bor i Borås

 Post Posted: Sat Feb 18, 2006 3:08 pm    Post subject:
Reply with quote

OK Micke,
det är bara min "magkänsla" som bubblade upp till ytan. Jag är en sådan där personlighet som är liksom en hundvalp - kasta en pinne och jag kan inte motstå att springa efter den.... Jag menar att Ulf Lundell har vid flera tillfällen visat att han kan stå på egna ben med egen stil och dessutom lyckats med det, även om han betraktades som som litet knäpp förr i tiden.

Jag var otroligt fascinerad av Udo Lindenberg på 70-talet, ja kanske en bit in på 80-talet. Såvitt jag kan förstå är han lika hängiven sina ideal idag - ideal som kan ändras över en natt! Fast skall man jämföra dessa herrar, så har nog Ulf betytt mer för svensk musik, än vad Udo betytt för tysk dito, det tror jag iallafall.

Och nej, jag har inga skivor av vare sig Ulf Lundell eller Udo Lindenberg...


Hälsn. Ingvar
_________________
"Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983)
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Sten Tyrfors



Joined: 17 Nov 2005
Posts: 34
Location: Örebro

 Post Posted: Fri Feb 24, 2006 12:56 pm    Post subject:
Reply with quote

Micke L wrote:
Nu är väl i och för sig inte LeMarcs lyriska inspirationskällor helt klarlagda men jag är övertygad om att det handlar om rena tillfälligheter.


Jag surfade runt lite på nätet och hittade en intervju och LeMarcs eget diskussionsforum (tror jag det var) och i båda fallen bekräftas att Gunnar Ekelöf är en av de stora inspirationskällorna, så inte tror jag det handlar om tillfälligheter. Sen är ju frågan om det är stöld, lån eller anspelning.

När det gäller LeMarcs musik finns det mer av detta. Lyssna på början på "Ring i dina klockor"; det är ju precis som början på Springsteens "The E Street shuffle". Och kompet på "Gabriel på vita hästen" är ju väldigt likt Beatles "Tomorrow never knows".

Det här med att låtar liknar andra låtar tycker jag är roligt och intressant. Jag kanske startar en ny tråd för sånt, för det finns ju ganska mycket av den varan på annat håll.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » Peter LeMarc
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group