FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Springsteen Ullevi !!!
Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Springsteen Ullevi !!!
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Tue Dec 04, 2007 10:54 am    Post subject: Springsteen Ullevi !!!
Reply with quote

Hej F-heads & rockvänner!
Återigen sitter man här på vischan med sina telefoner och sitt bredband och möts av omöjliga köer när man försöker boka biljett till The Boss. En av de få tabbar i livet som fortfarande känns av ibland är missen av Bruce på Ullevi 1985, så nu vill jag ta igen detta genom att vara där 4 eller 5 juli 2008 när det är dax nästa gång (ja jag missade 2003 oxå). Nu undrar jag stilla om det är någon annan på Forumet som möjligen oxå är Springsteenvän och kanske bor närmare ett auktoriserat ticnet-kontor och ännu mer kanske hunnit fixa några biljetter och jättekanske skulle kunna sälja en eller två till undertecknad...
...då skulle jag se mycket fram emot Glory Days tillsammans nästa sommar, helst med flera F-heads närvarande! No retreat & no surrender! Prove it all night, don't hide in the backstreets!

Greetings from Asbury Park
Arnie
(som hittade AFR innan jag hittade BS)
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Tue Dec 04, 2007 11:40 am    Post subject:
Reply with quote

Oj...sorry.... såg inte ditt inlägg förräns nu då hade jag givetvis köpt biljetter när jag kom fram. Efter en lång stunds internetkö på Ticnet så fick jag fatt på två ståplatsbiljetter på planen till den 5:e. Fast just nu (kl 11.34) när jag testar kommer jag in relativt snabbt på deras hemsida och det finns ett fåtal biljetter till den 4:e och gott om dom till den 5:e (troligtvis ståplats då eftersom det var vad jag blev erbjuden).

Lycka till!
Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Tue Dec 04, 2007 1:58 pm    Post subject:
Reply with quote

Detta känsliga ämne... Har redan mailats med Herr Candyman min åsikt om detta sålunda:

Skulle aldrig falla mig in!
Som sagt:
I dessa tider av Broosöverdos var det trevligt att klämma två underbara konserter på söndagen:
Sven-Bertil Taube på Münchenbryggeriet på eftermiddagen
och sedan det ultimata livekalaset:
http://www.svd.se/kulturnoje/scen/artikel_654219.svd?voted=1196706125191
på kvällen! /CH

/Hibbitt "Bruce var bra fram till 1978" Herentz

Alltså jag FATTAR inte riktigt vad det är som är så skoj med det där läbbiga syntriffet i Glory Days på Ullevis evighetslånga trängsel. Woking on the Highway arton varv till alla i rad runt scenen och så kör vi en vifta med händerna samtidigt igen. Etc etc etc...
Mad Samtidigt håller jag Springsteens två-tre första plattor som de mest yppersta delikatesser som finns att tillgå!
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Tue Dec 04, 2007 2:02 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbitt wrote:
Samtidigt håller jag Springsteens två-tre första plattor som de mest yppersta delikatesser som finns att tillgå!


YEAH, RIGHT, EXACTLY! That's my opinion too.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Candyman



Joined: 30 Jan 2006
Posts: 270
Location: Södermalm

 Post Posted: Tue Dec 04, 2007 2:40 pm    Post subject:
Reply with quote

Som framgår ovan så har jag och Hibbitt mailats om detta redan. Jag tillhör dem som var på Ullevi -85 och hade en oförglömlig upplevelse. Därmed inte sagt att konserten var särskilt bra i sig utan det var mest hela grejen.

Har inte gått på ngn Springsteenkonsert sedan dess men nu när han kommer till ullevi på självaste "4th of July" kände jag att det här kan man inte missa. Har lyckats komma över två biljetter till mig och min fru.

Vad beträffar Bossens skivor så tycker jag att Nebraska (-82) var det sista riktigt bra han gjorde (förutom skiva 1 i liveboxen från -86 som är min personliga favorit). Har faktiskt inte ens köpt de senaste skivorna, faktiskt ingen efter liveboxen tror jag när jag tänker efter.

(16:14 redigerat lite svtavfel mm)

PS Min önskan nedan gäller fortfarande
_________________
"Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"


Last edited by Candyman on Tue Dec 04, 2007 4:19 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Tue Dec 04, 2007 3:56 pm    Post subject:
Reply with quote

Dear F-riends,
märkligt Micke, när jag väl fick lätt att komma in på ticnet så var det slutsålt...men det finns väl nån mening med allt. Trots allt är det ju ett halvår kvar, mycket kan hända...
Jag är mest inne på Candymans linje, att det handlar om hela grejen, det är det jag saknar med att ha missat Ullevi 85. Sen är jag sedan länge en vän av Bruce oxå, lite av musikalisk allätare för övrigt, även om det kan ligga nått i beskrivningen "bredbent springsteenmatta" eller vad det nu står nånstans i F-boxhäftet...
Skrivet av en som samlat på sig skivor av allt mellan obskyra symfonigrupper från 70-talet till ett antal käcka singlar av Thore Skogman...
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Wed Dec 05, 2007 9:56 am    Post subject:
Reply with quote

Jag gillar Springsteen skarpt men måste ändå hålla med herrar Herentz och Rönnblom om att "Greetings from Asbury Park, NJ" och "The wild, the innocent and the E-Street shuffle" (båda 1973) och även i viss mån "Born to run" (1975) är tre av dom bästa plattor man överhuvudtaget kan lyssna på. Sedan har han gjort otroligt mycket bra efter det men det är ändå "en annan" Springsteen som fortsatte med "Darkness on the edge of town" och vidare. Jag gillar framförallt den stillsammare Springsteen i "The ghost of Tom Joad" och "Nebraska" även om urladdningarna på Ullevi 2003 var fullständigt bedårande. Men jag blir alltid lika glad när han smyger in en "Incident on 57th street" eller "Kittys back" eller "New York City serenade" i livesetet. Därför tyckte jag att det var en ynnest att i den remastrade utgåvan av "Born to run" få DVD:n från Hammersmith Odeon 1975 där setlistan uteslutande bestod av låtar från 1973-75. Där visar verkligen Bruce vilken ypperlig gitarrist han är och vilket makalöst band E-Street Band är. Men.... visst sjutton ska det bli kul på Ullevi Wink .

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Ulla



Joined: 12 Jun 2007
Posts: 111
Location: Hörnefors,Umeå

 Post Posted: Wed Dec 05, 2007 11:16 am    Post subject:
Reply with quote

Ja smaken är ju bekant som arslet..
Gillar oxå "gamle" Bruce bäst, det gör jag med nästan alla band o artister Wink .
På senaste "Magic" tycker jag allra bäst om "You´re worst enemy" (är osäker på om den heter just det,har inte skivan bredvid mej).
Även om jag kunde vet jag inte om jag skulle gå på en konsert, har lite fobi för stora mastodontspelningar...det blir lite väckelsemöte över det hela. Laughing
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Wed Dec 05, 2007 8:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Micke - han hade ju kört Thundercrack några ggr tidigare i år och det hade varit en grej att uppleva! Men den verkar borta nu ur setet. Ett par tre grejer från de där första skivorna bjussar han på per kväll dock (den snålisen... Wink )
Och jodå - jag får erkänna att Across the Border och några till från Tom Joad-plattan är riktigt fina.

Har bara extremsvårt för de stora rockgesterna. Jag menar när man ser AFR Band (och Dylan när han är med rätt band typ 90-talsversionen) så suger man in varje sekund i någon sorts lycklig bävan om vad som kommer hända härnäst. Inga solon behöver låta som ett vanligt solo eller vara samma antal takter kväll efter kväll. Alla fraseringar ligger på lur och drar och biter av som dom vill.
Man lyssnar efter de små små nyanserna som bygger stor stor musik. Varje låt, varje vers, varje inpass, varje gest är intressant mer eller mindre.
Och inga övertydligheter. Det bygger på en uppmärksam och intresserad publik. Som märker de små nyanserna, förändringarna, det levande. Som trivs med en artist som älskar sin repertoar, sitt band och sin publik såpass att han kan släppa på det masskommunicerade och bjuda in på något finsmakarintimt. Oavsett om det är stilla visa eller underbart oväsen. Inte truga och muta folket med mer socker, utan låta de som verkligen vill finna delikatesserna.

Och visst - klart inte Bruce kan åka runt på fotbollsplaner och köra Grand Hotel och Inga Gränser.
Men det är så massmöte över det och så styrt av dom där uppe och det är så stora gester hela tiden. Så enormt stora gester.
NU klappar alla i takt.
NU kör vi refrängen en gång till så ingen missade den.
NU håller artisten ut micken i luften så alla kan skrika evrybadi gatta hangri hart och så kan artisten säga alright.
NU står artisten jättebredbent för han tar i jättemycket.
NU springer hela bandet runt i en rad och publiken jublar.
NU springer dom ett varv till.
NU håller artisten up en knuten näve så att publiken ska fatta att dom ska hålla upp en knuten näve.
NU tar artisten i ännu mer - det är bara SÅ jobbigt att sjunga rock.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
hypno



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 342
Location: Skåne - Lund

 Post Posted: Wed Dec 05, 2007 9:14 pm    Post subject:
Reply with quote

Kan bara hålla med Ulla, smaken är som baken. själv är jag inget springsteen fan överhuvudtaget... i do not get the it... Wink
_________________
//Anders

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Wed Dec 05, 2007 9:19 pm    Post subject:
Reply with quote

Absolut Hibbitt. Kan inte göra annat än att hålla med. Tyvärr så gäller ju det här vår egen Ulf Lundell också som, om han ville, verkligen skulle kunna göra den där underbara konserten med konnässöernas efterlängtade delikatesser och guldkorn. I stället får vi tre timmar av de mest kända låtarna på samma manér som du beskriver Springsteen. Problemet som jag ser det är att folk älskar det. Min erfarenhet av Lundell-konserter är tyvärr att varje gång som han tappert försöker sig på det du och jag önskar så börjar stora delar av publiken okoncentrerat att skruva på sig. Det springs och köps öl och det pratas och störs. Inte konstigt att "Törst" är utbytt dagen därpå mot "Rom i regnet" efter det. Har av bootlegs att döma uppfattat det som att Bruce har lite av samma problem hemma i USA. Att publiken är för ofokuserad under de låtar som de inte "känner igen". Europa-publiken tycks vara mer respektfull och jag tycker nog också att Bruce då kunde kosta på sig några sådana här låtar. Såg också att "Kittys back" var med i Milano-setlistan tror jag att det var och det låter ju mmmmmmums Wink .

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Ulla



Joined: 12 Jun 2007
Posts: 111
Location: Hörnefors,Umeå

 Post Posted: Wed Dec 05, 2007 10:46 pm    Post subject:
Reply with quote

Skrattade gott åt dina NU-kommentarer Hibbitt! Det är precis så där man har känt..en annan sak som jag kom på som jag fullkomligt HATAR Evil or Very Mad
Det är när utländska artister ska tvingas säga nåt på svenska i intervjuer typ "Tack Sverige" "Jag tycker mycket om er" osv. ÅÅÅ det låter så påtvingat så att man rodnar av skam.
Nä tacka vet jag Margret Thatchers vägran att hoppa i Stinas program nån gång på 90-talet tror jag. Nåt annat var väl inte bra med den tanten...

Vägra mera!! Wink
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Wed Dec 05, 2007 11:23 pm    Post subject:
Reply with quote

Ulla wrote:
Det är när utländska artister ska tvingas säga nåt på svenska i intervjuer typ "Tack Sverige" "Jag tycker mycket om er" osv. ÅÅÅ det låter så påtvingat så att man rodnar av skam.


Fast det var ganska coolt när Dylan, som väldigt sällan överhuvudtaget pratar mellan låtarna, spelade på Ullevi 84 och helt plötsligt efter sjätte låten sa: "HUUR MÅR NIII?" och en förvånad publik svarade "BRAAAA!!!" varpå Dylan uppenbarligen tyckte att det var så roligt att säga det där att han än en gång frågade "HUUR MÅR NIIII?". Mig veterligt så hade han ingen lapp eller så utan det kom helt spontant.

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Mon Dec 10, 2007 12:25 pm    Post subject:
Reply with quote

Intressant när ett inlägg om annan artist genererar så pass mycket diskussion! Herr S-steen tycks i alla fall väcka känslor, den saken är klar. Min egen Bruce-historia är främst från åren kring 1980 då jag av en nära vän blev introducerad på allvar i Springsteenland. Favoritskivan då och även nu är "Darkness on the edge of town" - vilken lustigt nog tillhör de Bruce-plattor jag inte äger...hur som helst, mycket är kopplat till minnen från den tiden, bl.a. "Something in the night" samtidigt som man passerar över den då ganska nybyggda ölandsbron. Största minnet är förstås när hela BS-heads-ligan från min dåvarande hemstad Eskilstuna drog till Hovet för konsert våren 1981. Då var det fortfarande en hel del Kittys Back, Rosalita och sånt i repertoaren, mycket Backstreets, Born to run och Prove it all night och Adam raised a Cain, och så det nya från The River, det lite mer bredbenta som ni nu många talar om. Born in the USA befäste ju detta även om många kanske inte lyssnade ordentligt på texterna, de ger en helt annan bild än vad 50 000 svenskar tror att de brölar om på en stor arena. Hur som helst var det naturligtvis en miss att i detta ungdomliga läge missa den stora händelsen 1985 (då Bruce dessutom verkligen var The Boss så att säga) - för mig handlar det mycket om helhetsupplevelsen av en arenakonsert. Musikaliskt är det självklart att det ger mer på Big Ben eller Blidösund och jag undrar hur Guds rosor eller Caviar Pizza skulle låta på Ullevi (vore intressant att veta). Hibbitts välformulerade utgjutelser över företeelsen gör den på sätt och vis bara mer intressant...!
Mellan 1987 (Tunnel of love) och 2001 (The Rising) hade jag ingen koll alls på vad The boss hade för sig, har knappt hört de skivor som gavs ut däremellan. Intresset väcktes på nytt genom att jag fick The Rising i present, den innehåller några fina låtar som t ex My city of ruins och titellåten; och inte minst Seeger-sessionsperioden nu nyligen, en kul avstickare och jag är som ni väl nu noterat en vän av diverse countrypräglade instrument...
Jag gillar oxå Nebraska men har däremot inte lyssnat på Tom Joad, så det blir nästa steg. Men Lucky Town etc tror jag jag fortsätter hoppa över...
Jag är nu tursamt nog ägare till en (1) biljett i alla fall! Jagar vidare efter fler så jag kan få med en eller annan göteborgspolare, men annars ser jag fram emot att träffa F-heads i Götet i sommar!
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Mon Dec 10, 2007 12:44 pm    Post subject:
Reply with quote

Tillägg: kanske var det inte Darkness ändå, sitter & lyssnar på Born to run nu och när Backstreets spelas då är det så jävla storslaget så jag får nog ändra mitt val av favoritskiva med det som då var rockens framtid...oavsett om det nu inte är rock'n'roll längre så var det förbannat tungt då! Visst saknar man intensiteten från de tidiga skivorna i det som kom efteråt, det håller jag verkligen med om. I Backstreets är ju hela hjärtat och kroppen med liksom...
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » Springsteen Ullevi !!!
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group