FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Vad av det Anders sjunger om har ni sett i verkligheten?
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Vad av det Anders sjunger om har ni sett i verkligheten?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jacob S



Joined: 11 Nov 2007
Posts: 28
Location: Gärdet (prärien?)

 Post Posted: Fri Mar 21, 2008 11:38 pm    Post subject: Vad av det Anders sjunger om har ni sett i verkligheten?
Reply with quote

För två veckor sedan rullade ett godståg in på Stockholm C draget av det brandgula loket Anders sjunger om i "Godståg" (Loket är Green Cargo, f.d. SJ, Rc4 1290, det enda brandgula loket som finns i sverige som drar godståg). Tänk! Förut var ALLA lok brandgula (utom dom som var bruna förstås...) Vidare fick jag i vintras se FEM HÄSTAR i Kungsträdgården (och ja, det var marknadsdag). Små Islandsponys i och för sig men vad gör det? förutsätter att de är hästarna det sjungs om i "Grand Hotel". När man kör tåg från Stockholm till Göteborg och pressar igenom Finnerödjamassivet (Finnerödja är i princip enbart kännt för sina jordgubbsodlingar) så breder Västgötaslätten ut sig denna mystiska slätt som omsjungs i superlåten "Mer än Amerika". Jag brukar spela den på rätt hög volym när jag är på slätten, Tack SJ AB för att ni har satt in CD-spelare i förarhytterna (nu förstår ni varför tågbiljetterna blivit så dyra...). Jag börjar med dessa tre vittnesmål så får den som vill dela med sig av sina!
_________________
Jag ser det brandgula loket, det går genom motet.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Parfymerad Kyckling



Joined: 02 Dec 2005
Posts: 44

 Post Posted: Sat Mar 22, 2008 2:40 am    Post subject:
Reply with quote

Balla kokofån har vi väl alla sett lite till mans...och jag har sett Thorbjörn Fälldin, fast utan tamburin.
Men det stora skrattet som befriar lyser med sin frånvaro...
_________________
Yeah, right, exactly...du vet vad jag menar...
 Back to top »
View user's profile Send private message
Karlösa Kvarn



Joined: 02 Dec 2007
Posts: 94
Location: Halmstad

 Post Posted: Sat Mar 22, 2008 4:41 pm    Post subject:
Reply with quote

Uppvuxen i Karlösa Kvarn (mitt eget Ramlösa Kvarn). Sen har man ju sett en och annan avkyld pilsner.
_________________
"Ge mig snabbt en avkyld pilsner"
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Sat Mar 22, 2008 10:03 pm    Post subject:
Reply with quote

fan vilket roligt ämne...

och dom finner sig tillrätta nånstans utanför borås
...ja jag bor ju där så det har jag sett i verkligheten!

och bara legat med en massa hopplösa män, no comment!!! Wink

mer kommer

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Mar 23, 2008 4:37 pm    Post subject:
Reply with quote

Känns ju som att nästan allt Anders diktat om berör på ett närmast personligt plan och som att man varit glad, ledsen, hoppfull, arg, sur, kär eller förvirrad till Anders musik sedan 71.

Mera specifikt ang ovan:
Just Borås får mig alltid att tänka på folk som åker i Pick-up truck på white trash vis - helst med keps och legat med en massa män har jag faktiskt inte egna referenser till - jo Borås är ju också besöket 02 då första fotbollsguldet på 36 år bärgades av DIF...

Egna lite självupplevda- favoriter jag spontant kommer att tänka på är
- "Vandrar utför Mälarstrand" - jo det har man ju gjort några gånger - senast idag runt Årstaviken i solen - men även Söder - o Norrmälarstrand i varieerande tillstånd och sinnesstämningar genom åren
- "Inga vanliga svenska medelpuckon" - no comments
- "Pojken lämnar inga spår där han går..." - flertal tillfällen faktiskt - både förknippade med stor glädje och/eller mysig romantik och någon gång med skam över fegheten att inte vara kvar...
-"Långa vägen hem" - flertal exempel tyvärr av djupare eller grundare vemod sorg o ilska i allsköns blandningar;- inte minst efter förra årets bortamatch mot Kalmar - regn- förlust 0-1 och på straff och utvisning och ... 40 mil hem - låten på repeat
- "jag hissar vit flagg-signalerar som besatt" - ständigt återkommande då o då i livet
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Sun Mar 23, 2008 11:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Håller med Karin, det var ett &%&/&)= roligt ämne, tack Jacob för det!
Var ska man nu börja? Tja, Ulla Hau har man ju sett och nog har jag åkt på diesel mot Helsingborg (även om hon inte hette Viviann) och jag har farit som en furie nedför norrlandskusten åtskilliga gånger, och hört många lommar leva fan i natten vid norrländska vatten...
Men just nu är det "håller ut över vintern" som gäller, märkligt med ned mot 15 minusgrader och fullt av frysande vårfåglar som började anlända för över en månad sen...kalla fosterland, kanske man kan säga...
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Jacob S



Joined: 11 Nov 2007
Posts: 28
Location: Gärdet (prärien?)

 Post Posted: Mon Mar 24, 2008 12:16 am    Post subject:
Reply with quote

Hej!

Har själv lyssnat på "Hon håller ut över vintern" väldigt mycket senaste tiden. Den är så oerhört fin och på något vis gripande. Skulle vilja höra den live någon gång...

Har förresten vid några tillfällen provat att "...stilla min törst med en stor flaska vin..,", det har oftast funkat!

Må gott! // Jacob.
_________________
Jag ser det brandgula loket, det går genom motet.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Karlösa Kvarn



Joined: 02 Dec 2007
Posts: 94
Location: Halmstad

 Post Posted: Mon Mar 24, 2008 12:02 pm    Post subject:
Reply with quote

Det blev lite stygg stygg whisky häromkvällen.
_________________
"Ge mig snabbt en avkyld pilsner"
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Mon Mar 24, 2008 9:35 pm    Post subject:
Reply with quote

Har just sippat en Black Grouse, den får kanske betraktas som stygg, eller snarare: "Jag drack min whisky och försökte sova". I min ungdom hände det att jag tagit några supar och var på väg över en kyrkogård. Och apropå den stora vinflaskan som medicin så visst har man haft både nummer & namn ibland men varit en dummer och därför missat hennes varma famn...
Nedanstående är dock den vanligaste "F-textupplevelsen" för mig, får gärna upplevas så ofta som möjligt...
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed Mar 26, 2008 7:22 pm    Post subject:
Reply with quote

lugn skall först ta en öl o vill inte stressa är nog den vanligaste reflexionen ... kan hålla med

men stygg stygg W finns med på topplistan

dock stämmer det mesta AFR sjungit någopn gång i livet

tyvärr även viljan att bara vandra ut i havet som i NK någon gång

Men nu är det bara 4 dgr kvar till en Norrköpingsresa som iaf ännu inte bär klädnaden "den långa vägen hem" DIESEL!
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Frasse



Joined: 03 Aug 2006
Posts: 9
Location: Bergsjö

 Post Posted: Thu Mar 27, 2008 1:57 am    Post subject:
Reply with quote

Jag har sett norrländska vatten där dimman ligger tät åsså självaste Tomtefar.
 Back to top »
View user's profile Send private message
peter



Joined: 17 Dec 2005
Posts: 264

 Post Posted: Sat Mar 29, 2008 10:16 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej

Häromdan skulle jag elda upp lite gamla grenar och löv,jag upptäcker att jag bara har en tändsticka kvar, och jag drar den sista stickan mot det slitna plånet,det tar sej och jag ser en eld som brinner.

Hälsningar
Peter
 Back to top »
View user's profile Send private message
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Mar 31, 2008 10:15 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag mötte en minister, jag nämner inga namn
Han hade fickorna fulla av klister, han fick inte upp sin hand
(Se på honom)
Det hurrades vilt men det var rop av förakt
Det var mannen som gjorde ett nummer av en medioker akt
(Se på honom)
...


Jo, F-et själv nämnde väl vid något mellansnack att den här låten var tillägnad Björn Rosengren. Som jag snubblade över på Ikea i Kungens Kurva härom sistens. Wink
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Vad av det Anders sjunger om har ni sett i verkligheten?
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group